Hallo medebrouwers,
Ik wil jullie graag mijn nieuwe project voorstellen.
En het woordje “nieuw” slaat niet alleen maar op een nieuw model maar ook op een voor mij nieuwe manier van bouwen.
Om te beginnen zal ik het model aan jullie voorstellen, en zoals de titel al zegt gaat het om een Opel Kadett V8 GTR.
Een Opel Kadett kennen de meesten van jullie waarschijnlijk nog wel alleen de vervolg benaming V8 GTR niet.
Het gaat om een Kadett C-Coupe bj 73-79 die evenals mijn vorige modellen flink is verbouwd om deel te nemen aan hillclimb wedstrijden.
Hij is gebouwd door het Racing Team Hovemann uit Duitsland.
Holger Hovemann is de teamleider en bestuurder van deze auto.
Hij is de eigenaar van het bedrijf Hovemann Car Design alwaar alle typen auto’s gerepareerd worden maar waar vooral ook getuned wordt zowel optisch als mechanisch dus hebben ze alles in huis om zelf speciale projecten op te zetten waaronder deze Kadett V8 GTR.
Het wordt misschien een beetje verwarrend als ik jullie vervolgens vertel dat het eigenlijk helemaal geen Opel Kadett is die jullie hier zien.
Aan de buitenzijde wel maar dat is slechts een optisch iets.
Het chassis waar de Kadett op staat is namelijk van een Corvette ZR1 bj 83-96 en dat ziet er toch wel wat anders uit dan een Kadett C-Coupe.
Dit is een volledig chassis van een Corvette ZR1:
En daarvan wordt alleen slechts de onderste frame laag gebruikt, zie volgende foto:
En dan de motor, ook niet van een Kadett zoals je misschien al wel zou verwachtten, bij een Kadett ging de inhoud tot maximaal 2 liter met een vermogen van 115 PK (standaard).
De motor die in deze auto ligt is een door Chevrolet en Lotus ontwikkeld DOHC blok van 5,7 Liter V8 met standaard rond de 375 PK (turbo charged)
De turbo hebben ze bij Hovemann weggelaten om mee te doen in de NON turbo class van de Hillclimb wedstrijden, maar de motor is flink onderhanden genomen en momenteel zitten ze op een slordige 805 PK.
Veel onderdelen van dit race monster zijn in de werkplaats van Hovemann aangepast aan het doel waarvoor de auto moet dienen.
Zo is de complete motorophanging een eigen fabricage.
Andere aangepaste onderdelen zijn o.a. het uitlaat systeem, de motor koeling, natuurlijk de brede body uitbouw, de diffuser en nog veel meer andere kleine dingen die met z’n allen er voor moeten zorgen dat de auto nog sneller de berg op komt.
In de titel zien jullie ook dat ik dit model ga bouwen in de schaal 1:10, dat is een bewuste keuze om een paar verschillende redenen.
Ten eerste is het een gemakkelijke schaal om om te rekenen naar 1:1 of andersom, ten tweede; de body wordt gescratched en dan is schaal 1:8 t/m 1:12 een goede schaal om te bouwen.
En ten derde qua schaal en grote is dit goed te overzien op mn werkbank.
Van de Opel Kadett zijn maar weinig bouwdozen te verkrijgen, ik geloof dat er recentelijk net een paar modellen zijn uitgebracht in schaal 1:24, sowieso zijn er van Opel slechts weinig modellen te vinden, de bekendste daarvan zijn de Opel Calibra DTM en de Opel Blitz.
Grotere modellen zijn helemaal niet verkrijgbaar en dus zat er niets anders op dan zelf ook de body te gaan bouwen.
Een body bouwen kan op een paar verschillende manieren:
1: in resin gieten,
daarvoor moet je eerst een master model bouwen en grote gietmallen maken, het te verwachten resultaat op deze schaal en het werk wat je erin steekt liet deze keuze voor mij afvallen.
2: de body vacu-vormen
Ook hiervoor moet je eerst een master model maken dat stevig genoeg moet zijn om de druk te kunnen weerstaan tijdens het vacu-vormen.
Ook gezien de grote van het model en de middelen die je daarvoor nodig hebt om deze te vacu-vormen heb ik ook deze keuze laten varen.
3: De body vormen d.m.v. spanten (net als een boot)
Deze manier van body bouwen kwam ik tegen op een Franse site van een modelbouwer die o.a. 1:5 tot 1:12 , full scratch modellen bouwt.
Het is een kopie van de wijze waarop een houten scheepsromp werd/wordt gebouwd.
Hieronder twee voorbeelden van body bouw met spanten bij een mercedes en een ferrari:
Eerst moet je de auto opdelen in secties waarvan je voor elke sectie een dwarsdoorsnede maakt (een spant).
Door deze spanten vervolgens rechtop te plaatsen en te bekleden met dunne stukjes styreen maak je een romp/body.
Om de benodigde stevigheid te creëren (bij de body vd auto moeten de spanten naderhand worden verwijderd, bij een boot blijven ze zitten) word er eerst in de lengte richting bekleed en als dat gereed is wordt het geheel over de breedte nogmaals gelamineerd.
Deze 3e manier is het geworden, een grote uitdaging maar wel een hele leuke uitdaging.
Om te beginnen moest ik tekeningen hebben van een Opel Kadett C-Coupe, dat was niet zo heel moeilijk alleen moesten deze van alle kanten zijn (zijkant , voor en achterkant en de bovenkant)
Deze combinatie was niet te vinden , zij-voor en achterkant wel maar de bovenkant moest ik van een andere tekening kopiëren en aanpassen aan de schaal van de andere tekening.
Het eerste wat ik met de tekeningen heb gedaan is deze verschalen zodat ik deze op schaal 1:10 kon uitprinten.
De tekening van de bovenzijde van de auto komt van een originele tekening van het ontwerp van deze auto.
Deze heb ik in een CAD programma als onderlegger gebruikt en deze gedigitaliseerd en op schaal gemaakt zodat ze qua schaal exact gelijk was aan de andere tekeningen.
Het originele bouw ontwerp van de C Kadett Coupe:
En dit is de tekening die het is geworden na het overtrekken:
Het zij en bovenaanzicht heb ik gebruikt om te bepalen waar een spant of sectie deling moest komen, daarbij zijn de hoogste en breedste plekken het belangrijkst en ook de plekken waar knikken in de body zitten zoals bij de voorruit.
Dit alles zowel op boven als zijaanzicht allemaal netjes gemarkeerd van A t/m U.
Ook de posities van de wielassen zijn als sectie gemarkeerd om te zorgen dat die be-mating niet verloren gaat.
In alle voorbereiding van dit project ook de nodige informatie van de Corvette verzameld om te kijken hoe alles moest gaan passen.
Zo heb ik de bovenaanzichten van beide autos in een CAD programma over elkaar heen gelegd om te zien of de voor- en achteras posities overeenkomen.
Hier is ook meteen te zien hoeveel breder de Corvette is t.o.v. de Kadett. (rood = Kadett outline en zwart = Corvette)
Ook niet onbelangrijk zijn de fotos en tekeningen van een Corvette C4 chassis, daar zijn per bouwjaar wat wijzigingen in geweest maar door goed te vergelijken met de fotos van Kadett die ik ga bouwen heb ik het correcte chassis gevonden.
Verder was het een speurtocht naar fotos en/of tekeningen van de motor de versnellingsbak, wielophanging en andere onderdelen.
Met al deze gegevens in mijn bezit moet het mogelijk zijn er een realistisch schaal model van te maken.
Volgende update wordt het ontwerp van de body: