Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 7:03 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 133 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 14  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 19 jul, 2020 12:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
@cire430,

De dunne versie van CA is juist het probleem. Dit omdat dun ook echt heel dun is. Zodanig dat de lijm niet kan hechten op beide oppervlakten.
Daarom ben ik bij het lijmen van metaal na heel veel experimenteren bij die Zapp medium uitgekomen.
Die is “gap filling” , maar dat is een relatief begrip. De lijm blijft dun genoeg voor de toepassing die jij wil.
Die Zapp houdt ook op vettige oppervakken, maar dan moet je het wel een beetje klemmen. Meestal kan dat niet, maar juist bij die delen van je schijf vastlijmen is dat wel mogelijk.

Als je de rand in een iets kleinere diameter dan de schijf gebogen hebt, zul je zien dat ie er perfect strak omheen gaat passen. Je zult iets overlap van materiaal hebben. Als het goed strak past lijm je 1 uiteinde van de strip vast. Met een diamantvijltje het andere uiteinde perfect op maat slijpen en daarna fixeren met die medium CA.
Ik raad het gebruik van 2 componenten zeer af. Het kan aan mij liggen, maar ik kreeg daar zeer slordige resultaten mee.
Bijna zo slordig als met soldeer. Daar heb je nog heel veel nabewerking nodig, en volgens mij raak je dan een deel van de strakheid van die mooie schijfremmen kwijt.

Nog een voordeel van de CA met metaal. Als je niet tevreden bent, zet je het geheel een half uurtje in de aceton.
Dan valt je hele remschijf weer uit elkaar zonder aantasting van het materiaal of enig restant van de lijm.
En kun je gaan voor de tweede poging.
En doe het vooral in stappen. Niet meteen de hele schijf in elkaar willen zetten.
Succes.
Gr. Eric


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 jul, 2020 1:50 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1007
Dank voor je uitgebreide reactie Eric. Waar haal jij je Zapp lijm vandaan?
Geduld is voor mij geen probleem. Ik heb al lange tijd geleden ervaren dat haastige spoed zelden goed is , zeker binnen onze hobby. :wink:
Beide schijven hebben aan de binnenkant waar de strip moet komen een minuscuul gleufje uit geëtst. Hierin zal de strip precies moeten passen dus ik begrijp niet goed wat je bedoeld met "overlap van materiaal". Ik ga ervan uit dat de lengte van de strip exact op maat is Autograph kennende, zo niet dan zal dat het minste probleem geven. :)
De tip van de aceton heb ik reeds n.a.v. jou bevindingen getest en werkt prima.
Gr. Eric


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 jul, 2020 16:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
@cire430,

Veel modelbouwzaken hebben die lijn. Onder andere Toemen. De link hieronder is voor een grote verpakking. Ze zijn ook kleiner te krijgen voor ongeveer 5 Euro.
Maar dan weet je in elk geval hoe het eruit ziet.

https://www.toemen.nl/zap-gap-medium-566g-p-22321.html

Gr. Eric


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 aug, 2020 13:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1007
Na wat gefreubel met de Brembo remschijven bleek dat ik het mezelf te lastig had gemaakt bij de montage van de 2 schijven t.o.v. elkaar. Door eerst één schijf te verlijmen met de naaf, vervolgens de witmetalen afstandsring te lijmen en tenslotte de 2e schijf over de naaf te lijmen kwamen de schijven precies op hun plek. Ik heb uiteindelijk gekozen voor Bison Alles-lijm waardoor er nog correctie mogelijk was en de gaatjes nu exact t.o.v. elkaar staan. :wink: Nu kon ik de foto-ets strip verlijmen. Heb ze inmiddels alle 4 gedaan. Op de foto zijn nog enkele lijmsporen te zien maar die worden nog aangepakt. Ook de remklauwen heb ik grondig aangepakt en zijn klaar voor montage.

photo 515750

photo 515751

photo 515752


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 sep, 2020 13:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1007
Ben inmiddels een paar stapjes verder met de "voortrein" van de F40. Zo heb ik de standaard radiateur flink onder handen genomen en gemonteerd. (rechts op de plaatjes de standaard radiateur)

photo 517658

photo 517657

photo 517644

photo 517645

photo 517643


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 sep, 2020 13:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1007
De voorremmen zijn klaar en gemonteerd en moeten natuurlijk van de nodige koeling worden voorzien. :wink:

photo 517641

photo 517640

photo 517642

photo 517639


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 sep, 2020 13:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1007
De véél te grove stuurstang heb ik aangepast.

photo 517646

photo 517647


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 sep, 2020 16:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4396
Woonplaats: Aartselaar
wow net echt knap werk
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 sep, 2020 19:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Prachtig. Mooi detail die verzegelde bouten met dat geel.
Olie in de leidingen, en ze werken echt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 sep, 2020 7:44 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 okt, 2014 20:28 pm
Berichten: 209
Woonplaats: Lengenfeld Oostenrijk
WOW! Heel mooi allemaal :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 133 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 14  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement