Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:38 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: McLaren MP4-30
BerichtGeplaatst: za 18 apr, 2020 20:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 05 feb, 2020 21:45 pm
Berichten: 33
Ik ben begonnen met een F1 bolide, en wel de McLaren MP4-30 uit 2015. Het is de eerste Mclaren met een Honda-motor sinds de McLaren MP4/7A uit 1992, en voor het eerst dat Honda de motor levert voor een Formule 1-team sinds 2008. De rijders waren Jenson Button en Fernando Alonso die allebei geen potten konden breken, en dan druk ik me nog erg voorzichtig uit. McLaren gaf de opdracht aan Honda om een motor te bouwen die in de auto paste. Dan zit je als motorbouwer gelijk vast aan een aantal restricties als het gaat om afmetingen en meer essentiele beperkingen. Iets wat ze bij Red Bull beter begrepen want die zeiden "maak maar een goede motor en wij bouwen er een auto omheen". Afgezien van deze problemen moest Honda natuurlijk een enorme achterstand zien in te halen met de andere motorenbouwers aangaande het KERS systeem en aanverwante onderdelen. Honda moest immers vanaf nul beginnen en ik vind het verbazend dat ze momenteel zo ver zijn qua snelheid/betrouwbaarheid.

De doos is van Ebbro, een Japanse fabrikant denk ik want er staan heel veel Japanse tekens op de bouwbeschrijving. De onderdelen zien er goed uit en de pasvorm is tot nu toe geweldig. Ik ga hem spuiten/verven met potjes van Mr hobby. De voornaamste kleuren zijn metaliek zwart en gepolijst aluminium. Ik heb er ook een velletje carbon bij gekocht van Hasegawa die nog binnen moet komen.
Genoeg getypt, tijd voor foto's.

photo 504245
photo 504246
photo 504251
photo 504247
photo 504250
photo 504248

Zoals te zien zitten er soft banden bij, hoef ik daar in ieder geval geen decals op te doen. En wanneer hij klaar is moet hij er zo uit komen te zien.

photo 504316

Als eerste ben ik met de vloer begonnen.

photo 504919

Tot nu toe zitten er 4 onderdelen op, de plank onder de vloer komt er pas op als hij in kleur zit.

photo 504920

Daarna heb ik een begin gemaakt met "de motor" hier ontbreekt alle detail en dient alleen maar om de achterwiel ophanging te bevestigen.
Oepsie, geen foto maar geloof me er is niets spannends aan.
Vervolgens bezig geweest met de monocoque.

photo 504918

Ah, op plaatje 6 is de motor te zien. De monocoque zet ik zover in elkaar dat ik hem in de grondverf kan zetten. Bijna alle aerodynamische onderdelen komen er later op. Alleen de headrest, luchtinlaten etc worden geplakt.

photo 504916

En ik ben bezig om wat gaatjes op te vullen.

photo 504917

Dit onderdeeltje komt op de neus te zitten en is onderdeel van het aerodynamisch pakket. De onderkant is open en dat komt de luchtstroom natuurlijk niet ten goede , dus dicht maken is het advies. Hij moet trouwens toch dicht want het is 1 van de onderdelen waar carbon op moet komen (dat wordt nog leuk om te doen :? )

Tot nu toe past alles geweldig. Gaat dan alles goed? Nou nee............ik stootte mijn lijmpotje om (tamiya extra thin) en dat spul loopt dus werkelijk overal heen. Dus voor degene die af en toe net zo lomp kan zijn als ik, even opletten :lol: :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: McLaren MP4-30
BerichtGeplaatst: zo 19 apr, 2020 7:49 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4383
Woonplaats: Aartselaar
Gaat een ferm machien worden zoals we al eens durven zeggen in België
Suc6 ermee , ik volg zoiets wel graag dus
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: McLaren MP4-30
BerichtGeplaatst: zo 19 apr, 2020 9:36 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 19 sep, 2019 7:45 am
Berichten: 30
Deze volg ik ook graag, want ben al lang aan het twijfelen om hem ook aan te schaffen... De twijfel is er door de afwezigheid van de gedetailleerde motor, wat ik toch graag heb bij F1 autos.

Je kan er ook de versie van Stoffel Vandoorne van maken want die is tijdens 1 race ingevallen voor Alonso ;-)

Veel bouwplezier!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: McLaren MP4-30
BerichtGeplaatst: ma 20 apr, 2020 13:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 maart, 2017 17:12 pm
Berichten: 172
Woonplaats: Zwolle
De auto van Vandoorne maken wordt lastig.
Vandoorne heeft nooit in deze auto gereden. ;)

@ontopic
Ga je de auto maken in de kleurstelling zoals op de doos? Die vind ik namelijk mooier dan die zwart/grijze die ze daarna gingen gebruiken.

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: McLaren MP4-30
BerichtGeplaatst: ma 20 apr, 2020 14:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 19 sep, 2019 7:45 am
Berichten: 30
ah inderdaad.... was Bahrein 2016... sorry ;-)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: McLaren MP4-30
BerichtGeplaatst: ma 20 apr, 2020 17:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 05 feb, 2020 21:45 pm
Berichten: 33
Dank heren.
@Marc
Ik hoop het. Ik ben ook vol goede moed begonnen met een vliegdekschip maar ik zit met het pe te stoeien, wat even niet wil lukken zoals ik het wil. En zo moeilijk is het niet maar het is zo fragiel dat het gelijk verbuigt als je het vast wil lijmen. Gelukkig zit hier geen pe bij :wink:

@Erik
Yep, en dan met de naam Alonso erop.

@kulgan
Het gemis van een gedetailleerde motor is inderdaad wel jammer. Aan de andere kant zie je er ook niks van tenzij je de motorcover eraf laat maar dat is bij deze niet mogelijk, of je moet gaan snijden en hakken. De motorcover bestaat namelijk uit een linker en rechter helft.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: McLaren MP4-30
BerichtGeplaatst: za 25 apr, 2020 20:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 05 feb, 2020 21:45 pm
Berichten: 33
Tussen het oefenen met de verf/airbrush door heb ik de plastic skitplate (de houten plank onder de auto) aan de kant gelegd en zelf een houten plank gemaakt. Deze is gemaakt van strookjes hout van 0,5mm bij 5mm. 2 plankjes op elkaar en 3 naast elkaar gaf de juiste dikte en breedte. De vloer staat al in de zwarte lak (spuitbus van Tamiya) en is klaar voor de carbon decal die nog binnen moet komen.

photo 505738

Naar mijn bescheiden mening ziet dit er wel mooi uit. Nog even een laklaag erover en dan is de plank klaar.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: McLaren MP4-30
BerichtGeplaatst: za 25 apr, 2020 22:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 990
Een plastic skitplate kan natuurlijk niet. Mooi opgelost. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: McLaren MP4-30
BerichtGeplaatst: zo 26 apr, 2020 9:57 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 833
Mooi, die toevoeging van andere materialen dan plastic.
Mag ik vragen waar die 0,5 mm dikke houten strookjes vandaan komen?

Zo’n enkel strookje past ook wel onder 1 van mijn 1:43 kits.

Mooi, die opmars van de F1 modellen in dit forum.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: McLaren MP4-30
BerichtGeplaatst: zo 26 apr, 2020 11:01 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 05 feb, 2020 21:45 pm
Berichten: 33
@schummie

Die latjes zitten bij de bouwdozen van houten schepen. Maar je kunt ze ook kopen bij een modelbouwwinkel, als hij ze tenminste heeft. Deze komen bij een collega vandaan die latjes over had. Ik heb 2 latjes mee gekregen en dat was genoeg om er 6 korte van te maken.
Ik vind het altijd bijzonder knap wat anderen toevoegen aan hun model en dit is een hele simpele toevoeging wat net dat beetje extra geeft. Ik twijfel alleen of ik er nog een latje bij moet doen in verband met de dikte want hij valt nu precies gelijk met de vloerplaat en volgens mij moet de plank er iets onder uit steken omdat hij anders geen nut heeft.

Het spuiten met Mr hobby vind ik moeizaam, maar dat ligt aan mij en niet aan de verf. De ene keer is het te dun, dan de druk te hoog/laag maar we blijven oefenen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement