Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 21:44 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 13 apr, 2020 19:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 jan, 2009 13:36 pm
Berichten: 588
Woonplaats: Twente
Long time no see! :brouw: Het is gelukkig weinig veranderd hier zo te zien, een aantal namen komen nog bekend voor. Na 4 jaar (ik moest het even terugzoeken) is de motivatie weer helemaal terug en wordt het dus echt weer tijd om te gaan solderen. Passie gaat waar het niet gaan kan. Een nieuwe start na zoveel tijd vraagt natuurlijk om een nieuw model. Aangezien de C14 Dutch GT, het huidige model in de steigers, vrij complex is om te maken, gaan we voor een frisse start!

Het was even zoeken naar een goed ontwerp, vooral een heleboel veel te mooie auto’s afstrepen. Maar, uiteindelijk heeft dat een mooi concept opgeleverd: een vooroorlogse single seater. Terug naar de tijd dat raceauto’s een paar ijzeren balken waren met een motor en een stuur. Terug naar de jaren ’30…

In de jaren ’30 van de vorige eeuw, alweer 90 jaar geleden, was de racewereld al booming. Illustere merken zoals Alfa Romeo, Mercedes-Benz, Bugatti en Maserati boekten mooie overwinningen op minstens zulke illustere circuit zoals Monaco, Spa-Francorchamps en de Nürburgring. Namen van de coureurs van toen spreken in de autowereld nog steeds tot de verbeelding; de Bugatti Chiron is bijvoorbeeld vernoemd naar de coureur Louis Chiron. Mannen met ballen van staal, helden, een steekje los of gewoon niet goed wijs. Het zou allemaal op ze kunnen slaan. Feit blijft dat het een bijzondere tijd was met erg bijzondere auto’s. Niet voor niets was dat tijdperk de eerste inspiratie bron voor m’n modellen. Het allereerste model was er zelfs één, de C12 Brooklands, naar de GP van Brooklands. En nu zal het volgende model daar verder gaan…

Één van die grote namen van toen was Alfa Romeo. Het merk is tegenwoordig niet veel meer met maar twee auto’s in het gamma. Een doodzonde gezien de geschiedenis van de organisatie, toch wel een van de bakermatten van de legendarische Italiaanse auto-industrie. In alle raceklasses kom je ze wel tegen, in de lijst met overwinning om precies te zijn. Winst in de 24-uur van Le Mans, Targa Florio, Mille Miglia, Touring Cars, Formule 1, DTM en ga maar door. Daarnaast begon de carrière van een andere Italiaanse grootheid ook bij Alfa Romeo; het steigerende paard van de Scuderia Ferrari prijkte als eerste op een Alfa Romeo. Dus, dat zit wel goed als voorbeeld voor een mooi model.

Voor dit model heb ik me verdiept in de Alfa Romeo P3 Tipo B Monoposto. Een geniaal ontwerp van Vittorio Jano wat resulteerde in genoeg overwinningen. De schoonheid van de auto’s uit die tijd zit in de eenvoud. Het chassis bestaat uit twee lange balken waar alles op gemonteerd wordt. De 8-cilinder lijnmotor is een kunstwerk op zich. Check onderstaande foto maar eens (via Volmeyer.com).

Afbeelding

Dan mijn model. De Cheeta C8 GP Monza. C8 voor de achtcilinder, GP voor Grand Prix en Monza als hommage aan de GP van Italië op het beroemde circuit. Zoals altijd ben ik begonnen met een technische tekening. Hierbij wel een technologische ontwikkeling, het is zowaar op de computer getekend in plaats van op een oude krant. Ja, tijden veranderen…

Afbeelding

Tijd voor de bouw! De basis van de auto is het chassis. In dit geval zijn dat twee chassisbalken met een buiging aan de voor- en achterkant. Voor optimale stevigheid moet dit natuurlijk uit één stuk gebogen worden. Stap twee is de twee balken verbinden met dwarsliggers. De uitdaging is om alles recht en uitgelijnd te krijgen, want een goede basis is natuurlijk het halve werk.

Afbeelding

Afbeelding

De volgende stap is de voorophanging, omdat de wielen ook ergens aan vast moeten zitten. Natuurlijk gaat dit ook weer een werkend stuurmechanisme worden. De wielen zitten vast aan korte messing pijpjes die kunnen draaien. Met een extra staafje aan het pijpje kan het wiel verbonden met de anderen. Als de stuurstang er opzit kan er gestuurd worden. Klinkt vaag? Gelukkig hebben we de foto’s nog.

Afbeelding

Afbeelding

Dan zijn we nog even bezig geweest met de ijzeren staven. Na wat buigen, heel veel meten en nog meer buigen komt er al wat vorm in de auto.

Afbeelding

Tot de volgende!

Cheetacars

_________________
AfbeeldingAfbeelding


Laatst bijgewerkt door cheetacars op di 25 aug, 2020 21:16 pm, in totaal 5 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Cheeta C8 GP Monza
BerichtGeplaatst: ma 13 apr, 2020 19:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4392
Woonplaats: Aartselaar
Das lang geleden , was het eerlijk al helemaal vergeten , toch blij dat er hier weer iets moois gebouwd
Succes
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Cheeta C8 GP Monza
BerichtGeplaatst: di 14 apr, 2020 10:12 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1002
Interessant project, zo geheel zelf opgebouwd uit messing draad/pijp is nieuw voor mij. Ga je zeker volgen. Ben erg gecharmeerd van de Pre-war cars. Heb ik het gemist, op welke schaal ga je deze bouwen? En welke wielen gebruik je? :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Cheeta C8 GP Monza
BerichtGeplaatst: za 18 apr, 2020 16:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1394
Woonplaats: Deventer
Dat is inderdaad lang geleden dat ik hier een brouwsel van jou zie.
Je bent de enige hier bij de autos die zulke kunststukjes in elkaar zet dus ik ben benieuwd hoe deze gaat worden.

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Cheeta C8 GP Monza
BerichtGeplaatst: wo 22 apr, 2020 22:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 jan, 2009 13:36 pm
Berichten: 588
Woonplaats: Twente
Bedankt voor de reacties heren! :brouw:
@cire430 Volgens mij heb ik het zelf gemist met het maken van de post; het wordt schaal 1:24. De wielen zijn van Profil24, niet het goedkoopste maar zeker de moeite waard qua detail.

Update:
Wie een post begint moet natuurlijk ook updaten...
Natuurlijk is er weer het een en ander gebeurd sinds de laatste update. Allereerst de achteras. Een van de opvallende dingen bij de Alfa P3 is de achteras. Normaal gaat er één drijfas naar de achterwielen van een (achterwielaangedreven) auto. In dit geval splits de aandrijfas net na de versnellingsbak in twee losse, schuin geplaatste assen die naar de achterwielen gaan. Waarom dit exact is, geen idee, maar de verhalen die ik tegenkwam geven aan dat de achterstoel tussen de twee assen kan zitten. Hierdoor ligt het zwaartepunt van de auto lager, wat beter is voor de prestaties. Voor het model is dit natuurlijk weer een mooi detail.

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens zit de vooras van de vorige update ook op z'n plek. De stuurstang is aangebracht en de voorbereidingen voor de stuurkolom zijn ook aangebracht. Dit hele verhaal zal later nog wel aan bod komen. Maar dit gaat dus echt werkend worden. Daarnaast heb ik weer bladveren gemaakt. Eenvoudig gezegd zijn het stukjes gevouwen blik in drie lengtes. Deze zijn met tape aan elkaar vastgezet. Vervolgens is dit met een paar kleine metalen staven gemonteerd aan het model.

Afbeelding

Afbeelding

En dan nog een paar plaatjes van de vooruitgang. Gewoon omdat het kan.

Afbeelding

Afbeelding

That's all folks! Tot de volgende!

Cheetacars

_________________
AfbeeldingAfbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 apr, 2020 9:17 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1002
Mooie vorderingen. Het splitsen van de aandrijfas in 2 delen lijkt me inderdaad te maken te hebben met een lager te plaatsen stoel. In die tijd was Enzo Ferrari verbonden aan Alfa Romeo en later heeft hij dit principe ook toegepast bij zijn eigen auto's. Niet zo zeer door het splitsen van de assen maar door het schuinplaatsen van de motor inclusief de hele aandrijflijn. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 apr, 2020 22:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 jan, 2009 13:36 pm
Berichten: 588
Woonplaats: Twente
Thanks! De Italianen hadden best wel creatieve oplossingen om betere prestaties te halen, dat blijkt maar weer. Het schuinplaatsen van de motor is inderdaad ook al zo'n ogenschijnlijk simpele oplossing. En ze durven te experimenten, wat Enzo Ferrari wel liet zien met de Alfa Bitmotore haha.

Update:
In dit stadium, nu de grove lijnen er zijn, splits het project het zich in twee delen: het front met de motor en de achterzijde met het interieur. De stuurstang is eigenlijk de grote verbindende factor daartussen, aangezien deze door de motorruimte in het interieur moet eindigen (werkend en wel). Om de voorkant en achterkant echt te scheiden, moet eerst de firewall (vuurschot) dichtgemaakt worden. Een mooie gelegenheid om m'n werkmethode te laten zien.

Men neme een stukje blik en knipt dit op maat. De randen worden schoon gevijld om de tin te laten hechten.
Afbeelding[

Next is het stuk blik vastzetten in het model.
Afbeelding

Vervolgens rondom van tin voorzien, vijlen en dan is er een firewall.
Afbeelding

En met dat deel klaar is het tijd om naar het interieur te kijken. Kort gezegd; een stuur, pedalen, een versnellingspook, instrumenten en een stoel. Het stuur is voorbereid met een gat voor de stuurstang en nu is het een kwestie van uitmeten waar deze moet komen. De pedalen zijn in dat opzicht eenvoudiger, want die komen tegen het vuurschot. De versnellingspook maakt het ook niet te moeilijk, dus ook die is toegevoegd.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen is er ook wat geprutst aan de motor, dat houden jullie nog tegoed. Hieronder wel nog een paar plaatjes om mee af te sluiten.
Afbeelding

Afbeelding

Cheetacars

_________________
AfbeeldingAfbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 apr, 2020 23:59 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 maart, 2008 13:12 pm
Berichten: 2647
Woonplaats: Houthalen (België)
Heel blij om te zien dat de Cheeta produktielijn terug is opgestart.

Is ook dit keer weer een heel mooi ontwerp.

Heb een tijd geleden wat experimentjes met blik gedaan, ik vind het een moeilijk materiaal om mee te werken.
Petje af, voor wat jij ermee doet.

Laat de updates maar komen.

_________________
KeepFightingMichael


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 mei, 2020 14:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 jan, 2009 13:36 pm
Berichten: 588
Woonplaats: Twente
Thanks Pascal! Mooi om te horen. Blik is inderdaad erg lastig om mee te werken, voor het echt gedetailleerde werk wat jij maakt zijn er veel betere alternatieven. Voor mij blijft het de charme van 'afval' gebruiken wat de uitdaging leuk maakt.

Update:
Neem je nog zo voor om vaker te updaten, maar dat blijkt in de praktijk toch erg lastig. Desondanks heb ik weer een update voor jullie, en dat is er een waarin de lijnen echt tot leven beginnen te komen.

Allereerst de motorkap. Ik ben er nog niet uit hoe de kappen precies moeten worden. Destijds bestond de motorkap uit twee delen die in het midden scharnieren. Zo kun je er aan beide kanten goed bij. Eerdere modellen, zoals de C8 GTM, hebben dit bijvoorbeeld. Dit blijkt elke keer wel een lastige om te maken en uiteindelijk gaat het een keer vastzitten. Dus dat wordt nog even creatief bezig zijn met deze. Ondertussen is wel het frame van de motorkap klaar wat voor mij essentieel is om de lijnen van de auto te kunnen bekijken.

Afbeelding

En als we het over lijnen hebben, moeten we natuurlijk de achterkant niet vergeten. De punt vorm oogt heel simpel, maar om die ook zo mooi te laten worden als op de Alfa's is er wel wat werk nodig. De achterkant vouwt zich als het ware tussen het chassis, waardoor de chassisbalken achter zichtbaar zijn. Uiteindelijk komt daar ook de ophanging van de achterveren aan vast. Om die kromming goed te krijgen tussen de chassisbalken, zijn er meerdere staven gemaakt. Uiteindelijk wordt het met de bekleding van blik een kwestie van goed de vorm hierin vijlen. Maar dat is voor een latere zorg. Voor nu is in elk geval de vorm van de achterkant goed zichtbaar.

Afbeelding

Afbeelding

De volgende stap is al wat vloerdelen bekleden, zodat de aandrijfas nu aardig ingebouwd zit. Dit is ook nodig voor de volgende stap.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als laatste de bezinetank, op zich wel praktisch om te kunnen racen. Uiteindelijk zal dit niet meer zichtbaar zijn, maar voor het idee wil ik hem er wel in hebben. Er valt vrij weinig over te vertellen eigenlijk; een simpel framepje van metaal dat bekleed is met blik.

Afbeelding

Na het installeren ziet dat er zo uit.

Afbeelding

En dat was hem weer voor nu. Tot de volgende!

Cheetacars

_________________
AfbeeldingAfbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 mei, 2020 9:40 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1002
Knappe vorderingen. Ik denk dat het met het huidige frame voor de motorkappen lastig wordt om het in 2 delen te laten scharnieren omdat je nu li. en re. 2 langsbalken hebt gemaakt. Bij het scharnieren in het midden zou je mogelijk één langbalk in het midden nodig hebben. Als ik me niet vergis zitten bij de 1:1 geen balken in het zicht bij geopende motorkappen. Lijn van het kontje heb je goed getroffen. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement