Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:31 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 11 apr, 2020 15:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 833
Misschien nog een aanvulling. Ik plaats nogal wat minuscule decals op mijn 1:43 modellen.
Decal set, en sol zoals cire430 adviseert gebruik ik ook, maar ik blijf ver weg met die wattenstaafjes.
Ik breng wat micro set aan. En dan schuif ik die heel kleine decal erop.
Die drijft dan eigenlijk op de vloeistof, en kan nog makkelijk bewegen.
Met een tandenstoker kun je de decal dan in de gewenste positie brengen.

Nu heb je twee mogelijkheden.
1. Je doet helemaal niets. Aandrukken is niet nodig. De vloeistof verdampt langzaam onder je decal uit.
Er ontstaan ook geen luchtbellen. Waar de vloeistof wegdampt, trekt de decal strak op de ondergrond.
Maar dit kost tijd.

2. Je pakt wat dun tissuepapier. Maar vloedpapier van sigaretten werkt ook.
Een randje houd je tegen de vloeistof aan rond die decal.
Je ziet ogenblikkelijk dat de decal strak tegen de ondergrond aantrekt.
Je versneld eigenlijk mogelijkheid 1.

Het voordeel is dat de decal niet verschuift.

Daarna kun je verder zoals cire430 uitlegde.
Met die sol zakt de decal dan ook relief in zoals panellines en dergelijke.
Ook bij aanbrengen van die sol kin je die tissuemethode weer gebruiken om de vloeistof af te zuigen.

Als je steeds tijdig met een penseeltje wat micro set toevoegt zolang je niet tevreden bent over de exacte positie heel lang blijven schuiven. Tot wel 20 minuten als je voorzichtig bent.

Ik ben nogal een pietje precies met die decals. En als ze eenmaal vast zitten, is inderdaad de enige mogelijkheid om die decal te verwijderen en de reserve te gebruiken.

Let wel, als je eenmaal de sol gebruikt hebt houdt alles op.
De dragende lagen van de decal zijn dan weg, en je hebt in feite alleen nog de kleurstof over, die nu op de ondergrond zit.
Zo’n decal volgt dan zelfs de onderliggende verf structuur. Als ie dan nog weg moet, zul je moeten schuren.

Maar het resultaat is fantastisch. Na het aanbrengen van de laklaag zie je niet meer dat het een decal is.

Kijk maar eens naar mijn verslag van de 1:43 Ferrari 312 T2 van Lauda.
Daar zitten veel kleine decals op. Dan zie je wat ik bedoel.

Heel veel succes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 apr, 2020 9:11 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 990
Ik heb voor mezelf een aantal penseeltjes met tape gelabeld voor set, sol en zelfs water waarmee ik de decals behandel. Aanvankelijk gebruikte ik geen set maar water om de decal op z'n plek te schuiven omdat ze met set vaak al vast kwamen te zitten voordat ze precies op de juiste plaats zaten. Achteraf had ik waarschijnlijk méér set moeten gebruiken. Je kan ook een laag wattage föhn gebruiken om het proces te versnellen maar ik denk dat de vloeimethode van Eric een stuk veiliger is i.v.m. evt wegblazen v/d decal met een föhn. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 apr, 2020 19:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 02 dec, 2012 13:18 pm
Berichten: 674
Woonplaats: .....
Bedankt voor alle tips, die van Schummie is top!

Micro set, decal op zn plaats leggen en dan met een tissue het overtollige weghalen. Helemaal super!!
Schummie :brouw:

_________________
Mijn bouwverslagenoverzicht


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 sep, 2020 9:18 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 02 dec, 2012 13:18 pm
Berichten: 674
Woonplaats: .....
Inmiddels weer een heel eind verder met de Lambo, het interieur en de motor zijn helemaal klaar. De voor en achterkant zitten aan het middendeel :brouw: :brouw:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een van de aluminium fussee's was krom. Helaas door Covid is het niet mogelijk om vervangende delen te krijgen dus ik heb geprobeerd het te repareren en dat is gelukkig gelukt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Steeds weer de verbazing hoe slecht de kwaliteit van Pocher eigenlijk is. Niets past lekker, ook de slangen en leidingen niet, overal zit teveel ruimte tussen. Heb op alle slangen busjes gemaakt
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
------------------

Aan de voorkant heeft de Huracan luchtvering zodat hij omhoog gezet kan worden ivm drempels of een stoep afrijden.
Pocher heeft het model uitgebracht in de hoge stand, wat ik persoonlijk heel lelijk vind dus ik heb de voorkant verlaagd door de veren in te korten. De groene even als voorbeeld
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ingekort, netjes in elkaar en de juiste kleur erop :brouw:
Afbeelding

En dan weer een paar stappen verder, achterlichten erin, achter body erop. Pasvorm is echt heel slecht, er zit een veel te dikke laklaag op de body waardoor niets goed past.
Wederom moet alles moet aangepast worden, maargoed het resultaat wordt wel iets waar ik blij van wordt :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Stiekum toch wel heel erg jammer dat er bijna niets meer zicht baar is van de motor!
Afbeelding

_________________
Mijn bouwverslagenoverzicht


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 sep, 2020 0:30 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 990
Nou dat is alweer een fikse update. Wordt een erg indrukwekkende verschijning. Sta er wel van te kijken dat Pocher voor deze Lambo aluminium fussees heeft gemaakt. Bij de F40 moet ik het met plastic exemplaren doen. Knap opgelost door zelf de scheefstand op deze manier te corrigeren. Ik vind het overigens een raar excuus dat er geen naleveringen plaatsvinden door Covid-19. Zijn ze allen besmet aldaar? :? Het is een compliment aan de bouwer dat ik op de plaatjes niets terug zie van een slechte bouwkwaliteit van de onderdelen. Als je alles zo in elkaar kan "flansen" is er geen lol aan de bouw te beleven. :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 sep, 2020 7:49 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4383
Woonplaats: Aartselaar
wow wat is dit knap zeg, het zijn mijn ding niet maar ik kijk wel graag naar een echte als ik die ooit eens tegen kom , maar dit is toch wel geweldig gedaan , proficiat fantastisch gedaan een pareltje
Goed voor een "Eyegasm " reuze knap gedaan
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 okt, 2020 12:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 02 dec, 2012 13:18 pm
Berichten: 674
Woonplaats: .....
Thanks voor de credits mannen, ondanks dat het niet makkelijk gaat ben ik erg blij met het resultaat.
En ik moet stiekum ook wel zeggen dat er weinig lol aan is als je het zo in elkaar zet.
Anderzijds als je een bouwdoos koopt van zoveel geld mag je wel verwachten dat je er niet teveel aan hoeft te doen. In ieder geval goede kwaliteit en pasvorm :-)

Zaken waar ik onder andere tegenaan ge
- Gaten niet geboord
- Schroeven te lang waardoor ze afbreken
- Pinnentje waarop leidingen komen niet meegegoten
- Slechte pasvorm van delen (De te dikke laklaag is het grootste probleem)
- Gegoten delen die krom zijn
- Transparante delen met luchtbellen / krassen erin
- Matige kwaliteit van gelakte delen
- Slangen / leidingen die niet goed blijven zitten doordat er teveel ruimte tussen zit
- Bouwtekening waar echt helemaal niets van klopt, vol met grove fouten. Bijvoorbeeld draagarmen links/rechts omgedraaid waardoor de wielen voor en achter net niet goed uitkomen in de wielkasten.

Geen idee wat ze bij Hornby (Pocher spareparts) doen, krijg telkens het standard Covid verhaal als antwoord. Jammer genoeg gaat het al zo sinds eind Maart :-(
Begin nu ook op het punt te komen dat ik niet verder kan.

De F40 is ook echt supergaaf om te bouwen, wel een beetje weining details uit de box maar je kunt er toch iets heel gaafs van maken!

Wordt vervolgd :brouw: :brouw:

_________________
Mijn bouwverslagenoverzicht


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 okt, 2020 3:57 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 990
Zou toch doodzonde zijn als je dit project niet af kan maken. Soms wil het wel eens helpen als je het een paar maanden laat rusten en de tijd neemt om in oplossingen te denken. :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 okt, 2020 13:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 02 dec, 2012 13:18 pm
Berichten: 674
Woonplaats: .....
Hij wordt sowieso afgemaakt, ik zet mijn bouwsels wel vaker maanden aan de kant wegens tijd of motivatie gebrek :lol: :lol: .

_________________
Mijn bouwverslagenoverzicht


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 nov, 2020 19:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 02 dec, 2012 13:18 pm
Berichten: 674
Woonplaats: .....
Ondanks wat kleine uitdagingen toch weer een stukje opgeschoten :brouw:
Beide deuren zitten erin, ze wilde helaas niet sluiten maar na fink wat vijl, schuur en spuitwerk gaan ze goed dicht.
Afbeelding
Afbeelding

De randjes achter de grill bij zowel voor als achterkant even zwart gespoten zodat je geen rode rand achter het zwarte gaas ziet.
Afbeelding
Afbeelding

Daarna verder met de koplampen, de standaard uitvoering is echt knullig met een pennetje in het midden. Kortom eraf gesneden, BMF erop en in de behuizing geplakt.
Afbeelding
Afbeelding

Next de remmen, het moeten carbon keramische schijven zijn en dat is goed gelukt naar mijn zin. De rubber slangen vervangen door metalen leidingen, remblokken erin gemaakt. Nu nog verder met de details en decals.
Afbeelding
Afbeelding

Het gaat op een Lambo lijken :mrgreen:
Afbeelding

Jammer dat enkele delen beschadigd / niet goed zijn waardoor ik hem nog niet kan afmaken.
Linkse spiegel met een dikke verf druiper, heb geprobeerd deze eraf te polijsten maar die ik verknald helaas
Afbeelding

Wordt vervolgd :o

_________________
Mijn bouwverslagenoverzicht


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement