Modelbrouwers.nl modelbouw http://modelbrouwers.nl/phpBB3/ |
|
1:43 Ferrari 500 F2 Ascari http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=52784 |
Pagina 11 van 15 |
Auteur: | tankard [ za 30 mei, 2020 22:33 pm ] |
Berichttitel: | Re: 1:43 Ferrari 500 F2 Ascari |
Dat pincet verhaal ken ik wel . Wil wel eens een motorfiets proberen te bouwen, daar kunnen ook van die grote onderdelen bij zitten. Ik vind het geweldig hoe je dit model tot zijn eind aan het brengen bent. Volgende 1:12? |
Auteur: | Schummie [ zo 31 mei, 2020 23:37 pm ] |
Berichttitel: | Re: 1:43 Ferrari 500 F2 Ascari |
Zoals beloofd; het aanbrengen van de voorwielophanging. Heeft iets langer geduurd dan gedacht doordat het modelbouw noodlot toesloeg. Verderop meer daarover. Een deel van de voorwielophanging had ik eerder al samengebouwd, en heb ik nu aan de bladveren en het onderste deel van het chassis bevestigd. Het is uiteraard erg van belang om alles links en rechts goed uit te lijnen wat hoeken en hoogte betreft om later goed uit te komen met de wielen. Hier de rechterzijde, zowel van de voor als de achterkant af gezien. Om alles samen te bouwen zijn de al eerder genoemde pinnetjes te zien. Hier een indruk van de grootte. Niet erg groot, maar je kunt er erg goede en vooral stevige verbindingen mee maken. Verder met de bovenzijde van de wielophanging. Drie van die pinnen zijn nodig om de zaak vast te zetten. Hieronder zoals het uiteindelijk uitgekomen is. Van de achterzijde. Van de bovenzijde. En vanaf de voorzijde nadat links en rechts zijn aangebracht. Verder met de demper. In werkelijkheid een pakket metalen schijven die op elkaar geklemd waren. Door die schijven strakker of losser op elkaar te klemmen kon de demping worden aangepast. En toen sloeg het noodlot toe. Van die hevel die aan de demper moet worden gezet bestaan 2 varianten, die erg op elkaar lijken. Echter die aan de voorkant hebben een iets andere hoek dan 90 graden. En je raadt het al, toen ik er 1 na een klein uurtje op de plaats had, bleek het de verkeerde te zijn. Dus alles weer los proberen te krijgen. Omdat ik de ophanging metaal had gelaten, kon ik de aceton weer gebruiken om de verbinding los te maken. Vervolgens de demper uit het chassis gebroken, en dat geheel weer laten weken in de aceton. Demper weer geverfd, en in het chassis gezet. En nu de goede hevel gebruikt. Een geluk bij een ongeluk. Omdat ik extra goed keek deze keer, bleek in de manual de linker en de rechterzijde omgewisseld te zijn. Dat is van belang omdat op de knik nog een reliƫf in het PE zit, wat anders aan de niet zichtbare zijde zou komen. Op onderstaande foto's kun je dat goed zien. En nu bleek ook hoe nauwkeurig die kit eigenlijk is. Die 90 graden hevel kreeg ik er erg lastig tussen. Maar de juiste hevel paste perfect, zonder enige spanning. Eind goed, al goed zullen we maar zeggen. De totale ophanging van boven gezien. Tot de volgende update maar weer. Eerst de zijpanelen bevestigen, en daarna de achterwielophanging. Die zo mogelijk nog ingewikkelder is, en in elk geval uit nog meer delen bestaat. Ik zit al over de ruim 300 foto's zag ik. Ik hoop niet dat ik daarmee te veel ruimte gebruik op de servers. Als het wat minder moet, hoor ik het wel. |
Auteur: | cire430 [ ma 01 jun, 2020 1:20 am ] |
Berichttitel: | Re: 1:43 Ferrari 500 F2 Ascari |
Zeker niet minder plaatjes, het maakt juist zoveel meer duidelijk zeker met ook de stappen uit de Tameo bouwbeschrijving. erbij. Je kan in veel gevallen niet vaak genoeg kijken op de bouwbeschrijving en dus geduld opbrengen om ellende te voorkomen. Gelukkig heeft de aceton je al een paar keer geholpen. Niet te vatten dat de achterwielophanging uit nog meer delen bestaat. Super update. |
Auteur: | Wolfman [ ma 01 jun, 2020 13:53 pm ] |
Berichttitel: | Re: 1:43 Ferrari 500 F2 Ascari |
Volg deze bouw al een tijdje in stilte en iedere keer verbaas ik me over de details in deze kit. Naast het feit natuurlijk dat je hier zeer kundig mee omgaat. Prachtig dit... Succes! |
Auteur: | Midnight Creep [ ma 01 jun, 2020 18:33 pm ] |
Berichttitel: | Re: 1:43 Ferrari 500 F2 Ascari |
Hele mooie bouwkunst van dit model. Ik verwonder mij elke keer weer over hoe gedetailleerd zo'n klein model kan zijn... |
Auteur: | coachke [ di 02 jun, 2020 21:46 pm ] |
Berichttitel: | Re: 1:43 Ferrari 500 F2 Ascari |
ongelooflijk knap hoe dat ze het kunnen he zo klein prachtig werk Marc |
Auteur: | Schummie [ za 06 jun, 2020 19:55 pm ] |
Berichttitel: | Re: 1:43 Ferrari 500 F2 Ascari |
Tijd voor een update. Tussendoor de stuurkolom gereedgemaakt. In sommige modellen een rechte stang. In deze kit met twee knikken, en voorzien van kruiskoppelingen op die knikken. De benodigde onderdelen. En ook wat tegenslag. 2 van de 4 kruiskoppeling onderdelen sprongen weg. 1 op de vloer, die ik ook na een lange zoektocht niet meer terug kon vinden. Het bleek dat deze PE onderdelen niet magnetisch waren, dus ook de truc met de magneet over de vloer werkte niet. De tweede vond ik na een half uur met een loep scannen terug op mijn hobby tafel. Als het onderdeel gevouwen is, is elke zijde 1 mm. Van een los stukje heb ik zelf maar een vervanging gefabriceerd. In onderstaande foto zie je nog wel dat 1 deel iets afwijkt. Op ware grootte is dat helemaal niet meer te zien. Voordeeltje van deze schaal. Voordat ik met de de achterwiel ophanging montage begin moeten eerst beide zij panelen worden geplaatst. Een zeer precies werkje omdat de bovendelen van de carrosserie er boven op moeten komen de liggen en goed moeten blijven aansluiten. Hier eerst een proefpassing. Hier en daar vervolgens wat verf weg geschuurd om alles strak aan te laten sluiten bij het lijmen. Vervolgens beide zijden definitief met het chassis verbonden. Het is gelukkig mooi symmetrisch uitgekomen. De pasvorm van deze kit is werkelijk fantastisch te noemen. Om een indruk te geven van wat er voor de achterwielophanging allemaal komt kijken. De delen links op dit plaatje heb ik al eerder gemonteerd. Hier alle onderdelen alvast verzameld. De stangen van de achterwiel ophanging zijn hol. Daar worden later de ronde verbindingsstukken in gelijmd. Ik ga dat alleen aan 1 zijde tevoren monteren. Zo houd ik bij het monteren van de stangen aan het chassis nog wat speelruimte over. En hier de eerste stap; de bladveer achter. Hij past er precies tussen. Er is een voor en achterkant van deze bladveer. De bevestigingen lopen iets schuin weg, omdat het chassis naar binnen buigt. En daar is bij het gieten van dit onderdeel rekening mee gehouden. Echt heel goed doordacht. En je ziet hier ook goed dat straks ook de onderkant van dit model de moeite waard blijft. Bij de volgende update de rest van de achterwiel ophanging. |
Auteur: | cire430 [ zo 07 jun, 2020 9:35 am ] |
Berichttitel: | Re: 1:43 Ferrari 500 F2 Ascari |
Ik ga in herhaling vallen maar, man wat is dit mooi! Ik zou hem straks op een spiegeltje plaatsen dan blijft de onderkant ook zichtbaar. |
Auteur: | Schummie [ wo 10 jun, 2020 23:34 pm ] |
Berichttitel: | Re: 1:43 Ferrari 500 F2 Ascari |
Update met wat foto's voor de liefhebbers van de kleine schaal met de grote details. De aandrijfassen weer teruggezet. De achteras geplaatst. Voorlopig nog niet verlijmd om de afstelling van de ophanging nog te kunnen doen. Daarop vervolgens de bevestigingsplaat met de wielassen geplaatst. De afstandhouders voor de achteras moeten nu in elkaar gezet worden. Hier de onderdelen. De bekende pinnen alvast verlijmd met het oog wat in de stangen moet, en voorzien van de washer. De 4 afstandhouders aan 1 kant voorzien van de bevestiging. Het onderdeel wat je hierboven zag bevestig ik later. Ook weer om nog iets speling te houden bij het plaatsen. De eerste stang op zijn plaats. Op deze foto's gaat het een stuk sneller dan het in werkelijkheid duurde om het goed op de plaats te krijgen. En na wat geduld de overige 4 ook. Verder met de verbindingen tussen de bladveer en de achteras. Ook deze verbindingen passen erg goed. Het betaalt zich nu uit dat er hier en daar nog een kwart millimeter beweging in zit. En verder met de dempers. En daar moet nog weer een steun tussen waarop later de tank komt te rusten. De beide ronde beugels. Die dingen met die gaatjes om de achteras aan beide zijden geplaats. En de hoeken die de demper met de achteras moeten verbinden. 1 ervan was eerst foutief gemonteerd aan de voorzijde. Kon gelukkig gered worden. En het eindresultaat van de ophanging aan de achterzijde. Eerst even wat rust voor de oogjes. Voor de volgende update is het huwelijk van het chassis met de motor voorzien. De verschillende pincetten al vast opgezocht. |
Auteur: | cire430 [ do 11 jun, 2020 1:51 am ] |
Berichttitel: | Re: 1:43 Ferrari 500 F2 Ascari |
Zo, nu weten we precies hoe Ferrari de voor en achterwiel ophanging van hun F1 begin jaren 50 voor elkaar had. Ik ben ervan overtuigd dat Tameo niet ver van de werkelijkheid afzit. De duidelijke bouwtekeningen helpen hier zeker bij. Knap werk. |
Pagina 11 van 15 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |