Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 5:01 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 122 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 27 maart, 2020 10:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2244
Woonplaats: kolham
Voor het verwijderen van chroom kan een oplossing met caustic soda (ontstopper) ook nog wel eens werken, heb ook eens een weerbarstige chroom-sprue gehad en uiteindelijk werkte dat wel.

Wat betreft de bouw van je Fiat, geweldig om te volgen, wordt een lust voor het oog!

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 maart, 2020 15:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 apr, 2005 15:22 pm
Berichten: 6562
Woonplaats: Houthalen (Belgie)
Mooi om te volgen :wink:

_________________
Mvg Johny 8)

"When people rob banks, they go to jail."
"When banks rob people, they get a bonus."

http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=66


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 apr, 2020 16:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 699
Woonplaats: Stolwijk
Ik leef nog, hoor :). Even een hele kleine update, want: weinig tijd om te brouwen én ik wacht nog op wat kleine spulletjes voordat ik verder kan.
We zijn op het werk helemaal over op online / op afstand lesgeven, en gek genoeg is dat enorm belastend. Vreet energie, ik denk omdat je de hele tijd ‘aan’ moet staan en de natuurlijke breaks niet hebt. Tussendoor de boot klaargemaakt voor tewaterlating (verfen en poetsen) en ik gebruik het mooie weer om achterstallig verf-onderhoud aan het huis weg te werken: huisje uit 1906, dus veel, heel veel schilderwerk :?

Ook de kleine dingetjes aan de Fiat kosten veel tijd. De originele oplossing (rubber slangetjes op pinnetjes) voor de bougiekabels vind ik niet mooi, dus de mooie originele bougiekabels uit US gebruikt en alle pennetjes verwijderd. De ‘geleidebuis’ uit een stukje koperbuis gemaakt en daarin gaatjes geboord.
De bougies zelf uit de kit zijn dramatisch slecht, maar vervanging door gedraaide metalen exemplaren zou me $ 68 achteruit zetten, dat is wat te gortig.

Met veel gevijl geprobeerd iets van een zeskantmoer op de bougies te krijgen. 24 stuks, dus ff werk :brouw:

photo 503940

Daarna: 3mm van bougiekabel gestript, kern vastgelijmd met CA op bougieklem, klein stukje krimpkous er overheen en voilá, een bougie met bougiekabel.

photo 503941

Start gemaakt met plaatsen in motorblok: eerst de bougies vastgelijmd, en als deze zijn doorgedroogd gaan de eindjes van de kabel in de geleidebuis (gaatjes al zichtbaar.

photo 503943

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 apr, 2020 19:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 jan, 2009 13:36 pm
Berichten: 588
Woonplaats: Twente
Wat een geweldig detailwerk! Het kost wat moeite, maar de zeskantmoeren maken het wel af. :brouw:

_________________
AfbeeldingAfbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 apr, 2020 0:17 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 12 apr, 2020 23:10 pm
Berichten: 23
mmm dat is smullen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 apr, 2020 10:19 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1001
En dan tussentijds ons ook nog doceren in modelbouw, geweldig. :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 mei, 2020 23:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 699
Woonplaats: Stolwijk
Vandaag eindelijk weer een brouwdagje ... gebruik gemaakt van het goede weer om achterstallig schilderonderhoud aan het huis weg te werken, en de boot is te water gegaan.

De Mefistofele had / heeft behoorlijk wat hout, de tussenschotten en vloeren. De plastic variant vond ik wat matig, het kan wel met olieverf, maar ik had nog een stukje balsahout 0.8mm liggen en volgens mij kom ik niet onoplosbaar in de knoop met passing - dus strookjes van 10mm gemaakt.

photo 506763

De plastic parts grof afgeschuurd, de strookjes met houtlijm opgeplakt en met scherp mesje bijgesneden.

photo 506765

Gaat goed, de gewenste openingen en gaten aangebracht. Ter vergelijking liggen de eerdere gemaakte houten delen erbij, voor de kleur.

photo 506764

Eerste laagje beits (teak). Straks wat verwering aanbrengen en dan blank aflakken. Het ‘extra’ stukje is een achterpaneel dat niet in de kit is voorzien. Op de referentiefoto’s wel zichtbaar, lijkt één plaat die enigszins schuin is geplaatst.

photo 506766

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 mei, 2020 3:47 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1001
Er zit veel meer "leven" in jouw houten versie, Knap werk geleverd. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 mei, 2020 8:30 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 843
Erg geslaagd, dat toevoegen van echt hout.
Daar kan geen verf tegenop. Ook die nageltjes zijn erg goed uitgekomen.
Ik blijf het met zeer veel interesse volgen!!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 jul, 2020 16:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 699
Woonplaats: Stolwijk
Het schiet niet echt op met de Fiat :D ... druk op het werk, met mooi weer zitten we op de boot en is het te warm op zolder. Maar zo af-en-toe smokkelen we er een uurtje in.

Ik ben erg blij met de vele referentiefoto’s, daar waar ik het wat dichter bij het origineel kan krijgen probeer ik dat wel. De radiateur afgemaakt.

Bij de kit is (redelijk dik, veel ‘out-of-scale’) koperdraad meegeleverd voor de leidingen. Maar opgerold, dus dat krijg je niet meer strak recht. Wat Albion koperen en messing buisjes besteld, en daarmee aan de slag, beetje buigen, rubberen leidingen fröbelen met dunne slangetjes en krimpkous. Het waterafvoerslangetje bovenop de radiateur komt niet van de zijkant (kit) maar bovenuit met een koperen tuitje. Hier de onderdeeltjes los:

photo 511967

En compleet op het slangetje na. Op de referentiefoto’s zijn een paar dikke soldeerverbindingen te zien, dus ik heb met UV lijm twee dikke klodders gemaakt en deze een zilverachtige aanblik gegeven.

photo 511970

Het motorblok is een bouwkit apart, ook hier met kleine stapjes vooruit. Het grootste deel van wat koper en messing is is gedaan met AK True Colour waxes.
De bouwbeschrijving geeft bijvoorbeeld aan dat de leiding bovenop met het dikke koperdraad gedaan moet worden. Op de referentiefoto’s is dit een dunne leiding, en van messing, dus met 0.6mm messing staafje gedaan. Het motorblok begint vorm te krijgen:

photo 511972

Net als bij de motorkappen, heb ik in de cabine ook wat zaken die op de referentiefoto’s zichtbaar zijn met Evergreen en wat klinknagels / moeren aangebracht:

photo 511968

Kleine stapjes, maar het model verdient geen haast en alle aandacht :)

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 122 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement