Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:46 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 122 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 16 feb, 2020 11:53 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
Nee Cire, ik probeer zoveel mogelijk aan te brengen voordat ik ga primen. Ik ben er nog niet uit hoe ik de eindkleuren op ga brengen, met de spuit of de kwast. De kwast is authentieker. Ik wil ook proberen verschillende kleuren zwart te gebruiken.
Maar de carroserie ... ik heb wel een mooie kleur rood gevonden, Zero Paints London Bus - maar als je naar het origineel kijkt zie je een patina waarvan ik geen idee heb hoe je dat zou kunnen benaderen (en of ik dat wel wil :brouw: ). Dat is ooit hangeschilderd, er zijn ook kleurverschillen zichtbaar, hij glanst nog mooi, maar het is overduidelijk wel de originele oude lak. En de carrosserie is absoluut niet strak :D !

Dat van de bouwbeschrijving ... ik was begonnen met een ander model (RFM) een paar weken terug, nieuwe kit, paar jaar uit met een dubbelzijdig errata-A4 erbij voor relatief kleine foutjes. De Italeri kit is toch al even op de markt, heeft knoepers van fouten... en helemaal niks. Ik denk dat 80% van de kits de vering verkeerd heeft, de auto staat dan achter ook 8-10 mm te hoog.
Ook de kitfoto’s op de doos kloppen niet. Heel slordig daar ook dat er 3 kleuren bougiekabel zijn gebruikt, rood, wit en zwart. Onbegrijpelijk toch? Het echte model heeft nu (helaas) moderne, zwarte plastic bougiekabel ... ik heb in de US de destijds gangbare ‘stoffen’ en lichtgele kabels besteld. In de kit ontbreekt ook volledig het houten schot achter de bestuurdersstoel.

Maar zoals in de topicstart al staat - 100% correctheid streef ik niet na. Ik wil dat hij constructietechnisch wel in de buurt komt, en dat duidelijk te zien is dat het geen ongebruikt, volledig gerestaureerd exemplaar is ...

Ondertussen de voorwielophanging onder handen genomen, ook hier met boutjes / moertjes gewerkt. Het dichtsmelten van plastic pinnetjes vind ik zo 1970 :D ...
De pinnetjes verwijderd en gaatjes 1.2 mm geboort, 1.2x6 mm boutjes / ringetje / moertje op het draaiiende deel.

photo 498346

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 feb, 2020 1:18 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 990
Ik waardeer je streven om zoveel mogelijk het oude patina van chassis en carrosserie te benaderen. Dit is een auto die gebouwd is om snelheidsrecords te leveren en niet om te pronken. Ben benieuwd naar je aanpak in kleurschakeringen. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 feb, 2020 23:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
De verschillende bestellingen zijn binnen ... het is een indrukwekkende verzameling geworden van boutjes, moertjes, draadeinden, slangklemmen etc. Ik had ook wat gereedschap nodig, zoals dopsleutels van 1.5 en 2.0 mm :)

photo 498533
Helaas is de bestelling uit de US ‘onderschept’ en moest ik € 30 aftikken, en blijkbaar betaal je ook invoerrechten over de transportkosten :(. Maar de originele ‘oude’ boegiekabels kon ik alleen daar vinden.

photo 498535

Om een idee te krijgen hoe GROOT het 21.7 liter motorblok is in schaal 1/12... dit is alleen nog maar het carter (onderkant)! 21.7 liter, da’s 3.6 liter PER CYLINDER ... Nog meer dan de grootste motor die ik heb gehad :)

photo 498537

oOk hier vervang ik al het e.e.a. ... de 60 (!) platte bouten vervang ik door moer over tapeind. Op de foto’s hieronder van het echte motorblok zijn ze goed te zien en ook straks zijn deze nog goed zichtbaar. vandaar :). 60 boutjes wegsnijden, enigszins netjes 60 1mm gaatjes boren. Leg dat maar eens uit aan je vrouw :)

photo 498534

Hieronder een blik op de motor en het gigantische, handgesoldeerde koperen inlaatspruitstuk:

photo 498539

De kitonderdelen zijn glad en strak:

photo 498536

Ik wil de lasnaden opbrengen (looddraad? Putty?) en ook de verstevigingsstukken waar de carb’s aangrijpen ((Evergreen? Of zou wat dikker tape al een oplossing zijn?)

photo 498538

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 feb, 2020 2:15 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 990
Wow Ruud dit is wel een serieuze aanpak. Die bogie-kabels zijn geweldig. Wat een indrukwekkend carter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 feb, 2020 10:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Die lasnaad... duidelijk dat men toen niet zo nauw zag: zo slordig! Hier voel ik mij in mijn beroepseer gekrenkt, zoiets kreeg ik aan mijn baas niet verkocht hoor! :lol:

Nu goed, ik zie dat je dan toch bij King bent gaan aankloppen: goeie keuze! :brouw:
Enne de douane, tja... douane- en andere kosten worden inderdaad verrekend op het totaalbedrag van de zending, incluis verzendingskosten.
Met deze calculator kan je in je in de toekomst een beeld vormen van wat je eventueel kan verwachten aan bijkomende kosten, het klopt niet steeds 100% door de veranderlijke wisselkoersen, maar je heb een idee. http://www.invoercalculator.nl/

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 feb, 2020 16:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
Tja ... als jij de opdracht krijgt ‘hier heb je een vliegtuigmotor, hier heb je het onderstel van een Londonse bus en een stapel hout - maak daar een auto van die het snelheidsrecord kan verbreken’ liggen je prioriteiten ergens anders :D

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 feb, 2020 16:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ach ja, niet enkel dat maar dat waren andere tijden nietwaar? :roll:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 feb, 2020 19:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
Op de foto drie posts terug zie je duidelijk dat er wat aanvullend laswerk is verricht op het grote inlaatspruitstuk (koper!). Met een onregelmatig lijntje putty en wat Evergreen heb ik geprobeerd daar in de buurt te komen.
Alle boutjes in het carter (waar de cylinderbussen mee vastzitten) vervangen door moer / tapeind en de wat grotere moeren tussen de cylinders toegevoegd. Een cylinderbus geplaatst om de grootte te laten zien - ik zou de zuigers wel eens willen zien :D ... die moeten formaat fruitschaal zijn, met een geweldige lange slag (en is daarom het carter zo groot)....
16 liter olie in het carter (vandaar de 4 vulopeningen, denk ik) en een verbruik van 2:1. Tijdens de recordpoging zaten er ook twee man in de cockpit, waarvan er één de benzine handmatig oppompte.

photo 498656

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 feb, 2020 18:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
Alvast wat aanbouwseltjes aan het frame.... de diverse handels die straks buiten de carroserie zitten.

photo 498830

Die gaatjes zitten er natuurlijk niet in, dus werk aan de winkel.

photo 498831

En omdat ik nieuwsgierig ben, een dry-fit van motorblok en de radiator. Ook groot :D ... de gaatjes heb ik uiteindelijk met een 0.8mm boortje gemaakt, en wat minder dan het origineel. Lastig genoeg om ze er netjes in te krijgen voor mij, dus dan zijn het er maar een minder.

Het carter past goed, ik kom goed voor de gaten in het frame uit.

photo 498832

De micro-boutjes en moeren lopen qua kosten wel uit de klauwen, gaat ook best hard met € 2,40 - 3 voor een zakje van 10 stuks. Op AliExpres kwam ik een RVS (?) assortiment pakket tegen van 200 boutjes / moertjes voor € 7 incl. verzenden (1.0, 1.2 en 1.4 mm volgens de beschrijving, precies wat ik nu gebruik)
... als het wat is, laat ik het weten :brouw:

De bladvering met het Denso-tape vind ik goed gelukt! Staat nu in de glanslak, dan kan ik met wat grime / olie-washes de vetvlekken proberen na te bootsen.

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 feb, 2020 10:25 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 990
Elk grammetje minder is meegenomen voor het vestigen van een snelheidsrecord dus prima besluit om de gaatjes te boren in de handels. Daarbij komt dat elk detail dat je kan overnemen van de 1:1 het eindresultaat ten goede komt. Nu al een indrukwekkend geheel, mooi man. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 122 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement