Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 22:39 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 15 feb, 2020 23:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 apr, 2005 15:22 pm
Berichten: 6562
Woonplaats: Houthalen (Belgie)
Mooie vorderingen :wink:

_________________
Mvg Johny 8)

"When people rob banks, they go to jail."
"When banks rob people, they get a bonus."

http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=66


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 feb, 2020 12:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 30 jun, 2019 11:02 am
Berichten: 144
Dank je wel :P

De eerste stappen in de verwering van het chassis zijn gezet. Voor mij als modelbrouwer redelijk nieuw... Doel is de Land Rover er
uit te laten zien alsof hij een jaartje of wat braaf dienst doet. Dus wel de gebruikelijke sporen, maar niet teveel n zeker geen schade. De eigenaar is zuinig op z'n Land Rover :mrgreen:

Als eerste heb ik de bladveren behandeld. Ik werk met acrylverf welke via de zg drybrush methode aangebracht wordt. Ik ben met grijs/zilver gestart om een canvas te bieden voor de details. Hier overheen de roestige tonen. Van donker naar meer licht. Als laatste Stip ik de lichtste kleur aan nadat het even heeft liggen drogen. hierdoor trek je de verf "open" en ontstaat een poederachtig effect.

Ik hoop dat dit op de foto's goed over komt :wink:

photo 498506

photo 498505

De onderzijde is donkerder in tonen omdat het opliggende roest aan de bovenzijde van de veren i.m o. eerder droogt en minder invloeden ondervind van het rijden. De assen en stuurinrichting hebben ook een zweempje meegekregen. Detail als de hengsels, scholbrekers etc... krijgen hierna hun definitieve kleur.

photo 498507

De chassisbalken hebben "hier en daar" wat bruine en grijs/witte sporen van verwering. Ik stel me zo voor dat de aluminium carroserie deze corrosie (edit: oxidatie) loslaat. De voorzijde is iets donkerder gehouden om later vet/olie afzetting te kunnen bewerkstelligen.

Feedback, tips om gewoon opmerkingen? Graag. Dit is voor mij nieuw en het geheel kan alleen maar mooier worden. toch? Waar ik inmidels wel achter ben is dat dry brush genadeloos iedere fout of onachtzaamheid blootlegt. Dacht ik de gietnaden weg te hebben... Dit is na het brushen gewoon weer te zien.... :roll:

Dank voor het kijken en tot de volgende :brouw: :brouw:

_________________
Mors nooit secondenlijm op je vingeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee


Laatst bijgewerkt door Wolfman op di 18 feb, 2020 22:53 pm, in totaal 4 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 feb, 2020 13:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4392
Woonplaats: Aartselaar
Ik wil geen severaar zijn of miereneu…… maar alu roest niet hoor dat oxideert en geeft witte vlekjes , maar wat wel is dat de bladveren roesten op de plaats waar ze overeen wrijven na lang stilstaan dat kan wel
Verder mooi werk Ik blijf verder kijken
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 feb, 2020 13:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 30 jun, 2019 11:02 am
Berichten: 144
Oxideren.... Dat is inderdaad de juiste benaming. Inderdaad laat oxidatie wel z'n wit/grijs achtige sporen na. Dat stippelige/poederbrij achtige ga ik even verder over nadenken en misschien een proefstukje maken. Het chassis is immers nog niet klaar...

Verder ben ik blij met iedere opmerking. Jij bent toch een iets meer gevorderd brouwer en bovendien heb je kennis van technische zaken. Dus U hoeft zich niet te ver excuseren. Dank voor je reactie :mrgreen:

_________________
Mors nooit secondenlijm op je vingeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 feb, 2020 23:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Wolfman schreef:
Waar ik inmidels wel achter ben is dat dry brush genadeloos iedere fout of onachtzaamheid blootlegt. Dacht ik de gietnaden weg te hebben... Dit is na het brushen gewoon weer te zien....


Die vallen vaak ook al op na een primer-laagje.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 feb, 2020 15:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2805
Het chassis ziet er mooi verweerd uit zo, met die roest.
Die bladveren roesten in de praktijk inderdaad behoorlijk, en dat heb je zo goed getroffen. De carrosserie roest inderdaad niet. Maar het chassis is wel van staal en is gevoelig voor doorroesten. Bij menige oudere Land Rover zijn daar nieuwe stukken ingelast om het zaakje door de APK te krijgen.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 feb, 2020 17:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 30 jun, 2019 11:02 am
Berichten: 144
tsjopper bob schreef:
Die vallen vaak ook al op na een primer-laagje.


Jaja.. wrijf het er maar in. :lol: Toch waren de stukjes oppervlakte voelbaar en zichtbaar glad :roll:

Huib2 schreef:
Maar het chassis is wel van staal en is gevoelig voor doorroesten. Bij menige oudere Land Rover zijn daar nieuwe stukken ingelast om het zaakje door de APK te krijgen.


Ik heb me tot op heden onthouden van doorgeroeste delen etc. Ik heb wel restauratie projecten bekeken en gekeken wat de meest voorkomende "inlas delen" waren. De voorzijde van het chassis is ( waar de hengsels van de veerbladen bevestigd zijn ) zijn geloof ik een topseller 8)

Dank voor de reacties!!! :brouw:

Aan het chassis heb ik nog wat wittige (oxidatie) sporen aangebracht en de roestige tonen hier en daar wat teruggebracht. Op de hengsels donkergrijs aangebracht. Net als op de tank. De schokbrekers wit ( zie een paar posten terug) als op m'n referentiemode. Dit is dan weer de basis voor het verdere verloop. De assen en het motorblok mogen nog wat meer "geblend" worden met het chassis. Natuurlijk plaats je dan eerste het blokje en de aandrijfassen.

photo 498996


Dit bleek lastiger dan gedacht. Insteken van de aandrijfas naar de voorkant, blokje op z'n plek en door een subliele kantelbeweging is dan net aan ruimte om de aandrijfas vanuit de achterzijde te bevestigen. Net echt!! :twisted:

photo 498993

Op bovenstaande foto is te zien dat de blok en versnellingsbak enigszins scheef in het chassis ligt. Op enerlei wijze past de combinatie van de bevestigingspunten van het blok niet helemaal met die van de versnellingsbak/transfercase. Hierdoor "wankelt" het geheel en vraagt dus nog wat aandacht.

photo 498997

photo 498995

photo 498997

Er is dus nog genoeg te doen aan de Landrover. Als het blokje correct geplaatst is "blenden" en de uitlaat en bodemplaat plaatsen. Daarover later mee.

Tot de volgende :brouw: :brouw:

_________________
Mors nooit secondenlijm op je vingeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee


Laatst bijgewerkt door Wolfman op do 27 feb, 2020 18:00 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 feb, 2020 22:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Ziet er wel goed uit hoor. Ik ben inmiddels begonnen met een 1:76 Laro (LWB) van JB Models. Mijn broertje heeft zo'n wagen gehad en vond het wel leuk om er een model van te hebben. Bij dat model is het allemaal niet zo gedetailleerder dan deze.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 feb, 2020 23:44 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6315
Woonplaats: Blauwhuis
Ik denk dat in de aandrijflijn toch nog wat gietnaden dwars liggen.
De gietnaden op je cardanassen zijn niet mooi recht, maar die lopen naar het midden ( zelf ook al gehad bij diverse kits ).
Als je de achterkanten van je assen vlak vijlt zal het beter passen.
Verder geen commentaar, ziet er heel goed uit.

_________________
Grt'n Dennis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 feb, 2020 18:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 30 jun, 2019 11:02 am
Berichten: 144
Dank voor de reacties heren :mrgreen:

Ik ben er achter wat er aan de hand is. Eerst het slechte nieuws...De aansluiting van het blok naar versnellingsbak is krap. Zelfs als je netjes schuurt en verf achterwege laat of (zoals in dit geval) achteraf verwijderd. Bij het verlijmen zat het geheel "op het oog" netjes en sloot het mooi aan. Nadere inspectie leerde dat er een "mierenkuithaartje" scheefte in zat. Bij de verbinding wel te verstaan. De versnellingsbak meet ongeveer 5/6 cm. Uitvergroot over die lengte bijna een mm verschil. Dit veroorzaakt dat het net niet passend is op het chassis. :|

Het goede nieuws? Zonder beschadiging losgekregen. Wachtend op een vijl en schuurpad :)

Tot de volgende :brouw:

_________________
Mors nooit secondenlijm op je vingeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement