Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:53 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 02 jan, 2020 19:46 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6306
Woonplaats: Blauwhuis
Om te starten: De aller beste wensen voor 2020 .

Dit is weer een genot om te zien.
U maakt er echt iets moois van met zoveel oog voor detail.

_________________
Grt'n Dennis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 jan, 2020 1:07 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 833
Een kleine update. De eerste delen zijn gespoten.
Ik bouw deze kit zoals gezegd ook als aanloop naar de Ferari 500 F2 die meer dan 300 onderdelen telt.
Deze kit is eenvoudiger, omdat het origineel ook uitblonk in eenvoud.
Maar bijvoorbeeld het stuur alleen bestaat uit 4 onderdelen die apart bewerkt moeten worden. En dat is nog voor de stuurstang en de decal.
Of beter gezegd; decalletje.

Eerst het stuurwiel zelf gespoten.

photo 494673


De cocktailprikker zat in een gietstukje dat ik er aan had laten zitten. Dat moest er natuurlijk nog afgesneden worden.


photo 494672


Vervolgens de spaken, die met uiteindelijk korrel 12000 geschuurd zijn om een goede chroom glans te krijgen.


photo 494671


En verder met de spaken in het stuurwiel te lijmen.


photo 494674


In het midden moest vervolgens de kap van de naaf geplaatst worden. Hier komen we toch wel in de buurt van de grens van wat nog redelijk is.
Ook deze naaf gepolijst tot korrel 12000. Die grijze ondergrond is zo'n flexibel schuur padje wat ik daarvoor gebruik.
Ik prijs me gelukkig dat het onderdeeltje niet weggesprongen is.

photo 494676


Met een was pen heb ik het onderdeeltje op de plaats weten te krijgen. Met een pincet durfde ik het niet aan. Als je iets te hard knijpt, schiet je dit onderdeel de hele kamer door.
Maar het is gelukt.

photo 494675


Ook de stoel gespoten. Volgens de manual alles rood, maar dat klopt niet met de werkelijkheid. Dus toch maar iets meer detail aangebracht.


photo 494677


Ook de radiator is aluminium over een glanzend zwarte grondlak gespoten. De slang heb ik alvast zwart gemaakt. Hier zal nog verdere detaillering aangebracht worden.


photo 494678


De binnendelen van de velgen zijn alvast geel gespoten en voorzien van een transparante glanzende lak. Het blijkt dat het om 2 paren gaat, elk met een verschillende dikte.
Dat zie je snel over het hoofd, en als je straks de verkeerde delen in de verkeerde velgen plaatst, past het niet helemaal. Een veelgemaakte fout, die ik probeer te voorkomen.

photo 494679


Zo, dat was het weer even voor vandaag. Tot een volgende update maar weer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 jan, 2020 10:54 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 990
Mooi werk Eric. Ik neem aan dat het polijstwerk van het foto-etch materiaal zoals de spaken v/h stuur handwerk is? Je zou het ook op een plakband kunnen plakken om te voorkomen dat het wegschiet. Je had het gietstukje van het stuurwiel ook voor het spuiten kunnen verwijderen en een cocktailprikker kunnen lijmen op een van de uitsparingen van de stuurspaken. Dat scheelt weer nabewerking. :wink:
Goed te zien dat je je niet puur door de bouwbeschrijving laat leiden maar ook verder kijkt dan je neus lang is waardoor het nog realistischer wordt.
Gr. Eric


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 jan, 2020 0:19 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 833
Een kleine update.

Toch een tegenvaller bij de voorwielen. De velg is te smal. Daardoor sloot de band niet aan. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen de twee delen van de velg weer los van elkaar te maken en vervolgens een deel aan de voorzijde van de band in te lijmen, en een deel aan de binnenzijde van de band.
Daardoor ligt de band in elk geval weer strak om de velg.

photo 495185

Verder met de pedalenbox. Een monnikenwerk bleek dat te zijn.
Hieronder de losse foto etched delen.
Dat vlakke deel had ik aanvankelijk in aluminium gespoten. Maar na wat worstelingen met de verschillende metalen delen beschadigde het oppervlak toch teveel.
Dus uiteindelijk heb ik dat deel ook maar gepolijst.

photo 495186


Vervolgens het buigen van de foto etched delen. Omdat die zo klein zijn heb ik daarvoor een speciaal stukje gereedschap gebruikt. Je kunt hiermee heel kleine delen vastklemmen, en vervolgens met het scheermes onder het onderdeel om het te buigen.

photo 495188

Hieronder het resultaat.

photo 495184

En vervolgens het samenbouwen van het geheel.
Dat gaatje is voorzien voor de stuurkolom later.

photo 495187

En tenslotte nog even wat bijwerken zodat het goed voorin het chassis past.

Al met al was het nogal een gepriegel.

photo 495189


Tot een volgende update maar weer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 jan, 2020 1:34 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 990
Wat een detail op deze kleine schaal, alleen al in die pedalenbox. Goed opgelost met de voorwielen. :)
Dat PE-buig gereedschap is erg handig met name bij het kleine spul.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 jan, 2020 8:52 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4383
Woonplaats: Aartselaar
Ik heb weeral geen woorden voor wat ik zie , na een gevecht met de P.E. ziet het hier toch weer enorm knap uit
Dit is echt genieten
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 jan, 2020 0:35 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 833
Wederom een kleine update. Het gaat wat langzamer dan ik dacht. Er is veel modelbouwgeduld nodig.

Het gepolijste deel voor de achterzijde van de motor moet worden voorzien van een klein gepolijst onderdeel.

photo 495491


Op deze foto zie je het niet goed door de flitser, maar in werkelijkheid springt het gepolijste deel er goed uit.


photo 495490

Volgens de manual moet de hele motor inclusief de uitlaat in gun metal. In werkelijkheid waren er wat meer nuances. De motor zelf heb ik al met zuur bewerkt.
De uitlaat is nu geverfd met gun metal van Valeo air.

photo 495492


Je ziet nu in elk geval wat meer nuances van het motorblok.


photo 495493


En met de cilinderkoppen en kleppendeksel geplaatst.


photo 495495


Verder met het plaatsen van de Coventry Climax decals op de kleppendeksels.


photo 495496


En het proefpassen. Nodig omdat later de body verwijderbaar blijft van het chassis. Precies zoals het in werkelijkheid was. De body moest iets bijgewerkt worden om het mooi over het chassis te laten vallen.
Dat kan beter nu gebeuren dan na het spuiten in de kleur en het lakken.


photo 495497


En als laatste voor vandaag het plaatsen van het ini mini Lotus logo op de stuurnaaf.


photo 495494


Tot de volgende keer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 jan, 2020 10:09 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 990
Al lijkt het misschien een kleine update, ik vind goed zichtbaar dat er weer vele uurtjes arbeid inzitten. Leuk dat de body straks afneembaar blijft. Zo is het mooie motorblokje altijd nog te bewonderen. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 jan, 2020 20:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 15 okt, 2009 13:51 pm
Berichten: 148
Fantastisch! Mooi zo’n kitje van Tameo. Leuk om te volgen aangezien ik deze ook nog ergens heb liggen.

_________________
op de glasplaat: f40, 312T5
in de ijskast: 250 california
in de koelkast: Palm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 jan, 2020 1:42 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 833
En weer een stapje verder.
Om straks verder te kunnen monteren moet er eerst gespoten worden en alvast wat decals geplaatst worden.

Eerst de basis in Brittish Racing Green.

photo 496085


photo 496087


photo 496088


photo 496086

Dat mocht een paar dagen drogen.

Ondertussen de aandrijfassen gepolijst.

photo 496089


En dan is het tijd voor de eerst grote decals.


photo 496091


photo 496090


photo 496092


Die kleine gele strook links op de cockpit is geen foutje.

Volgens de manual van Tameo moet dat strookje rechts. Op verreweg de meeste modellen die ik gezien heb is dat gele strookje in het geheel niet te zien.
Ik vond een foto van de GP van Italie waar Colin Chapman achterop de wagen van Clark zit, die de overwinningsbeker in zijn hand heeft.
En jawel, die strook zit op de auto, en wel links. De cockpitruit valt er straks overheen.

photo 496094

Nu verder met nog wat meer decals, waarna de body in de lak kan.

Tot een volgende keer maar weer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Danny Weytjens en 32 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement