Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 8:58 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: 1:43 Lotus 25 Jim Clark
BerichtGeplaatst: zo 29 dec, 2019 22:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 833
Beste forummers,
Ik wens u allen een heel voorspoedig en vooral gezond 2020 met veel bouwplezier.
Na wat andere beslommeringen is het weer tijd voor een bouwprojectje.
Ik had aanvankelijk de Ferrari 500 F2 van Farina beloofd uit de WCT serie van Tameo. Die WTC serie bestaat uit wereldkampioenauto's die extra gedetailleerd zijn.
Om aan de vele onderdelen en de detaillering te wennen bouw ik eerst de wat eenvoudiger Lotus 25 van Jim Clark.
Een auto waarmee de F1 definitief een nieuwe weg insloeg. De Lotus 25 was in 1962 de eerste auto met een monocoque in de F1. Na wat kinderziekten in 1962 werd Jim Clark met deze wagen wereldkampioen in 1963, mijn geboortejaar.
De auto beleefde zijn première op Zandvoort in 1962, en in 1963 werd met deze auto ook Zandvoort gewonnen.

photo 494177

Van deze wagen heb ik ook wat detailfoto's die ik gemaakt heb bij de Historische GP op Zandvoort dit jaar. Dat gaat me helpen bij de detaillering.

photo 494179


photo 494178


photo 494176


photo 494175


photo 494174


Het mooie van Tameo is dat ze alle kits die ze ooit ontworpen hebben nog steeds fabriceren. Er is dus niets definitief uit productie genomen. Ook handig als er eens wat misgaat, en je reserve onderdelen nodig hebt.

Tameo voorziet haar kits van goede gedetailleerde handleidingen. Ik heb de gewoonte die te kopiëren zodat ik er aantekeningen op kan maken. Bijvoorbeeld over de kleuren.

photo 494169


photo 494170


photo 494171

Doordat het ontwerp van Colin Chapman minimalistisch was, zijn er in dit geval relatief weinig onderdelen. Er is echter voldoende detail aanwezig. Zo kan ik oefenen voor die Ferrari. Met name omdat deze modellen in werkelijkheid erg klein waren ten opzichte van de latere F1 auto's. En dus is alles nog wat kleiner dan anders in de schaal 1:43.

photo 494172


Er zitten gedraaide metalen delen in deze kit. De onderdelen van de vering ga ik vervangen door after market delen van Tameo, omdat die in de kit van messing zijn. Die zou ik moeten spuiten om tot chroom te komen. Die after market delen zijn wel van chroom glanzend metaal.
Ook de remschrijven zijn van gedraaid metaal. Ze worden later voorzien van remslangen.

photo 494167

De foto-etch delen van de ophanging zijn al verchroomd. Dus alleen wat polijsten, en je krijgt een mooie glanzende echte chroom afwerking.
De oude kits van Tameo hadden slechts 1 decal vel. Dus als ze opnieuw geproduceerd worden krijg je er gewoon maar 1, in plaats van 2 in de meer recentere kits.

photo 494166

En tot slot de gedraaide onderdelen voor de wielen.

photo 494168

Het wordt de versie van de Italiaanse GP, de GP waarin het wereldkampioenschap gewonnen werd.
Het dashboard was daar niet rood, maar aluminium volgens Tameo. Dat ga ik nog uitzoeken.

Eerst aanvangen met het ontbramen, het verwijderen van gietranden en het schoonmaken.

Tot een volgende update.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 dec, 2019 9:52 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 990
Uitdaging genoeg lijkt me. :) Wel erg fijn van de detail foto's die je nu ter beschikking hebt. Succes met de bouw, ik ga je volgen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 dec, 2019 12:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 maart, 2017 17:12 pm
Berichten: 172
Woonplaats: Zwolle
Ik moet eerlijk zeggen dat ik zat te wachten op weer een verslag van een 1:43 F1. :mrgreen:

Ik zit er steeds meer aan te denken om zelf ook zo'n kit aan te schaffen.

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 dec, 2019 14:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 833
@Erik,

Leuk. Gewoon eens proberen. En je hoeft niet duur te beginnen. Ik heb afgelopen zomer op de namac beurs de wereldkampioen wagen van Allen Jones gekocht samen met de Toleman van Senna voor € 25,-.
Ik kan je aanraden om ook eens op de tameo website te kijken. Die is vorig jaar enorm verbeterd.
Inclusief 4 heel uitgebreide tutorials over het bouwen van deze kits.

Ik wens je alvast veel succes. Een goede loep lamp helpt enorm.

Gr. Eric


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 dec, 2019 14:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 923
Leuk weer een oudje..... :brouw: succes....

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 dec, 2019 17:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4383
Woonplaats: Aartselaar
kijk er waanzinnig naar uit eentje uit de oude doos maar 1 van lieveling formule 1
Suc6 ermee
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 dec, 2019 21:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1384
Woonplaats: Deventer
MFH , maar dan int klein.

Heel mooie bolide.

Maak er wat moois van maar dat is jouw wel toe vertrouwd.

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 jan, 2020 1:26 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 833
De eerste update. Het gaat eigenlijk best voorspoedig. De onderdelen passen goed, en dat ik wat meer ervaring begin te krijgen zal ook wel meehelpen.

Het chassis en de body samen met wat andere delen voorbewerkt en schoongemaakt om in de primer te kunnen gaan zetten.

photo 494551

Daarna op de bekende cocktailprikkers om de delen goed te kunnen spuiten.

photo 494552

Gewone grijze primer voor de meeste delen. Zwart glanzende primer voor de delen die in aluminium worden gespoten.

photo 494553

De motordelen worden Gun Metal en daarvoor heb ik weer de zuurbehandeling gebruikt. Ik borstel dat vervolgens na met een tandenborstel. Naargelang de hardheid van de borstel bereik je een resultaat waardoor er eigenlijk ook geen wash meer nodig is.
Ik gebruik soms ook wat fijne staalwol.

photo 494549

Hieronder 1 van de motoronderdelen die ik wat verder bewerkt heb. Die moest wat minder donker worden, meer naar aluminium toe. Door wat polijsten met een katoenen borstel op een dremel kreeg ik onderstaand resultaat.

photo 494550

Hier wat delen van de voorwielophanging. Met polijsten moet een chroom resultaat bereikt worden.

photo 494555


En tenslotte ook hier weer het minutieuze afplakken. De binnenkant van het chassis wordt aluminium, en de rest wordt straks groen.

photo 494554

Tot een volgende update maar weer. Op naar het eerste spuitwerk.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 jan, 2020 10:48 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 990
De eerste uurtjes noeste arbeid leveren al een mooi resultaat op. Kleurnuances al naar gelang het polijst proces zijn goed waarneembaar. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 jan, 2020 11:39 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4383
Woonplaats: Aartselaar
Dat is toch gewoon heerlijk om zulke bouw te mogen volgen echt genieten
Doe zo verder
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement