Beste forummers,
Ik wens u allen een heel voorspoedig en vooral gezond 2020 met veel bouwplezier.
Na wat andere beslommeringen is het weer tijd voor een bouwprojectje.
Ik had aanvankelijk de Ferrari 500 F2 van Farina beloofd uit de WCT serie van Tameo. Die WTC serie bestaat uit wereldkampioenauto's die extra gedetailleerd zijn.
Om aan de vele onderdelen en de detaillering te wennen bouw ik eerst de wat eenvoudiger Lotus 25 van Jim Clark.
Een auto waarmee de F1 definitief een nieuwe weg insloeg. De Lotus 25 was in 1962 de eerste auto met een monocoque in de F1. Na wat kinderziekten in 1962 werd Jim Clark met deze wagen wereldkampioen in 1963, mijn geboortejaar.
De auto beleefde zijn première op Zandvoort in 1962, en in 1963 werd met deze auto ook Zandvoort gewonnen.
Van deze wagen heb ik ook wat detailfoto's die ik gemaakt heb bij de Historische GP op Zandvoort dit jaar. Dat gaat me helpen bij de detaillering.
Het mooie van Tameo is dat ze alle kits die ze ooit ontworpen hebben nog steeds fabriceren. Er is dus niets definitief uit productie genomen. Ook handig als er eens wat misgaat, en je reserve onderdelen nodig hebt.
Tameo voorziet haar kits van goede gedetailleerde handleidingen. Ik heb de gewoonte die te kopiëren zodat ik er aantekeningen op kan maken. Bijvoorbeeld over de kleuren.
Doordat het ontwerp van Colin Chapman minimalistisch was, zijn er in dit geval relatief weinig onderdelen. Er is echter voldoende detail aanwezig. Zo kan ik oefenen voor die Ferrari. Met name omdat deze modellen in werkelijkheid erg klein waren ten opzichte van de latere F1 auto's. En dus is alles nog wat kleiner dan anders in de schaal 1:43.
Er zitten gedraaide metalen delen in deze kit. De onderdelen van de vering ga ik vervangen door after market delen van Tameo, omdat die in de kit van messing zijn. Die zou ik moeten spuiten om tot chroom te komen. Die after market delen zijn wel van chroom glanzend metaal.
Ook de remschrijven zijn van gedraaid metaal. Ze worden later voorzien van remslangen.
De foto-etch delen van de ophanging zijn al verchroomd. Dus alleen wat polijsten, en je krijgt een mooie glanzende echte chroom afwerking.
De oude kits van Tameo hadden slechts 1 decal vel. Dus als ze opnieuw geproduceerd worden krijg je er gewoon maar 1, in plaats van 2 in de meer recentere kits.
En tot slot de gedraaide onderdelen voor de wielen.
Het wordt de versie van de Italiaanse GP, de GP waarin het wereldkampioenschap gewonnen werd.
Het dashboard was daar niet rood, maar aluminium volgens Tameo. Dat ga ik nog uitzoeken.
Eerst aanvangen met het ontbramen, het verwijderen van gietranden en het schoonmaken.
Tot een volgende update.