Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 19:57 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 11 feb, 2020 9:13 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1002
Dat waren nog eens tijden; géén gordels, tanks li. en re. van de coureur, hete buizen door de cockpit etc. Mooie toevoeging die bogiekabels maar ik snap dat elke toevoeging een potentieel probleem geeft bij het correct sluiten van de body. Spannend! :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 feb, 2020 0:11 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 844
Weer een update van de werkzaamheden aan de achterwielophanging.

Eerst nog de aandrijfassen en de remschijven met een wash behandeld om de kruiskoppelingen en de callipers wat meer detail te geven.


photo 498112


photo 498114


Verder met het uitsnijden, vijlen, schuren en polijsten van de foto-etched onderdelen van de achterwielophanging.


photo 498113


En het resultaat na een uurtje of twee passen, uitlijnen om alles mooi en lijn te krijgen en vast te lijmen.


photo 498115


photo 498116


De anti-roll bar en de verbindingsstangen die er ook nog tussen gemonteerd moeten worden.


photo 498117


Na nog weer wat passen, verkorten van de verticale stangen zit de achterwiel ophanging dan eindelijk in elkaar.
Nog en paar drupjes secondelijm op de verbindingen en dan mag de zaak weer even drogen.


photo 498118


photo 498119


Tor een volgende update. Het einde begint langzaam in zicht te komen.
Met als komend hoogte of dieptepunt nog weer dat cockpitraam. 1 exemplaar deze keer, dus het moet in 1 keer goed.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 feb, 2020 2:27 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1002
Zo te zien is dit klusje zonder problemen geklaard. Ziet er prima uit. Hoe zat het met de vering van de achterwielen bij deze Lotus?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 feb, 2020 23:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 apr, 2005 15:22 pm
Berichten: 6562
Woonplaats: Houthalen (Belgie)
Pet af hoor :!: :wink:

_________________
Mvg Johny 8)

"When people rob banks, they go to jail."
"When banks rob people, they get a bonus."

http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=66


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 feb, 2020 14:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 844
Je wordt op je wenken bediend cire430. Het slechte weer geeft tijd voor wat detail werk.

Allereerst de schokbrekers en vering vervangen door aftermarket deken van Tameo. Dit omdat deze keer de bijgeleverde set van messing was. Om dat in zilverkleur te krijgen zou ik het moeten spuiten.
Omdat er niets boven echt metaal gaat, gebruik ik dus een alternatief.
Op deze foto is het verschil goed te zien.

photo 498274

De veren zelf moeten eigenlijk donkerder zijn dan die messing veertjes. Met spuiten had ik in het verleden geen beste ervaring. Vandaar dat ik nu de onderdompel methode eens gebruikt heb. Ik heb mooie dunnen Valleo air gun metal gebruikt. Na het dompelen even blazen en je krijgt onderstaand resultaat.

photo 498272


Vervolgens de veren op maat gemaakt. De zwarte veren steken mooi af tegen die glimmende veerpoten zelf.


photo 498273


Daarna de veren geplaatst aan beide zijden.


photo 498275


photo 498276


Dan verder met de stuurstangen. Ik gebruik niet de bijgeleverde stalen stangen, maar nikkel zilveren after market stangen. Die zijn wat zachter en dus makkelijke te bewerken.
Ook glimmen ze veel beter, waardoor je de goede chroom kleur krijgt.


photo 498277


Dan de achterste stangen bij de achterwielophanging. Hier zie je wat mij betreft echt de voordelen van het bouwen met metalen delen. Het is een heel gedoe om het goed passend te krijgen, maar het blijft mooi dun, en toch sterk.

Eerst de stangen aan de onderzijde.


photo 498278


En daarna de bovenzijde.


photo 498279


Het is het mooiste als je de stangen met steeds een beetje schuren met een klein beetje voorspanning tussen het chassis en de achterwielophanging kunt klemmen.
Niet te weinig, want dan valt de stang er tussen uit. En niet teveel, want dan gaat ie een beetje krom staan.
Daarna is slechts een heel klein beetje secondelijm nodig op de punt van een speld om de zaak te fixeren.

Op deze foto zit de bovenste stang, rechts op de foto alleen nog met die voorspanning vast.


photo 498280


En het eindresultaat, waarna de zaak weer even rustig mag drogen.
Optisch zitten de stangen mooi recht, en zijn links en rechts gelijk en lopen parallel.
Het beetje verschil wat je op de foto ziet komt omdat het model hier iets scheef ligt.

photo 498281


Tot een volgende update maar weer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 feb, 2020 1:30 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1002
Als ik beter naar je fraaie detail foto's van pagina 1 had gekeken had ik natuurlijk gezien dat er nog vering opkwam. En het resultaat van de Tameo exemplaren in combinatie met jouw skils is perfect.
Waar haal je die nikkel/zilverstangetjes vandaan, Knupfer-shop?
Eric


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 feb, 2020 18:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 844
Tijd voor een update.
@Cire430. Die stangetjes heb ik van Meijer en Blessing in Rotterdam. Ik heb er ook wat van Vespaget in Eindhoven.

Verder met de remslangen. Een ander detail wat weer het nodige priegelwerk met zich brengt.
Eerst aan de remschijven lijmen.


photo 498644


En vervolgens het geheel aan de wielophangingen voor en achter bevestigen.


photo 498645



photo 498646



Nog een paar foto-etched details die op de body gelijmd moeten worden.


photo 498647


photo 498649


Daarna het ruitje. 1 van de zaken die ik zo lang mogelijk uitstel. In dit geval was er geen mal, dus met een chirurgen mesje het ruitje uitsnijden. Weer veel schuren en passen om de zaak recht te krijgen. Voor het lijmen heb ik de zaak gefixeerd met wat tape.


photo 498648


Het ruitje vastgezet met secondelijm. In het ruitje moet nog een gaatje worden geboord, waar de spiegels moeten komen.


photo 498650


photo 498651


Verder met de uitlaatpijpen. Eerst droogpassen. 1 bleek toch een halve mm korter dan de ander. En dus weer even vijlen en schuren.


photo 498652


En vervolgens de zaak vastgelijmd, nu met de goede lengte.


photo 498653


Tijd voor het plaatsen van de wielen. Gelukkig had ik de wielophangingen goed uitgelijnd, en alle 4 de wielen raken de grond.


photo 498654



photo 498655


We naderen het einde. Resteren nog de spiegels en het plaatsen in de display met de bekende achtergrond foto.
Maar dat is weer voor een volgende keer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 feb, 2020 10:02 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Wat een fraaie vorderingen!

Dat uitlijnen van de onderdelen is heel belangrijk, zeker met van dat hele kleine spul zijn afwijkingen van een tiende mm al enorm.

Dus nogmaals respect voor de voortgang aan dit juweeltje.

Succes met de laatste loodjes!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 feb, 2020 10:25 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1002
Zelfs de remslangen in 1:43 worden niet vergeten! Staat perfect op z'n wielen, knap werk. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 feb, 2020 18:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 844
Bij deze de voorlaatste update.

De gaten voor de spiegels in het cockpitraam vormde weer een uitdaging. Uiteindelijk de punt van een speld verhit met een aansteker, en zo een gaatje gesmolten in het raampje. Geen wegschietende boortjes, of weer los raken van het raampje door het duwen met een boor of vijl.
Met een kleine ronde vijl het gaatje verder geruimd tot het groot genoeg was voor de spiegel.

photo 498819


Vervolgens de steun van de spiegel zodanig ingekort dat ze niet ver door het raam steken. Is wel een nadeel bij het bevestigen, maar zo'n diep naar binnen stekende steel ziet er niet zo mooi uit.
Dit is het resultaat.


photo 498820


Vervolgens de zaak gemonteerd op de bodemplaat van de display case.


photo 498821



photo 498823



photo 498822



Gelukkig blijven die zo lastig te plaatsen bougie kabels nog een beetje zichtbaar, ook met de body over het chassis.



photo 498824



Nog een paar foto's van de auto met de geplaatste body.



photo 498825



photo 498826



photo 498827



Ik lees wel eens een discussie of die oude racewagens nu wel of niet erg glanzend waren gespoten.
Deze Lotus was in elk geval behoorlijk glanzend. Jim Clark himself bewijst het hier lijkt me.


photo 498829


En ik wil proberen om deze foto voor de display te gaan gebruiken. Tenminste als Colin Chapman er niet voor onthoofd hoef te worden.


photo 498828


De volgende update zal de laatste zijn in dit draadje.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement