Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 19:58 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 19 aug, 2019 15:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Dat wordt weer bijzonder!

Met betrekking tot het proberen met chroom zou je zeker chroom van Molotov kunnen meenemen.
Het zit in stiften van diverse breedtes, maar er zijn diverse b(r)ouwers die ook goede resultaten hebben met spuiten.
(Dan wel met Flesje navulling van Molotov)
NB; Basis zal dan hoogglanzend zwart moeten zijn voor het beste resultaat.

Succes!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 aug, 2019 18:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 844
@Odorf,

Dank voor de tip. Ik ga dat voor de velgen in elk geval toepassen. Ik heb inmiddels een hoogglanzende primer van valleo.
Daarna kan ik kiezen voor de molotov, en eventueel de valeo variant.
Ik heb ook nog een derde mogelijkheid. Een flesje wat me werd aangeraden door ASA in Almere waar ik mijn airbrush spul vandaan heb.
Duur flesje, maar genoeg voor vele jaren. Ook een voordeel van 1:43, er gaat weinig verf op.
Wat is het voordeel van de hooglans zwart eronder?
Ik zou zelf eerder gedacht hebben dat er een lichte ondergrond onder zou moeten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 aug, 2019 18:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 925
Mooi project...... :brouw:
Heb verschillende keren dat fragment gezien, ''tenenkrommend''..... :oops:
Succes met de bouw, hoop dat ie net zo geslaagd word als je ''Lauda project''

Gerhaard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 aug, 2019 18:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Citaat:
Ik zou zelf eerder gedacht hebben dat er een lichte ondergrond onder zou moeten.


Nee, het gekke is dat veel chroom-verfjes op wit een stuk minder zichtbaar zijn.
Zwart, en beslist geen krasjes, deze worden door de chroomlaag enorm uitvergroot. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Mocht Eric van ASA de verf Inspire hebben aangeraden, er is een civiele vliegtuigbouwer hier, Vintage Jet die ook van alles heeft geprobeerd, maar helemaal blij is met de Inspire verf.
(Mocht het die verf niet zijn kan het alsnog leerzaam zijn 8)
Edit; Ik Heb er een linkje bijgezocht: >>bijvoorbeeld hier

Mocht je nog met Molotov aan de gang gaan zou ik wel goed testen of het niet reageert met de Gloss black base.

Vallejo Metalcolor chrome heb ik zelf nooit echt goed chroomglanzend gekregen. Het beste resultaat was hooglanzend zilver.

Sowieso is met alle chrome verfjes belangrijk om hele dunne laagjes te spuiten. En als het resultaat ok is te stoppen. Niet nog een laagje extra, dan slaan ze snel weer zilver uit.

Linkje>> Ervaring met ‘Gunze Alumine’

En hieronder een niet al te briljante foto van spuitbusjes in 1:24 die met een Molotov stift zijn verchroomt.
photo 482796

Ik hoop dat ik het niet te verwarrend heb gemaakt. :shock:

:brouw:

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 aug, 2019 19:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 844
@Odorf,
Bedankt voor je uitgebreide toelichting.
Die chroom verf die Eric van ASA mij aanraadde is inderdaad van Inspire. Volgens hem was de valeo black gloss primer een goede ondergrond daarvoor.
Hij gaf ook aan te stoppen als het ook maar iets begon te glanzen. Na het drogen zou de glans dan op zijn best zijn. Dus ook van hem de waarschuwing om niet teveel te spuiten.
Ik gebruik meestal de 0,4 naald in mijn H&S spuit, en een druk van rond de 1,2 bar.

Ik heb je Gunze linkje ook even bekeken. Inderdaad een heel goed en mooi resultaat. Gaat het om de Gunze Metal color, dus de variant niet op waterbasis?
Die heb ik namelijk ook nog staan. De Metal Color variant dus. Dan wil ik daar de cockpit wel mee gaan spuiten. Ziet er echt prachtig uit.
Ik ben al gewend om in veel dunne laagjes te spuiten dus dat zou moeten lukken.
Ik heb van die Gunze Metal Colors ook nog een potje Chrome Silver. Misschien ook nog een optie.

Op dit moment ben ik bezig die buis achtige delen van de kit te polijsten. Met schuurpads, van 3200 tot 12000. En daarna even kijken of een fijn polijstmiddel de glans nog verder verbetert.

En voor de velgen ga ik dan voor de glans zwarte primer van Valeo, met de Inspire chroom. Ook al omdat het hele wiel chroom moet worden.

En wellicht ga ik toch de buizen nog proberen met chroom verf om te zien of het resultaat dan beter is.
Die March 731 had echt een chroom glanzende wielophanging.
Maar first things first, de verf fase zal nog even op zich laten wachten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 aug, 2019 22:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
0,4 naald voor metallics is prima. 0,2 daarentegen geeft snel problemen omdat de metallicdeeltjes fysiek vastlopen in de nozzle.

En inderdaad de Gunze metaalkleuren zijn op oplosmiddel-basis. Verdunnen gaat erg goed met de donkerblauwe flesjes Thinner van Gunze. (De lichtblauwe is voor acrylics).
De metallics van Gunze zijn met een heel zacht doekje (na goede doordroging) ook nog goed op te poetsen.

Succes verder, ik volg deze bolide weer met belangstelling.
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 aug, 2019 23:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 844
En weer een kleine update met wat foto's.

De cockpit waar de stoel in komt na de eerste bewerkingen.
Er is een brandblusser mee gegoten. Om het wat scherper te krijgen de contouren verder uit gevijld en met de kraspen en bewerkt.
Onderstaande foto's geven de staat nog aan voor de bewerkingen. Bij de volgende update zal ik ook de "na" situatie laten zien.

photo 482732

photo 482734

Het onderste deel van de voorwielophanging. Ook hier de situatie voor de bewerkingen.
Ik probeer om met de polijstmethode een voldoende chrome eindresultaat te krijgen. Voordeel is dat het metaal ook erg glad wordt, daar waar dit met spuiten op dergelijke kleine delen van dichtbij toch vaak wat ruw blijft.
Nadeel is wel dat het enorm bewerkelijk is.
Ik heb inmiddels tijdens het bewerken een reeks foto's gemaakt, waardoor je goed de verschillende stappen kunt zien.

photo 482733

Verder met het droogpassen en passend maken van de achterwielophanging de versnellingsbak en de motor.
De as met remschijven en uprights moet in een sleuf vallen tussen versnellingsbak en motor.
Bij de eerste foto's van de motor kun je zien dat die sleuf nog deels dicht zit met materiaal.
Vijlen dus maar weer, en steeds passen of de as er al diep genoeg in te krijgen is.

photo 482735

Hier de 3 delen nog eens die straks perfect moeten passen.

photo 482737

De as past nu goed, dus verder met de afstandhouders.

photo 482738

Hier in de onbewerkte staat.

photo 482739

En het eindresultaat. Deze delen zijn nu gereed voor verdere bewerking.

photo 482736

Ook tijdens de Namac beurs bij Modelbrouwers aangeschaft. De echte chemicaliën waarmee wapens "geblauwd" worden.
En dus de enige echte "gun metal".
Met als bijkomend voordeel dat deze stof het metaal zelf kleurt, en er dus geen verfmateriaal op komt.
Elk detail blijft dus goed zichtbaar.
Maar witmetaal is geen staal, dus even experimenteren of dit ook bij witmetaal goed werkt.
Het blok zelf kan dan aluminium gespoten worden, dan wel gepolijst worden. En de versnellingsbak kan dan in gun metal als blijkt dat dat spulletje ook werkt bij witmetaal.
Daar kom ik dus nog op terug.

Tot een volgende update maar weer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 aug, 2019 23:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 apr, 2005 15:22 pm
Berichten: 6562
Woonplaats: Houthalen (Belgie)
odorf schreef:
Dat wordt weer bijzonder!

Met betrekking tot het proberen met chroom zou je zeker chroom van Molotov kunnen meenemen.
Het zit in stiften van diverse breedtes, maar er zijn diverse b(r)ouwers die ook goede resultaten hebben met spuiten.
(Dan wel met Flesje navulling van Molotov)
NB; Basis zal dan hoogglanzend zwart moeten zijn voor het beste resultaat.

Succes!
Odorf


Als je Molotov gaat gebruiken, maakt de ondergrond eigenlijk niet uit. Met de stift toch niet.

_________________
Mvg Johny 8)

"When people rob banks, they go to jail."
"When banks rob people, they get a bonus."

http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=66


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 aug, 2019 15:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 30 jun, 2019 11:02 am
Berichten: 144
Ik zit weer ademloos mee te lezen. Geweldig!!!

Veel succes met de bouw. Ik blij 'm volgen. :brouw:

_________________
Mors nooit secondenlijm op je vingeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 aug, 2019 18:06 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6315
Woonplaats: Blauwhuis
Deze begint al weer heel erg mooi.
Is van toen ik net uit de luiers was, dus eigenlijk van voor mijn tijd.
Maar de beelden heb ik ook wel eens gezien.

Ik gebruik voor chroom Alclad, maar dat is op thinner basis en behoeft dus ook een thinner gedragen lak zwarte onderlaag.

Wat betreft het polijsten. Bij de ASA hebben ze polijst set met schuurpapier tot korrel 60000.

Ik zit weer op het puntje van m'n stoel om deze te volgen.

_________________
Grt'n Dennis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement