Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 3:33 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 11 okt, 2019 23:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Zoals beloofd, bij deze een paar foto's van de body in de diamond clear coat van Zero Paints.
Ik vind het echt een fantastisch product. Laat zich heel goed verwerken en spuiten, en wordt vooral erg hard na 24 uur.
Daardoor kun je het model heel goed verder monteren zonder krassen of vingerafdrukken. Ook als je veel kracht moet zetten.

Ik ga niet verder polijsten, want het glanst me al genoeg. Het geschitter wat je op de foto's nog ziet komt door de flitser.

photo 487405


photo 487406


photo 487407


photo 487408


photo 487409


photo 487410

Dan kunnen we nu verder met de montage van het model.

Tot de volgende update maar weer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 okt, 2019 0:12 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Erg mooi inderdaad.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 okt, 2019 2:21 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1007
Wat een bizar verschil met die vernislaag. Ongelofelijk hoe mooi de kleurlaag "strak trekt". :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 okt, 2019 7:27 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
Schitterend....

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 okt, 2019 7:57 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
@cire430,

Ik heb daar ook aan moeten wennen, dat gebruik van Zero Paints bij deze kleine schaal.
Daarvoor gebruikte ik de Gunze op waterbasis. Als je van die verf een glansversie als wetcoat spuit heb je al een redelijk strakke glanzende verflaag, zelfs nog voor het aanbrengen van een clearcoat.

In de manual van ZP staat wel dat de kleur mat opdroogt, en dat de glans moet komen van hun clearcoat die erbij hoort.
Maar als je dan voor het eerst die laag ziet denk je dat het niet goed komt.
Geen echte sinasappelhuid, maar het ziet er dof uit, en voelt ruw aan.
Je krijgt de neiging om het te gaan schuren, maar dat is niet nodig en kan zelfs gevaarlijk zijn.
Die ZP lagen spuiten heel erg dun, en dekken heel goed. Maar je schuurt er ook met korrel 6000 zo doorheen.
Dus tenzij je oneffenheden of stofjes hebt, moet je gewoon wegblijven met je schuurpapier.
Door die hele dunne lagen blijven ook kleine details goed zichtbaar en kun je dunne realistische pannellines gebruiken zonder dat ze opvullen.

Je moet wel ventileren, en zeker een goede afzuiging gebruiken. En eigenlijk ook wel een goed masker.
Want er zitten behoorlijk giftige oplosmiddelen in.
Ik heb ooit een klein stukje even snel gespoten zonder afzuiging en spuitcabine. Je weet hoe dat gaat.
Geen zin om de slang naar buiten te voeren en het is maar een heel klein onderdeeltje.
Maar ik had wel de rest van de avond hoofdpijn, en de stank hing nog een hele dag op mijn zoldertje.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 okt, 2019 12:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Het samenbouwen van de kit is begonnen.
Al het droog passen werp de vruchten af. Echter ook wat rampspoed, wat gelukkig letterlijk opgelost kon worden.
Daarover later.

Eerst het plaatsen van de radiator met de pijpen die naar het chassis lopen.
En ook die gemodificeerde stuurstangen.

photo 487714

En het passen van de bovenste draagarm. De gaatjes worden meestal wat kleiner door de verf en de clearcoat.


photo 487713


Vervolgens de beide uprights met de schijfremmen geplaatst op de onderste draagarmen.


photo 487715


De gemodificeerde veerpoten moeten tussen de draagarmen geplaatst worden. Een enorm gepriegel, maar het is uiteindelijk gelukt zonder beschadigingen.


photo 487716


photo 487717

De onderkanten van de beide side pods geplaatst, en ook het platte deel wat onder de luchtinlaat zit.

photo 487718

Nu van boven gezien, en ook de rolbeugel is geplaatst.
Er moesten ook twee heel kleine metalen plaatjes geplaatst worden voor de voorwielen. Het was nogal lastig om ze rond te buigen.
Bij het vastlijmen met secondenlijm viel zo'n plaatje op de voorkant, en je begrijpt; een laagje secondenlijm op die mooie laklaag.
Overspuiten of verwijderen. Verwijderen met aceton zou moeten werken, maar tast meestal de laklaag aan.
Op de binnenzijde van de grondplaat die je niet meer ziet na montage ook wat secondenlijm geplaatst en getest wat er zou gebeuren.
Nu was ik al fan van die 2K clearcoat van Zero Paints, maar nu helemaal.
De secondenlijm verdween als sneeuw voor de zon, en de laklaag werd niet aangetast.
Dus toen ook de voorzijde behandeld, en ook daar verdween de lijm, en bleef de laklaag onaangetast.


photo 487719

Om de gemodificeerde steunen voor de rollbar goed aan te laten sluiten heb ik de uiteinden schuin afgeslepen.

photo 487720


Nu sluiten ze heel mooi aan op de rollbar. Helaas zal ik er 1 weer moeten verwijderen. Ik had eerst de hoofdsteun moeten plaatsen ontdekte ik.
Die krijg ik er niet meer tussen nu de stangen geplaatst zijn.
Eens kijken of ik met die aceton ook de verbinding kan oplossen.

photo 487721


De benzinepomp op de achterzijde geplaatst. Ik kan er nu nog goed bij voor het plaatsen van de motor.

photo 487723


En dan het huwelijk met de motor. Die kan er maar op 1 manier in, en gelukkig was ie goed uitgelijnd en zit recht achter de body.
Ook de gemodificeerde koelvloeistof buis past mooi in het daarvoor geboorde gat.

photo 487722

En tot slot voor vandaag de beide bovenste afstandhouders van de achterwielophanging geplaatst.
Ook dit blijkt perfect te passen.

photo 487724

Nu verder met de spiegels en die hoofdsteun.
Maar dat is voor de volgende update.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 okt, 2019 12:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Mooi dat de 2K vernis behalve plakkerig soms ook zo nuttig kan zijn! En wat een mooi model wordt het weer, dat is toch genieten als je weet dat lang niet iedereen zo’n resultaat zelfs op 1/24 zou klaar krijgen? Prachtig.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 okt, 2019 16:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1394
Woonplaats: Deventer
Al dat passen en meten en voorbewerken werpt duidelijk zn vruchten af.

Ziet er allemaal top uit.

En 2K verven worden inderdaad knetterhard dus ook bij zo'n incidentje heb je daar profijt van, je zei het zelf ook al "van vinger afdrukken op de lak ook helemaal niets" en dit bewijst maar weer eens de voordelen daarvan.

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 okt, 2019 17:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4396
Woonplaats: Aartselaar
hoi ik ben ook op korte tijd enorme fan geworden van 2k vernis geweldig spul uitharden doet het rustig aan maar is snel droog zo dat men voorzichtig kan verder werken tof spul
De formule ziet er weer beeldig uit enorm knap
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 okt, 2019 18:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 925
Ik vind het allemaal een pracht, lijkt me nogal een klus je om alles samen te stellen zonde de boel te beschadigen.
Kortom een heel mooi stukje werk dat je hier laat zien.....

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement