oldieman schreef:
Gaat hier echt de goede richting uit.Ben benieuwd naar het vervolg.
Marc S.
Dank je
Over vervolg gesproken.Hoe staat het overigens met jouw mooie Amerikaan?
Midnight Creep schreef:
Tja, "de aanhouder wint" en "geef de moed niet op", mooie gezegden die ook in de modelbouw dagelijks aan de orde komen.
Komt bij jou allemaal wel goed denk ik, alles ziet er netjes uit.
Naast alle spreekwoordelijkheid ook nog een "waarheid als een koe"
Het kan misschien zo over komen dat er veel problemen zijn. Het is echter zo dat zoiets beschreven in een verslag zo'n hekel puntje enorm uitvergroot. Ik vindt het dan weer wel goed om zowel het struikelblokje, alsmede de oplossing weer te geven. Ook als het probleem door toedoen van mezelf is. Kan ik later nog eens teruglezen... En met mij ook anderen... U snapt 'm vast wel. Ten leering ende vermaak... Dank voor je reactie.
We gaan weer verder. In zo'n mooie showbak plak je natuurlijk geen decal als zijnde laadvloer. De originele Foose is voorzien van luxe Mahonie. Dusssss... In de lokale modelbouwwinkel wat staafjes styreen en wat stripjes mahonie gescoord. Het styreen heb ik voorzien van een laagje uit de bekende Gamma spuitbus.
Om een mooie laadvloer te verkrijgen heb ik gebruik gemaakt van een oude boekbindersmethode. Ik heb de maten van de laadvloer op een simpel A4tje gezet en dit oppervlak voorzien van een "niet te weinig" laagje acryl vernis. Men brengt een stripje mahonie aan, gevolgd door "stotend" ( net als stotend bij behangen ) een staafje styreen. Dit herhaal je tot het oppervlakte gevuld is. Logischerwijs zet het papier tijdens het aanbrengen natuurlijk uit door de vernis, maar dit gaat geleidelijk. De onderdelen zitten dus redelijk strak tegen elkaar.
Tot slot een laagje vernis over de bovenkant, ander trekt het geheel krom. Even aan laten drogen ( Fohn ) en dan onder "verzwaar" verder laten drogen...Tijdens dit proces wil het papier weer krimpen en de boel kromtrekken. Dit lukt door het gewicht van het verzwaar niet, dus de vezeltjes van het doordrenkte papier worden ietsje uit elkaar getrokken. Als het geheel droog en evt. bijgesneden is heb je een mooie strakke laadvoer die bv met houtlijm aan te brengen is op het model.
Van een "bootjesbrouwer" heb ik geleerd nooit materiaal als mahonie aan te brengen met bv secondenlijm. Op het oog zie je het niet, maar de lijm trekt in het materiaal en netjes aflakken lukt nooit meer omdat het mahonie keihard verzadigd is door de lijm en lak dus niet meer egaal opneemt. Vandaar deze methode
Was voor mij ook een experimentje. Een geslaagde... welteverstaan
In de laadbak ziet dat er dan zo uit.
Naast het werken aan de laadbak is er ten aanzien van de velgen en grille etc. een herziening van gedachten. Hoe ik het destijds aangepakt heb, is een stukje terug te lezen. Toch was ik niet helemaal tevreden en nam het besluit de fles dikke bleek maar weer eens aan te spreken
Eenmaal ontchroomd de onderdelen in de primer, gevolgd door zwart en dit weer gevolgd door een spuitbusje chroom a 1,99 bij de Action vandaan. Uiteraard had ik deze opbouw van lagen al getest en goed bevonden. Het resultaat? Een "chroomlaag" wat meer lijkt op gepolijst RVS. Droogt tergend langzaam, dat wel
De wielmoeren en overige boutgaatjes voorzien van Panelliner en het resultaat mag er wat mij betreft wezen. Hoop dat het op foto een beetje getrouw overkomt...
En zo is ook direct te zien dat het met de stance ook wel goed zit
Tot de volgende