Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:02 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 03 sep, 2019 17:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 03 dec, 2015 16:20 pm
Berichten: 379
Woonplaats: Temse
Gaat hier echt de goede richting uit.Ben benieuwd naar het vervolg.
Marc S.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 sep, 2019 20:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1384
Woonplaats: Deventer
Tja, "de aanhouder wint" en "geef de moed niet op", mooie gezegden die ook in de modelbouw dagelijks aan de orde komen.

Komt bij jou allemaal wel goed denk ik, alles ziet er netjes uit. :brouw:

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 sep, 2019 10:43 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 30 jun, 2019 11:02 am
Berichten: 144
oldieman schreef:
Gaat hier echt de goede richting uit.Ben benieuwd naar het vervolg.
Marc S.


Dank je :D Over vervolg gesproken.Hoe staat het overigens met jouw mooie Amerikaan? :D

Midnight Creep schreef:
Tja, "de aanhouder wint" en "geef de moed niet op", mooie gezegden die ook in de modelbouw dagelijks aan de orde komen.

Komt bij jou allemaal wel goed denk ik, alles ziet er netjes uit. :brouw:


Naast alle spreekwoordelijkheid ook nog een "waarheid als een koe" :mrgreen:
Het kan misschien zo over komen dat er veel problemen zijn. Het is echter zo dat zoiets beschreven in een verslag zo'n hekel puntje enorm uitvergroot. Ik vindt het dan weer wel goed om zowel het struikelblokje, alsmede de oplossing weer te geven. Ook als het probleem door toedoen van mezelf is. Kan ik later nog eens teruglezen... En met mij ook anderen... U snapt 'm vast wel. Ten leering ende vermaak... Dank voor je reactie. :mrgreen:

We gaan weer verder. In zo'n mooie showbak plak je natuurlijk geen decal als zijnde laadvloer. De originele Foose is voorzien van luxe Mahonie. Dusssss... In de lokale modelbouwwinkel wat staafjes styreen en wat stripjes mahonie gescoord. Het styreen heb ik voorzien van een laagje uit de bekende Gamma spuitbus.

Om een mooie laadvloer te verkrijgen heb ik gebruik gemaakt van een oude boekbindersmethode. Ik heb de maten van de laadvloer op een simpel A4tje gezet en dit oppervlak voorzien van een "niet te weinig" laagje acryl vernis. Men brengt een stripje mahonie aan, gevolgd door "stotend" ( net als stotend bij behangen ) een staafje styreen. Dit herhaal je tot het oppervlakte gevuld is. Logischerwijs zet het papier tijdens het aanbrengen natuurlijk uit door de vernis, maar dit gaat geleidelijk. De onderdelen zitten dus redelijk strak tegen elkaar.
Tot slot een laagje vernis over de bovenkant, ander trekt het geheel krom. Even aan laten drogen ( Fohn ) en dan onder "verzwaar" verder laten drogen...Tijdens dit proces wil het papier weer krimpen en de boel kromtrekken. Dit lukt door het gewicht van het verzwaar niet, dus de vezeltjes van het doordrenkte papier worden ietsje uit elkaar getrokken. Als het geheel droog en evt. bijgesneden is heb je een mooie strakke laadvoer die bv met houtlijm aan te brengen is op het model.

photo 484169

photo 484172

Van een "bootjesbrouwer" heb ik geleerd nooit materiaal als mahonie aan te brengen met bv secondenlijm. Op het oog zie je het niet, maar de lijm trekt in het materiaal en netjes aflakken lukt nooit meer omdat het mahonie keihard verzadigd is door de lijm en lak dus niet meer egaal opneemt. Vandaar deze methode :mrgreen: Was voor mij ook een experimentje. Een geslaagde... welteverstaan :lol: In de laadbak ziet dat er dan zo uit.

photo 484171

Naast het werken aan de laadbak is er ten aanzien van de velgen en grille etc. een herziening van gedachten. Hoe ik het destijds aangepakt heb, is een stukje terug te lezen. Toch was ik niet helemaal tevreden en nam het besluit de fles dikke bleek maar weer eens aan te spreken :lol: Eenmaal ontchroomd de onderdelen in de primer, gevolgd door zwart en dit weer gevolgd door een spuitbusje chroom a 1,99 bij de Action vandaan. Uiteraard had ik deze opbouw van lagen al getest en goed bevonden. Het resultaat? Een "chroomlaag" wat meer lijkt op gepolijst RVS. Droogt tergend langzaam, dat wel :twisted:

De wielmoeren en overige boutgaatjes voorzien van Panelliner en het resultaat mag er wat mij betreft wezen. Hoop dat het op foto een beetje getrouw overkomt...

photo 484173

En zo is ook direct te zien dat het met de stance ook wel goed zit :wink:

Tot de volgende :brouw:

_________________
Mors nooit secondenlijm op je vingeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee


Laatst bijgewerkt door Wolfman op do 05 sep, 2019 14:52 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 sep, 2019 13:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Heel mooi geworden de laadvloer. :brouw:
Die ga ik onthouden voor de mijne :mrgreen:


Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 sep, 2019 13:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 30 jun, 2019 11:02 am
Berichten: 144
En dat was 'm dan, betreffende de brouw! 8)

Al componenten waren gereed en diverse malen gepast. Dus duurde het voltrekken van het (polyamoreuze ) "huwelijk" tussen de diverse onderdelen niet lang.

Ik heb deze kit als een uitdaging ervaren. Niet dat hij lastig of heel moeilijk is, of erger... Slechte pasvorm heeft :roll:
Meer in die zin dat mijn laatste 1:24 model zo'n 35 jaar geleden z'n voltooiing kreeg. Maar dat vond plaats op een heeeeel ander bouwniveau :lol:

Een verdere uitdaging zat 'm in het opnieuw beleven van materialen en middelen. Samen met het "jezelf dwingen" geconcentreerd te blijven en niet snel genoegen te nemen met een bepaald resultaat. Niet dat alles perfect gelukt is. :mrgreen: Soms moet je ook realistisch zijn en tegen jezelf zeggen dat het je "eerste" serieuze model is. Die mix & match heb ik in de brouw in ieder geval redelijk gevonden. Ook middels dit verslag en de inbreng van mede forum gebruikers :wink:

Een sneak preview foto... Want uiteraard verhuisd deze Ford na een grondige inspectie (zal best nog puntjes tegen komen) en poetsbeurt naar de fotostudio (da's m'n andere hobby) om de eindfoto's te maken. Maar eerst gaat Wolfman een weekje chillen aan de kust, dus ik vraag even geduld hiervoor :mrgreen:

photo 484174

Tot de volgende :brouw: :brouw:

_________________
Mors nooit secondenlijm op je vingeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee


Laatst bijgewerkt door Wolfman op do 05 sep, 2019 14:56 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 sep, 2019 13:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4383
Woonplaats: Aartselaar
Je zit of zat ook in hetzelfde schuitje als ik ben over een paar jaar ook na 30 jaar terug begonnen , kon het niet loslaten elke speelgoedwinkel of modelbouwwinkel bleef ik met mijn lippen tegen het raam plakken
Totdat mijn vrouwke me over de lijn trok en dat was in Duitsland , Monchau , daar aan het glasfabriekje is of was er een winkeltje die bijna alles van modelauto's verkoopt en daar mijn 1e VW bus gekocht heb
Nu wens ik u nog meer bouwplezier in de toekomst
Deze pick-up is een mooi wagentje geworden dat heb je knap gedaan
grt
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 sep, 2019 14:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 30 jun, 2019 11:02 am
Berichten: 144
Boxer schreef:
Heel mooi geworden de laadvloer. :brouw:
Die ga ik onthouden voor de mijne :mrgreen:


Tnx...Graag gedaan en gedeeld ;-)

coachke schreef:
Je zit of zat ook in hetzelfde schuitje als ik ben over een paar jaar ook na 30 jaar terug begonnen


Zo gaat dat he :wink: Ik ben tussentijds wel betrokken geweest bij modelautootjes. Maar dan in de " RC scene" Wereldje opzich...
Een half jaartje terug kriebelde het weer... Ik moest en zou eens een mooi model afronden.Doel naast de hobby... Concentratie hervinden. De rest is middels deze brouw geschiedenis. En de volgende ligt alweer klaar. :lol: Maar eerst deze poetsen en eindfoto's. Focus blijven houden etc... Mijn madame zal me voor gek verklaren, want de Ford staat reeds te blinken in de kast. Je blijft toch het gevoel hebben dat er iets beter kan :shock:

Dank voor de reacties :brouw:

_________________
Mors nooit secondenlijm op je vingeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 sep, 2019 20:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1384
Woonplaats: Deventer
Ik wacht de eind fotos rustig af, de teaser ziet er goed uit.

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 sep, 2019 16:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 03 dec, 2015 16:20 pm
Berichten: 379
Woonplaats: Temse
Ik vind hem geweldig.Prachtige laadvloer.Echt helemaal mijn ding.Ben benieuwd naar je volgende project.Om een antwoord te geven op je vraag wat de impala betreft,wel die ligt nu op een laag pitje.In de zomer is het in mijn kamertje bloedheet.En dan nog verschillende dingen die tijd in beslag nemen(oldtimermeetings)Maar ik ga nu terug wat meer tijd krijgen dus dan kan ik weer verder met het bouwen.
Marc S.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 sep, 2019 23:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 apr, 2005 15:22 pm
Berichten: 6561
Woonplaats: Houthalen (Belgie)
Knappe build :wink:

Een tip voor je velgen, ik gebruik volgende spuitbus van Gamma;

photo 309824

En met een normale droogtijd (ong 24u) is dit het resultaat;

photo 310404

photo 139263

Ondergrond is gewone grijze tamiya-primer en zonder vernis.

_________________
Mvg Johny 8)

"When people rob banks, they go to jail."
"When banks rob people, they get a bonus."

http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=66


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement