@Schummie: voor het plaatsen van de decals gaat het er eigenlijk met name om (vooral als je sol gaat gebruiken en dus de decal carrier helemaal verdwijnt) dat de onderlaag mooi glad is. Schuren met een kleine korrel kan dan hetzelfde effect sorteren als een laag vernis.
Ik ga de zogenaamde nat-in-natmethode uitproberen bij deze bouw wat betreft de vernis en bij een volgende bouw wat het geheel betreft. De clue is dan, om hem mooi glad te krijgen zonder 'orange peel', schijnbaar om de vernis na zo'n 12 uur te polijsten. Hij is dan nog week en niet uitgehard en laat zich als het ware glad rollen. Met het polijsten verwijder je dus bijna niets, maar egaliseer je het oppervlak. Ik heb hier de afgelopen twee weken topics over gelezen en als me dit een hoop schuurwerk én wachttijd kan besparen zou dat mooi meegenomen zijn. In de volgende vlog ga ik de resultaten tonen. N.b. waar het dus vooral om gaat, is het vermijden van 'orange peel'. Ik heb er een goed gevoel bij dat het gaat werken.
Citaat:
Te veel lagen geven een vet glanzend effect, maar in een kleine schaal wordt dat wat onnatuurlijk.
Helemaal mee eens. Ongenuanceerd, lijken 1/24-modellen die spiegelglad zijn wel speelgoedautootjes soms. Dat heeft, zoals je zegt, te maken met schaalwerking en doet denken aan de reden waarom veel modelbouwers hun model een of twee tonen lichter schilderen dan de 'echte kleur' van het voorbeeld zou impliceren. De natuurkundige onderbouwing zal ik, voor de verandering, eens laten voor wat ze is (indien interesse, wil ik er wel verder op ingaan). Je kunt, om de glans te verminderen, 'terugschuren' vanaf korrel 12.000 naar 8.000 naar 6.000 etc., net zolang totdat je de juiste glans te pakken hebben. Ik zal dat met de Honda ook doen, ondanks dat het een grote schaal is. Ben benieuwd waar ik ophou... 8.000?
Voor het plaatsen van de decals schuur ik tot en met korrel 6.000.
@Walesha: Karmijn en ik zijn blij dat je onze video's met interesse volgt en dat je laat weten wat je ervan vindt!
@Cire430: de tip van miscoats om de onderlaag te beschermen geldt niet alleen voor 2K vernis bovenop kleur, maar ook voor 2K vernis (urethaan, lak of enamel) op decals. Spuit je wetcoats rechtstreeks op decals, dan kan de decal carrier worden aangetast en daarmee de afbeelding die door die carrier wordt vastgehouden. Zo zie je in de praktijk wel, dat een prachtige decalbedekking wordt verpest door de vernis.
Een tweede functie van de mistcoat(s) voorafgaande aan de wetcoat(s) is grip: de wetcoats hechten veel beter op een ondergrond met wat (minimaal) reliëf.
Ik had eigenlijk gepland aanstaande vrijdag de nieuwe vlog in première te laten gaan. Hij is een stuk langer dan normaal maar toch zit er een flink tempo in en er gebeurt veel, met grote vooruitgang. Aan het eind van de vlog zijn we een stuk verder in de bouw! Helaas komen we beren op de weg tegen, wat leidt tot vertraging. Om jullie toch warm te maken voor de vlog zal ik de komende dagen screenshots geven van de tips in de nieuwe video (tot nu toe zitten er 32 stuks in!). Natuurlijk worden de tips in de vlogs geïllustreerd met beeld en komen ze daar 'tot leven', maar het is mijn bedoeling dat ze ook buiten de video's om kunnen worden gelezen en bruikbaar zijn.
Hier de eerste tien (eerdere tips komen her en der in de vlog voorbij, maar toon ik hier niet).
]