Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 4:28 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 114 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 28 sep, 2019 14:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Dank jullie wel Walesha, Cire430 en Schummie voor jullie blijvende belangstelling en de moeite die jullie nemen toch even een reactie te sturen. Ik besef dat het makkelijker is om dit topic te openen, te scannen -drie seconden te bekijken- en verder te gaan naar wat 'snellere' informatie. Het zijn mensen zoals jullie die Karmijn en mij voorzien van motivatie om video's te blijven maken en die van zo hoog mogelijke (info-) kwaliteit te maken.

Merci ook voor de complimenten, Karmijn wordt er verlegen van :)

Wat het schuren betreft, ik denk dat het belangrijkste is om de primer goed te schuren; maar ook in dat geval zal er normaal gesproken een 'sinaasappelhuidje' ontstaan, dat je ziet zodra je gaat schuren: na enkele schuurbewegingen zie je dat er, op enkele 'putjes' na, een matte laag ontstaat. De glanzende vlekjes liggen dus dieper dan de rest. Dit effect zal, naarmate er meer laagjes worden toegevoegd, worden versterkt (in theorie, dan toch). Daarom toch ook nog een beetje schuren (niet te heftig) na de verflaag.

In de binnenkort te publiceren 20e vlog zal te zien zijn, dat we na de 2K-vernis een stukje intensiever gaan schuren, van korrel 600 (droog) en dan 800 tot en met 4.000 (nat); op die 4.000-laag zullen we rechtstreeks de decals doen. Daarna nog wat 2K-vernis wetcoats en dan polijsten. Ik ga eens iets anders proberen daarin, hopelijk dat dat werkt. Zo ja, dan kunnen de (voor de lak gevaarlijke en qua tijdsverdrijf oervervelende) schuursessies voortaan achterwege blijven, en komt er tóch een spiegelgladde laag. Dat gaan we, net als het plaatsen van de decals, morgen en maandag proberen. Ik hoop echt dat dat gaat lukken...

VLOG 19: 2K VERNIS
(3:00)

- 2K vernis wordt aangebracht.
- Ik leg uit waarom en hoe we drie mistcoats gebruiken, om te voorkomen dat de vernis de onderlaag aantast.
- Het verschil tussen mistcoats en wetcoats wordt beschreven en getoond.
- Vier nieuwe tips.
- Bonus: Karmijn 'schrijft' met de airbrush.



[size=2]- Als je een zwart scherm ziet of als je de video op volledig scherm wilt bekijken, klik dan hier: https://www.youtube.com/watch?v=fIJBBL8Jo6I
[color=#3E3E3E]- Wil je alle video's achter elkaar zien in een afspeellijst, klik dan hier: https://www.youtube.com/playlist?list=PLEFNXD28NgWvazzPNa9X9bkuGfPOEMR27
- Wij vinden het erg leuk als je je abonneert op ons kanaal. Zo mis je geen enkele video. Klik om te abonneren hier: https://www.youtube.com/channel/UCpA...confirmation=1

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 sep, 2019 15:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 833
Hoi Roy,

Met al die mist coats en wet coats, nog voor het plaatsen van de decals hanteer je duidelijk een andere procedure dan ik gebruik.
Wellicht speelt de schaal een rol.
Als ik de kleur heb gespoten, en die kleur is glanzend dan plaats ik de decals daar gelijk op.
Ook met Zero Paints, die wel wat dof blijft, plaats ik de decals daar gelijk op.
Na spoelen en drogen om de decal vloeistoffen te verwijderen spuit ik dan 1 of hooguit 2 mistcoats.
En daarna twee wetcoats.
De decals zijn dan volledig verzonken en ingebed en niet meer herkenbaar als stickers.
Ik probeer in die kleine schaal zo weinig mogelijk laklagen aan te brengen om de clearcoat laag niet te dik te laten worden.
Te veel lagen geven een vet glanzend effect, maar in een kleine schaal wordt dat wat onnatuurlijk.
Wellicht maakt het ook nog uit of sprake is van kunststof of metaal maar dat denk ik eigenlijk niet.
Ik hanteer deze methode ook bij mijn 1:43 resin modellen.

Ik ga wel bij mijn Roger Williamson March proberen om de lak nog schuren voor ik de clearcoat aan ga brengen, en uiteraard ook voor het aanbrengen van de decals.
Heb ik het goed begrepen dat je daarvoor in 1 keer korrel 1500 gebruikt?
Wellicht dat ik daar nog korrel 2000 of 3000 ga proberen.
Succes verder, en leuk om te volgen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 sep, 2019 19:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Tja, wat kan ik nog zeggen? :roll:
ik heb de laatste video gezien en het enige dat ik nog kan zeggen is wat ik al enkele keren zei en daarmee in herhaling val dat Karmijn goed bezig is.
Ik wacht dus gewoon af wat er nog volgt. :D

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 sep, 2019 3:44 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 990
Ik denk dat je hier een goed punt hebt en dus een prima tip. Vóór het spuiten van de vernis allereerst een (dunne) mistlaag te spuiten om te checken of de vernis niet reageert op de kleurlak. Ik hoor en zie vaak problemen en mogelijk zit hier de oorzaak. Het te snel en dik spuiten van de vernis m.a.g. reageren op de onderlaag. Ik begin ook steeds beter te beseffen dat je met geduld een beter resultaat krijgt. :)
Ik ben erg benieuwd naar je alternatieve aanpak in vlog #20
Eric


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 okt, 2019 14:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
@Schummie: voor het plaatsen van de decals gaat het er eigenlijk met name om (vooral als je sol gaat gebruiken en dus de decal carrier helemaal verdwijnt) dat de onderlaag mooi glad is. Schuren met een kleine korrel kan dan hetzelfde effect sorteren als een laag vernis.

Ik ga de zogenaamde nat-in-natmethode uitproberen bij deze bouw wat betreft de vernis en bij een volgende bouw wat het geheel betreft. De clue is dan, om hem mooi glad te krijgen zonder 'orange peel', schijnbaar om de vernis na zo'n 12 uur te polijsten. Hij is dan nog week en niet uitgehard en laat zich als het ware glad rollen. Met het polijsten verwijder je dus bijna niets, maar egaliseer je het oppervlak. Ik heb hier de afgelopen twee weken topics over gelezen en als me dit een hoop schuurwerk én wachttijd kan besparen zou dat mooi meegenomen zijn. In de volgende vlog ga ik de resultaten tonen. N.b. waar het dus vooral om gaat, is het vermijden van 'orange peel'. Ik heb er een goed gevoel bij dat het gaat werken.

Citaat:
Te veel lagen geven een vet glanzend effect, maar in een kleine schaal wordt dat wat onnatuurlijk.


Helemaal mee eens. Ongenuanceerd, lijken 1/24-modellen die spiegelglad zijn wel speelgoedautootjes soms. Dat heeft, zoals je zegt, te maken met schaalwerking en doet denken aan de reden waarom veel modelbouwers hun model een of twee tonen lichter schilderen dan de 'echte kleur' van het voorbeeld zou impliceren. De natuurkundige onderbouwing zal ik, voor de verandering, eens laten voor wat ze is (indien interesse, wil ik er wel verder op ingaan). Je kunt, om de glans te verminderen, 'terugschuren' vanaf korrel 12.000 naar 8.000 naar 6.000 etc., net zolang totdat je de juiste glans te pakken hebben. Ik zal dat met de Honda ook doen, ondanks dat het een grote schaal is. Ben benieuwd waar ik ophou... 8.000? :)

Voor het plaatsen van de decals schuur ik tot en met korrel 6.000.

@Walesha: Karmijn en ik zijn blij dat je onze video's met interesse volgt en dat je laat weten wat je ervan vindt!

@Cire430: de tip van miscoats om de onderlaag te beschermen geldt niet alleen voor 2K vernis bovenop kleur, maar ook voor 2K vernis (urethaan, lak of enamel) op decals. Spuit je wetcoats rechtstreeks op decals, dan kan de decal carrier worden aangetast en daarmee de afbeelding die door die carrier wordt vastgehouden. Zo zie je in de praktijk wel, dat een prachtige decalbedekking wordt verpest door de vernis.

Een tweede functie van de mistcoat(s) voorafgaande aan de wetcoat(s) is grip: de wetcoats hechten veel beter op een ondergrond met wat (minimaal) reliëf.


Ik had eigenlijk gepland aanstaande vrijdag de nieuwe vlog in première te laten gaan. Hij is een stuk langer dan normaal maar toch zit er een flink tempo in en er gebeurt veel, met grote vooruitgang. Aan het eind van de vlog zijn we een stuk verder in de bouw! Helaas komen we beren op de weg tegen, wat leidt tot vertraging. Om jullie toch warm te maken voor de vlog zal ik de komende dagen screenshots geven van de tips in de nieuwe video (tot nu toe zitten er 32 stuks in!). Natuurlijk worden de tips in de vlogs geïllustreerd met beeld en komen ze daar 'tot leven', maar het is mijn bedoeling dat ze ook buiten de video's om kunnen worden gelezen en bruikbaar zijn.

Hier de eerste tien (eerdere tips komen her en der in de vlog voorbij, maar toon ik hier niet).

Afbeelding

]Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 okt, 2019 1:55 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 990
Duidelijk in beeld gebracht al die tips. Ik zou zelf niet met korrel 600 droog durven te beginnen, bang dat ik details zou beschadigen. Misschien ben ik te voorzichtig maar ik start over het algemeen met korrel 1200 droog en later nat met de fijnere varianten. :) Ben benieuwd naar de bevindingen van het schuren van de nog weke vernis.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 okt, 2019 13:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Cire430, je bent een geduldig man ;) Misschien is het ook een verschil in welke schaal je werkt. Ik denk dat je er vanzelf wel achterkomt welke korrel de beste startpositie geeft. Blijf je boenen op die ene kras, dan is het beter een korrel grover te nemen. Het kan ook nog eens verschillen van modelbouwer tot modelbouwer, wat men het prettigst vindt.

Ik ben ook erg benieuwd naar het polijsten (niet schuren!) van de nog weke vernis. Helaas wat vertraging hier... :(

Hier de volgende lading tips uit de 20e vlog.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(Goed dat ik hier de typfout nog zie...)
Afbeelding

Afbeelding

Met 'exemplaren' hieronder bedoel ik dus de kogeltjes.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 okt, 2019 0:00 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 990
Bedankt voor de tips. Nu wordt het tijd om de spuitcabine met filter eens goed schoon te maken/te vervangen. :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 okt, 2019 20:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
@Cire430, dat filter was naar aanleiding van een vorige opmerking al vervangen... het wordt vrij snel smerig zoals je ziet haha


Morgen om 19:00u. gaat de nieuwe vlog in première. Ik heb het al gezegd, dit wordt een bijzondere aflevering met veel vooruitgang. Er is dan ook veel te bespreken, reden dat de video ruim 23 minuten lang is. Binnen die tijd worden (zoals het er nu op lijkt) tussen de 35 en 40 tips gegeven. De eerste 17 heb ik in het voorgaande al getoond.

Dit is hoe ver we aan het einde van de vorige vlog waren:

Afbeelding

En dit is hoe het project er aan het aan het einde van de 20e vlog bij staat:

Afbeelding

Ik hoop dat jullie er zin in hebben en dat er morgen rond 19:00u. of zelfs een kwartier tevoren wat forumleden ons komen aanmoedigen en de video komen bekijken! Karmijn en ik zullen present zijn op de naast de video te plaatsen Youtube-chat. Morgen plaats ik de link. We zijn erg benieuwd wat jullie van de voortgang vinden...

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 okt, 2019 9:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ik kijk er al naar uit. :D

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 114 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement