Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 23:11 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 114 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 31 okt, 2019 22:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 843
@ETG,

Nee, en nee. Die H&S is mijn eerste airbrush, en die heb ik me aan laten bevelen door ASA.
Ik wil hier zeker geen volkswagen Golf versus Toyota of Duits versus Japans discussie starten.
Ik heb “ fijner” ook niet opgevat als meer comfortabel of beter, maar meer in de zin van een fijnere nevel.

Ik spuit uitsluitend oppervlakken van 1:43 kits van de body en de verschillende onderdelen van zo’n kit.
Geen lijntjes e.d.of afbeeldingen.

Bij die evo’s van H&S zitten zowel 0,2 als 0,4 naalden.
Ik heb eigenlijk uitsluitend de 0,4 in gebruik. Dit wegens het spuiten van chroom en andere metallic lakken.

Op basis van die info heeft ASA me deze spuit aanbevolen. ASA heeft volgens mij ook wel die Japanse Iwata’s.

Mijn vraag komt dus gewoon voort uit interesse. En nee. Ik heb verder absoluut geen verstand van airbrush pistolen.
Maar ik ben tot op heden best tevreden met die H&S spuit, en met de destijds gegeven adviezen van ASA over die spuiten en compressoren.

Dus eigenlijk is de vraag veel meer, kan ik nu ik wat meer ervaring heb het spuitwerk nog verbeteren door met een andere airbrush te gaan werken.
Of hebben we het hier om min of meer persoonlijke merk voorkeuren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 okt, 2019 22:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Wat ik geleerd heb is dat goed gereedschap eigenlijk maar een klein deel van het werk is.
Veel kennis en ervaring is veel belangrijker. Je kan mij de beste en duurste gitaar aller tijden geven,
maar ik kan er nog steeds niet op spelen......
Ik heb mensen met zeer eenvoudige spullen de mooiste modellen zien maken. Ik heb fotografen
grote wedstrijden zien winnen met een oude, super eenvoudige en goedkope Agfa Clack.

De belangrijkste factor is de gebruiker en zijn of haar kennis.
Wat ik zelf recentelijk ontdekt heb, is dat verf niet op schaal is, terwijl de modellen dat wel zijn ! Als je
eenmaal beseft dat je de airbrush aan de verf aan moet passen, en niet andersom, dan zal je spuitwerk
voortaan makkelijker gaan en een beter resultaat opleveren.
Ik zelf durf het aan om een echte auto te spuiten met verf die in 15ml potjes verkocht wordt ! Het pigment
en de viscositeit is namelijk (vrijwel) hetzelfde als autolak.
Elke ervaren modelbouwer weet dat sommige verfjes moeilijk te spuiten zijn met naald 0,15 of 0,20,
terwijl dezelfde verf met de juiste verdunning, gespoten met naald 0,4 of 0,5, ineens wél makkelijk gaat !
Ziedaar : ze hebben de airbrush aan de verf aangepast en niet andersom !!!!
Helaas geloven nog steeds te veel modelbouwers dat elke airbrush een alles-in-één apparaat is. Dat is
dus duidelijk niet zo.
Ik verbaas me dan ook dat Airbrush Service Almere geen grote airbrushes promoot, waarmee je met een
streep kan spuiten. In plaats van een klein nat rondje, spuit je dan met een centimeters brede natte streep,
net als bij echte auto's. Geen wonder dat het eindresultaat dan ook beter is !!!

Ik spuit grote oppervlakken met een grote airbrush die een streeppatroon kan spuiten (Sparmax GP-850
en Iwata LPH-80) omdat je dan makkelijker een heel strak resultaat kan krijgen.
Airbrushes die grote natte cirkels kunnen spuiten en dus maar heel weinig overspray hebben, zijn ook te
gebruiken, maar er zijn er te weinig die dit kunnen.
De meeste airbrushes, H&S inbegrepen, hebben te veel overspray, ze creëren maar een kleine natte plek
met veel droge verf eromheen. Als je je airbrush wel twintig keer over een oppervlak van 5x5 cm alsmaar
heen en weer moet bewegen om een dekkende laag neer te leggen, dan heb je gewoon de verkeerde airbrush
in je handen. Ik ga twee of drie keer van links naar rechts, en klaar !

Veel modelbouwers vinden het heel normaal om meer dan twintig verschillende penselen te hebben, maar
vinden het raar als ik zeg dat ik wel twaalf verschillende airbrushes heb....!
(En dan nog ben ik bij lange na niet de beste modelbouwer op dit forum. Absoluut niet !!)

Nog een leuke uitdaging voor iemand die z'n airbrush uit wil gaan zoeken : leg vijf verschillende merken
met naald 0,2 op een rij. Het ene merk verf zal beter werken in de ene AB, weer minder in de ander....
Raar, maar het viel me zelf ook op. Hier thuis en op verschillende forums.
Je favoriete merk verf zal dus ook je keuze mede gaan bepalen !

_______
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 nov, 2019 18:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Eric,

Waarom denk je eigenlijk dat een fijnere nevel ook automatisch een beter resultaat oplevert ? Voor een gedetailleerde camo op een tank
is een fijne nevel zeker aan te raden, maar als je lak op een groot model wilt spuiten is meer verf, met grote (natte !! ) druppels weer
wenselijk.
Ik gebruik al vele jaren spuitbussen, van allerlei merken, en geen enkele produceert een fijne nevel. Allemaal geven ze een grote, ruwe
nevel met grote druppels.... Ook de Tamiya spuitbussen. Echter, mijn twee kleine F1 auto's die ik met Tamiya spuitbussen gespoten heb,
kregen wel een superstrakke laag. Echt strak. Alsof het vloeibaar glas was. En zonder stof of andere narigheid.

Dit is dus het bewijs dat een fijne nevel geen voorwaarde is om een strakke afwerking te krijgen.
Airbrushen...... Lak op de juiste manier verdunnen en spuiten...... Het is echt een kunst ! ;-)

_______
Erik.

photo 66474

photo 66466

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 nov, 2019 21:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 843
Dat denk ik niet. Ik vroeg me dat af.
Daar begon mijn vraag mee aan Roy. Die sprak over fijn in zijn antwoord op de vraag van zijn dochter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 nov, 2019 21:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Beetje druk... zal hier later uitgebreider op antwoorden.

Kort gezegd, beide. Het spuit fijner in de zin van dat je merkt dat er een fijnere nevel wordt verspreid, én het spuit fijner in de zin dat je merkt dat je de hoge kwaliteit van H&S inruilt voor de extreme kwaliteit van Iwata (in mijn geval, Custom Micron CM-C Plus).

Je kunt de airbrushes ook niet goed met elkaar vergelijken, die H&S kost volgens mij 130 euro en de Iwata 500 euro.

Overigens is een van de redenen dat ik wissel tussen H&S en Iwata ook, dat ik niet graag wissel van naald binnen één airbrush. De 0,4 zit dus steeds in de H&S en gebruik ik om te primen, 2K-vernissen etc. terwijl in de Iwata een 0,23mm. naald zit. Maar wil ik grote oppervlaktes spuiten, zoals de body van de Honda, dan gebruik ik toch liever de 0,4mm. naald en dus de H&S omdat het anders niet opschiet en de 0,23-naald ook niet voor dat soort grote oppervlaktes bedoeld is. Om dezelfde reden is de 0,4mm. naald weer niet bedoeld als je een échte auto wilt spuiten.

De H&S 0,2mm.-naald gebruik ik nooit meer sinds ik de Iwata heb.

Zoals gezegd, later meer toelichting :)

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 nov, 2019 19:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Straks een antwoord op jullie opmerkingen. Nu even eten, maar alvast de volgende info omdat het anders wel heel kort dag wordt:

Om 19:30u. is de première van de volgende vlog. Karmijn en ik komen om 19:15u. chatten. Iedereen die geïnteresseerd is, is uitgenodigd!

Het is de eennalaatste vlog en gaat over montage, detaillering en plaatsing van de motor.


_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 nov, 2019 20:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 16 mei, 2016 12:32 pm
Berichten: 112
Woonplaats: Barendrecht
Hij was weer mooi en informatief, tnx!

_________________
De keuze van de lijm bepaalt soms hoelang je jouw model vasthoud...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 nov, 2019 21:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Citaat:
De volgende keer, als je per ongeluk (of expres, als de glans zwart op is) weer zijdeglans zwart spuit in plaats van glans, dan kan je gewoon een
flinterdun laagje Future Floor Wax, of Tamiya X-22 of Mr. Hobby Super Clear erop spuiten. Spuit een zo dun mogelijke laag, maar wel zo dun dat
het gaat glimmen. Daarna gewoon met Alclad Chrome erover. Dan glimt het ook mooi.
Wel de glanslak goed laten drogen, dat mag duidelijk zijn.


Dat is een goeie tip Erik, niet bij nagedacht... thanks ;)

Citaat:
In het begin van de film zie ik dat Karmijn met nogal veel druk spuit en de airbrush op een steeds wisselende afstand houdt... Alclad verf houdt
van een (vrij) lage druk (1 bar of iets minder) en een consistente spuitafstand. Zo krijg je het beste resultaat.


Druk stond inderdaad op enig moment te hard. In de volgende vlog staat 'ie correct op 0,8 bar (overigens geeft Alclad zelf een maximumdruk van 1 bar aan, maar dat is inderdaad wat veel voor chroom). Met deze aanpassingen, wordt het chroom een stukje mooier.

Citaat:
Alleen kreeg ik wel steeds de verkeerde kriebels, aan het eind van de video, toen ik Karmijn zo met die auto zag zwaaien


Niet opgenomen in de video is, dat ze daar nog wel een klein preekje over heeft gehad ;)

Citaat:
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 90
Ik vind het erg knap dat je Karmijn zoveel activiteiten zelfstandig laat uitvoeren. Als ik deze vlog bekijk zou ikzelf veel te bang zijn dat er onderdelen gaan sneuvelen. Maar jullie deinzen zelfs niet terug om verloren (of evt. gebroken) gewoon zelf te scratchen.


Dat momentje waarop ze de achterwielophanging vastklikte was voor mij erg spannend, moet ik toegeven...! :)

Citaat:
ik heb zo'n vermoeden dat we straks nog nauwelijks het verschil gaan zien tussen het model en de echte!


Ruim genoeg verschil hoor... daarom is het ook maar goed dat ik eens een OOB bouw heb gedaan. Je kunt steeds wel blijven (hyper)detailleren, maar deze bouw levert tenminste een gereed model op straks. Maar echt, als je die foto's van het echte blok ziet bijvoorbeeld... best veel dat Tamiya heeft weggelaten.

Citaat:
Waarop je zegt dat die fijner spuit.
Kun je dat nog iets nader toelichten? Ik spuit met een H&S Evolution mijn 1:43 modellen en ben er eigenlijk best tevreden mee.


Ik bedoelde het zo, dat je voelt nog meer kwaliteit in handen te hebben dan de H&S. Alles is zo soepel, voelt solide aan en bevat geen enkele speling. Moeilijk te omschrijven. Daarnaast is het zo, dat je met de 0,23mm. naald natuurlijk fijner kunt spuiten. Het verschil tussen gebruik van de 0,2mm. naald van de H&S een de 0,23mm. naald van de Iwata is niet groot, maar merkbaar. Er zit natuurlijk een enorm prijsverschil tussen beide toestellen, met de Iwata die 500 euro kost en de H&S met een prijs van 130 euro. Allicht dat je dat kunt merken. Echter, de H&S is en blijft een geweldige airbrush en niet alleen voor beginners.

Doorslaggevende reden om de 0,2mm. H&S-naald niet meer te gebruiken, is dat ik het vervelend vind om naalden te verwisselen. Nu heb ik een airbrush voor het grove werk en een voor het fijne.

Eric je schrijft dat je eigenlijk alleen de 0,4mm. naald gebruikt; ik zou toch eens die 0,2mm. proberen als ik jou was. Maakt wel degelijk verschil qua finish. Zeker omdat jouw modellen zo klein zijn, is het spuiten met de 0,2mm. van toegevoegde waarde. Echter, ik kan me (zoals gezegd) goed voorstellen dat je het irritant vindt om steeds te wisselen.

Erik wat je over airbrushes zegt, daar volg ik je grosso modo in. Inderdaad is de ene airbrush niet bedoeld voor de andere klus. Binnen de modelbouw kunnen we wel vooruit met een airbrush met ene paar verschillende naalden, maar ideaal is het niet en soms is het passen en meten. Uiteindelijk krijg je de gewenste resultaten wel voor elkaar, maar niet altijd op de juiste wijze. Bijvoorbeeld, ik heb soms geen zin om de Iwata te pakken en schoon te maken voor een klein stukje te schilderen onderdeel. Dan pak ik gewoon de nog niet schoongemaakte H&S met 0,4mm. naald; niet per se de juiste keuze, maar wel doenbaar. Liefst had ik ook 4 of 5 airbrushsoorten, maar dat is qua ruimte en ook financieel niet opportuun hier. Dan moeten we het dus doen met de middelen die we hebben.

@EZKaeL: dank je wel voor het kijken!

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 nov, 2019 22:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Rob, ga eens langs bij verschillende spuiterijen, of bel ze op. Vertel ze dat je op zoek bent naar een wat grotere airbrush of paint gun.
Zo'n hele grote moet je niet hebben, jouw modellen zijn te klein voor die verfkanonnen. Vraag of ze een Iwata LPH-80 hebben of iets dat er op lijkt (zoiets heet
een Mini paint gun). Zeg dat je een tweedehands zoekt. Hopelijk is er iemand die toch al een nieuwe aan wou schaffen voor de zaak.
Je hoeft er maar één te vinden voor een leuke prijs. De naald en nozzle mogen ze houden. Daarna koop je een nieuwe set, hij zal dan als nieuw spuiten. Van een
paar krasjes op het pistool gaat hij niet slechter spuiten.
Zo heb je voor weinig geld een goed apparaat. Voor een mini paint gun moet je wel een flinke compressor hebben. De standaard "schoenendoos formaat" compressor
die de meesten van ons thuis hebben, is bij lange na niet krachtig genoeg.

Misschien dat je zo voor enkele tientjes een goede tweedehands kan vinden.
Ideetje ?

_______
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 nov, 2019 1:48 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1001
Ik vind het detailleren van een motorblok(je) altijd erg van meerwaarde zeker als het zo goed in het zicht blijft. Zo zie je maar dat zelfs het aanstippen van zeer kleine details al een groot verschil maakt. Goed bezig jullie beide. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 114 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement