Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 15:45 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Mercedes 124 T, klaar
BerichtGeplaatst: do 24 jan, 2019 22:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 10 jan, 2019 23:31 pm
Berichten: 171
Omdat verslaglegging van je brouw-projecten ook leuk is om te doen ga verslag doen van een project wat ik driekwart jaar geleden al afgerond heb.
Het is een project wat een vervolg is van een eerder project (lekker vaag). Van dat eerste project heb ik geen foto's, van het vervolgproject gelukkig wel.
Waar gaat het om: het eerste project was een Mercedes van het 124-type in de sedan uitvoering. Een bouwpakket van Revell. Die doos bevat het model wat in werkelijkheid tot ± 1988 gebouwd is. Dit is de eerste uitvoering, die met de smalle stootstrips aan de zijkant:


photo 467311


Dit model wilde ik voorzien van de zogeheten "Sacco Bretter" of te wel de brede stootlijsten aan de onderzijde van de auto welke de 124-types van na 1989 hadden:


photo 467312


Fujimi had een pakket van de coupé-uitvoering. Die uitvoering is voorzien van de "Sacco Bretter". Ooit heb ik een hele partij Mercedes-modellen gekocht waar al aan begonnen was of compleet gebouwd, alles zonder ook maar iets in de kleur te zetten. Hiertussen zat ook het ook het coupé-model. Hierin heb ik de zaag gezet. Daarnaast kwam ik op het idee om tevens het interieur te gebruiken in plaats van het sobere "taxi"-interieur van het Revell pakket .

Maar zoals gezegd: hiervan heb ik geen foto's, wat een verslag niet mogelijk maakt.


Laatst bijgewerkt door Mercedes-fan op zo 27 jan, 2019 23:24 pm, in totaal 6 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mercedes 124 T
BerichtGeplaatst: do 24 jan, 2019 23:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 10 jan, 2019 23:31 pm
Berichten: 171
Omdat de sedan naar mijn idee goed gelukt is wilde ik het ook eens proberen met de combi-uitvoering (T-model) waarvan ik op Marktplaats eens een pakket gekocht had:

photo 467321

Aan dit pakket was al begonnen door de vorige eigenaar: de body was al in de kleur gezet en sommige delen al voorzien van verf. Om dit model dus van "Sacco Bretter" te voorzien dient er een coupé-body opgeofferd te worden. De rest van de delen sprokkel ik bij elkaar vanuit mijn tweedehands-voorraad.

Dan komt de volgende vraag in me op: waarom niet het gehele front overnemen van de coupé? Het pakket van de coupé is voorzien van een losse motorkap voorzien van de grille van het uitloopmodel:

photo 467310

Alleen.....het coupé-model van Fujimi is niet voorzien van een motor. Ook dat kan anders: de 6-cilinder lijnmotor uit de 300 SL (R107).

Al met al: uitdaging genoeg :D


Laatst bijgewerkt door Mercedes-fan op vr 25 jan, 2019 0:04 am, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mercedes 124 T
BerichtGeplaatst: do 24 jan, 2019 23:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4392
Woonplaats: Aartselaar
Suc6 met deze bouw , ben wel geïnteresseerd die t modellen hebben wel iets
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mercedes 124 T
BerichtGeplaatst: vr 25 jan, 2019 0:14 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 10 jan, 2019 23:31 pm
Berichten: 171
Van zowel de combi als de coupé heb ik helaas geen foto van voordat de zaag er in is gegaan. Onderstaande foto is de eerste:

photo 467124

En de restdelen (de achterbumper gaat ook nog gebruikt worden). Gelukkig bevatten Mercedessen uit die tijd rechte lijnen :D :

photo 467133
photo 467134


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mercedes 124 T
BerichtGeplaatst: vr 25 jan, 2019 0:21 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 10 jan, 2019 23:31 pm
Berichten: 171
De coupé is natuurlijk een tweedeurs waardoor de naden anders liggen en de lengte van dat model is ook anders:

photo 467124

Bij de achterbumper kom je (ook) te kort. Ondanks dezelfde schaal lijken de verhoudingen toch net iets anders te zijn. Ik denk namelijk niet dat in werkelijkheid het front en de breedte van de combi en de coupé verschillen. Het middenstuk is natuurlijk anders en de coupé heeft een lager dak.

photo 467154

Dunne strips om e.e.a. aan elkaar te zetten:

photo 467150


Laatst bijgewerkt door Mercedes-fan op za 26 jan, 2019 18:06 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mercedes 124 T
BerichtGeplaatst: vr 25 jan, 2019 0:26 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 10 jan, 2019 23:31 pm
Berichten: 171
Gelukkig bestaat er ook plamuur:

photo 467162
photo 467161
photo 467163

De contacta-lijm van Revell heb ik in de smalle kieren tussen de bumper en achterscherm laten vloeien. Werkt best goed.


Laatst bijgewerkt door Mercedes-fan op za 26 jan, 2019 18:59 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mercedes 124 T
BerichtGeplaatst: vr 25 jan, 2019 14:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 03 dec, 2015 16:20 pm
Berichten: 379
Woonplaats: Temse
Ben echt wel benieuwd hoe hij gaat worden,succes ermee.
Marc S


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mercedes 124 T
BerichtGeplaatst: vr 25 jan, 2019 23:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 16 feb, 2018 11:47 am
Berichten: 23
Leuk om te zien! Mijn vader heeft vroeger zowel een W124 sedan als een (vuurrode) kombi gehad. Ik vind het nog steeds erg mooie auto's!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mercedes 124 T
BerichtGeplaatst: za 26 jan, 2019 0:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1392
Woonplaats: Deventer
Lekker aan het plamuren.

ff tipje: ik zou de kieren/naden die breder zijn dan 0,5 mm eerst opvullen met stripjes styreen en de naden daar grotendeels mee dichten en daarna pas plamuur gebruiken.
Styreen verbindingen zijn veel sterker dan plamuur, en dat kon dan wel eens beter uitpakken met de naden van de deuren die je er opnieuw moet inkrassen.

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mercedes 124 T
BerichtGeplaatst: za 26 jan, 2019 0:56 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6312
Woonplaats: Blauwhuis
Peter is me net voor :lol: .
Wou net zeggen : de grotere vlakken opvullen met styreen ( kan ook met restmateriaal ) en daarna plamuren.

Wel mooi project

_________________
Grt'n Dennis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Pileino en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement