Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 12:20 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 03 feb, 2019 13:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 16 feb, 2018 11:47 am
Berichten: 23
Opnieuw dingen voor het eerst gedaan; de dremel gebruiken en plamuren :D

Een reservewielbak in een pure raceauto kan natuurlijk niet! Best spannend aangezien ik nog nooit überhaupt een dremel had gebruikt, maar het ging eigenlijk heel makkelijk.
photo 468225

Na een klein beetje schuren pastte het rondje ook gewoon weer als opvulling:
photo 468227

Daarna witte putty erover, uit laten harden en weer schuren:
photo 468229

De putty droogde erg snel na aanbrengen, maar de tube was ook niet nieuw; daar zal dat waarschijnlijk ook aan liggen?
Wat gebruiken jullie eigenlijk om de putty aan te brengen en egaal te verdelen? Ik heb nu een houten roerstokje gebruikt maar dat werkt niet ideaal.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 feb, 2019 13:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4392
Woonplaats: Aartselaar
Om grote stukken is er op schaal 1/1 een plastieken spatel zo een rechthoekig soepel plaatje daar doen ze dan de plamuur op en trekken gewoon over de bluts of kras , zo ongeveer als een bezetter in huis
Nu het schuren nooit uit de hand , steeds een blokje of iets en daar het schuurpapier onder leggen ik weet je hebt niet veel plaats
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 31 dec, 2022 13:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 16 feb, 2018 11:47 am
Berichten: 23
Even een enorme bump van dit bijna 4 jaar oude topic :o

Ik was de foto's op mijn telefoon aan het opruimen en kwam toen nog een partij plaatjes tegen van deze build, ik herinnerde me toen dat ik dit topic ooit gestart was maar niet heb afgemaakt. De auto is nu exact 1 jaar geleden afgerond dus ik zal het verslagje hier ook nog even afmaken :)

Zoals in de vorige foto's te zien was heb ik met de dremel de reservewielbak eruit geslepen en m.b.v. (oude) filler opgevuld. Dit bleek heel broos en heb daarop besloten een plaatje styreen op maat te maken voor een deels vlakke bodemplaat:

Afbeelding

Omdat de rolkooi die bij de auto zit erg tegenviel (slechts een halve kooi, achterin de auto) heb ik met oude sprues een nieuwe kooi gemaakt. De eerste versie bleek niet lekker te passen, ik had het meer op het oog gemaakt dan echt gemeten en tussentijds gepast:

Afbeelding

Daarom een 2e poging gewaagd, dit keer zonder de balken die recht naar achteren lopen, maar later heb ik hier schuine balken aan toegevoegd:

Afbeelding

Afbeelding

Alle bochten in de kooi wilde ik het liefst door buigen van de sprue maken maar dat lukte me niet goed en al helemaal niet identiek voor 2 zijden. Hier zal ik bij een volgend model andere technieken en materialen gaan proberen. Nu heb ik het met warmte (kaarsvlam) geprobeerd.

Bij het passen van de body op het chassis bleek vervolgens een enorme kier tussen de hoedenplank en het achterraam te zitten :evil:
Dit heb ik opgelost door een plaatje styreen op maat te snijden (min of meer....) en met een stapeltje styreenrestjes eronder op het chassis te lijmen. Uiteindelijk is dit een duidelijk zichtbaar verschil en is er alsnog een kier, maar deze wel duidelijk kleiner:

Afbeelding

Afbeelding

Decallen ging probleemloos, hoewel ik de positionering soms niet helemaal goed heb gedaan.

De pasvorm van de body op chassis is ook bij de wielen een probleem, die lopen aan:

Afbeelding

Al met al een niet supergoede kit en ook mijn aanpak was niet altijd de beste, maar ik heb er plezier aan gehad en veel van geleerd dus de doelen zijn behaald :D

Afbeelding

Afbeelding

Voor de oplettende kijker: de ster op de motorkap mist, die is bij het schilderen kapot gegaan..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 31 dec, 2022 18:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 699
Woonplaats: Stolwijk
Oudjaarsdag = opruimdag :D ?

De decals zitten er strak op, hoor. De slechte pasvorm had ik van Fujimi niet verwacht, dacht dat dat één van de betere kits was.
Heb je de Tamiya’s ook al gebouwd? Hoe vergelijkt zich dat?

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 jan, 2023 19:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 16 feb, 2018 11:47 am
Berichten: 23
De Tamiya's heb ik nog niet gebouwd. Wel heb ik de rolkooi van die versie bekeken om inspiratie op te doen voor mijn zelfbouw kooi. Maar de kooi in de Tamiya is (zoals de real life rolkooi) erg complex dus dat werd me voor een 1e poging te moeilijk.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 jan, 2023 9:52 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
Fujimi staat meestal toch wel voor een goed pasvorm, maar ik zie dat jij de nodige uitdagingen hebt gehad. Maar ik lees ook, dat je wel de nodige leermomenten hebt gehad. En dat is goed. De enige manier om sommige problemen op te lossen is om er mee geconfronteerd te worden, zodat je moet gaan uitvogelen om het te fiksen. Prima model geworden toch.

Ow en ik kan je zeggen... elk nieuw model is beter dan de voorgaande ;) en weer met zijn eigen min-puntjes. Die zijn vooral zichtbaar voor jou, de bouwer, zelf.

Op naar de volgende!

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement