Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 14:04 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 20 jan, 2019 11:19 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 06 jan, 2019 9:49 am
Berichten: 17
Woonplaats: Nieuwegein
Op het gebied van modelbouw mag ik mezelf zeker nog een beginner noemen. Tot nu toe heb ik een Citroen CV2, London Taxi en London Bus gebouwd, lekker uit de doos de beschrijving volgen en hier en daar een beetje buiten de lijntjes kleuren.

De volgende uitdaging.... een London Taxi, ja alweer een taxi, dit keer hetzelfde model maar dan de doos van 1986. In eerste instantie wilde ik graag een andere kleurstelling dan zwart en ik kwam in een Austin Red Orca tegen, echter kwam ik nog een andere variant tegen met zwart met bordeaux rood (denk ik) erin. Het blijkt een elektrische versie van de Austin FX4 te zijn.
Om meer uitdaging te hebben dan enkel de kleurstelling en andere spiegels ga ik voor de elektrische versie. Hoe ik dit ga aanpakken weet ik nog niet.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dan nu de vraag, hoe ziet de elektrische versie eruit? Nou zo:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tot zo ver redelijk helder. Dan nog de uitdaging want een conventioneel motorblok ligt er niet in. Ik kwam dit plaatje tegen.
Afbeelding

Wat de bouw moet gaan inhouden
- Langzaam want de komende maanden is er niet veel tijd.
- Meer technieken doorkrijgen, zoals het verdiepen van de panelen en handschilderwerk.
- Handgeschilderd, dus met kwast. Net als mijn andere bouwsels enkel wil ik gaan spelen met het verdunnen van verf.
- Motorblok "ongeveer" namaken. Het gaat me niet om een 1 op 1 kopie maar een benadering van deze wagen.
- Achterlichten, hiervan weet ik nog niet of ik het klassieke rode licht behoudt, of ik me moet gaan wagen aan de achterlichten op de elektrische variant.
- beter schilderwerk doormiddelen van verdunnen en afplakken.
- Het minder tot niet volgen van de handleiding waar het kan.

Kortom, het doel is om meer ervaring op te bouwen en daarvoor moet ik fouten gaan maken.

_________________
The secret of creativity is knowing how to hide your sources!

Website: https://rtemming.nl/modelbouw/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 jan, 2019 11:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Erg mooi, zo'n retro Londense taxi. Gelukkig zit er genoeg ruimte voorin om te vullen met accu's, de grootte van die dingen is toch nog een beetje de bottleneck bij achteraf elektrisch gemaakte auto's. Bij Tesla's zitten alle accu's verwerkt in de bodem, wat een lekker laag zwaartepunt en daarmee goed rijgedrag veroorzaakt.

Mijn ervaring is dat (glanzend) zwart moeilijk strak te krijgen is met de kwast. Ik zou overwegen voor die delen een spuitbusje te pakken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 jan, 2019 17:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 06 jan, 2019 9:49 am
Berichten: 17
Woonplaats: Nieuwegein
Spuiten, dat ben ik zeker aan het overwegen. Het project is om te leren, dus met een spuitbus aan de gang gaan behoort tot de opties.

Kleine update voor vandaag.
Ben begonnen met het inspecteren van het model en gelukkig had ik een kalkstift in huis. De te schuren delen gemarkeerd en aan de slag gegaan met 600 en 1000.
Ook de gleuven iets verder verdiept met de achterkant van een hobbymes.
Afbeelding

Afbeelding

Bij het model dat ik al eerder hebt gemaakt zag ik te laat het probleem in de kast van de wielen. Dit kan ik nog wel aanpassen gezien de bodem eruit kan.
Op dit model heb ik het gelijk aangepakt. Het weg te halen deel is wit gemarkeerd.
Afbeelding

Afbeelding

De velgen staan in kleur en ook ben ik begonnen met het interieur te schilderen. De twee kleine stukjes styreen komen op de vloer bij de achterbank aan elke kant één. Kan op de foto's van origineel interieur moeilijk beoordelen wat het precies is, maar het lijkt enkel een verhoging van de vloer te zijn.
Afbeelding

De kleur van de velgen is purper-rood en hoewel het op de foto meer afwijkt dan de originele auto ben ik nog niet helemaal zeker over deze kleur.

_________________
The secret of creativity is knowing how to hide your sources!

Website: https://rtemming.nl/modelbouw/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 jan, 2019 0:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 apr, 2005 15:22 pm
Berichten: 6561
Woonplaats: Houthalen (Belgie)
Goe bezig :wink:

_________________
Mvg Johny 8)

"When people rob banks, they go to jail."
"When banks rob people, they get a bonus."

http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=66


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 feb, 2019 18:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 06 jan, 2019 9:49 am
Berichten: 17
Woonplaats: Nieuwegein
Tegen de verwachting in vandaag tijd kunnen spenderen aan de Austin FX4.
We beginnen eerst maar eens aan de rode lijnen op de body van de auto. Afplakken is hier zeker nodig. Om geen verschillen te krijgen tussen body en motorkap heb ik deze tijdelijk vastgezet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb geen foto van de achterkant gemaakt, niet bij stilgestaan. Dit komt bij een volgende update.

Naast de rode lijnen ook begonnen aan de onderkant, tijdens het schilderen bedacht ik me dat een elektrische wagen geen uitlaat heeft. Ik was bezig met het schilderen van de uitlaat toen ik dit helder moment had. Omdat ik geen referentie heb betreffende de onderkant van deze versie heb ik besloten om op improvisatietoer te gaan.
Afbeelding

Het verwijderen van de uitlaat gaan makkelijker dan verwacht.
Afbeelding

Alleen heb ik nu een gat in de bodem en heb ik nog geen plamuur in huis. Kortom, improviseren geblazen.
Afbeelding

Ik heb welgeteld 1 stripje styreen in huis, daar maken we een mooie box van.
Afbeelding

Het spul goed verlijmt. Beetje schuren en schilderen maar. De klinknagels zijn te klein om van iets na te maken. Wat je zien is een druppel verf met daarop nog een keer een druppel verf (met wat wachttijd ertussen). Voor een eerste poging wat mij betreft geslaagd.
Afbeelding

Er is nog tijd over, dus gelijk maar de wielen + ophanging erop.
Afbeelding

Kleine impressie van hoe het er ongeveer uit moet zien.
Afbeelding

Tijd voor een kleine foto met een ander (stoffig) exemplaar.
Afbeelding

_________________
The secret of creativity is knowing how to hide your sources!

Website: https://rtemming.nl/modelbouw/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 feb, 2019 20:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Mooi opgelost met die bodem.
Aan de onderkant van de rode bies is een opstaand randje te zien. Dit kun je verminderen door de tape te verwijderen als de verf nog plakkerig is. Je moet dan natuurlijk wel voorzichtiger te werk gaan.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 feb, 2019 16:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 sep, 2008 12:14 pm
Berichten: 7700
Woonplaats: ridderkerk
leuke vorderingen , maar waarom geen primer ? primer geeft je wel een veel betere basis om op te lakken / verven .. de rode streep zou ik voorzichtig iets polijsten met tandpasta en een zachte doek ( dit omdat ik denk dat je niet veel anders hebt) .
Dan weer afplakken ..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 feb, 2019 20:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 06 jan, 2019 9:49 am
Berichten: 17
Woonplaats: Nieuwegein
De tape heb ik er vrijwel direct afgehaald. Het randje dat zichtbaar is is het gevolg van het randje waar langs ik moest afplakken, het is dus niet een opstaand randje, maar de kromming van het model. Ik had het een halve mm(of minder) hoger moeten afplakken. Dit hoop ik nog te kunnen corrigeren als ik met zwart aan de slag ga.

Gezien ik met emaille schilder heb ik volgens mij niet direct een primer nodig, maar als beginnend modelbouwer heb ik ook nog niet alle spullen in huis. Het polijstjen is een goed idee, ik hoopte ook meer glans te kunnen krijgen met een blanke lak maar beetje oppoetsen moet ook helpen.

Dank voor de tips!

_________________
The secret of creativity is knowing how to hide your sources!

Website: https://rtemming.nl/modelbouw/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement