Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 21:13 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 27 dec, 2018 16:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 15 nov, 2015 16:09 pm
Berichten: 59
Na een geruime tijd met mijn andere hobby luidsprekers bezig te zijn geweest begon het bouwen weer te kriebelen. Ik heb diverse houten modelboten gemaakt en had nu zin in iets anders. Na wat zoeken liep ik tegen de Italeri Fiat Mefistofele aan. EEn spraakmakende auto met bijzonder mooie details. Een uitdaging op alle gebied: Zeker 40 jaar geleden voor het laatst iets van plastic gebouwd en nog nooit de paintbrush toegepast.
Nu na een mooie kerst staat er en bouwdoos en een airbrush set klaar voor gebruik.

Mijn werksituatie is echter wat anders dan de meeste andere bouwers. Vanwege een handicap lig ik 90% van de dag. De beschikbare 10% gebruik ik voor de broodnodige huishoudelijke en persoonlijke zaken. Douchen, broodje smeren, etc.
Om niet de gehele dag achter de computer te zitten werken heb ik uit "nood" een hobby moeten kiezen. Het liggend bouwen van modelbouw en speakers is niet ideaal maar goed te doen.

De airbrushset is uitvoerig getest en ik vindt het super om ermee te werken. Wat een prachtig resultaat! De gebruiksaanwijzing van de Fiat heb ik gescand en daarna op A3 papier uitgeprint. Lekker overzichtelijk voor de ouder wordende ogen :)
De eerste onderdelen zijn uitgeknipt en de bouw is begonnen. Ik zal via dit kanaal proberen regelmatig wat foto's te plaatsen.
Gr. Ben

Eerdere modelbouw:
Album Roar Ege: https://modelbrouwers.nl/albums/album/11582/

_________________
Groet Ben

Aan het brouwen: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 31&t=51627


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 dec, 2018 16:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 15 nov, 2015 16:09 pm
Berichten: 59
photo 464360

photo 464361

photo 464362

photo 464363

photo 464364

photo 464365

photo 464366

photo 464367

photo 464368

photo 464369

_________________
Groet Ben

Aan het brouwen: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 31&t=51627


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 dec, 2018 16:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4392
Woonplaats: Aartselaar
Beste Ben jij verdient alle respect om u zo toch bezig te houden terwijl vele mensen zich zouden laten gaan en ook dat u zonder blikken of blozen u leed met ons deelt
Nu de Fiat is een wondermooie kit heb hem al dikwijls tegen gekomen op verschillende fora
De airbrush is inderdaad een mooi handig stukje gereedschap
Nu wens ik u veel suc6 met de bouw ervan , ik ga u zeker hier volgen
Hou u goed
grt
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 dec, 2018 17:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 15 nov, 2015 16:09 pm
Berichten: 59
Hallo Marc,
Bedankt voor de reactie.

Ik vindt het leuk om het model zo waarheidsgetrouw te maken en heb een hele collectie aan foto's verzameld. Zo klopt de vering niet helemaal en moet ik nu proberen een dunne draad rondom de bladveren aan te brengen. Hier een uitvergroting van de originele auto.
photo 464392

Innmiddels de twee voorste bladveren voorzien van een laagje verf. In principe moet dit met glanzende zwarte verf maar dit vindt ik "te nieuw" eruit zien. Zoals ook op de foto hierboven te zien is de zwarte kleur in het echt wel glanzend maar geen hooglans. Heeft iemand een tip hoe ik dit effect kan krijgen?
photo 464388

De schroeven staan niet de zelfde kant op. Ze draaien erg snel door in het zachte plastic. Wellicht voor het oog mooier als dit wel recht zou staan.
photo 464389

photo 464390

En ook vast één van de veerpoten / bladen gemaakt. Volgens mij zijn deze dingen voor de stabiliteit van de bladveren. Om de boel gecentreerd onder de auto te houden tijdens het nemen van bochten. Wellicht dat er een autokenner is die dit kan uitleggen?
photo 464391

_________________
Groet Ben

Aan het brouwen: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 31&t=51627


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 dec, 2018 17:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4392
Woonplaats: Aartselaar
Beste Ben ik denk eerder dat dit een voorloper is van de schokdemper of in het Belgisch een amortiseur de vertraagd of dempt de schokken , deze versie kon men met de witte schroef vaster zetten of losser en zo het gedrag van de auto regelen om niet in de bochten te gaan overhangen
Denk ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 dec, 2018 18:21 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6313
Woonplaats: Blauwhuis
Ben, Diep respect.
Je hebt wel een mooie kit uitgezocht, al zal deze wel wat valkuilen hebben ( is een heruitgave van een Protar kit ).
Die schroeven zullen bij een echte ook nooit allemaal gelijk hebben gestaan ( het is mij in mijn werk tenminste nog maar weinig keren gelukt om schroeven allemaal gelijk te krijgen.
Ik vind het niet gelijk staan juist mooier, geeft meer realiteit.

De twee schamels zijn frictieplaten die dienen als soort schokbreker.

_________________
Grt'n Dennis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 dec, 2018 18:34 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Dat is inderdaad een schokbreker......een frictieschokbreker zoals vroeger normaal was.
Mooie kit trouwens. Ik heb de originele Protar kit nog liggen ( met metalen onderdelen ) maar zit er wel aan te denken om deze maar te kopen.....evenals het zusje de Fiat 806. Italeri is goed bezig met het heruitbrengen van deze oude Protarkits…..het zijn niet de meest brave maar wel hele mooie onderwerpen.
Veel plezier met de bouw!!

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 dec, 2018 0:26 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
De Fiat Mefistofele was inderdaad een geslaagd model van Protar en het is een goed idee van Italeri om de mallen nieuw leven in te blazen c.q. persen.

Maar Arjan, neem van mij aan... die Fiat 806 is werkelijk het slechtst vormgegeven model in de geschiedenis van de modelbouw. Als auto ziet hij er prachtig uit, maar het is een fantasiemodel. De echte Fiat 806 zag er fundamenteel anders uit. Ik heb met een groep modelbouwers enkele maanden onderzoek gedaan naar de Fiat 806 en het is onze conclusie dat Protar destijds geen enkele moeite heeft genomen om blauwdrukken te checken of dergelijke. Het meest waarschijnlijke scenario lijkt mij, dat ze een model hebben gemaakt van een eerder gemaakt schaalmodel. Dus, wil je een mooi fictief automodel bouwen, schaf dan de Fiat 806-doos aan. Maar het beste kun je die volledig scratchen; een van de leden van het research-team is daar nu mee bezig met verbluffende resultaten. Ik kan wel een link posten indien interesse.

De hoofdreden dat de Mefistofele een stuk beter geslaagd is, is dat die auto bewaard is gebleven en dat de medewerkers van Protar de auto dus hebben kunnen opmeten en in kaart kunnen brengen. De Fiat 806 daarentegen is in 1927 gesloopt, op last van Fiat-baas Agnelli.

Zoals Coachke al schreef en conform de beamingen, is de V-constructie een vroege versie van de schokbreker.

Wat de schroeven betreft... dat zijn in werkelijkheid bouten. Er zijn verschillende manieren om dat op het model te corrigeren, maar hoe dan ook hoef je je niet druk te maken over de stand van de groeven in de schroefkoppen (als je er tenminste bouten van gaat maken).

Een keuze die je ook nog kunt maken, is of je de auto rood of zwart maakt. Ik weet niet veel van de Mefistofele af, maar uit mijn hoofd was hij in het zwart gespoten toen de recordpoging werd ondernomen.

Succes met de bouw.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 dec, 2018 11:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 15 nov, 2015 16:09 pm
Berichten: 59
Heren,

Bedankt voor alle info. Ik ben mij nu een week of twee aan het verdiepen in de details van de auto. Ik wil hem zoveel mogelijk gaan namaken zoals hij nu bij Fiat in het museum staat. Dus het rood en zwart. Dat zwart zint mij nog niet. Ik heb de door Italeri geadviseerde verf genomen maar het zwart is toch nog te mat. Denk dat ik toch de glans verzie ga bestellen en kijken wat dit voor een effect geeft. Wellicht de glans versie wat minder dekkend opbrengen zodat er toch ook wat mat doorheen blijft komen?

De schroeven zijn dusdanig klijn dat ik niet zou weten hoe ik hier bouten van zou kunnen maken. Of bedoelen jullie bouten gebruiken ipv deze schroeven?

In de beschrijving wordt maar op enkele plekken lijm geadviseerd maar voor de stevigheid denk ik dit toch op meer plekken te gaan toepassen. Bijzonder is ook dat alle draaiende/bewegende verbindingen met warmte moet worden afgesloten. Dus bij een pen-gat verbinding wordt de pen aan één kant gesmolten zodat hij niet meer terug door het gat kan. Het werkt maar is natuurlijk niet zoals het in werkelijkheid gaat. Heeft iemand hier nog tips voor?

Gr. Ben

_________________
Groet Ben

Aan het brouwen: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 31&t=51627


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 dec, 2018 12:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
McBo schreef:
Heren,
De schroeven zijn dusdanig klijn dat ik niet zou weten hoe ik hier bouten van zou kunnen maken. Of bedoelen jullie bouten gebruiken ipv deze schroeven?

In de beschrijving wordt maar op enkele plekken lijm geadviseerd maar voor de stevigheid denk ik dit toch op meer plekken te gaan toepassen. Bijzonder is ook dat alle draaiende/bewegende verbindingen met warmte moet worden afgesloten. Dus bij een pen-gat verbinding wordt de pen aan één kant gesmolten zodat hij niet meer terug door het gat kan. Het werkt maar is natuurlijk niet zoals het in werkelijkheid gaat. Heeft iemand hier nog tips voor?

Gr. Ben

Ik heb al die tijd dit topic over het hoofd gezien, shame on me, maar ik vind deze Fiat wel een imposant bakbeest voor zijn tijd. Vanaf nu heb je dus een volger bij en ik wil je wel een paar tips geven.
Zoals al werd gezegd vraag ik me af of je die schroefjes niet beter vervangt door echte boutjes? Ik kan je daarvoor een adres in Nederland aanbevelen: ruim assortiment, betaalbaar, snel geleverd en redelijke verzendkosten.

https://www.microscrews-shop.nl/

Wat betreft je vraag over die draaiende/beweegbare delen... neem er eens een detailfoto van zodat we zien waar het om gaat maar waarschijnlijk zal je dat ook wel realistischer kunnen maken.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Silmaril en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement