Modelbrouwers.nl modelbouw
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/

1927 Delage Grand Prix (1/8)
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=51586
Pagina 2 van 5

Auteur:  Roy vd M. [ wo 19 dec, 2018 19:17 pm ]
Berichttitel:  Re: 1927 Delage Grand Prix (1/8)

@Bert: succes en plezier daarmee gewenst, lijkt me heel specialistische software als ik het zo eens Google... zit je in de scheepsbouw?

@Tankard: het fabriceren zal grotendeels gaan via de methodes van Gerald Wingrove (zijn boeken zijn geweldig), aangevuld met wat ik online heb gelezen en geleerd (en een beetje van mezelf denk ik). De banden zullen worden gegoten, de wielen met de draaibank gedraaid en met metaaldraad geregen, de carrosserie zal worden gemaakt door een houten vorm te boetseren en daar plaatmetaal overheen te vormen, de grille zal worden gephoto-etched, de motor gefreesd, enzovoorts. Het wordt een heel avontuur! Gelukkig ben ik een geduldig mens.

Auteur:  Bert Takken [ do 20 dec, 2018 8:07 am ]
Berichttitel:  Re: 1927 Delage Grand Prix (1/8)

Nee, niet echt, maar ik vind het leuk om dingen uit te proberen. Ik wil ook steeds proberen of ik kan 3D kan scratchen.
Vaak wil ik een model waar eigenlijk geen kit van is of enorm duur.

Ik merk wel, hoe meer je met dit soort programma's werkt des te meer je beseft dat je eigenlijk niets weet. Je gaat steeds meer mogelijkheden zien, maar om ze toe te passen zou je eigenlijk een professionele cursus moeten gaan volgen, helaas krijg ik dat bij mijn baas nog niet over de buhne (zit in de frisdrankensector :lol: )

Auteur:  Roy vd M. [ di 25 dec, 2018 12:47 pm ]
Berichttitel:  Re: 1927 Delage Grand Prix (1/8)

@Bert: gelukkig is er tegenwoordig zo ontzettend veel op Youtube te zien, dat dit soort programma's toegankelijker is dan ooit. Inderdaad, de mogelijkheden voor scratching en dergelijke zijn inmiddels eindeloos.


De vijfde vlog is gereed. Ik leg eerst uit waarom ik mijn eerdere tekening niet ga gebruiken...

Simpelweg, is het een te rommelig geheel omdat ik geen onderverdeling heb gemaakt.

Afbeelding


En dan beginnen we eindelijk met tekenen!

Afbeelding


Totdat een deel van de schommel gereed is.

Afbeelding


De vlog duurt 3 minuten en heeft ondertiteling (druk daarvoor op de desbetreffende knop). Veel kijkplezier!


Auteur:  Roy vd M. [ zo 30 dec, 2018 22:22 pm ]
Berichttitel:  Re: 1927 Delage Grand Prix (1/8)


Auteur:  Nicolas [ do 03 jan, 2019 11:32 am ]
Berichttitel:  Re: 1927 Delage Grand Prix (1/8)

Spectaculair project! Ik ben benieuwd naar het uitwerken in metaal straks.

Ik reed een aantal jaren geleden een toerrit in het zuiden van Frankrijk, waar deze helden gewoon 2 dagen mee op de openbare weg -bij momenten in de gietende regen- reden met hun Delage grand prix racewagen. De man is nogal groot en zat op een handdoek ipv stoel om onder het stuur te passen. Een rond punt in de regen was steevast een feest van overstuur, want vermogen te over in die wagen!

Afbeelding

Auteur:  Roy vd M. [ zo 06 jan, 2019 21:04 pm ]
Berichttitel:  Re: 1927 Delage Grand Prix (1/8)

@Nicolas: dat is een interessante auto, doet me een beetje denken aan de D6 3 liter racewagen van eind jaren '30, maar ik weet van deze auto's niet genoeg af om te kunnen bepalen wat het precies is. Ik weet wel dat de auto die ik probeer na te bootsen de laatste echte Grand Prix-wagen van Delage is. Net als Fiat en volgens mij ook Talbot-Darracq, besloot Delage eind 1927 om te stoppen met het extreem dure Grand Prix-racen. Zowat elke paar jaar werden de regels grondig aangepast in zo ook voor het jaar 1928. Er waren maar een paar bedrijven die koste wat kost door bleven gaan (bijvoorbeeld Bugatti) maar voor Delage was het welletjes. Ze waren wereldkampioen, hadden alle Europese wedstrijden van het seizoen gewonnen (en werden vaak ook 2e en 3e) en stopten zo op hun hoogtepunt.

Ik ben wel benieuwd waar de auto's zoals jij die nu toont, voor bedoeld waren. Misschien een lichtere raceklasse, zoals de voiturettes?


Op mijn schaalmodel ( 1/8 ) ben ik van plan een volledig functionerende reminstallatie te bouwen, inclusief trommelremmen met functionele remschoentjes. Het enige wat ik niet ga nabootsen, is de mechanische rembekrachtiger want ik wil geen motortje in het model bouwen. Maar het is dus de bedoeling dat wanneer je het rempedaal intrapt, de vier trommelremmen ook daadwerkelijk zullen werken.

Ook wil ik de handrem laten functioneren, zodat het model kan rollen (=draaiende wielen) maar anderzijds ook stil gezet kan worden doordat de handrem de achterwielen blokkeert. Dit kan handig zijn voor bijvoorbeeld een clubtafel die niet helemaal waterpas staat. Daarnaast is het natuurlijk gewoon leuk.

Ten slotte wil ik een werkende gaspedaal-naar-carburetteur verbinding maken.


De laatste dagen ben ik bezig geweest met (een deel van) het sorteer- en categoriseerwerk betreffende alle foto's en video's die ik heb van de auto. De video's werden als het ware gedefragmenteerd, de foto's verdeeld in categorieën (en veelal gekopieerd, als ze in meerdere categorieën thuis hoorden).

Omdat dit enigszins saai en langdradig werk is, heb ik tegelijkertijd onderzocht hoe de verbindingen aan de linkerkant van versnellingsbak en motor werken. Op het eerste gezicht lijkt het een nogal complex geheel:

Afbeelding

Maar zodra de connectoren en actuatoren zijn geïndividualiseerd en gemarkeerd (daar heb ik Gimp voor gebruikt), en na vergelijking met foto's en video's, wordt het duidelijk wat wat is:

Afbeelding

In detail:

Afbeelding

De lichtgroene stangen zijn voor het remsysteem. De linker stang wordt aangedreven door het rempedaal (dat aan de andere kant van de motor zit). De stang trekt aan de 'koppeling' voor de mechanische rembekrachtiger (=het wiel rechts op de foto). Dat wiel wordt dan aangedreven door de cardanas, maar slechts voor een korte rotatie. Gedurende die rotatie, wordt de stang zijnde de rechter lichtgroene lijn, aangetrokken. Deze beweging wordt vervolgens omgezet in remenergie richting de vier trommelremmen.

De donkergroene stang is voor de handrem.

De donkerblauwe stangen zijn verbonden met het gaspedaal, maar ook met het hendeltje dat boven het lichaam van de versnellingsbak uitstijgt. Ik neem aan dat die hendel wordt gebruikt om het stationair toerental van de motor aan te passen.

Ik weet niet waar de lichtblauwe stang voor is. Dit zou een steun voor de versnellingsbak kunnen zijn (bijvoorbeeld, vastgemaakt aan het frame van de auto).

Ten slotte de olijfkleurige stangen. Deze lijken te zijn verbonden met (enkel) een hendel naast die welke zojuist is besproken. De olijfkleurige stangen zijn verbonden met iets aan de motor. Ik weet helaas (nog) niet wat.

Afbeelding

Hier zie je de donkerblauwe verbinding richting carburateur, alsook [b]de olijfkleurige stang. Ik weet dus niet waar die laatste stang mee verbonden is (=waar de hendel voor gebruikt wordt).


Afbeelding

En dan ten slotte de laatste connectie met de carburateur.

Als iemand enige gedachte heeft over het bovenstaande, met name de vetgedrukte onderdelen, ben ik erg benieuwd.

Auteur:  Nicolas [ zo 06 jan, 2019 21:25 pm ]
Berichttitel:  Re: 1927 Delage Grand Prix (1/8)

Wat die stangen betreft: ergens moet er een manuele choke op zitten, en deze auto's hadden in de regel ook een manuele regeling voor de voorontsteking, maar degene die ik meestal zag waren draaiknoppen. Dus dat zou de hendel links in de cockpit kunnen zijn. Ik weet echter niet naar welke systemen we hier dan concreet aan het kijken zijn bij die twee hendels. Misschien zat er nog ergens een brandstofprimer op ofzo, of een uitgebreide chokeregeling? Mijn kennis van autotechniek gaat niet echt tot voor de oorlog...

Wat er ook wel eens op die heel oude grand prix auto's zit: mogelijkheden om iets qua smering te doen tijdens het rijden. Maar voor zover ik weet was dat eerder in de tweezitters en zo simpel als met een oliepulletje over de drijfketting gaan hangen.

Wat de Delage op mijn foto betreft: gigantische motor, dus zeker niet voor de lichtere klassen. Delage heeft na 1927 nog deelgenomen aan wedstrijden zoals Le Mans en de Parix grand prix. Degene op de foto is een DG van 1935.

Auteur:  Roy vd M. [ ma 07 jan, 2019 0:03 am ]
Berichttitel:  Re: 1927 Delage Grand Prix (1/8)

Interessante gedachte Nicolas! Aan de andere kant van het blok bevindt zich precies de magneto, het zou misschien iets met de timing te maken kunnen hebben. Op zich leuk dat die magneto daar zit, want dan zou er dus wel een aansluiting kunnen zitten waar we naar op zoek zijn... maar er was zo moeilijk bij te komen met de camera! Ik heb niet kunnen zien wat zich achter de magneto bevindt.

Er bevindt zich aan de rechterzijde hoe dan ook een stangenconstructie net als aan de besproken linkerzijde. Die loopt van de magneto tot onder het kleppendeksel.

Impressie van deze zijde:

Afbeelding

Een choke en/of een brandstofprimer zou ik eerder in de buurt van de carburateur verwachten, denk niet dat dat het is. Smering... zou kunnen, ik weet het niet. Kom er hopelijk wel achter, ik heb nog veel foto's en tekeningen niet gesorteerd dus hopelijk bevindt het antwoord zich ergens in mijn documentatie.

@Voiturette: nee inderdaad zal een 3-litermotor daar niet aan mee hebben gedaan.

Dank voor het doorgeven van het modeltype!

Auteur:  Roy vd M. [ ma 07 jan, 2019 4:04 am ]
Berichttitel:  Re: 1927 Delage Grand Prix (1/8)

Ik heb in een oud boek over Grand Prix-wagens deze tekening van Cresswell gevonden:

Afbeelding

Cresswell had toegang tot een volledig ontmantelde motor. Detail:

Afbeelding

Ik meen een klein nokkenasje te zien, onderaan, met een enkele nok. Het lijkt wel of die een soort klep aandrijft...? Ideeën zijn welkom.

Auteur:  Nicolas [ ma 07 jan, 2019 10:46 am ]
Berichttitel:  Re: 1927 Delage Grand Prix (1/8)

Aangezien we in het carter zitten, iets met debiet of druk van de olie? Of mogelijkheid tot temperatuurregeling van de olie door met compartimenten te werken ofzo? Alledrie deze voorstellen tover ik gewoon uit mijn hoge hoed/duim; geen idee of ze ooit (met manuele regeling) op een auto toegepast zijn.

Pagina 2 van 5 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/