@Nicolas: dat is een interessante auto, doet me een beetje denken aan de D6 3 liter racewagen van eind jaren '30, maar ik weet van deze auto's niet genoeg af om te kunnen bepalen wat het precies is. Ik weet wel dat de auto die ik probeer na te bootsen de laatste echte Grand Prix-wagen van Delage is. Net als Fiat en volgens mij ook Talbot-Darracq, besloot Delage eind 1927 om te stoppen met het extreem dure Grand Prix-racen. Zowat elke paar jaar werden de regels grondig aangepast in zo ook voor het jaar 1928. Er waren maar een paar bedrijven die koste wat kost door bleven gaan (bijvoorbeeld Bugatti) maar voor Delage was het welletjes. Ze waren wereldkampioen, hadden alle Europese wedstrijden van het seizoen gewonnen (en werden vaak ook 2e en 3e) en stopten zo op hun hoogtepunt.
Ik ben wel benieuwd waar de auto's zoals jij die nu toont, voor bedoeld waren. Misschien een lichtere raceklasse, zoals de voiturettes?
Op mijn schaalmodel ( 1/8 ) ben ik van plan een volledig functionerende reminstallatie te bouwen, inclusief trommelremmen met functionele remschoentjes. Het enige wat ik niet ga nabootsen, is de mechanische rembekrachtiger want ik wil geen motortje in het model bouwen. Maar het is dus de bedoeling dat wanneer je het rempedaal intrapt, de vier trommelremmen ook daadwerkelijk zullen werken.
Ook wil ik de handrem laten functioneren, zodat het model kan rollen (=draaiende wielen) maar anderzijds ook stil gezet kan worden doordat de handrem de achterwielen blokkeert. Dit kan handig zijn voor bijvoorbeeld een clubtafel die niet helemaal waterpas staat. Daarnaast is het natuurlijk gewoon leuk.
Ten slotte wil ik een werkende gaspedaal-naar-carburetteur verbinding maken.
De laatste dagen ben ik bezig geweest met (een deel van) het sorteer- en categoriseerwerk betreffende alle foto's en video's die ik heb van de auto. De video's werden als het ware gedefragmenteerd, de foto's verdeeld in categorieën (en veelal gekopieerd, als ze in meerdere categorieën thuis hoorden).
Omdat dit enigszins saai en langdradig werk is, heb ik tegelijkertijd onderzocht hoe de verbindingen aan de linkerkant van versnellingsbak en motor werken. Op het eerste gezicht lijkt het een nogal complex geheel:
Maar zodra de connectoren en actuatoren zijn geïndividualiseerd en gemarkeerd (daar heb ik Gimp voor gebruikt), en na vergelijking met foto's en video's, wordt het duidelijk wat wat is:
In detail:
De lichtgroene stangen zijn voor het remsysteem. De linker stang wordt aangedreven door het rempedaal (dat aan de andere kant van de motor zit). De stang trekt aan de 'koppeling' voor de mechanische rembekrachtiger (=het wiel rechts op de foto). Dat wiel wordt dan aangedreven door de cardanas, maar slechts voor een korte rotatie. Gedurende die rotatie, wordt de stang zijnde de rechter lichtgroene lijn, aangetrokken. Deze beweging wordt vervolgens omgezet in remenergie richting de vier trommelremmen.
De donkergroene stang is voor de handrem.
De donkerblauwe stangen zijn verbonden met het gaspedaal, maar ook met het hendeltje dat boven het lichaam van de versnellingsbak uitstijgt. Ik neem aan dat die hendel wordt gebruikt om het stationair toerental van de motor aan te passen.
Ik weet niet waar de lichtblauwe stang voor is. Dit zou een steun voor de versnellingsbak kunnen zijn (bijvoorbeeld, vastgemaakt aan het frame van de auto). Ten slotte de olijfkleurige stangen. Deze lijken te zijn verbonden met (enkel) een hendel naast die welke zojuist is besproken.
De olijfkleurige stangen zijn verbonden met iets aan de motor. Ik weet helaas (nog) niet wat.
Hier zie je de donkerblauwe verbinding richting carburateur, alsook [b]de olijfkleurige stang. Ik weet dus niet waar die laatste stang mee verbonden is (=waar de hendel voor gebruikt wordt). En dan ten slotte de laatste connectie met de carburateur.
Als iemand enige gedachte heeft over het bovenstaande, met name de vetgedrukte onderdelen, ben ik erg benieuwd.