Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 3:15 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 13 okt, 2020 10:12 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Dank voor je reactie Cire430. Het is erg bevredigend om, na het vrij saaie en klinische fotogrammetrie-werk, bepaalde dingen te ontdekken en dan uiteindelijk daar nog meer dingen uit te kunnen ontdekken zoals ik hieronder opschrijf. Dat voelt dan echt als een beloning :)


430. Het wiel is opnieuw getekend.

Afbeelding

432. Er moeten straks nog wel wat extra details op het 1/8-wiel, die ik nu niet heb getekend:

1) Kleine verhoginkjes op de band.
2) Omwikkeling spaak.
3) Ventiel.
4) Tekst op de knock off.
5) Stelmoeren.
6) Zoveel mogelijk teksten zoals te lezen op de band, beide kanten.

Afbeelding

433. Door de nieuwe vorm van het wiel is ook ineens het grote verschil tussen de officiële 1927-spoorbreedte en de door mij opgemeten spoorbreedte weg. Het verschil was 49mm. en is nu nog maar 6mm.

Hier een vergelijking tussen beide type wielen. Eerst modern, daarna antiek.

Afbeelding
Afbeelding

En in een filmpje:


https://www.youtube.com/watch?v=R_CYGWwVFqk

[FONT=Tahoma]Bouwtijd: 47u. Afmetingen-studie en sortering: 214u. Tekentijd: 92u.[/FONT]

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 okt, 2020 3:29 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1001
Het filmpje maakt het toch weer een stuk duidelijker t.o.v. de tekeningen. Je ziet nu duidelijk dat behalve de breedte ook de hoogte van het wiel flink verschild. De smallere en hogere versie ziet er in elk geval een stuk realistischer uit. Nu de details nog en je hebt dit deel prima voor elkaar. :)
Klopt het dat die omwikkeling van de spaak het lood is om het wiel te balanceren?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 dec, 2020 12:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Dank je wel voor je reactie Cire430!


451. We zijn alweer 8 maanden verder, tijd voor de volgende update.

Intussen zijn getekend:

- De nieuwe wielen, spaken en banden.
- De remtrommel.
- De vooras.
- De remverbinding vooraan met ketting.
- De fusee met verbindingsstang tussen de wielen.
- Het stuurhuis.
- Het stuurwiel.
- Verbinding tussen stuurhuisslinger en fuseehevel.

In de volgende video van 2:57 minuut is deze voortgang te zien:



Bouwtijd: 47u. Afmetingen-studie en sortering: 216u. Tekentijd: 148u.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 dec, 2020 1:48 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1001
Ik kan hier weinig aan toevoegen omdat het voor mij véél te matematig is maar het ziet er wel erg indrukwekkend uit Roy. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 dec, 2020 22:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
@Cire: ik ben je in elk geval erg erkentelijk voor het volgen van dit topic en steeds de moeite te nemen even te reageren, dat is -zeker in dit vooralsnog met name tekeninggerelateerd topic- zeker niet vanzelfsprekend. Ik denk (hoop) dat er meer interesse zal zijn vanaf het moment dat de daadwerkelijke bouw wordt gestart; het is immers toch een modelbouwforum en geen tekenforum ;)


457. Op de laatste dag van het jaar wil ik een tussenstand geven (dus: tussen twee video's in). Een belangrijk moment is bereikt: voor het eerst sinds het tekenen van de wielen staat alles (nagenoeg) aan elkaar vast. Naast de remschijven achteraan, slinger, grille, achteras en achterveren is de klembevestiging tussen as en vering getekend.

Afbeelding

Afbeelding

Bouwtijd: 47u. Afmetingen-studie en sortering: 216u. Tekentijd: 174u.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 jan, 2021 3:47 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1001
Ondanks dat ik mezelf een digibeet beschouw vind ik het wel erg interessant om deze vaardigheden te aanschouwen. Maar ik zal ook niet ontkennen dat ik al uitkijk naar de daadwerkelijke bouw van deze schoonheid. Ben erg gecharmeerd van de pre-war cars.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 jan, 2021 23:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Ik volg een beetje stilletjes en kom speciaal voor dit draadje naar dit deel van het forum.
Juist omdat ik zo onder de indruk ben van je teken- en uitzoekwerk. Mooi mijlpaaltje nu, knap werk!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement