Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 13:41 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 29 dec, 2018 0:25 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 833
De motor en de klepdeksels zijn gespoten. Samen met de gepolijste delen klaar voor de montage.
De tragedie van deze motor is dat er straks weinig van te zien is omdat die helemaal onder de carrosserie komt, met uitzondering van de inlaatkelken.
Toch maar weer geprobeerd om de 12 mm lange motor zo mooi en strak mogelijk te bouwen.
De turbo en de waterpomp heb ik gepolijst in plaats van zilver te schilderen, evenals de box met de elektronische ontsteking.
Om dit motortje nog even prijs te geven aan de openbaarheid voordat ie voor altijd verborgen wordt een flink aantal foto's gemaakt.

Het blokje zelf met de klepdeksels.

photo 464476

De klepdeksels erop gelijmd, en de gepolijste delen, samen met de rails met de inlaatkelken.

photo 464482

Het geheel gemonteerd.

photo 464475

photo 464474

Beide uitlaten bevestigd.

photo 464477

photo 464478

En nog maar eens van de onderzijde. Die mooi gepolijste onderdelen zien het daglicht nooit meer.
Altijd weer een beetje een dilemma of je dan wel zo veel tijd moet steken in dat blokje.
Maar goed, je wilt zo'n model toch zo goed mogelijk proberen te bouwen.

photo 464479

photo 464481

Het verbindingsdeel waar de versnellingsbak met de achterwielophanging aan komt heb ik niet gespoten en afgedekt met een stukje tape. Dat om straks een betere lijmverbinding te krijgen.

Tenslotte de banden voorbewerkt zodat ze om de velgen kunnen.
Ik zet ze op een dremel, en houd er een schuurpapier langs. Op die manier haal ik de gietnaden en losse rubberdelen weg. Klein detail, maar bij zo'n kleine schaal vallen naden op banden later erg op.

photo 464480

Tot de volgende keer maar weer.
Dan wordt de versnellingsbak en de achterwielophanging gemonteerd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 dec, 2018 13:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 22 okt, 2017 18:25 pm
Berichten: 556
Ziet er weer mooi uit. Overigens zit hier geen turbo op. Wat de slakkenhuizen wel zijn, kostte mij wat zoekwerk. Het blijkt dat de Cosworth DFV twee waterpompen heeft. Die zit aan de ene zijde (links) gekoppeld aan de oliedrukpomp en aan de andere zijde (rechts) aan de lage druk oliesmeerpomp.
hier (klik) is daar meer over te lezen.

_________________
Groet, Martin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 dec, 2018 23:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 833
Klopt uiteraard. Deze wagen is van voor het eerste turbotijdperk.

Had vandaag wat tijd over, dus kon ik voortgang boeken met de versnellingsbak en achterwielophanging.
De onderdelen die waren gespoten zijn droog, en alles bij elkaar gezocht voor de montage.

photo 464524

Vervolgens de achterremmen voorzien van de naven. Die remmen worden later tegen de versnellingsbak gemonteerd.

photo 464523

De remmen gemonteerd en de onderkant van de ophanging geplaatst. Alles moet heel precies recht en haaks gemonteerd worden. Ik doe dat door op ruitjespapier de zaak samen te lijmen. Dan kun je goed zien of alle hoeken precies haaks zijn. Als het ook maar iets scheef zit, passen later allerlei stangetjes niet meer.

photo 464522

Het volgende onderdeel wat weer exact in lijn moet zijn met het onderste deel van de ophanging.

photo 464525

Daarop komt de torsiestang, onderdeel van de vering. Die heb ik bij de vorige versie nog zilver gespoten, maar nu gepolijst. Ziet er veel beter uit.

photo 464526

Alle verdere stangen, afstandhouders en veren geplaatst. Heeft een paar uur gekost, maar alles zit goed en mooi recht. De foto vertekent erg doordat ik onder een hoek heb gefotografeerd.

photo 464527

photo 464528

photo 464529

En tenslotte het huwelijk met de motor. Kostte nog het nodige kleine buigwerk van de uitlaten om ze precies in de houders te laten vallen.

photo 464530

photo 464531

Op de foto's lijkt het spuitwerk wat te glimmen, maar dat komt door de flits. In werkelijkheid ziet het er veel beter uit.

Het geheel is tot het uiteinde van de uitlaten nu 3 centimeter lang.

Tot de volgende update maar weer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 dec, 2018 1:03 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Geweldig mooi!

En dan zitten er nog miniscule geventileerde remschijven in verstopt.

Ik zou van ieder model twee exemplaren maken. Één in elkaar, en de ander in onderdelen ernaast. -grapje hoor- 8)

Heel netjes gebouwd allemaal.
Klasse!

Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 dec, 2018 17:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 23 aug, 2013 9:21 am
Berichten: 141
Heel knap gemaakt zeker gezien de schaal van het model!
Ga zo door wordt een super mooi model!

Gr Roy


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 jan, 2019 22:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 apr, 2005 15:22 pm
Berichten: 6561
Woonplaats: Houthalen (Belgie)
Pet af voor 1/43 bouwers, zeker met zoveel detail/onderdelen :!:

_________________
Mvg Johny 8)

"When people rob banks, they go to jail."
"When banks rob people, they get a bonus."

http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=66


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 jan, 2019 21:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 833
Weer wat kleine maar bewerkelijke voortgang.
Bedankt voor de aanmoedigende reacties en de tips.
Als ik mijn vaardigheden nog wat verder heb ontwikkelt, wil ik ook wel eens zo'n 1:20 model van Hiro proberen. Maar wegens de prijs van die kits wil ik dan wel zeker zijn van mezelf dat ik zo'n model niet verpest.

De remmen van de voorwielen zijn voorzien van de naven. Daarna is er een kleine gepolijste ring om geplaatst. Die kan ik alvast niet meer kwijtraken.

photo 464741

De geschuurde bandjes om de velgen geplaatst. De witte achterwielen ook voorzien van gepolijste ringen.

photo 464740

Begin gemaakt met de cockpit. Dashboard voorzien van de wijzerplaten. Stuurstang geplaatst en het stuurwiel in positie gelijmd. Verder is de versnellingspook gebogen en geplaatst.

photo 464737

photo 464739

Daarna begonnen met de voorbewerking van de gordels. Die zijn ook van geëtst metaal. De sluitingen heb ik gepolijst, en worden niet geverfd. De gordels zelf worden blauw. Daarna voorzien van de decals en daarna afgewerkt met matte lak.

photo 464738

Wordt vervolgd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 jan, 2019 9:35 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
ik denk niet dat je ervoor moet vrezen om zo'n MFH kit aan te schaffen, je gaat er je weg wel mee vinden, enige gaat zijn dat de stukken heel groot gaan lijken...

je spreekt regelmatig over polijsten van de blanke materialen, worden deze nog beschermd? Ik bedoel gewoon maar, worden deze na verloop van tijd niet matter door corroderende werking van de lucht?

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 jan, 2019 0:09 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 833
@Silenoz,

Nee, de gepolijste delen worden niet beschermd. Mijn ervaring is dat ze goed glanzend blijven. Door de gepolijste delen te lakken wordt het er niet beter op. Ook ten opzichte van het spuiten met zilver is het gepolijste resultaat beter. En zeker veel realistischer.

Verder wat kleine maar zeer tijdrovende vorderingen.

De banden zijn voorzien van de decals. Erg lastig om ze goed op de banden te krijgen, en ook om het er goed uit te laten zien. Zo'n band is uiteraard niet zo glad als glansverf, en lakken ziet er ook niet uit.
Veel decaset en decasol doet de truc. Daarna met matte lak erover. Het eindresultaat is voor mij aanvaardbaar.

photo 465178

De gordels zijn glanzend geverfd. Daarna voorzien van de decals. De randen langs de decals zijn geen "silvering", maar er zitten zilveren biezen omheen. Daarna zijn de blauwe delen van de gordels met semi glans lak afgewerkt.

photo 465177

Vervolgens moeten de gordels op maat gemaakt worden, en in de juiste vorm gebracht. Het is veel werk, maar het resultaat is beter dan alleen gordels als decal. Op deze manier heb je wat meer relief.

photo 465179

Daarna de cockpit op het chassis geplaatst. Het brandschot achter de stoel geplaatst, en de stoel in de cockpit.

photo 465180

Het brandschot is ook weer gepolijst metaal.

photo 465181

Tot de volgende update maar weer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 jan, 2019 23:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 833
De motor is verenigd met het chassis. De buizen vanaf de motor voor de radiateurs geplaatst en de afstandhouders naar de achterwielen.

photo 465351

photo 465352

photo 465353

photo 465354

photo 465357

Verder is de carrosserie gespoten met Zerp Paints met precies de juiste kleur. Het is me prima bevallen.

photo 465355

photo 465356

Op de foto ziet het er nog wat ruw uit, maar in werkelijkheid ziet het er een stuk beter uit dan bij m'n eerste model.

Ook een DN9B van Jan Lammers in een andere uitvoering. Ter vergelijking ook nog even twee foto's van die versie.

photo 400747

Na de laklaag was dit destijds het resultaat.

photo 402633

photo 402628

Nu moet ik eerst de eerste Zero Paints 2K lak aanbrengen zodat de decals daarna geplaatst kunnen worden. Daarna nog 2 natte lagen.
Ik zie er nog een beetje tegenop, vooral omdat die 2K lak na 30 minuten al niet meer te verwerken zou zijn.

Maar goed,


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement