Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 21:25 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 07 jan, 2019 20:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Mooie vorderingen. Dit soort blauw is toch een lastige kleur om te spuiten. Zeker om het gelijkmatig qua kleur te krijgen.

Het is heel klein dan lijkt het op foto’s al snel ruwer qua oppervlak. Als je misschien de verf -iets!- verder verdunt zou het misschien nog iets strakker kunnen worden. Tenminste, als ik modellen in 1:87 of 1:160 met acrylics spuit dan verdun ik nog iets meer. (En spuit ik hele dunne laagjes)

2k lak; inderdaad de tijd-ruimte om het te verwerken is kort. Probeer daarom alles zo goed mogelijk klaar te hebben staan, dat op het moment dat je de twee producten hebt gemengd, je in één keer door kunt gaan. Maar meng bijvoorbeeld wel goed alles door elkaar. En houd ook wat uitdamptijd tussen de lagen aan. En belangrijkste; maak niet teveel aan, maar ook niet te weinig. En accepteer dat je wat verlies hebt aan lak.

Ter illustratie van dat laatste;
Ik heb een keer bij een 1:1 auto een restje te oude 2K epoxy grondlaag gebruikt, op allerlei delen gespoten. Toen werd het maar niet hard. Het was wel droog maar bleef indrukbaar. Uiteindelijk een hele lange tijd met thinner en schuursponsjes bezig geweest om het er weer af te krijgen. Een te oud restje in verkeerde zuinigheid gebruikt, want ja dat spul is vrij duur. Maar ik had een vers blik staan nota bene.

Opvallend aan dit model racewagen is dat er eigenlijk veel ruimte tussen het motorblok en de bestuurderskuip zit. Dat valt mij nu tenminste op zo zonder de body eroverheen.

Succes! Het wordt heel mooi :brouw:

Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 jan, 2019 0:07 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
@ odorf,

Dankjewel voor de tips. De basecoat heb ik met Zero Paint gespoten. Die is in principe airbrush klaar volgens het etiket, maar ik heb toch een beetje verdunner toegevoegd. Die verdunner is ook van Zero paints.

Ik heb vanavond de 2K lak gespoten. Omdat er nog decals op moeten heb ik alleen een zogenaamde mist-coat gespoten. Dat is volgens de manual van Zero Paints. Daarna kan ik de decals plaatsen, waarna 2 wet-coats gespoten worden.

De achterzijde van de auto heb ik al een wet-coat gegeven om te zien hoe het uitpakt. Nou, dat is zeer veelbelovend. Van het ruwe oppervlak is zelfs onder mijn loep-lamp helemaal niets meer te zien.

Nu eerst de zaak goed laten uitharden, en daarna de decals plaatsen. Omdat ik bij de kleine decals nogal wat set en sol gebruik wil ik daarna eerst de zaak goed laten drogen, en daarna nog eens afwassen met water.
Ik heb gemerkt dat die vloeistoffen effect kunnen hebben op de blanke lak. Voorkomen is beter dan genezen zullen we maar zeggen.

Bij de volgende update hoop ik de decals geplaatst te hebben.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 jan, 2019 0:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 apr, 2005 15:22 pm
Berichten: 6562
Woonplaats: Houthalen (Belgie)
odorf schreef:
...........................................

Opvallend aan dit model racewagen is dat er eigenlijk veel ruimte tussen het motorblok en de bestuurderskuip zit. Dat valt mij nu tenminste op zo zonder de body eroverheen.

Succes! Het wordt heel mooi :brouw:

Odorf


Daar zat de brandstoftank.

_________________
Mvg Johny 8)

"When people rob banks, they go to jail."
"When banks rob people, they get a bonus."

http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=66


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 jan, 2019 20:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Nou, dat duurde even. Het zijn kleine decals, waarvan die grote witte voorop in allerlei bochten gedwongen moet worden. Op de derde foto is goed te zien hoe die decal in verschillende dimensies gedwongen moet worden.
Omdat deze decals extreem dun zijn moet je erg oppassen om ze niet te scheuren bij het plaatsen.
Op de tweede foto zie je naast de ronde leeuwenkop een heel klein scheurtje. Met een superfijn penseeltje heb ik dat streepje blauw inmiddels bedekt met wat witte verf.

Daarna heb ik alles met gedemineraliseerd water schoongemaakt om de restanten decal softenerer te verwijderen. Nu goed laten drogen, en dan kan de eind laklaag erop.
Als het goed is verdwijnen dan de laatste kleine oneffenheden in de lak.

photo 466099

photo 466098

photo 466097

Het einde begint in zicht te komen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 jan, 2019 21:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1394
Woonplaats: Deventer
Die goede oude tabaks-reklame op een formule auto, dat waren nog eens tijden........


netjes , kan niet anders zeggen.

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 jan, 2019 23:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
De wagen is gespoten met 2k lak. Ik ben er tevreden over. Hij wordt mooi hard en geeft een diepe glans. De decals zijn er volledig in opgenomen.
Wel doe ik de volgende keer voor ik de decals plaats eerst een natte laklaag. Ik heb nu een zogenaamde mist coat gespoten volgens de gebruiksaanwijzing. Dat zorgt er echter met de zero base kleur voor dat de ondergrond eerder ruwer dan gladder wordt.
De body heb ik nog na kunnen schuren, maar bij de zijpanelen had ik de decals al geplaatst. Daar zit een soort van silvering onder.
Bijna niet te zien, dus ik ga niet opnieuw beginnen met die zijkanten.
De zero paints is wel een blijvertje. Ook de kleur is helemaal correct.

Hier de zijpanelen.

photo 466477

De achtervleugel met de gepolijste gurney erop. De grijze delen worden nog voorzien van verf.

photo 466475

photo 466474

En het chassis. De gepolijste radiatoren geplaatst.

photo 466476

photo 466472

photo 466473

Tot de volgende update maar weer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 jan, 2019 20:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 jan, 2019 20:32 pm
Berichten: 5
Hoi! Volg met grote interesse jouw bouwverslag. Ziet er indrukwekkend uit, zeker omdat dit een hele lastige schaal is om te bouwen! Maar ik heb een vraagje. Ik ben even benieuwd welke kleur blauw Zero Paint (nummer?) je nu precies hebt gebruikt. Er bestaan namelijk nogal veel verschillende kleuren blauw van Zero Paint. Greetz!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 jan, 2019 21:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Ter info;

Een mistlaag zet je in het algemeen op om volgende lagen meer hechting te geven en zakkers te voorkomen. Meestal spuit je na een aantal minuten ‘uitdampen’ meteen je wet-coats. Voor je decals moet je echt een gladde laag hebben. (wetcoat of gepolijst)
Maar dat heb je nu zelf helaas ook al ondervonden.

Een mistlaag met kort daarna wetcoats nivelleert ook veel beter tot één gladdere laag. Op het moment dat de mistlaag helemaal droog is zal deze niet meer gladtrekken en heb je kans dat de wetcoats ook pokdalig blijven. Of dat je een te dikke laag moet zetten om hem glad te krijgen. En dat is zeker met deze kleine modellen ook onwenselijk.

Gelukkig valt de silvering mee.

Decals van de zijkanten van de vleugel zijn subliem netjes en recht geplaatst, terwijl dat hele lastige dingetjes kunnen zijn. Zeker zo klein. :brouw:

Indrukwekkende bouw. Ondanks dat de grootte niet zo enorm is. 8)

Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 jan, 2019 0:50 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Loeki schreef:
Hoi! Volg met grote interesse jouw bouwverslag. Ziet er indrukwekkend uit, zeker omdat dit een hele lastige schaal is om te bouwen! Maar ik heb een vraagje. Ik ben even benieuwd welke kleur blauw Zero Paint (nummer?) je nu precies hebt gebruikt. Er bestaan namelijk nogal veel verschillende kleuren blauw van Zero Paint. Greetz!


Het gaat om RAL 5013 cobaltblauw. Dat is de kleurcode van het origineel. Ik heb via conversietabellen verschillende kleuren van de bekende fabrikanten; Humbrol, Gunze, Tamya en dergelijke. Maar bij Zero Paints kon ik de originele RAL kleur bestellen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 jan, 2019 20:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
De snelheid zit er behoorlijk in. Dat ben je ook wel een beetje verplicht in de F1. We komen nu in de samenbouw en montagefase.
Het moment waar deels dicht gespoten gaatjes weer heel voorzichtig moeten worden opgeboord.
Dus weer passen, en kleine aanpassingen maken.

Eerst nog wat klein buigwerk voor de roosters die de radiators moeten beschermen.

photo 466675

Hier zijn ze geplaatst. Ook is de radiator in de neus geplaatst. Ik doe dat na het plaatsen van die witte decals, zodat je mooie scherpe overgangen krijgt.

photo 466677

photo 466678

Daarna de lastige aktie om de zijpanelen te plaatsen. Dat moet in 1 keer goed wegens de secondelijm. Je hebt letterlijk een paar seconden om nog iets te schuiven.
Onder de zijpanelen zijn de skirt geplaatst. Omdat die niet moeten glanzen heb ik die nu pas op de rest van de zijkant vastgezet.

photo 466676

Vervolgens de achtervleugel klaar gemaakt. Een deel wat op de versnellingsbak aansluit moest nog in gun metal geverfd worden. En de ronde verbinding tussen de twee endplates moest nog in zijdeglans zwart.
Dit is met de hand gedaan omdat dit niet goed af te plakken en te spuiten is. Het oppervlak wordt met dat spuiten iets strakker, maar de overgangen worden er niet strakker op.
Met de loupe lamp en een klein penseeltje dan maar.
Ook de gepolijste metalen delen bevestigd, samen met de oliekoeler die al eerder gespoten was.
En tenslotte het achterlicht geplaatst.
De achtervleugel is nu klaar voor de verbinding met de rest van de wagen.

photo 466680

photo 466679

Dan het plaatsen van de voorwielophanging. Tevens een laatste blik op de geventileerde schijven voordat ze bijna onzichtbaar in de wielen gaan verdwijnen.

photo 466681

photo 466682

photo 466683

Tot de volgende update maar weer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement