Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 7:51 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: 1:43 Jan Lammers F1 1979
BerichtGeplaatst: zo 28 okt, 2018 19:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 843
De tijd van mijn buitenhobby's komt langzaam ten einde. Tijd om de zolderkamer weer te bezetten.

Het eerste projectje wordt de Shadow DNB9B van Jan Lammers in de Argentinië uitmonstering. Hij lijkt op de eerste white metal kit die ik ooit bouwde, maar heeft een ander livery en ook bijvoorbeeld een andere achtervleugel.
Ik heb precies de goede kleur van Zero Paints erbij, en voor het aflakken ga ik experimenteren met de 2k-lak van dezelfde producent.

Als het goed is zijn mijn skills inmiddels wat verbeterd, dus ik hoop op een beter resultaat.
De met "zilver" aangeduide onderdelen spuit ik niet in zilver, maar polijst ik zodanig dat ze zilver glimmen.

De auto in het echt.

photo 458621

Voorbeeld van de Tameo handleiding als het gaat om het plaatsen van de decals.

photo 458620

Hieronder de Tameo handleiding, die wat mij betreft zeer goed is.

photo 458619

photo 458623

Hieronder al wat 'zilveren" onderdelen. Ontbramen, vijlen, schuren en polijsten vormen een onlosmakelijk deel van het werken met white metal modellen.

photo 458624

En hier een overzicht van een ander deel van de voorbewerkte, en deels al gemonteerde (achtervleugel) onderdelen.

photo 458625

En nog wat zeer kleine deeltjes die ik zo snel mogelijk monteer om ze niet kwijt te raken. Het gaat om asjes, en delen om de veren met schokbrekers van de maken.

photo 458622

Dit model is iets eenvoudiger dan de Surtees van Gijs van Lennep die ik als laatste project hier geplaatst heb.

Wordt vervolgd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 okt, 2018 19:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Fijn dat er weer zo’n fraai vervolg komt.
Interessant weer!

Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 okt, 2018 19:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4392
Woonplaats: Aartselaar
Geweldig weer zo een heerlijk bouwwerkje om te volgen , ik vind ze fantastisch
Zero paint daar kan je niks verkeerd mee doen om deze te gebruiken de vernis is fantastisch en word lekker hard
suc6 makker
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 okt, 2018 22:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 843
Wat kleine vorderingen. Gepriegel met veel werk. Toch maar even een paar foto's gemaakt.

De spaken pas gemaakt en in de velgen geplaatst.

photo 458852

De veren samengedrukt en vastgelijmd op de juiste lengte. Doordat een en ander onder spanning staat is dat nog niet zo eenvoudig. Wat je niet wil is dat deze veertjes wegspringen.

photo 458851

En dan de inlaatkelken op de rail plaatsen. Dit komt erg nauwkeurig om de tussen afstanden en de positie goed te krijgen. In het model later valt het gelijk op als de kelken niet helemaal in lijn staan.

photo 458850

Tenslotte nog een link. Tameo, de fabrikant van deze modellen had tot voor kort een behoorlijk amateuristische site. Maar daar is verandering ingekomen. Ik raad eenieder die eens zo'n model wil proberen deze nieuwe website aan.

Kijk vooral eens naar die drie-tal tutorials. De beschrijven gedetailleerd, met veel foto's hoe je te werk kunt gaan. Compleet met tips over spuiten en lakken.
Een relatief eenvoudig model, met toch al veel tips waar ook gevorderden nog wat aan kunnen hebben.

https://www.tameokits.com/en/

Tot een volgende stap maar weer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 dec, 2018 18:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 843
Tja, wellicht herkenbaar. Veel andere dingen te doen waardoor het lopende project nogal wat vertraging oploopt.
Toch maar weer wat moed verzameld om verder te gaan met de werkzaamheden. Ook bij deze white metal modellen gaat de meeste tijd zitten in het voorbewerken, schuren, passen, schoonmaken en nog veel meer om tot een goede laklaag te komen.
De onderdelen zijn gereed gemaakt om de primer te ontvangen. Bij deze hele kleine modellen is het vaak lastig om de onderdeeltjes goed te kunnen spuiten.
Je kunt ze bijna nergens goed vastpakken, en de meeste plaksticks zijn veel te groot.

Mijn oplossing is het om kleine gaatjes te boren in de onderdelen op plekken die later bij het monteren niet meer zichtbaar zijn.
Ook gebruik ik gaatjes die toch al in de onderdelen zitten.
Vervolgens lijm ik daar met secondelijm cocktailprikkers in.

Nu zijn de delen makkelijk past te houden, en na het spuiten vast te prikken in een stukje schuim.

Andere delen zet ik vast met dubbelzijdig tape. Dit om te voorkomen dat de airbrush de delen van tafel blaast.

photo 463890

photo 463891

Het is behoorlijk wat werk, maar tot en met de kleurlaag hoeven de delen zelf niet meer aangeraakt te worden.
Ik probeer dit model met Zero-paints te spuiten. Ik heb de exacte kleur voor dit model kunnen bemachtigen. Ook het lakken doe k met zero-paints.

Ik hoop dat ook bij deze kleine schaal goede resultaten met deze verf bereikt kunnen worden.

De volgende keer hoop ik alles in de primer te hebben.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 dec, 2018 20:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1394
Woonplaats: Deventer
Je hebt alles goed voorbereid.

De verf zal je bevallen, ik gebruik deze ook , ook de primer die ik gebruik is van ZERO paints.

Ik wacht je volgende update af, ben wel benieuwd wat jij er van vind op deze kleine schaal.

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 dec, 2018 9:28 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
Mooi, blij dat er een vervolg komt op de Surtees. Het hoge niveau wordt ook weer aangehouden zou te zien.
zag laatst ook iemand die truc met die gaatjes toepassen, maar ie boorde ze volledig door in zijn enthousiasme...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 dec, 2018 17:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 843
Midnight Creep schreef:
Je hebt alles goed voorbereid.

De verf zal je bevallen, ik gebruik deze ook , ook de primer die ik gebruik is van ZERO paints.

Ik wacht je volgende update af, ben wel benieuwd wat jij er van vind op deze kleine schaal.


@Peter,

Ik heb ook de primer. De 1 component variant. Dit omdat ik ervan uit ga dat ik het minste risico loop als ik alle producten van dezelfde fabrikant gebruik.
Nog even een vraagje. Moet ik na het aanbrengen van de kleur eerst een laklaag aanbrengen voordat ik de decals plaats. Of is de verf al glad genoeg?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 dec, 2018 14:20 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6315
Woonplaats: Blauwhuis
Ik heb diep respect gekregen voor het detail wat jij bouwt op deze schaal.
Ik loop al te martelen met een MG midget curbside .
Nu geef ik toe dat ik leek ben met witmetaal en totaal niet weet hoe ik delen moet verbinden ( buiten met secondenlijm ) en delen in 1:43 dus danig klein zijn dat mijn vingers ze bij het zien al vervormen.
Vind dit wel erg mooi om te zien en te volgen.

Kunstenaar.

_________________
Grt'n Dennis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 dec, 2018 16:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 apr, 2005 15:22 pm
Berichten: 6562
Woonplaats: Houthalen (Belgie)
Schummie schreef:
.....................................

Nog even een vraagje. Moet ik na het aanbrengen van de kleur eerst een laklaag aanbrengen voordat ik de decals plaats. Of is de verf al glad genoeg?


Liefst wel. Het maakt niet uit of je verf glad is, wel dat deze mat is zoals zeropaints. De ondergrond moet wat glans hebben en dat om de volgende redenen;
-decals schuiven beter op gladde ondergrond
-glanzende ondergrond voorkomt silvering, dat is het randje om je decals.

Succes met deze :wink:

_________________
Mvg Johny 8)

"When people rob banks, they go to jail."
"When banks rob people, they get a bonus."

http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=66


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement