Dag allen,
M'n eerste topic hier. Aangezien dit niet de plek is om een uitgebreide introductie te schrijven hou ik het gewoon lekker kort.
Ik kijk al een paar jaar af en toe lekker mee maar ben vooral door een gebrek aan gemaakte tijd nooit aan bouwen toegekomen.
Ik woon nu in het noorden van Zweden en de lokale modelbouwwinkel heeft m'n liefde voor de hobby toch weer flink aangewakkerd.
In 't verleden vooral militaire modellen in elkaar geknutseld en nu dus een 4x4 en dat is niet helemaal toevallig.
Dit is precies de auto die m'n schoonouders in 't verleden hebben gereden en nabouwen van een foto leek me wel wat.
In mijn ogen is dit nogal een legendarische auto. Deze 4x4 zit ergens tussen een vrachtwagen en een normale auto (met de piep bij het achteruitrijden).
De teller zat 4 jaar geleden op ruim vijf en een halve ton. De motor die in de drie weken dat ik d'r mee heb mogen rijden al twee keer aan de kook sloeg was zo betrouwbaar als maar kan, de radiateur iets minder.. Wat het mischien nog mooier maakt is het feit dat de cruiser in Tanzania, waar ze staat, de meest stoffige en onbegaanbare wegen heeft bereden. Het waren dus zeker geen 550.000 makkelijke snelwegkilometers.
Alhoewel ik nog wacht op betere foto's hier alvast een enkele ''The Cruiser in its natural habitat'':
Dan eindelijk, de doos zelf:
De kit zelf ziet er ontzettend degelijk uit, maar hij was dan ook niet echt goedkoop, 450 Zweedse kronen (42 euro). Ik heb helaas nog niet alle kleuren om echt aan 't interieur of carresorie te beginnen. Dus toen maar aan de slurpende 4.2 liter turbodiesel begonnen. Alhoewel de motorkap waarschijnlijk gewoon dicht blijft wanneer hij klaar is, heb ik toch m'n best gedaan om er wat details aan toe te voegen. Zie foto's:
De eerste stappen. Heb met wat metaaldraad, de dieselleidingen naar de verschillende verstuivers na proberen te maken.
De motor op z'n ladderframe. Nog wat andere leidingen en buizen proberen na te maken aan de hand met een hele serie foto's van onze grote vriend Google.
Alles onder de motorkap. In deze auto's is alles nog niet zo mooi weggewerkt als tegenwoordig, en waarom zou je ook.. Maar ja, het nabouwen wordt er een stuk chaotischer van. Alhoewel ik nog meters vislijn en metaaldraag kwijt kan, ben ik nu aardig tevreden en zal er denk ik weinig veranderen. Zeer waarschijnlijk probeer ik nog een realistische hoeveelheid Afrikaanse stof aan te brengen maar dat komt allemaal later.
De dry-fit.
Dat was 'm voor vandaag.
Vragen, commentaar en kritiek zijn natuurlijk altijd welkom!
Julian