Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 13:36 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 02 sep, 2019 12:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 30 jun, 2019 11:02 am
Berichten: 144
Hallo Brouwers,

Zo stilletjes aan wordt het tijd om mijn nieuwe project aan u voor te stellen :mrgreen:
De Porsche 911-993 Cabriolet van Revell... Schreef ik Revell? Hmmm :? De originele kit is naar verluid in de vorige eeuw al uitgebracht door Italerie. Een aantal jaar geleden dus (weer) door Revell.

Op het eerste gezicht ziet de kit er gedetailleerd uit, al bestaat de kit uit "slechts" 93 onderdelen.
Wat vaak mist bij Porsche modellen is een volledig motorblok en dat heeft deze kit gelukkig wel :mrgreen: De body is in ieder geval treffend. De pasvorm gaan we ervaren :twisted:

photo 483947
De doos.

photo 483949
De spreu's

De velgen en banden van deze kit lijken in mijn bescheiden optiek in z'n totaliteit niet! Alsof de velgen te heet gewassen zijn en de banden op 8,5 bar staan. Ook als de kitvelgen redelijk realistisch waren geweest had ik overigens voor iets "dikkers" gekozen. Onderstaand Duits setje van Scale Productions leek me een mooie "wielkasvullende' aanvulling op dit model en passen precies in de spatschermen, al heb ik ze nog niet echt goed, met bumpers en al, kunnen passen.

photo 483952
19"

Ik ga deze kit niet boxart bouwen. Ik zoek een meer "dikke" stijl. Ook meer eigentijds. Zowel qua uitvoering als qua kleurstelling. Details natuurlijk wel realistisch , maar dan met dichtelijke vrijheden. 8) Eeen beetje de richting op als onderstaande Porsche. Is een ander type, maar het gaat even om de "feel"

photo 483953

Ik ga een kleur gebruiken die dichtbij "vulkaangrijs" ligt. Een moderne kleur, want als eerste dichtelijke vrijheid gaat deze Porsche moderne "retro" kleuren krijgen. Het grijs dus voor het exterieur. Cognac als interieurkleur.

photo 484885

Ik heb even moeten wachten op een evt vervangende body (raamstijlen gekniekt) vanuit Revell. Gevalletje "niet schadevrije ontvangen" :( Ach jah... Postvervoerders maken ook foutjes. :shock: Overigens door verkoper Tom "ruiterlijk" en keurig opgelost. Helaas had Revell geen nieuwe body meer :( Dus mag ik hiermee zelf aan de gang.

Ik heb er zin in...

Tot de volgende :brouw:

_________________
Mors nooit secondenlijm op je vingeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee


Laatst bijgewerkt door Wolfman op ma 16 sep, 2019 10:18 am, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 sep, 2019 0:07 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 30 jun, 2019 11:02 am
Berichten: 144
En de brouw is gestart...

Alles keurig van de spreus gehaald en geïnspecteerd Conclusie: Flash, flash en nog eens flash :roll:
Het heeft wat uurtjes schuren gekost onder het genot van een muziekje, maar de onderdelen zijn mooi schoon. Momenteel staat de kleine delen in de primer.

photo 484883

De body heeft wat werk nodig. De raamstijlen zijn gekniekt/verbogen. De lipjes aan de voorzijde waaraan de bumper gemonteerd moet worden zijn gebroken en ik vermoed dat de body enigszins getordeerd is. Ojah... Als we toch bezig zijn ook nog wat flash verwijderen. :lol:

Tot de volgende :brouw:

Werkmuziek: Grandmaster Flash en Flashdance :shock:

_________________
Mors nooit secondenlijm op je vingeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 sep, 2019 10:03 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 30 jun, 2019 11:02 am
Berichten: 144
Inmiddels ben ik een stukje verder 8)

De bodydelen grondig onderhanden genomen met vijl en schuurpads. 8) De lipjes waaraan de voorbumper bevestigd dient te worden heb ik weggeschuurd. Deze vervang ik door stripjes styreen. De raamstijlen heb ik d.m.v. klemmetjes bevestigd aan een metalen staafje en deze verwarmd met een fohn, met als doel deze terug te buigen. Dryfit van het ruitdeel was de leidraad. Uiteindelijk heb ik de stijlen kunnen herstellen. De dunne delen 'wobbelen" nog ietsje, maar klemmend verlijmen aan het ruitdeel zou dit moeten oplossen. :o Foto vertoond wat onscherpte :oops:

photo 485421

De bumpers passen wonderwel prima. Ik las "hier en daar" wisselende verhalen, maar mijn exemplaar heeft deze gebreken niet. De motorkap aan de achterzijde is een ander verhaal, waar ik later op terug kom. Ander dingetje is/zijn de koplampen/ontbreken van buckets... :shock: Op de foto's zijn koplampjes van Scale productions te zien. Ws gaan deze de glaasjes uit de kit vervangen. Al wijk ik dan wel af van het originele beeld??

Het "vervangen" gebeurd ook met de handgrepen. Die uit de kit zijn te dik, te lomp.. Nou ja... Geef het een naampje :mrgreen: Ze worden dus vervangen door metalen exemplaren. De gaatjes in de body heb ik daarom alvast dichtgemaakt en kunnen straks nogmaals geplamuurd/geschuurd worden.

Proefpassen voor de beeldvorming met behulp van stukjes tape. En dan krijgen we ongeveer dit 8)

photo 485420

photo 485419

photo 485417

Dat was 'm weer even...

Tot de volgende :brouw:

_________________
Mors nooit secondenlijm op je vingeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 sep, 2019 18:10 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6306
Woonplaats: Blauwhuis
De pasvorm van de bumpers kan wel eens heel anders zijn met bodemplaat erin :wink: . Is een Revell kwaal, alles net iets te krap of krom :evil: .

Verder ziet het er goed uit.

_________________
Grt'n Dennis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 sep, 2019 18:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 30 jun, 2019 11:02 am
Berichten: 144
Ik heb de neiging om even te passen :lol: Maar de bodemplaat staat net in de primer, dus dat wordt 'm nog niet... Wel iets wat ik direct even meeneem.

Dank voor de tip en je reactie.

_________________
Mors nooit secondenlijm op je vingeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 sep, 2019 20:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 22 okt, 2017 18:25 pm
Berichten: 556
Leuk onderwerp en aanpassingen. Ik volg. :brouw:

_________________
Groet, Martin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 sep, 2019 8:44 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 30 jun, 2019 11:02 am
Berichten: 144
Tja... Ik probeer van deze Porsche net even iets anders te maken dan anders. Leuk dat je aanhaakt :mrgreen: En dank voor je reactie.

Verder aan de Porsche. Het motorkapje welke aan de achterzijde zit bracht wat werkt met zich mee.
Het onderdeel zelf was net even te groot om goed te passen en de meegegoten strookjes om het klepje te laten leunen waren te smal en... Bovendien niet gelijk aan elkaar. Als gevolg hiervan ontstonden er kieren waardoor je een doorkijk had. Niet helemaal de bedoeling :mrgreen:

Allereerst heb ik het klepje iets minder breed geschuurd en de ongelijke delen aan de body helemaal weggeschuurd. Nu had ik een correcte basis. Hierin het klepje in positie gebracht d.m.v. tape.

photo 485747

photo 485746

Hierna aan de binnenkant aan beide kanten een dun strookje styreen bevestigd. Op onderstaande foto is nog een "hapje" te zien aan de onderzijde, tegen de onderstijl aan. Dit heb ik later met putty dichtgemaakt, net als de kiertjes tussen het styreen en de body.

photo 485752

Het scharnier lijkt een rampenplan... En dat is het ook. Met name het bevestigen, met name de uitvoering en dan met name ook nog eens het uiteindelijk functioneren. :shock: Eerst maar bevestigen...De beugel had ik al bevestigd aan het klepje en het klepje zat vast met tape. Vanuit deze positie het deel wat aan de body vast moet komen er tussendoor gewurmd om na 10000000 keer controleren het deel te verlijmen aan de body. En passant is de body na het aanbrengen van dit onderdeel ineens een stuk steviger...

photo 485765

Hierbij het gegeven aantekenend dat de bevestigingspinnetjes aan de body en de gaatjes in het scharnierdeel totaal niet overeen kwamen. Alsof er een dronken werkbouwkundige wat gaatje en bultjes heeft aangebracht in de mallen op 1 april! Zoiets.... :lol: De pinnetjes weggeschuurd. Probleem opgelost :roll:

Zoals altijd na noeste arbeid, komt tevredenheid. Het klepje zit vast en werkt ( vooralsnog ) :wink:

photo 485764

photo 485763

Zo zonder de lak past het prima. Lichte twijfel of ik toch niet nog een mierekuithaartje wegschuur?
Vermeent raffelig randje rechts is overigens schuurstof. :wink:

photo 485773

photo 485774



Ik ben door ervaringen met deze kit en wat zoek/leeswerk er inmiddels achter dat deze heruitgave ( van de heruitgave, van de heruitgave etc....) wel wat "haken en ogen" met zich mee brengt. Op bovenstaande foto's is de maximale "open" stand te zien. Ws wordt deze nog een stukje beperkt door de cover van de cabriokap, die overigens ook niet passend is en dit dus ook niet te testen is. De "denkmodus" draait dus op volle toeren... Want mooi vindt ik deze Porsche absoluut en ondanks deze ongemakken wil ik er echt iets moois van maken. En zo leer je "door te moeten" en proberen terloops toch weer een heleboel bij 8)


Tot de volgende :brouw:

_________________
Mors nooit secondenlijm op je vingeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 sep, 2019 21:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1384
Woonplaats: Deventer
Netjes gedaan , de achterklep zit er mooi recht in en inderdaad de aanhouder wint.

Goed passen en bijwerken is wel een vereiste voor al die heruitgaven die gefabriceerd zijn met de oude mallen.

suc 6 met de verdere bouw.

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 sep, 2019 17:19 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6306
Woonplaats: Blauwhuis
Dit is dan van Revell een her,her, her uitgave, dus redelijk betaalbaar.
Koop je tegenwoordig een Tamiya kit die een her,her, her uitgave is kom je op ongeveer de zelfde problemen en je betaald 3 keer zoveel.
Kleppie past mooi, hoop dat het zo blijft als de lak erop zit. Anders nog een fractie meer weg schuren langs de randen :wink: .

_________________
Grt'n Dennis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 sep, 2019 13:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 30 jun, 2019 11:02 am
Berichten: 144
Dank voor de reactie's

Tja... Ik blunder tegen deze kit aan en heb pas verder onderzocht toen ik hem al binnen had :wink: . Toch "moet" ik bij deze brouw dingetjes doen die ik nog nooit gedaan had. Sommige zaken ben ik enkel en alleen tegengekomen in verslagen van anderen. Dus... Duur of goedkoop is van minder belang. De ervaring/leerschool is onbetaalbaar. :mrgreen:

Ergste is dat ik het nog leuk vind ook... :lol: :lol:

_________________
Mors nooit secondenlijm op je vingeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement