Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 11:09 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: VW T1 Deluxe *AFGEROND*
BerichtGeplaatst: wo 28 feb, 2018 13:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 24 dec, 2004 12:45 pm
Berichten: 6785
Woonplaats: Heemskerk
Ik ben al een tijdje bezig met deze Revell kit (is gewoon een Hasegawa overigens....). Maar omdat ik de laptop niet meer zo veel gebruik komt het verslag nu pas.

Samen met 3 andere vrienden, hebben we besloten om allen dezelfde kit te gaan bouwen. Dat houd het altijd leuk en dit keer hebben we Jabbeke als einddatum. Daar zetten we ze dan te show op de stand van Tom (thescalemodeler.com). We hebben besloten om allen de Hasegawa VW T1 Samba te gaan bouwen. Nu zit mijn kit in een Revell doos, maar deze oude kit is gewoon een Hasegawa kit. Dat deed Revell wel vaker vroeger. Hasegawa's logo's staan zelfs gewoon op de sprues....

photo 438738
photo 438737
photo 438736

Van Zero Paints de juiste kleuren ontvangen en de body alvast gespoten.

photo 438739
photo 438740
photo 438743
photo 438744

Voor de velgen gebruik ik een setje Torque Trust velgen met VW adapters. Deze resin velgen heb ik ooit eens gekocht via Ebay. De velgen zijn gespoten met Molotow chroom.

photo 438741
photo 438742
photo 438745

Hierna kon ik de decals aanbrengen. Helaas ging dit niet zo makkelijk. De dunnen striping moet op een bolling aangebracht worden, terwijl de decals ontzettend stug zijn. Een halve pot Microsol bood wel hulp maar was nog niet sterk genoeg. Uiteindelijk heb ik alles wel strak aan kunnen brengen.

photo 438746

Hierna kon ik alles in de blanke lak spuiten. De eerste keer dat ik de nieuwe Diamond 2K van Zero gebruik en direct een hoop problemen. Mede doordat ik de verkeerde naald in de airbrush had, maar ook door wat problemen met de airbrush zelf. De bus is uiteindelijk nog een keer gespoten en het dak gepolijst.

photo 438747

Op naar het chassis. Hier laat ik een kleine how to zien hoe je deze busjes makkelijk kunt verlagen.

Allereerst schuren we de opstaande rand van de inserts.
photo 438748
photo 438749

Het subframe moet zo hoog mogelijk komen om een stevige verlaging te realiseren. Dat gaan nu niet meer. Daarom snij ik het frame in 3 stukken. En lijm ik alle delen apart vast.
photo 438750
photo 438751
photo 438752

Wil je nog lager gaan zul je de bovenkant van de wielkassen weg moeten zagen. In mijn geval moest dat dus. Een probleem wat dan ontstaat is dat de bank niet meer past. Ook die moet je dus wat aanpassen en evt. wat verhogen zodat de velgen eronder blijven.

photo 438753
photo 438754

De achteras is helemaal simpel. Deze hoor je normaal vast te lijmen op het onderdeel van het motorblok. Als je deze gewoon vastlijmt
op het hoogste punt in de wielkas is het al opgelost. Wel nog even de wielkassen uitzagen dan.

Kris.

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Iceracer op do 08 maart, 2018 10:58 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: VW T1 Deluxe
BerichtGeplaatst: wo 28 feb, 2018 13:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4392
Woonplaats: Aartselaar
Kris puntje 1 voor uw decals mooi in een kromming te leggen gebruik in het vervolg een haardroger ( niet op volle vermogen ) dan worden de decals helemaal week , ik had dat probleem ook met de decals voor de zetels die moesten in alle richtingen buigen en dat kwam niet goed hoor , met de haardroger gaat het een stuk beter " niet te heet hoor "
Puntje 2 raar mijn Revell's daar gaan de deurtjes allemaal van open en deze niet ik heb er nu een stuk of vier gebouwd
Dat heb ik nog nooit gezien
Verder knap bezig ik vind ze geweldig knap , Jabbeke dan ben ik er zeker en vast op post
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: VW T1 Deluxe
BerichtGeplaatst: wo 28 feb, 2018 13:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 24 dec, 2004 12:45 pm
Berichten: 6785
Woonplaats: Heemskerk
coachke schreef:
Kris puntje 1 voor uw decals mooi in een kromming te leggen gebruik in het vervolg een haardroger ( niet op volle vermogen ) dan worden de decals helemaal week , ik had dat probleem ook met de decals voor de zetels die moesten in alle richtingen buigen en dat kwam niet goed hoor , met de haardroger gaat het een stuk beter " niet te heet hoor "
Puntje 2 raar mijn Revell's daar gaan de deurtjes allemaal van open en deze niet ik heb er nu een stuk of vier gebouwd
Dat heb ik nog nooit gezien
Verder knap bezig ik vind ze geweldig knap , Jabbeke dan ben ik er zeker en vast op post
Marc


Met de fohn werk ik al jaren Marc, maar dat hielp ook niet echt. Deze Revell kit is al ouder en niet zoals jouw kits van de laatste jaren. Dit is al een veel oudere uit de tijd dat fabrikanten elkaars mallen wel eens gebruikten. De boxart is ook heel anders als je ze vergelijkt.

Je zult hem wel zien staan over 2 weken! :D

Kris.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: VW T1 Deluxe
BerichtGeplaatst: do 01 maart, 2018 9:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1394
Woonplaats: Deventer
Mooi werk Kris.

Dit "oudere" model zit wel een stukje sneller in elkaar dan de nieuwe.
Heeft Revell op basis van dat model de nieuwere versie gemaakt met alle losse panelen?

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: VW T1 Deluxe
BerichtGeplaatst: do 01 maart, 2018 11:03 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Mooi!
Fraaie kleurconbinatie ook. Leuk met donker boven, in plaats van donker onder wat zo vaak wordt gedaan.
Komen de bling velgen ook mooi uit.
Lag het probleem met de nieuwe 2K aan de AB, of is de verwerking van de lak ook anders?

De Hasegawa is geloof ik uit einde '80 begin jaren '90, Lekker basic model met strakke details.
Kan me nog herinneren dat ik toen vaak naar de winkel ben gegaan om te kijken of de kit al binnen was.
Alleen stoort het mij dat alle modellen alleen de 'Sealed Beam' koplampen hebben. Dat is zo anders dan onze Europese lampjes.

@Midnight Creep;
De 'nieuwe' van Revell met alle losse panelen is een volledig nieuwe ontwikkeling ten opzichte van dit model.
Daar is niets hetzelfde aan.

Succes, Kris

Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: VW T1 Deluxe
BerichtGeplaatst: vr 02 maart, 2018 21:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 feb, 2013 14:58 pm
Berichten: 698
Woonplaats: Arnhem Gelderland
Dat wel het mooie van deze Hasegawa/Revell kit om te verlagen.
Ik heb de nieuwe Revell kit geprobeerd te verlagen maar ik heb het idee dat er niks gebeurt is eigenlijk.
De T1 VAN die ik heb,die heb ik op de zelfde manier verlaagd als jij het toen al eens gedaan had.
Na het zien van een paar foto’s heb ik het op de zelfde manier gedaan en het resultaat ben ik nog steeds happy mee.
Verder kan ik niet wachten dat jij deze Samba klaar hebt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: VW T1 Deluxe
BerichtGeplaatst: zo 04 maart, 2018 13:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 24 dec, 2004 12:45 pm
Berichten: 6785
Woonplaats: Heemskerk
Nog een laatste update voordat de eindfoto's te zien zijn.

Allereerst heb ik alle ramen geplaatst en alle raamrubbers geverfd. Dat waren er nogal wat.... Verder heb ik de voorste ramen weggesneden en vervangen voor PE Samba ramen van Highlight Studio. Echt een aanrader!

photo 439003
photo 439004
photo 439005
photo 439006

Verder heb ik het interieur afgerond. Ik heb het gewoon basic gehouden en de stoelen alleen voorzien van piping op de rugleuningen.

photo 439007
photo 439008

Kris.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: VW T1 Deluxe
BerichtGeplaatst: zo 04 maart, 2018 13:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4392
Woonplaats: Aartselaar
Kriske nog een weekje he dan kan deze hier in het echt bewonderen , ben er nu al laaiend enthousiast over ge weet dat ik een VW fan ben he
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: VW T1 Deluxe
BerichtGeplaatst: zo 04 maart, 2018 14:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 14:53 pm
Berichten: 16
Dat ziet er zoals al jouw modellen weer gelikt uit.!
En de klapraampjes zijn een mooi detail.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: VW T1 Deluxe
BerichtGeplaatst: zo 04 maart, 2018 17:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 dec, 2004 15:18 pm
Berichten: 12238
Woonplaats: Eibergen
Zeker een leuk detail die Safari ramen en strak in de lak.

_________________
2024 bouwsels
WIP MFH. BSA Bleu Star [1933] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55473
Gereed Norton Manx 500cc. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55417
Gereed. MFH 1/9 Crocker (motorfiets). https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54931


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement