Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 8:01 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 129 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 31 maart, 2018 22:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
Wat een schitterend kit(je) is dit zeg, moet je ook wel wat aandacht aan geven, maar dat is wel aan jouw besteed. Pet af!!.

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 apr, 2018 22:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Dank voor jullie aanmoedigingen. Daarmee weet ik ook dat ik de foto's van al die kleine stapjes niet voor niets maak, en dat er belangstelling voor is.
Geeft ook inspiratie om door te gaan met deze kit, die veel geduld vergt.
Dus bij deze weer een klein stapje.
Kostte weer de nodige tijd, en werk onder de loep-lamp.
Laat ook weer eens zien hoe gedetailleerd de ontwerpers van deze kit bezig zijn geweest.
Hieronder zie je het buigen en plaatsen van wat hoekversteviging van de achterwiel ophanging. Exact zoals bij het origineel.
Eerst weer de kleine plaatjes voor het vouwen. Toen ik goed keek, bleken er twee vouwlijnen in geëtst zijn met 0,2 mm ertussen.

photo 442007

Aanvankelijk had ik ze gewoon dubbel gevouwen, en dacht dat ik het geheel bovenop de ophanging moest lijmen.

photo 442008

Toen ik beter keek, bleek de versteviging iets uit elkaar moest staan, en later om de 0,2 mm achterwielophanging gevouwen moest worden. Ik zag dat nog juist op tijd.
Hieronder zie je dat ik de versteviging weer iets gesplitst heb. Blijft tricky, want dat metaal kun je maar een paar keer buigen voor het gewoon afbreekt.

photo 442006

Hieronder zijn de verstevigingen gemonteerd en gelijmd. Volgens mij heb ik ze exact goed gekregen. Voor het lijmen heb ik zo dun mogelijke secondenlijm gebruikt, aangebracht met de punt van een tandenstoker zodat er geen lijmresten zichtbaar blijven.

photo 442011

photo 442010

Weer een klein stapje wat me al weer snel een uur gekost heeft om het goed te krijgen.

Verder met de voorvleugel. Weer uit de mal snijden. Het is messing dus dat gaat redelijk makkelijk. De bramen weer afvijlen, en schuren.

photo 442009

Hier het resultaat. De vleugels zijn geschuurd tot korrel 6000. Ik denk dat ik ze helemaal verf, decals aanbreng en lak voordat ik die vleugels ga monteren. Zo houd ik dan de overgangen tussen de witte vleugel, en de rode body goed strak. Door al die details krijg je toch de neiging om nog nauwkeuriger (en dus langzamer) te werken dan ik normaal al gewend ben.
Er zii al zoveel werk in, dat je dat niet wil verpesten met een paar minder goed gemaakte delen.

photo 442012

Wordt weer vervolgd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 apr, 2018 16:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1394
Woonplaats: Deventer
Het blijft mij verbazen hoeveel detail er in dit model zit.

Mooi werk weer.

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 apr, 2018 21:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 apr, 2005 15:22 pm
Berichten: 6562
Woonplaats: Houthalen (Belgie)
Klein maar fijn :wink:

_________________
Mvg Johny 8)

"When people rob banks, they go to jail."
"When banks rob people, they get a bonus."

http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=66


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 apr, 2018 23:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4396
Woonplaats: Aartselaar
Ongelooflijk zo fijn en klein , knap ben er verliefd op het is geweldig
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 apr, 2018 23:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Schummie schreef:
Dank voor jullie aanmoedigingen. Daarmee weet ik ook dat ik de foto's van al die kleine stapjes niet voor niets maak, en dat er belangstelling voor is.
Geeft ook inspiratie om door te gaan met deze kit, die veel geduld vergt.
Dus bij deze weer een klein stapje.


Ga gerust op deze voet door met dit verslag, wat mij betreft.
Het is geen groot model qua formaat, maar dat wordt ruim overtroffen door de gedetailleerdheid.

Wat een geluk dat je dat deel nog iets terug kon buigen, als zoiets kleins breekt krijg je het veel minder netjes op z'n plek.

Succes!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 apr, 2018 14:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7917
Woonplaats: Ingelmunster
Mooi werk,

misschien een kleine tip, in plaats van een tandenstoker kan je ook een fijn koperdraadje gebruiken (0.1/0.2mm) om de secondenlijm aan te brengen... Werkt nog fijner. Gewoon een druppel op een plaatje aanbrengen, het draadje erin steken en langs de verbinding wrijven. Is het draadje te sterk vervuild kan je het afbranden of afknippen. Een collega modelbouwer wikkelt zo'n fijn draadje van 0.1mm rond de steel van een kapot penseel, houdt het samen met tape en trekt uit wat ie nodig heeft. Is het spoeltje opgebruikt, dan wikkelt ie een nieuw stukje errond...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 apr, 2018 22:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Bedankt Silenoz,
Ik heb je tip gelijk gebruikt bij het volgende kleine stapje. Wederom tijdrovender dan je zou denken.
De schijven van de schijfremmen bestaan uit twee delen.

photo 442309

Vervolgens worden die delen op elkaar gelijmd, zodat er echte geventileerde remschijven ontstaan. Het is vrij lastig om de delen zo op elkaar te krijgen dat de delen van de schijf niet in elkaar schuiven zodanig dat ze eigenlijk meer massief worden.
Het is gelukt met het nodige geduld. Door de schaal is het op onderstaande foto's niet helemaal goed te zien, maar onder de loep lamp kun je zien dat het goed gekomen is.

photo 442308

photo 442310

De schijven hoeven later alleen gepolijst te worden. Verven is niet nodig.

Vervolgens de callipers uit de gietstukken gesneden en ontdaan van de bramen. Van deze callipers heb ik er twee nodig, maar er worden er drie geleverd. Het waarom werd duidelijk toen er 1 op de grond viel. Met strijklicht heb ik hem teruggevonden. Maar anders had ik in elk geval nog een reserve exemplaar.

photo 442311

Daarna moeten die callipers pas gemaakt worden zodat ze perfect aansluiten op de schijven. Ik di=oe dat onder andere door een strookje van 1,5 mm van schuurpapier 1500 te snijden, en die door het gaatje in de callipers te halen. Net zo vaak tot ze passen.

Hieronder het resultaat. Dat is nog tijdelijk. De callipers moeten wel geverfd worden in gun metal. Die moeten dus nog ontvet worden met de roemruchte Dasty. Daarna in de primer, en tenslotte nog in de kleur worden gespoten.

photo 442312

photo 442313

Voor vandaag wel weer genoeg. Maar vele kleine stapjes maken de onderdelenstapel weer wat kleiner.

Wordt weer vervolgd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 apr, 2018 23:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Met welke maat ringsleuteltje moet je de remmen straks ontluchten?

:shock:

Wauw wat klein, wauw wat mooi!

Oja toevoeging aan de secondelijm-tricks

Buisje van wattenstaafje onder vlam smelten en uittrekken. Op het dunste punt doorsnijden. Nu heb je twee pipetjes. Druppel secondelijm er in en door de cappilaire werking loopt het naar het tuitje toe.
Voor als je iets meer lijm nodig hebt.

Dun ijzerdraadje methode werkt ook erg goed als je een mini oogje aan het uiteinde maakt. Dit houdt de lijm op het uiteinde vast, anders wil het druppeltje zich soms gaan verspreiden.

Mocht je misgeplakt hebben. Er bestaat van bijvoorbeeld Zap ook 'Debonder' dat zorgt dat de secondelijm weer loslaat/oplost.

Mooie tip van dat oude penseel! Die kende ik weer niet. :brouw:

Succes!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 apr, 2018 8:08 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4396
Woonplaats: Aartselaar
Ongelooflijk knap hoe je het voor mekaar krijgt , volg met alle plezier
Suc6
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 129 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement