Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 21:03 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 07 maart, 2018 10:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 maart, 2015 10:43 am
Berichten: 342
Schiet al lekker op hier, kleurtje is goed gelukt.

Ik snap je keuze voor het materiaal van de rolkooi, enkel als je de schaal om gaat rekeningen zitten er wel erg dikke buizen in. Hierdoor oogt hij nogal lomp. Misschien het overwegen waard om hier nog een tweede variant van te maken en kijken wat beter staat.

Blijf hem iig volgen.

_________________
"Iets wat op voorraad ligt, roeleert niet."


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 maart, 2018 13:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 14:53 pm
Berichten: 16
Bor_ schreef:
Schiet al lekker op hier, kleurtje is goed gelukt.

Ik snap je keuze voor het materiaal van de rolkooi, enkel als je de schaal om gaat rekeningen zitten er wel erg dikke buizen in. Hierdoor oogt hij nogal lomp. Misschien het overwegen waard om hier nog een tweede variant van te maken en kijken wat beter staat.

Blijf hem iig volgen.


Het kleurtje is wel goed gelukt inderdaad, dit was wel de kleur die ik wou op de auto. Gewoon primer grijs van de aktion lekker simpel en goed voor de portomene (voor deze built heb ik alleen maar action bussen op de blanke lak na)

Ik heb plastic stangen gebruikt van 0.3 MM dus 0.3 x 24 = 7.2 cm in diameter. Na wat googelen heb ik gelezen dat de gemiddelde rolkooi rond de 5 cm in diameter. Ik zit er dus 2 cm naast ongeveer. Hier nog even een foto van de kooi met een stoel en deurpaneel erbij op de foto zodat de schaal wat beter zichtbaar is:
Afbeelding
(ik vind het persoonlijk net kunnen ik snap dat de puristen hier anders over denken)


Het is voor mij nu ook een beetje lastig om materiaal te halen aangezien ik van enkel tot lies in het gips zit. Dus even naar de modelbouw winkel rijden zit er niet in helaas. Ik kan het wel bestellen maar ik ga niet steeds de verzendkosten betalen voor een buisje van 1/2 euro. Maar je hebt wel gelijk Bor_ het is wat aan de dikke kant. Ik vind het zelf niet storend en voor de looks lijkt het mooier met de kooi dan zonder. (vind ik zelf) maar bedankt voor de tip en ik onthou dit wel voor de volgende built.

Leuk dat je mijn projectje volgt.! Ik kan wel tips tricks en commentaar gebruiken als leek bouwer.

Vandaag heb ik de motor ruimte wat aangedikt en de motor een likje verf gegeven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 maart, 2018 19:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1394
Woonplaats: Deventer
Hallo.

Ziet er prima uit.
Voor wat betreft je berekening vd rolkooi diameter maak je een rekenfoutje.

0.3mm x 24 = 7.2mm en geen 7.2cm. Denk dus dat je 3mm rondstaaf hebt gebruikt en dat komt ongeveer overeen met de sprue dikte vd meeste kitjes.

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 maart, 2018 11:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 maart, 2015 10:43 am
Berichten: 342
Midnight Creep schreef:
Hallo.

Ziet er prima uit.
Voor wat betreft je berekening vd rolkooi diameter maak je een rekenfoutje.

0.3mm x 24 = 7.2mm en geen 7.2cm. Denk dus dat je 3mm rondstaaf hebt gebruikt en dat komt ongeveer overeen met de sprue dikte vd meeste kitjes.


Het is geen rekenfout maar een notatie fout, de eerste 0.3mm moet 0.3cm zijn en dan klopt de rest van de berekening. Simpel aan te nemen omdat sprues geen 0.3mm maar 0.3cm dik zijn. Achja muggenziften om niks, de kooi is mooi :wink: .

Wat betreft je aanname van 7cm diameter voor een rolkooi, die klopt niet helemaal. Ja de buizen zijn in die dikte te bestellen echter is een normale diameter voor een rolkooi 4,5cm. Die maat wordt doorgaans iig veel gebruik door complete kooi leverancieren zoals Cusco, wiechers, etc.

_________________
"Iets wat op voorraad ligt, roeleert niet."


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 maart, 2018 0:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 apr, 2005 15:22 pm
Berichten: 6562
Woonplaats: Houthalen (Belgie)
Voor de rolkooi kan je styrene staafjes verkrijgen van 2mm.

Goe bezig :wink:

_________________
Mvg Johny 8)

"When people rob banks, they go to jail."
"When banks rob people, they get a bonus."

http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=66


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 maart, 2018 13:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 14:53 pm
Berichten: 16
Deze bouw is helaas tot een abrupt einde gekomen..
Ik was het voor ruit aan het plaatsen en had perongeluk een lijm afdruk op het voor ruit gemaakt. Toen kwam ik met het domme idee dat ik dat er wel even af kon poetsen met revell verf verwijderaar.. niet dus het hele vooruit is nu dof uitgeslagen.. :(

Is het mogelijk om het ruit opnieuw te bestellen of moet ik dan een nieuwe kit kopen.? Ik baal er wel van ik had er best wat uurtjes ingestoken. Ikzou hem graag nog af willen maken.

En is er een middeltje warmee je de lijm vlekken wel weg kan poetsen?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 maart, 2018 17:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 10 aug, 2015 17:05 pm
Berichten: 653
Hi, pappa.

Ik volg je bouw stilletjes aan, en je werk ziet er super uit. Jammer van de ruit. Hierdoor zou ik zeker niet opgeven. Wat je kan proberen is het polijsten met diverse grof tot fijn middel. van Tamiya zijn er verschillende polishing compounts te krijgen. Hiermee kan je de ruit weer helder krijgen. Bij de vliegtuigbouwers komt het vaak op de cockpit voor. Op you-tube kan je er diverse filmpjes van vinden. Een andere optie is om van helder verpakkings materiaal een nieuw ruitje te knippen en dan vastzetten met houtlijm, of humbrol clear. Die lijm soorten laten geen vlekken achter.

Een nieuw onderdeel bestellen kan je proberen maar lijkt me lastig.

Misschien kan je wat met de tips, en geef vooral niet op :brouw:

Groet Robin.

_________________
Ik Brouw dus ik besta..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 maart, 2018 18:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4392
Woonplaats: Aartselaar
Op die manier heb ik al wel krasjes uit een ruit gehaald , ik heb van die manicure vijltjes van bij Kruidvat met 6 verschillende schuurvlakken natuurlijk niet het grofste nemen een maatje fijner mooi beginnen de hele ruit te schuren daarna eentje fijner en op de duur komt het polijsten met datzelfde vijltje ( handig spul ) daarna kan je met de pasta van Tamiya beginnen te polijsten ook hier weer van graf naar fijn en zo krijg je op den duur terug helder glas
Een andere tip is van een redelijk mooi stuk blister verpakking een nieuwe ruit snijden en deze er met sec lijm in kleven langs binnen he
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 maart, 2018 0:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 apr, 2005 15:22 pm
Berichten: 6562
Woonplaats: Houthalen (Belgie)
Een polijstsetje kopen en beginnen schuren stap voor stap met alle voorhande zijnde schuurpads, van grof naar superfijn.
En koop gelijk een potje cristalclear, ideaal om doorzichtige onderdelen te lijmen. Als je daarmee knoeit, is lauw water je beste vriend.
Ikzelf gebruik die van Testors

photo 267467

_________________
Mvg Johny 8)

"When people rob banks, they go to jail."
"When banks rob people, they get a bonus."

http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=66


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 maart, 2018 11:20 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 14:53 pm
Berichten: 16
Dan zal ik voor de blister verpakking moeten gaan aangezien ik het voor ruit eruit gebroken heb.. en al weg is met het vuilnis.. bedankt voor de tips.!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement