Hallo allemaal,
Het is al weer tijd geleden dat ik en update heb geplaatst voor deze bouw maar ondertussen heb ik weer voldoende vorderingen gemaakt om hier te tonen.
Vorige update geëindigd met het aanpassen van de velgen en daarop volgt nu een stukje wielophanging zowel voor als achter.
Aan de achterzijde van deze T1 hebben ze de ophanging gebruikt van een Porsche 911, die werkt met een soort swingarm die aan de voorzijde op de lange as zit die op mijn model van een stukje alu buis is gemaakt.
Voor aanvang eerst weer even een tekening gemaakt hoe het moet worden:
Ik ben begonnen met het vormen van de armpjes:
De remschijf donor is in dit geval die van de Lancia Delta, de schokbreker er eerst vanaf gehaald:
Deze remschijf zit dan weer met een dikke metalen plaat vast aan de swing arm:
Dat komt er ongeveer op onderstaande manier uit te zien;
Daarna alles dubbel maken:
Voor de demping op deze T1 wordt er gebruikt gemaakt van lucht geveerde dempers (airride), in feite een schokbreker maar in plaats van een stalen spiraal
zit er nu een luchtbalg tussen de veerschotels gemonteerd.
Deze luchtbalg heb ik gemaakt van rondstaaf styreen dat ik om een boortje heb gewonden en daarna elke winding heb doorgezaagd zodat het allemaal enkele ringetjes werden. (de luchtbalg heeft nml geen spiraal vorm maar bestaat uit rondingen op elkaar)
De demper poot gemaakt van een staafje styreen en met een pons op de vorige foto de rondjes uit gestanst om als veerschotel te dienen.
Om precies het midden van de rondjes te bepalen, om het gaatje te boren voor het staafje, heb ik een cirkel mal gebruikt.
Gaatje geboord, staafje erdoorheen en de rondjes en ringetjes er op geschoven.
en dat 2x
De staafjes op lengte gemaakt en aan de onderzijde een montage rondje er aan gelijmd dat op de wiel draagarm komt te zitten:
Op het chassis heb ik beide ophangpunten van de schokdempers ook van een gaatje voorzien, de demper kan ik vanaf de onder zijde er zo in steken:
De draagarmen zijn ook verder afgewerkt met montage stukjes:
Hieronder te zien hoe de dempers in het chassis zijn gestoken, los wel te verstaan:
Het laatste stukje van de wielophanging is de bevestiging op het alu buisje, dat is ook een metalen plaat met aan het einde een lagerhuis die om de as heen kan draaien:
Zo dat was het stukje achterwiel ophanging.
Dan heeft deze T1 ook een (verstevigings-) rolkooi dat tussen de cabine rolkooi en de achterzijde van het chassis zit gemonteerd.
Het zal daar in principe alleen maar voor de stijfheid van het chassis zitten om torsie in het frame tegen te gaan.
Gemaakt wederom van styreen staaf:
Op de hoeken die bij elkaar komen zitten er platen op gelast:
En van achter gezien:
Deze beugel zit nog niet op het model gelijmd ivm het bemoeilijken van het spuitwerk.
Op het spatbord boven het achterwiel ook nog even twee reliëf strookjes aangebracht wat moet simuleren dat het aluminium is voorzien van een profielrand zodat deze steviger is. Gemaakt van een dunne halfronde strip styreen.
En dan ben ik aanbeland bij de wiel ophanging aan de voorzijde van deze mooie bolide.
Ik heb hiervoor een keuze gemaakt uit twee remschijven die ik nog had liggen, de witte van de Lancia Delta bouwdoos en de grijze uit de door van de Toyota Supra.
De tweede is het geworden omdat ik de eerste te klein vindt, het moeten immers porsche remmen voorstellen.
Aan de voorzijde zit best wel een complexe (gedeeltelijk eigen gemaakte) wielophanging dus ook hier eerst weer even een schets gemaakt:
Van twee stukjes vierkant staaf en twee stukjes alu buis heb ik de verticale montage steunen gemaakt waar de as/remschijf op komt te zitten.
Deze moet vervolgens tegen de achterzijde van de remschijf gelijmd worden, daarvoor heb ik eerst het rubberen ringetje aan de achterzijde van de schijf geplaatst en daar een een rond schijfje tegen aan gelijmd;
Daar dan weer de verticale montagesteun op gelijmd, maar alles bij elkaar werd dat zo dik dat mn wiel niet meer onder de body zou passen:
Zoals je op de foto hieronder kan zien is deze nu bijna 8mm dik.
Dat moest terug worden gebracht naar slechts 4 mm dus werk aan de winkel:
De nog niet gebruikte remschijf bewerkt door de middelste verdikkingen er af te zagen:
Vervolgens het ronde schijfje en de verticale steun hier weer tegen aan gelijmd:
en zie nu nog maar 4 mm dikte....
Nu nog het rubber ringetje zo dun maken dat deze precies in het gaatje van de remschijf past:
Zoals je op de foto hierboven kunt zien steekt het asje van het wiel er nu ver door heen, dat los ik later in deze update op.
Ik ga nu eerst ff eten dus het vervolg komt straks.
Eten is op en afwas gedaan, we gaan weer verder.
De draagarmen aan de voorzijde ook gescratched uit styreen, de beelden spreken voor zich....:
En ook daar zit een airride demper gemonteerd alleen een stuk kleiner (dunner) dan die aan de achterzijde.
Zelfde principe als aan de achterkant alleen heb ik nu de windingen gemaakt van draad met kopervulling en is het wel een spiraal maar dat zie je straks bijna niet meer:
Voor zover de wielophanging..
De deuren die bij de 1:1 compleet uit aluminium zijn vervaardigd hebben extra dikte gekregen, daarvoor eerst wat stukjes styreen in de deur gelijmd op de juiste dikte en lengte:
Daar precies een plaatje styreen pas op gemaakt en er op gelijmd:
De onderste lijn van de deur verdikking volgt exact de rand van het spatbord:
En het laatste item is er eentje waar ik al een tijdje mee bezig ben geweest.
De Porsche motor is voorzien van Weber carburateurs en heeft twee ovale luchtfilters.
Die luchtfilters kun je aftermarket bestellen maar scratchen is leuker.
Ik heb mijn eerste gereed, gemaakt van een tie-rap, dun styreen en een paar meng bout kopjes:
Tot zover deze update, laatste tijd vooral met de Lasupra bezig geweest, die update volgt ook nog deze week.