Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 14:26 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 05 jan, 2018 16:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 844
Het volgende projectje is wederom een F1 auto van Huub Rothengatter. Deze maal de Zakspeed 861. Hieronder de foto's van de wagen zoals ie moet gaan worden. De foto met de "vierkante" endplates van de achtervleugel is scherper. Maar ik bouw de versie met de afgekante endplates zoals Huub op de andere foto staat. Daar wordt het model wat minder lomp van.

photo 432587

photo 432586

Het gaat om een white metal model van Tameo. Voor wie niet bekend is met dit soort modellen. White metal is een zachte metaalsoort wat zich goed in kleine vormen laat gieten. En door de zachtheid van het metaal laat het zich makkelijk bewerken.
Dat is nodig ook!! Dit soort modellen is geen aanrader voor beginnende modelbouwers. De delen moeten nog ontbraamd worden. Gietfouten en oneffenheden moeten aangepast en gevuld worden. En eindeloos geschuurd om een zodanig oppervlak te krijgen dat je later een strakke laklaag krijgt. Door de kleine schaal (1/43) zie je elke oneffenheid terug.
Ook is de pasvorm matig vergeleken met de bekende plastic modellen.
Dit is een oudere versie van Tameo, waarbij de kit uit relatief weinig onderdelen bestaat. Doordat de motor geheel afgedekt is, is die dus niet aanwezig in het model.
Ook de fabrikant gaat gezien de zeer summiere bouwbeschrijving uit van een gevorderde bouwer.

photo 432590

Op de onderstaande foto het chassis en de carrosserie. Die zijn hier ontbraamd, en hebben een eerste bewerking ondergaan. Gietgaatjes zijn weg geplamuurd, en er is geschuurd tot korrel 4000. Hierna zullen de onderdelen in de primer gezet gaan worden.

photo 432588

photo 432589

Hieronder de rest van de onderdelen. Die moeten allemaal nog ontbraamd worden, en pas gemaakt worden.

photo 432592

Hier nog eens de achtervleugel. Daar kun je nog eens zien hoe klein deze modellen zijn. Ook de gietnaden zijn nog goed te zien. Die moeten nog weg geschuurd worden.

photo 432591

In principe is het de bedoeling dat het model eerst helemaal rood gespoten wordt, en daarna voorzien van grote decals voor de witte vlakken. Omdat ik minder goede ervaringen heb met het mooi plaatsen van grote decals over het hele model, over allerlei krommingen heb ik het plan om de witte delen te gaan spuiten in wit.
Ik twijfel nog of ik eerst wit ga spuiten, en daarna rood. Of omgekeerd.
Dit voor eventueel doorschijnen.
Ook is er nog een klein "gouden" biesje te spuiten op de grens van rood en wit.

Het meeste werk in dit soort modellen zit niet in de montage. Maar wel in de voorbewerking van de onderdelen zelf. En vooral in het spuitklaar maken van het model en de afwerking met lakken en polijsten.
Wat decals betreft hoef ik alleen de bij het model geleverde nummer te veranderen naar 29, en er zwarte nummers van maken. Dat is dus overzichtelijk.

Het zal wel even duren voor de volgende foto's volgen. Doorgaans heb ik 1 tot 2 maanden nodig om zo'n model te bouwen.

Wordt vervolgd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 jan, 2018 17:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 dec, 2004 15:18 pm
Berichten: 12238
Woonplaats: Eibergen
Als ik je een tip mag geven wat het spuitwerk betreft, eerst het wit en dan het rood als je het andersom doe heb je de kans dat het rood doorbloed op het wit. Oh komt ook een bies op die zal ik eerst spuiten dus goud, biesje plakken en wit en rood tape van de bies verwijderen en klaar is Kees :)

_________________
2024 bouwsels
WIP MFH. BSA Bleu Star [1933] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55473
Gereed Norton Manx 500cc. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55417
Gereed. MFH 1/9 Crocker (motorfiets). https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54931


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 jan, 2018 18:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
Ik volg Ronald hierbij, eerst wit, dan rood, anders heb je grote kans op een roze/rode wagen...

eventueel kan je uitkijken naar decalsstrips in goudkleur voor het biesje...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 jan, 2018 23:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 apr, 2005 15:22 pm
Berichten: 6562
Woonplaats: Houthalen (Belgie)
Succes :wink:

_________________
Mvg Johny 8)

"When people rob banks, they go to jail."
"When banks rob people, they get a bonus."

http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=66


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 jan, 2018 21:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 844
Bedankt voor de tips. Ik heb die bies nog eens goed bekeken. Het is een soort dubbele bies, slechts een paar tiende millimeter breed. Ik ben nogal een pietje precies als het erom gaat het model zo exact mogelijk te maken conform de betreffende race van de Nederlandse F1 coureur. In dit geval Rothengatter. Ik ga dus toch proberen die grote decals geplaatst te krijgen. Wellicht dat ik het in delen probeer.
Voor de zekerheid heb ik een extra decal set besteld.
Eerst weer verder met het pas maken van ale onderdelen, en het nauwkeurig boren van alle vereiste gaten. Of beter gezegd, gaatjes. 0,5 mm is niet echt heel groot toch?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jan, 2018 12:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 26 dec, 2006 16:23 pm
Berichten: 14
Woonplaats: oud gastel
wow,diep respect voor jou building skils


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 jan, 2018 21:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 844
Schuren, gronden. Weer schuren. Nog wat gaatjes vullen. Weer schuren met nat 4000. Op deze foto zijn de oneffenheden nog zichtbaar. Inmiddels is het alweer een stuk minder. Op deze schaal 1/43 is het heel lastig om de zaak strak te krijgen.
Tevens de velgen zoveel mogelijk chroom gemaakt. De spaken in metallic rood.

photo 433520

De stoel in het rood, met de brandblusser in het chroom. Nadat de decals met de gordels zijn geplaatst komt er nog een matte laklaag overheen.

photo 433521

De banden geschuurd. De velgen met de foto-etch spaken verenigd. De banden erom gelegd. Komt heel aardig overeen met het origineel.

photo 433522

De wing-endplates van de voorvleugel hebben een andere kleur dan de vleugel zelf. Heel voorzichtig afplakken. Volgende actie wordt het spuiten van de carrosserie en de rest van de delen die rood moeten worden. Ik lijm dit soort onderdelen vaak tijdelijk op tandenstokers. Dan kan ik ze makkelijk gelijk aan beide kanten spuiten. Later verwijder ik het stokje dan weer.

photo 433524

Tot slot nog wat achterwiel ophanging delen. Nog wat passen en meten.

photo 433523

Nu eerst wat decals maken. Het juiste nummer van Huub, in het zwart. Ook de naam en een klein Nederlands vlaggetje. Voor de rest valt het mee met deze uitvoering.

Wordt vervolgd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 jan, 2018 16:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 844
Die decals vielen nog niet mee. Eerst lang gezocht naar een zo goed mogelijk gelijkende font. Het nummer van Huub was 29, en die van Jonathan Palmer (Inderdaad, de vader van..) in de Tameo kit was 14.
Uiteindelijk gevonden. Daarna bewerkt in een tekenprogramma om de afdruk zo scherp mogelijk te krijgen. Met name bij deze kleine schaal is dat best lastig.
De vlag bij de naam van Huub is bijvoorbeeld in totaal 1 millimeter hoog. Om dan elke baan van de vlag nog te kunnen zien, met elk een andere kleur is dan best lastig.
Daarna wat proefdrukken in Word op gewoon papier om de precieze maat zo goed mogelijk te benaderen.
Hieronder het resultaat. Nadat de inkt goed droog is geworden komt er een beschermingslaag over om te voorkomen dat de inkt straks uitloopt.
Ik kon deze decals zelf op mijn inktjetprinter maken omdat er zwarte inkt gebruikt kan worden. Dan heb je geen last van een doorschijnende ondergrond. Ook van ontbreken van het wit printen geen last, omdat de middelste baan van de Nederlandse vlag, 0,33 mm hoog, op een witte ondergrond wordt geplakt.

photo 433949

Inmiddels zijn de banden voorzien van de decals met de merk en typenamen, en gelakt.

In het weekend eens kijken of ik het chassis strak gespoten kan krijgen. In principe niet lastig. Alles is rood en wit.

Wordt vervolgd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 jan, 2018 17:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1394
Woonplaats: Deventer
Netjes gedaan, mooi priegelwerk.

Wel leuk om met decals bezig te zijn, voor mijn lancia ook gedaan.

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 jan, 2018 20:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
Word weer een strakke car, in de volglijst!

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement