Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 13:11 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 20 feb, 2018 14:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Ik heb geen ervaringen met glanzende Gunze lak, wel met de semi matte en die is prima.
Qua hoogglanzende lak heb ik goede ervaringen met Tamiya X22.

Ik heb bijvoorbeeld voor Airbrush Services Almere een 1:24 Stratos gemaakt.
Nu al meer dan 15 jaar geleden, deze is nog steeds mooi en stralend wit.
En X22 is -eenmaal doorgehard- goed na te polijsten.

Ik laat het lakwerk wel altijd een week uitharden voordat ik ga polijsten.
Na het polijsten wat autowas erover.
Eventuele vingerafdrukken kun je dan met wat nieuwe was makkelijk wegpoetsen.

Maar dat alles terzijde hoor, als je goede ervaringen hebt met de lakcombinatie zoals je die nu gebruikt zou ik dat zeker aanhouden!

Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 feb, 2018 16:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Odorf,

Ik ken dat model, en je beschrijving van het resultaat bij dat model van de website van ASA.
Ik zal vanavond foto’s plaatsen van het resultaat na het lakken. Maar wellicht ga ik ook het polijsten nog uitproberen. Ik zag dat er ondanks de spuitcabine en goed stofzuigen er toch nog een klein stofje is meegelakt. Polijst jij met een dremel? En welk polijstmiddel zou jij adviseren voor deze kleine schaal. Ik heb de middel en fijn producten van ASA nog in mijn kast staan.
Maar toen ik dat gebruikte bij mijn eerste spuitronde van dit model kreeg ik wel de afdrukken van de tape weggepolijst. Maar de lak was toen wel zo dof dat ik een nieuwe laag rood heb gespoten.
Maar lakwerk heb ik nog niet gepolijst.
Soms kom je op een punt dat je in een uiterste poging om iets nog strakker te krijgen eerder het tegendeel gaat bereiken.
Zelf zit ik via een loeplamp te kijken, en dan zie je soms teveel.
Bedankt voor het meedenken. Zo worden we samen steeds beter in onze hobby. Wat mij betreft een mooi voorbeeld van hoe een forum kan werken.
Kijk als je wil nog even naar de foto’s die ik zal plaatsen, en of je denk dat er nog verdere verbetering mogelijk is.

Gr. Eric


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 feb, 2018 16:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Dat vind ook het mooie van fora zoals deze, dat je door kijken naar werk van anderen en door tips van anderen beter kunt worden.
Ik leer ook iedere keer bij. Helaas nog steeds weinig tijd om zelf wat op te pakken.

Polijsten zou ik NIET met een Dremel doen. Teveel geweld voor zo'n dun laklaagje.
Ik heb mijn modellen altijd met de hand gepolijst, is prima te doen.

Mijn werkwijze:
Minimaal week wachten na de transparante laklaag.
Ik begin zelf met polijstpapier 1500-3000 (evt nog tussenstappen en evt nog iets fijner al is dat vaak niet nodig)
Tot de hele laklaag egaal mat is. Polijstpapier altijd nat gebruiken. Kommetje water, stukje papier in dopen, schuren, en steeds in het water dopen.
(Nat polijsten zorgt dat de losgeslepen resten makkelijk wegvloeien, anders krijg je ophopingen en trek je onbedoeld groeven in je lakwerk.)
Tussendoor checken of je niet op bijvoorbeeld scherpe hoekjes per ongeluk door de transparante laklaag heen zit.
Daarna model goed afspoelen, en dan met polijstpasta, middel- of meteen fijn het hele model inpoetsen met een doek,
Daarna met een zachte polijstdoek oppoetsen.
Dit kun je aan aantal malen herhalen, steeds een nieuw stukje doek gebruiken.
Dan begint het te glanzen.
Daarna poetsresten afspoelen, goed drogen.
Dan wax erop verdelen (klein beetje) en uitgesmeerde wax heel even laten staan (5-10 minuten) 'curen'
Dan met een zachte poetsdoek met snelle bewegingen uitpoetsen.

Polijsten kan met middelen van Asa, is op zich prima.
Ik deed het ook wel met tubetjes van Tamiya.
De laatste tijd gebruik ik een middel dat ik ook op mijn 1:1 auto gebruik: Meguiars Scratch X.
Dit is een hele fijne polijstpasta met afwerking in één.


Maar test het eerst allemaal op een proefstuk!
Wat voor mij werkt kan voor iemand anders een drama methode zijn, en het zou zonde zijn als je dan iets verpietert.

Ben benieuwd naar de foto's

Succes!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 feb, 2018 18:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Hierbij de foto's van het model na het lakken met blanke glanzende lak. Heb er nog even weer een lucifer naast gelegd voor de verhouding.

photo 437470

photo 437472

photo 437471

photo 437473

photo 437475

Ik zie het "West" logo in de voorlaatste foto weer spiegelen in de laklaag. Deze foto's zijn al groter dan de ware grootte. Dus ik neig ernaar het hierbij te laten en over te gaan naar het huwelijk tussen de carrosserie en het chassis en het monteren van de voorwielophanging, de wielen en de achtervleugel.

Het einde is in zicht. En daarmee weer het begin van een nieuw project.

En Odorf. Is wat jij polijstpapier noemt hetzelfde als schuurpapier met korrel 1500-3000. Of bestaat er speciaal polijstpapier. Ik heb schuurpapier in mijn setje zitten tot korrel 12000. Inderdaad 12 duizend. Maar zo fijn hoeft dus niet eens als ik je goed begrijp.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 feb, 2018 20:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Polijstpapier is inderdaad. Hetzelfde. Er zijn mensen die tot 12.000 gaan met polijsten van lakwerk, maar in mijn ogen is dat wat overdreven. (Just my opinion 8) ieder moet doen wat hij/zij wil) Voor glaasjes, canopy's van vliegtuigen, etc. Heeft een hogere graad wel zin.

Mooi lakwerk!
Ik keek automatisch ook meteen naar de reflectie van de West logo's :wink: Maar dit ziet er erg goed uit. Ik zou er niets meer aan doen. Laat de lak goed uitharden voor het huwelijk. En dan wordt het een zeer geslaagd model!

Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 feb, 2018 0:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 dec, 2004 15:18 pm
Berichten: 12252
Woonplaats: Eibergen
Ziet er al goed uit en al een strakke laklaag. Gezien het formaat en wat ik zie op de foto`s is polijsten niet echt nodig denk ik. Heb van de week eindelijk eindelijk een tank en achterspatbord gespoten en deze hoeven eigelijk ook niet echt gepolijst te worden helaas door de verschillende kleuren moet ik het dus wel om om wat randjes die door de plakband zijn ontstaan vlak te maken.

Odorf ik ga wel tot 12000 een vlieg moet zijn poten breken als hij op mijn model land :mrgreen:

_________________
2024 bouwsels
WIP MFH. BSA Bleu Star [1933] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55473
Gereed Norton Manx 500cc. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55417
Gereed. MFH 1/9 Crocker (motorfiets). https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54931


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 feb, 2018 12:11 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 28 nov, 2005 21:59 pm
Berichten: 1922
Woonplaats: Veenendaal
Gezien de schaal, moet ik zeggen Petje af voor je spuit en decalwerk.. Zelf zou ik er niets meer aan doen, lekker laten uitharden.
Ziet er harstikke strak uit!!

_________________
Afbeelding
http://www.hobby2wheels.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 feb, 2018 12:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Dank allen voor jullie feedback. Zodra de lak goed uitgehard is ga ik de eindmontage doen.
De volgende foto’s zullen dus een voltooid model laten zien.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 feb, 2018 18:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Zoals beloofd, hierbij de foto's tot het eindresultaat.

Eerst het huwelijk tussen chassis en carrosserie. Ng een kleine tegenslag. Het chassis was iets te lang, en drukte de voorvleugel er weer af. Het chassis een paar tiende millimeters ingekort, en de vleugel opnieuw gelijmd. Ook de voorwielophanging geplaatst. Dat is altijd een heel gedoe om dat zonder beschadigingen van het lakwerk voor elkaar te krijgen. Maar het is gelukt.

photo 438286

Nu ook de wielen gemonteerd. Ook dat is een lastig klusje om de zaak goed uitgelijnd te krijgen. Doordat de wielen niet in wielkasten zitten valt het kleinste foutje op. Daarom is het schuren van de banden ook belangrijk. Het ziet er niet zo goed uit als je de gietranden van de banden blijft zien. Maar ook dat is deze keer aardig gelukt.
Ook de 4 deflectors die ik apart gespoten en gelakt had geplaatst. Lastig om die er goed op te krijgen. En uiteraard de achtervleugel. Die staat op een enkele steun. Een heel gedoe om die vleugel val alle kanten goed haaks op het model te houden. Mijn vertrouwde medium secondenlijm was ook hier weer succesvol.

photo 438287

photo 438288

Dan de montage op de grondplaat van de display. Deze modellen zijn uiterst kwetsbaar en zwaar. Als ze vallen vervormt het zachte metaal meestal, en kun je het model afschrijven.

photo 438289

Een paar foto's in het genadeloze daglicht op mijn eettafel. Je kun die eerdergenoemde deflectors nu goed zien zitten.

photo 438290

photo 438291

photo 438292

photo 438293

Ik zoek ook altijd een foto van de specifieke race waarvan ik het model heb gemaakt. Er zijn soms verschillen met achtervleugels en sponsors van race tot race. Hier heb ik de foto geprint. Die snijd ik later bij zodat ie precies in de achterkant van de display past.

photo 438294

Hieronder zie je daarvan het eindresultaat.

photo 438295

Ik wil hierbij nogmaals iedereen bedanken voor de tips, en de steun toen ik uiteindelijk het hele model weer kaal heb gemaakt na wat decal en lakproblemen. Ik ben blij dat ik dat uiteindelijk toch gedaan heb.

Zelf ben ik wel tevreden met het eindresultaat. Op naar een volgens project.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 feb, 2018 21:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4396
Woonplaats: Aartselaar
Echt knap gedaan je mag er trots op zijn
proficiat
marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement