Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 4:21 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 09 jun, 2018 20:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
Het is ook al een hele oude :), we hebben het over 70’er jaren.

Ik heb zo’n beetje alle foto’s van de 312b op Internet bekeken, en soms LIJKT het verchroomd inderdaad, soms zie ik ook beslist gewoon staal (soms nog met behoorlijke lasnaden). Er werd natuurlijk gedurende het seizoen nog genoeg geëxperimenteerd, dus daar zal best verschil in hebben gezeten.

Ook opvallend: ik had verwacht dat de auto altijd in nieuwstaat zou zijn, maar je ziet toch best wat foto’s waar gedurende het seizoen het blok en de uitlaten best verweerd zijn. Vind ik eiegenlijk wel leuk, breekt het model een beetje straks.

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jun, 2018 1:51 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Het lijkt mij ook stug dat zij verchroomde onderdelen zouden gebruiken, voor een productieauto kn ik me nog iets bij voorstellen, maar voor een pur sang racebak?
Ik denk dat dit zeer glad gepolijst RVS is vanwege de luchtweerstand.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jun, 2018 9:29 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 22 okt, 2017 18:25 pm
Berichten: 556
Voor constructie delen als wielophanging wordt vaak chroom molydeen gebruikt. Hier worden ook kooiconstructies en motorfietsframes van gemaakt. Onbehandeld heeft dit een wat matte chroomeffect.
Had je deze site al gezien met alle links?
http://www.modelersite.com/Abr2016/Engl ... 2B_eng.php
Helaas moet je wel betalen voor de instructies. Of het je dat waard is, zul je zelf moeten bepalen.

_________________
Groet, Martin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jun, 2018 19:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
Hoi Martin, dat zou wel eens heel goed kunnen, dat houd ik dan ook aan.

De beschrijving die jij noemt heb ik inderdaad. De oude beschrijving is niet altijd even logisch.

Heb een uur gezocht of de PE kit die in de re-issue van dit model zit ook los te verkrijgen is, maar heb hem nog niet gevonden. Wel voor de 312T maar dat durf ik niet aan :)

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 jun, 2018 7:41 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
Zo, genoeg gepraat en gestart met de bouw :)

Toch wel weer even terug in de tijd ... dit model vraagt veel meer plamuur- en schuurwerk dan de huidige kits. Behoorlijke naden en kieren zo links en rechts.

Het motorblok grotendeels in elkaar. Klaar om in de Alclad Black Gloss primer te spuiten. Tamiya geeft als kleur Gun Metal aan, maar ik ga voor aluminium - de echte foto’s laten duidelijk alu zien. Ik ben van plan wel iets van washes e.d. aan te brengen: de huidige F1 auto’s staan als nieuw op de grid, maar als je foto’s van de 312’s gedurende het seizoen bekijkt lijkt het dat ze toen wat langer met de blokken deden :)
Geen turbo’s, DRS of moeilijke electronica :) - gewoon 12 cylinders en mechanica.

Daaronder een voorbeeldje van het betere schuurwerk: de olietank en grote koelinlaten vragen al redelijk wat schuurwerk om de ergste naden weg te werken. Ik spuit af met Alclad Grey Primer & Microfiller.

photo 447971

De body is voorzien van klinknagels. Ben erg in dubio, want de body zal ook veel (bij)schuurwerk vragen en dan zijn ze weg. Alternatief is wegschuren en een mooie gladde body krijgen, maar dan moet ik erg veel gaatjes boren en losse klinknagels plaatsen en ik vind die gegeven de schaal net wat te groot (1.2mm kop x 12 = 1.5 cm en dat vind ik erg groot voor een klinknagel :D
Op modellen waar ze wel geplaatst zijn vind ik, maar da’s heel persoonlijk, ze teveel overheersen.

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 jun, 2018 7:33 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
Het verwijderen van het chroom van de sprues ging makkelijker dan ik dacht :) ... 30 seconden in de bleek en schoon zijn ze. Nu de gietnaden verwijderen en in de Alclad Black Gloss primer. Ik heb de Alclad 2 Stainless Steel besteld, chrome heb ik als, kijken wat het dichtst in de buurt komt.

photo 448150


In principe wil ik deze box bouwen zonder aftermarket-spul. Alleen de veiligheidsgordels als ik die kan krijgen. De meegeleverde kuipstoel is vlak, en in de auto zat wel degelijk ‘bekleding’ ... zie de foto. Heeft iemand een suggestie hoe ik die zou kunnen maken?

photo 448149

Ik heb gedacht aan rolletjes maken en die inplakken, maar dat krijg ik niet fijn genoeg ben ik bang.

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 jun, 2018 0:14 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
Verder met de voorbereidingen :) ... de achtervleugel was toch wel een werkje, niet moeilijk mmaar wilde niet lekker in elkaar. Het lijkt ook wel of de normale Tamiya-lijm op dit plastic wat minder werkt.
Maar t zit in elkaar en pagina 1 van de bouwbeschrijving is afgehandeld.

photo 448254

De kelkjes van de luchtinlaten vroegen ook wel wat aandacht. De aanhechting op de sprues was precies op de dunne, kwetsbare randjes van de kelk (daar denken zij bij Tamiya tegenwoordig ook beter over na) wat voorzichting bij-snij en schuurwerk nodig maakte. Hier zijn ze klaar, op dubbezijdig plakband geplakt en zo kunnen ze met de andere ontchroomde en gekuiste onderdelen mee in de spuitcabine, voor de noodzakelijke BlackGloss primer.

photo 448253

Ik zou nog steeds graag tips horen hoe ik de bekleding in de cockpit/driver seat zou kunnen maken. :D

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 jun, 2018 21:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
Gestage vorderingen ... het zijn eigenlijk maar heel weinig onderdelen vergeleken met eerdere kits.
Veel kan worden gebouwd in aanloop naar de finale samenstelling, er wordt straks echt veel in- en aan elkaar gelikt en/of geschroefd.

photo 448671

Hier nog veel losse onderdelen, wel al gespoten. Ik ben nog niet tevreden over de chromen inlaatkelken, die gaan overnieuw. Remklauwen zitten al in elkaar, en hoewel het er niet op lijkt is er wel een systeem aanwezig :D

photo 448672

De motor zit grotendeels in elkaar, met wat lichte washes. Op de foto komen de kleuren niet uit, het geheel is mat aluminium, met wat accenten op hoofdbouten e.d. De bougiekabels zijn voor het mooie iets te dik, maar ik blijf bij het ‘out-of-the-box’ principe bij deze kit .... met een paar slagen zwart naaigaren simuleer ik de tiewraps/bandjes op een aantal plaatsen. Op de achtergrond de olietanks met de grote radiatorkappen en de accu die helemaal achterop zit, open en bloot. Zo knullig vergeleken met de techniek van nu :D

photo 448670

Het dashboard is klein :D en de decals te oud... de lamp schijnt erop, in het echt zien de klokjes er goed uit. Laagje blanke lak over de decals en wat Micro crystal kleur om ‘glaasjes’ te suggereren. Er volgt nog een dry-brush bij de montage.

De bedoeling is dat de voorvleugel erop geschroefd wordt ... maar twee prominente kruiskopschroeven in de body waar ze niet horen vind ik geen gezicht! Ik plamuur de gaten dicht en zie straks wel hoe ik de boel wél vastzet.

photo 448673

Waar ik me wel serieus zorgen over maak zijn de decals. Ik heb ze al een laag decal-restorer gegeven, maar degene die ik heb gebruikt hechten erg slecht en zijn te hard. Het duurt ook eeuwen voordat ze loskomen van het papier. Maar weinig keus helaas.

photo 448674

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 jun, 2018 22:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Mooie vorderingen aan dit oudje.

Voor de bekleding denk ik toch aan echte stof. Iets geschikts zoeken in kledingkast of stoffenwinkel/markt. En anders om in ieder geval de matte structuur te krijgen óf flocken, óf techniek met bloem in natte verf strooien. Er was bijvoorbeeld een motorfietsbouwer hier op dit forum die op deze manier een tijd geleden een mooi zadel in structuur had gemaakt.

Voor subliem chroom met Alclad; eerst spotless glanzend zwart en dan een paar hele dunne laagjes Alclad chrome. Less is more. Als je teveel verf opbrengt wordt het grijzig en slaat het dood.

Voor de klinknagels zou je ook nog kunnen kijken naar decals. Er bestaan 3d watertransfers met rijen klinknagels. Weet alleen niet of die voor grotere schalen ook beschikbaar zijn.

Succes!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 jun, 2018 10:13 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4383
Woonplaats: Aartselaar
Beste wat ik zou adviseren voor de bekleding zijn 2 zaken
Punt 1 een zeer fijne oude niet meer gebruikte T-shirt daar een stuk ter grote van de kuipstoel of delen ervan deze in houtlijm drenken voorzichtig aanbrengen en daarna als het droogproces bezig is met een scherp mes de naden erin duwen ( niet snijden ) eenmaal droog kan je het mooi verven
Punt 2 met behangpapier dat heeft ook een bepaalde dikte ook deze aanbrengen en daarna dezelfde manier aanhouden als punt 1 naden indrukken
Het is te proberen lukt het niet is er niks verloren of stuk gegaan ( buiten een versleten T-shirt he )
Ik persoonlijk heb het al gedaan met schaal 1/24 en dat is toch aardig gelukt wel oppassen dat de stof niet doordrongen word van de lijm want dat geeft blinkende vlekken van verzadigd materiaal en dat blijf je zien met papier is dat opmerkelijk minder
suc6 ermee
Verder vind ik het een mooie geslaagde bouw
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement