Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:32 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 26 nov, 2017 21:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Helaas nog even geen foto-update maar ik ben druk bezig met het interieur en de motor.

Kunnen jullie mij een spoedcursus interieurvlokken geven? Ik heb ze gisteren gekocht maar weet niet helemaal wat het beste resultaat geeft. Gewoon in natte verf strooien en dan direct afkloppen? En kun je het ook op de stoeltjes gebruiken of ben je dan al je oppervlaktedetail kwijt?

Het model dat ik bouw is inderdaad geen Turbo, dus scherp van bovenstaand commentaar :brouw: . Ik zal dit bij de volgende update rechtzetten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 nov, 2017 21:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 24 dec, 2004 12:45 pm
Berichten: 6785
Woonplaats: Heemskerk
Vlokken inderdaad strooien met een theezeef in de natte verf. Liefst 1 die matched met de kleur van de vlokken en 1 die niet snel droogt. Ik gebruik vaak die rotpotjes enamel van revell en humbrol.

Wat dikke laag aanbrengen op de vloer met een kwastje en dan de vlokken strooien.
Daarna met je vinger licht aandrukken. NIET SCHUIVEND DUWEN! En daarna alles afkloppen. Alles wat eraf valt weer hergebruiken.

Succes. Tis echt eenvoudig.

Kris.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Renault 5 Alpine
BerichtGeplaatst: ma 02 sep, 2019 14:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Eindelijk is er weer een update te melden! Ik heb de meest hectische en drukke 2 jaar achter de rug die ik tot nu toe heb doorgemaakt. Klinkt dramatischer dan het is hoor, ik heb 2,5 geleden na een korte carriere als technisch adviseur bij de NS besloten mijn 'bachelor of engineering' in de koelkast te leggen. In plaats daarvan ben ik de verkorte deeltijdopleiding van de Pabo gaan doen wat een heel stuk pittiger was dan ik me ervan had voorgesteld, vooral qua planning en doorzettingsvermogen. Ik heb die studie als een van de weinigen in m'n klas daadwerkelijk binnen twee jaar afgerond, en sinds dit schooljaar heb ik mijn eigen groep 4 op een ontzettend leuke kleine basisschool in Haarlem. Heel veel harder werken dan kantoorwerk, maar het geeft ook veel meer voldoening.
Bovenstaand verhaal in combinatie met wat andere leuke toevoegingen (eerste eigen appartementje, leuke vriendin) maakt dat het bouwen de afgelopen jaren erg op de achtergrond is geraakt. Nu ik weer een wat burgerlijker en regelmatig leven in ga hoop ik weer wat meer tijd te gaan vinden voor de hobby.

Tot zover deze wrap-up van mijn leven, jullie zijn natuurlijk vooral geïnteresseerd in de R5.
In de tussentijd heeft Heller een straatversie van de R5 Alpine uitgebracht met de juiste wielen, interieur en decals, maar als je alles van tevoren weet kun je voor een dubbeltje de wereld rond.

Ik heb een aantal Renault catalogi uit de jaren '70 liggen en daar heb ik de volgende bruikbare foto's in gevonden:
photo 483966

De stoelbekleding is op de foto nogal oranje, ik heb zelf een wat meer rode kleur gekozen die wat meer matcht met de rode striping die uiteindelijk op de koets komt. Ik heb hiervoor interieurvlokken gebruikt volgens de hierboven beschreven methode van Kris en het was inderdaad niet moeilijk.
De hoedenplank komt uit de Heller Renault 4 en moet uiteraard nog in de verf. De achterbank komt dan weer uit de Ebbro R4. Ik heb enkele R4 kits liggen waar (ooit) speciale modellen als de R4 Plein Air uit voort moeten komen, daardoor had ik deze onderdelen over.
photo 483963
photo 483964

Ik heb nog een poging gedaan om iets moois te maken van de motor, maar uiteindelijk heb ik besloten de motorkap dicht te lijmen. Ik kon geen mooie manier vinden om de kap scharnierend te krijgen en een losse kap vind ik niks. Er moest teveel worden toegevoegd en gezien mijn huidige bouwtempo komt het wagentje dan nooit af. Gelukkig hebben we de foto's nog, als de boel straks dichtgelijmd zit:
photo 483965

Ik heb uiteindelijk toch weer een andere set resin wielen gekocht omdat ik die er op bovenstaande catalogusfoto erg tof uit vond zien. De andere wielen die ik eerder gekocht had ga ik sowieso nog gebruiken op een toekomstig R4-model.
photo 483962

Ik heb enkele Humbrol-spuitbusjes gekocht voor het zwarte koetswerk, aangezien mijn airbrushinstallatie nog niet helemaal werkt. Eerlijk gezegd vind ik het ook gewoon prettiger werken omdat je wat minder opruimwerk na afloop hebt.

Wordt vervolgd!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Renault 5 Alpine
BerichtGeplaatst: ma 02 sep, 2019 17:45 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6306
Woonplaats: Blauwhuis
Hé TFD, Leuk om te horen hoe je afgelopen jaren zijn geweest.

Die Originele Decals heb ik misschien nog wel liggen. Stuur maar een PB. Zal straks even kijken in m'n decal doos.
Ik heb hem ook gebouwd, naar voorbeeld van de originele van m'n ouders en daar stond niks op ( was een Alpine witte coup ).

_________________
Grt'n Dennis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Renault 5 Alpine
BerichtGeplaatst: ma 02 sep, 2019 18:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 03 dec, 2015 16:20 pm
Berichten: 379
Woonplaats: Temse
Leuke wagen.Ik ga de bouw zeker en vast volgen.Succes ermee.
Marc S.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Renault 5 Alpine
BerichtGeplaatst: ma 22 feb, 2021 18:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Drieënhalf jaar na de start van de bouw en anderhalf jaar na de laatste update is de auto af. Ik heb geen foto's meer gemaakt van de rest van de bouw. Het interieur was af en had ik al geshowd, en voor de rest was het een kwestie van het spuiten van de koets en het afwerken.

Het is niet zo'n strak model geworden als ik hoopte. Ik had veel moeite met de zwarte laklaag. Zwarte verf dekt vaak lekker goed, maar is weinig vergevingsgezind voor stofjes etc. en ook de decals bleven silvering vertonen hoe glanzend de onderliggende lak ook was. Het model blijft ook maar stof aantrekken, hij is zo statisch als een kleuter in een plastic glijbaan. Iemand nog tips om dat te verhelpen?

Ook de resin wielen vielen wat tegen. Nadat ik ze gespoten had bleken er best wel duidelijke cirkelvormige groeven in te zitten, waarschijnlijk van 3D-geprinte masters. Het lijken wel LP's. Ik wist niet zo goed hoe ik dat moest verhelpen en heb het dus maar zo gelaten.

Hier en daar wat rommelig dus, maar ben toch blij dat ik 'm heb afgemaakt. Ik heb vorige week na 6 jaar noodgedwongen m'n eigen Renault 4 moeten verkopen na een nogal heftige afkeur, dus een nieuw afgerond modelletje op de plank vult dat gat een beetje :mrgreen:

Eigen toevoegingen zijn de antenne van visdraad en de half opengerolde raampjes (Italeri levert geen voorraampjes mee). Het kenteken en F-embleem komen uit de Revell Charleston 2CV en op het achterraam heb ik wat decals van het velletje van Italeri geplakt. Ook heb ik op het achterraam met een scriber verwarmingsdraden gekerfd.

photo 532791
photo 532790
photo 532789
photo 532787
photo 532786
photo 532785
photo 532784
photo 532783
photo 532781
photo 532788


groetjes Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 feb, 2021 19:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4383
Woonplaats: Aartselaar
Beste Jelle , je hebt gelijk hoor ik vind het ook spijtig dat het wat tegengeslagen is , een manier om de stofjes wat te vermijden is hem lichtjes met nat schuren 3000 grid of zo daarna niet meer over wrijven na het afdrogen en er dan een mistlaagje blinkende vernis opzetten drogen en opnieuw vernissen en zo opbouwen naar een mooie blinkende auto en als er vernis genoeg op ligt kan je de stofjes eruit schuren met schuurpapier 5000 of hoger nat schuren en als alles eruit is kan je hem polijsten tot ie blinkt de vernis mag ook over de decals dan is het net of er ligt een laagje glas over


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 feb, 2021 23:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 16 jan, 2012 14:49 pm
Berichten: 360
Woonplaats: Arnhem
Leuk model geworden, eentje die je niet elke dag tegenkomt.
Ik vond het ook leuk om jouw verslag te lezen.

_________________
Onder handen: Even niets, druk bezig met verbouwen van mijn huis. Daarna heb ik een erg fijne hobbyruimte om al mijn modelbouw te kunnen doen.
Afgeronde projecten Repsol Honda RC211V '03 Valencia / Tamiya Toyota Supra en veel meer...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Renault 5 Alpine
BerichtGeplaatst: za 27 feb, 2021 14:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
TheFlyingDutchman schreef:
Ik heb vorige week na 6 jaar noodgedwongen m'n eigen Renault 4 moeten verkopen na een nogal heftige afkeur....


Jammer om te vernemen, ik kan me nog herinneren dat je 'ons' hier op de hoogte hield van het opknappen van deze. Komt er weer een nieuwe of heb je het gehad met deze icoon?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Renault 5 Alpine
BerichtGeplaatst: za 27 feb, 2021 16:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Dank voor de reacties en Marc voor de tips! Heb je nog een suggestie voor een goede glanzende blanke lak dat niet bijt met enamels?

tsjopper bob schreef:
TheFlyingDutchman schreef:
Ik heb vorige week na 6 jaar noodgedwongen m'n eigen Renault 4 moeten verkopen na een nogal heftige afkeur....


Jammer om te vernemen, ik kan me nog herinneren dat je 'ons' hier op de hoogte hield van het opknappen van deze. Komt er weer een nieuwe of heb je het gehad met deze icoon?

René


Misschien moet ik inderdaad maar een afsluitende post maken in het topic daarover. Ik blijf het een fantastische auto vinden en heb er bijna zes jaar met veel plezier in gereden! Ik had vlak na de koop het chassis laten oplappen en dat heeft het goed gehouden, maar het waren nu de bevestigingspunten van de gordels en andere delen van de koets die wel erg krokant werden. Alles is te repareren maar ik kon het me eigenlijk niet meer veroorloven. Gelukkig blijft de sloop 'm bespaard, de garagehouder zag de lol er wel van in en gaat er zelf in rijden.
Ik woon sinds een jaar in het stadscentrum en heb geen enkele mogelijkheid tot parkeren in de buurt. De Renault stond daarom in de woonwijk bij mijn ouders en dan rij je er automatisch een heel stuk minder mee. Het zou zonde zijn om nu een nieuwe te kopen en wederom in weer en wind te laten verpieteren, maar zodra ik weer een huis met parkeerplek heb.. ik heb het geld van de verkoop wel al opzij gezet voor een vervangend exemplaartje!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement