Eindelijk is er weer een update te melden! Ik heb de meest hectische en drukke 2 jaar achter de rug die ik tot nu toe heb doorgemaakt. Klinkt dramatischer dan het is hoor, ik heb 2,5 geleden na een korte carriere als technisch adviseur bij de NS besloten mijn 'bachelor of engineering' in de koelkast te leggen. In plaats daarvan ben ik de verkorte deeltijdopleiding van de Pabo gaan doen wat een heel stuk pittiger was dan ik me ervan had voorgesteld, vooral qua planning en doorzettingsvermogen. Ik heb die studie als een van de weinigen in m'n klas daadwerkelijk binnen twee jaar afgerond, en sinds dit schooljaar heb ik mijn eigen groep 4 op een ontzettend leuke kleine basisschool in Haarlem. Heel veel harder werken dan kantoorwerk, maar het geeft ook veel meer voldoening.
Bovenstaand verhaal in combinatie met wat andere leuke toevoegingen (eerste eigen appartementje, leuke vriendin) maakt dat het bouwen de afgelopen jaren erg op de achtergrond is geraakt. Nu ik weer een wat burgerlijker en regelmatig leven in ga hoop ik weer wat meer tijd te gaan vinden voor de hobby.
Tot zover deze wrap-up van mijn leven, jullie zijn natuurlijk vooral geïnteresseerd in de R5.
In de tussentijd heeft Heller een straatversie van de R5 Alpine uitgebracht met de juiste wielen, interieur en decals, maar als je alles van tevoren weet kun je voor een dubbeltje de wereld rond.
Ik heb een aantal Renault catalogi uit de jaren '70 liggen en daar heb ik de volgende bruikbare foto's in gevonden:
De stoelbekleding is op de foto nogal oranje, ik heb zelf een wat meer rode kleur gekozen die wat meer matcht met de rode striping die uiteindelijk op de koets komt. Ik heb hiervoor interieurvlokken gebruikt volgens de hierboven beschreven methode van Kris en het was inderdaad niet moeilijk.
De hoedenplank komt uit de Heller Renault 4 en moet uiteraard nog in de verf. De achterbank komt dan weer uit de Ebbro R4. Ik heb enkele R4 kits liggen waar (ooit) speciale modellen als de R4 Plein Air uit voort moeten komen, daardoor had ik deze onderdelen over.
Ik heb nog een poging gedaan om iets moois te maken van de motor, maar uiteindelijk heb ik besloten de motorkap dicht te lijmen. Ik kon geen mooie manier vinden om de kap scharnierend te krijgen en een losse kap vind ik niks. Er moest teveel worden toegevoegd en gezien mijn huidige bouwtempo komt het wagentje dan nooit af. Gelukkig hebben we de foto's nog, als de boel straks dichtgelijmd zit:
Ik heb uiteindelijk toch weer een andere set resin wielen gekocht omdat ik die er op bovenstaande catalogusfoto erg tof uit vond zien. De andere wielen die ik eerder gekocht had ga ik sowieso nog gebruiken op een toekomstig R4-model.
Ik heb enkele Humbrol-spuitbusjes gekocht voor het zwarte koetswerk, aangezien mijn airbrushinstallatie nog niet helemaal werkt. Eerlijk gezegd vind ik het ook gewoon prettiger werken omdat je wat minder opruimwerk na afloop hebt.
Wordt vervolgd!