Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 14:13 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 22 dec, 2017 12:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 maart, 2015 10:43 am
Berichten: 342
Beste Brouwers,

Na wat ervaring opgedaan te hebben met eigen bouwsels en veel tips en tricks gezien te hebben hier op het forum. Durf ik dan eindelijk te beginnen aan het op schaal na bouwen van mijn eigen Honda Civic Ek3.

Maar voor het zover is ben ik nog op zoek naar de juiste onderdelen en wat tips, want er zullen wat technieken nodig zijn die ik nog niet eerder heb gebruikt.

Ik wil proberen om dit project binnen 1 tot 2 jaar af te ronden. Daarnaast blijf ik werken aan mijn Spoon Sport Diorama en heb ik nog wat gedachten spinsels voor wat kleine tussen door projecten om nieuwe dingen uit te proberen.

_________________
"Iets wat op voorraad ligt, roeleert niet."


Laatst bijgewerkt door Bor_ op di 27 feb, 2018 11:22 am, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 dec, 2017 12:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 maart, 2015 10:43 am
Berichten: 342
Hoe het ooit allemaal begin:
Afbeelding

In een relatief korte tijd de auto volledig omgebouwd naar eigen inzicht. Auto stond destijds op air.
Afbeelding

Na een tijd zo rond gereden te hebben ( lees max 50km per jaar ) besloten om de auto terug te bouwen naar een wat meer praktische setup met voornamelijk eigen gemaakte onderdelen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De Civic is nog verre van klaar, maar hij rijdt in ieder geval wel weer.

_________________
"Iets wat op voorraad ligt, roeleert niet."


Laatst bijgewerkt door Bor_ op vr 22 dec, 2017 16:05 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 dec, 2017 12:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 maart, 2015 10:43 am
Berichten: 342
Zoals te zien is op de voorbeeld foto's zijn er behoorlijk wat aanpassingen nodig om van een standaard kitje mijn auto na te maken.

Hiervoor ben ik uiteraard op zoek gegaan naar referentie materiaal en de nodige onderdelen. Dit neemt niet weg dat er voornamelijk scratch onderdelen gemaakt zullen worden.

Grote voorbeelden hiervoor zijn 'van Hattem' in het vrachtwagen deel en een online build die ik gevonden heb. Van Hattem zijn bouwprojecten staan vol met nuttige informatie over het maken van onderdelen uit styreen, hopelijk dat ik daar wat dingen van kan afkijken.

Het voorbeeld:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
"Iets wat op voorraad ligt, roeleert niet."


Laatst bijgewerkt door Bor_ op vr 22 dec, 2017 16:06 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 dec, 2017 12:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 maart, 2015 10:43 am
Berichten: 342
Het verzamelen van onderdelen kan dus beginnen.

Als eerste het motorblok, dit is helaas geen standaard versie die op schaal verkrijgbaar is. Gelukkig een klein webshopje gevonden die dit een hele tijd geleden eenmalig heeft gemaakt voor een klant en zo vriendelijk was om hem nogmaals te produceren voor mij. Deze is momenteel onderweg vanuit de states.

Afbeelding

Vervolgens de stoelen, daar ben ik op de website van USCP een vergelijkbaar setje van tegen gekomen.

Afbeelding

USCP is daarnaast ook bereid gevonden om de velgen op schaal na te gaan maken, deze zullen tevens in productie genomen worden!
Hierover later meer, ik verwacht deze in februari van 2018 te mogen ontvangen.


Dan het gedeelte waar ik jullie hulp zeker bij nodig zal hebben! Hoe ga ik mijn voorbumper nabouwen?!!
Ja ik heb mijzelf goed ingelezen en heb een idee wat mogelijk zou kunnen zijn. Hoor uiteraard graag jullie mening en tips!

Wat ik van plan ben. Het stappen plan
1. Bumper opmeten en uittekenen, zowel digitaal als op papier.
2. Onderdelen uit evergreen plastic snijden en op een verschaalde afdruk van de tekening plakken en uitsnijden.
3. Veel passen en meten
4. Onderdelen plamuren en schuren ( wat is de beste plamuur hier voor? Gebruik nu milliput, maar vind dat niet fijn werken )

De openingen gaan op deze manier lukken, daar ben ik van overtuigd. Echte de schuine ronding in de bumper vanaf de grill tot de bodem, daar heb ik zo mijn vraagtekens over.

Ben benieuwd wat jullie verzinnen!

Dat was hem. In februari zal de daadwerkelijk bouw waarschijnlijk echt gaan beginnen.

_________________
"Iets wat op voorraad ligt, roeleert niet."


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 dec, 2017 20:41 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
Een indrukwekkend project. Ik heb geen verstand van dit soort motorblok maar ik weet dat je hier ook leuke dingen kunt krijgen:
http://www.eightyone81.com/category/products/engine-kit/

En hier heb je ook nog een mooie transit
http://www.c1-models.com/resin/widebody-honda-civic

Succes
Arno

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 dec, 2017 22:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Leuk!

Ik zou in ieder geval zoveel mogelijk proberen te werken met styreen en zo min mogelijk met plamuur. De kunst is om zoveel mogelijk terug te leiden naar simpele vormen die al zoveel mogelijk de echte vorm benaderen. En die je dan met schuren in vorm brengt. Goed dat je afkijkt bij Zeger, hij is een styreenkunstenaar, maar zo zijn er nog wel een aantal hier op het forum. (Naast de (vrach)autohoek ook in de Vliegtuighoek, maar ook bij de scheepsmodellen) Maar bij Zeger van Hattum zie je ook nauwelijks plamuur.

Ikzelf werk het meeste met 0,5 mm styreen en wat strips van Evergreen.
In mijn verslag van de Lancia 037 (zie onderschrift) op pagina 2 en 3 zie je een beetje hoe dat in zijn werk gaat.

Als je gaat opvullen zijn er veel mogelijkheden. Een paar uitgelicht waar ik ervaring mee heb;

Autoplamuur (die blikken met zo'n tubetje verharder)
Werkt redelijk. Voordeel is dat als het nog aan het uitharden is dat het dan nog makkelijk in vorm te snijden is. Daarna wordt het bikkelhard en kost het veel schuurenergie om dat weer in vorm te krijgen. Soms brokkelt het van styreen af.

Tamiya putty;
Smelt samen met het kunststof. Hechting is dus goed. Maar dunne objecten kunnen door dat smelten ook vervormen. Dikke lagen worden na droging ook erg hard.

Vallejo putty;
Een acrylputty die iets zachter is, hechting is niet altijd optimaal. Maar kan makkelijker worden geschuurd. Krimpt iets.

Secondelijm met bloem/soda
Vooral voor bijvoorbeeld de luchtbellen zoals je ziet in het resin-motorblokje de ideale opvulmanier. Wordt na droging ook heel hard maar laat zich goed schuren.

Wat ook goed werkt is het te plamuren gebied, Zoals bijvoorbeeld een naad rondom af te plakken voordat je plamuur aanbrengt. Zo houd je het plamuurgebied klein en dat is makkelijker met schuren.

Tip voor schuren van kleinere delen (geen hele body) een nagelvijl van de drogist. Je hebt ze met 4 gradaties in 1 vijl.

Voor mij werkt dit alles prima. Maar probeer vooral zelf veel ervaring op te doen.
Voor iedereen is dit weer anders.

Houd ons op de hoogte van dit interessante object!

Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 dec, 2017 10:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1394
Woonplaats: Deventer
Mooi project Bor,

Hele mooie civic ook, mooi uitgebouwd en top kleur.

De bumper zou ik ook volledig uit styreen maken, het bovenste randje vd kit kun je dus gewoon gebruiken en vanaf daar naar beneden werken.
Als je de openingen en schuine randen wilt gaan scratchen zou ik daarna vanaf onderaan eerst de bumperlip maken en dan weer naar boven gaan werken.


Op de 1e voorbeeldfoto vd civic met het nieuwe stuk styreen bumper erop zou je dan stukken kunnen insnijden en naar achter kunnen drukken.
Deze naar achter gedrukte stukjes kun je dan onderaan op de lip weer vastzetten met een stukje styreen vierkant strip.

In mijn build van de Lancia Lasupra heb ik ook mn bumper verbouwd daar kun je ook nog meer ideeen opdoen. (pagina 13}

Voor wat betreft de motor, volgens mij is deze wel standaard te verkrijgen zie onderstaande link bij BNL.

http://www.b-n-lresins.com/shoppingopencart/Aftermarket-resin-cast-1-24-1-25-scale-model-model-Honda-VTEC-engine

suc6 met de build, ben benieuwd hoe het zal verlopen.

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 dec, 2017 15:32 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6319
Woonplaats: Blauwhuis
Mooi Project.

Ik heb volgens mij een civic liggen uit de tunerserie van revell, daar zitten ook diverse tuning delen bij.
Als je er eventueel wat aan zou hebben stuur dan maar een PB ( oh, ik zal eerst even kijken of ik hem echt heb :wink: )

_________________
Grt'n Dennis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 dec, 2017 20:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 maart, 2015 10:43 am
Berichten: 342
Heren, hartelijk dank voor jullie reacties.

Waar jullie naar refereren zijn inderdaad Honda blokken, maar dan de grote mannen versie de B-serie VTEC blokken. Ik moet het (voorlopig) nog doen met een aangepakte D-serie en daar zijn dus geen varianten van te vinden. Behalve het exemplaar wat ik nu heb weten te bemachtigen.


@Midnight Creep, heel erg bedankt voor je tips wat betreft de opbouw van de bumper. Zo had ik het ook ongeveer in mijn hoofd zitten, goed om te zien dat de denkwijze iig correct is.

@Odorf, dat was dus een van de stukjes waarvan ik niet zeker wist of het zou kloppen. Het is dus echt terug schuren en niet de laatste randjes plamuren. Duidelijk! Heb jaren bij een schade herstel afdeling van een vrachttransport bedrijf gewerkt, dus weet mijn weg in plamuren en schuren wel te vinden.

Secondelijm en bloem zal ik eens mee gaan testen. Autoplamuur heb ik nog blikken van staan, maar leek mij minder geschikt voor modelbouw.
Voor het klussen in huis heb je kant en klare plamuur uit een tube, is weliswaar voor hout bedoeld maar werkt zeer prettig. Keer experimenteren of dit ook houdt op styreen. Nooit meer mengen en altijd de juiste verhoudingen hebben is wel prettig.

@Deathtrap, bedankt ik ken C1-models en heb die kit toevallig vorige maand gekocht. Deze is echter voor de EG en niet voor de EK maar zeker een mooie kit!

@tankard, Thx we hebben contact ;)

_________________
"Iets wat op voorraad ligt, roeleert niet."


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 dec, 2017 11:52 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 sep, 2008 12:14 pm
Berichten: 7700
Woonplaats: ridderkerk
Bij de bouwmarkt hebben ze grote tubes alabastine autoplamuur , werkt super en is relatief goedkoop in verhouding tot speciale modelbouw plamuur


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 44 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement