Ook al ligt de Abarth nog steeds te wachten om gereanimeerd te worden heb ik toch maar een andere auto kit gepakt. Ik wil bij deze kit namelijk een idee uitvoeren wat al een tijdje in m'n hoofd zit en redelijk wat denkvermogen in beslag neemt...
Ik heb een top 3 van favoriete musclecars, en dit is daar één van.
Mag ik u voorstellen...
1968 Dodge Charger R/T:Bron: http://www.classic-car-history.com/1968 ... harger.htmWaarschijnlijk zullen een hoop van jullie (vooral de oudere garde ) aan The Dukes of Hazard denken bij het horen van de naam Charger. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet eens meer weet waar ik voor het eerst kennis heb gemaakt met deze auto... Wel weet ik nog dat de typische grille mij altijd bij is gebleven, en zo zijn we nu tig jaar verder, is het, zoals gezegd, één van mijn favo's op musclecar gebied, en ga ik nu een poging wagen om een mooie Charger neer te zetten.
Ik wil deze auto ietsjes customizen, en voor één onderdeel zal ik mijn (beperkte) scratchvaardigheden uit de kast moeten halen..
Qua kleur ben ik er ook nog niet uit, in mijn ogen komt deze auto in donkere kleuren letterlijk het beste uit de verf, dus ik dacht aan iets als donkergroen, donkerrood, of misschien iets in de richting van oranje, maar dan vrij donker. Ook over de manier van spuiten twijfel ik nog, aangezien ik ergens wel benieuwd ben hoe het eruit ziet als ik begin met een zilvergrijze laag, en dan met een transparante verf de kleur aanbreng. Zodat ik dus een soort Candy effect krijg.
We gaan het zien, eerst maar naar de kit kijken!De kit dus! Het is de 1/25 kit van Revell, en als ik het copyright merkje mag geloven komt de kit uit 2013.
Ik had al een beginnetje gemaakt, dus de sprues missen wat onderdelen.
Dan nu de voortgang! Ik was begonnen met een deel van het customizen, wegens ik wil deze Charger een blower geven! Jawel!
Echter!
Ik ben niet zo'n fan van die brievenbussen die boven de motorkap uitsteken, dus dit soort geintjes:
Bron: http://www.nocarnofun.com/video-1968-do ... show-2011/...zal ik nooit bij dit soort auto's uithalen, ik vind maar dat het de lijn verpest...
Maar goed, om alles onder de kap te proppen ging nog een hele uitdaging worden! Nu wilde ik ook niet zo'n enorme blower erop zetten, maar eerder iets zoals dit:
Bron: http://board.moparts.org/ubbthreads/ubb ... usage.htmlNu zou dit een 440 motor zijn, wat inhoudt dat dit een V8 is met een cilinderinhoud van 440in³, oftewel 7,2 liter. De Charger kon met een variant van deze motor, de 440 Magnum, uitgerust worden (mits je centen had, anders mocht je het uitzoeken met een 3,7 liter 6-pitter
).
Nu zitten er trouwens 2 kappen bij de kit, een "stock" en "street" motorkap.
Street:
Stock:
Mocht de boel nou echt niet onder de street kap passen, zou ik evt. nog de stock kap kunnen gebruiken.
En als ik de stock kap ga gebruiken kan het mogelijk nog aantrekkelijk zijn om eens te kijken voor wat mooie luchtfiltertjes.
Maar goed, de eerste delen die ik geplakt heb zijn de grotere stukken van de motor en versnellingsbak, zodat ik in ieder geval de basisvorm heb. De kleine stukjes komen later wel nadat ik wat verf tegen de motor heb kunnen smijten. Daarna heb ik de basisvorm van de blower gemaakt door heel simpel 2 plastic buisjes van 3,3-ish millimeter dik tegen elkaar te lijmen. Vanaf daar gaan we verder met de boel aankleden, maar voor nu is het een prima stukje om te kijken hoe hoog het geheel gaat worden.
Tevens heb ik het chassis, het koetswerk en wat andere stukjes droog in elkaar gezet zodat ik wist hoe het koetswerk op het chassis kwam. Puur om te zien op welke hoogte o.a. de motorkap zou komen.
Toen de motor + versnellingsbak in de auto lag had ik aanvankelijk vrij veel ruimte. Maar het inlaatspruitstuk, carburateur en luchtfilter zaten er nog niet op, dus dat kon de boel ook aardig vertekenen...
De motor met mock up blower zag er zo uit (zonder carb en filter):
De as met de poelie komt later nog op de blower natuurlijk. Voor de zekerheid had ik het spruitstuk wat lager gevijld, en dan was het nu eens kijken of het onder de kap ging passen!
...
...
...
Dat ging het niet...
Het was zelfs te hoog voor de street kap...
Ik had nog plastic buis van 2,5mm liggen, dus ik ging eens kijken of dat wel ging passen...
Even naast elkaar om het verschil in dikte te zien:
En dan eens kijken of de stock kap dan wel ging passen (wegens de street kap ging 'm sowieso niet worden op deze manier...)...
Yup! Misschien dat ik de luchthapper wat dunner vijl, en ik kan het inlaatspruitstuk nog iets lager maken. En ik kan aan de gang om de blower meer vorm te geven. Gaat een uitdaging worden!
Well, tot zover!
Danny