Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 10:33 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 27 nov, 2019 6:10 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10553
Woonplaats: Installation 05
Marc, de kit voorziet niet in een blower, dus dit is een scratch onderdeel aangezien de blowers die als aftermarket beschikbaar zijn te groot zijn voor wat ik wil.
Intussen ben ik nog een uitdaging tegengekomen. De kitvelgen hadden haast geen mogelijkheid om te zien wat erachter zit, en bij m'n nieuwe velgen wel. Dat betekent dus dat ik wat remmen moet zien te fabrieken. Bij de voorwielen is wel iets in die richting meegeleverd, maar achter totaal niet. Allemaal uitdagingen, maar wel uitdagingen die ik leuk vind. :mrgreen:
En inderdaad, de velgen staan erg mooi! Ik moet ze nog wel even passend maken op de assen.

@ Marc S., De kleur moet nog wel donkerder worden, dus daar zijn we voorlopig nog niet klaar mee.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 nov, 2019 8:55 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4396
Woonplaats: Aartselaar
Eerlijk ik heb zulke compressor nog niet veel gezien , ik denk dat deze van hetzelfde merk is als de door ons gekende Roots compressoren een specialeke , nu mijn Studebaker Avanti had ook een rare compressor die stond ( of hing ) naast de motor een grote ronde blok aangedreven met een riem
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 nov, 2019 10:20 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10553
Woonplaats: Installation 05
Roots compressoren danken hun naam aan de uitvinders van dit principe luchtpomp; de gebroeders Roots.
Verder heb je ook de twin-screw superchargers en uiteraard ook de centrifugale superchargers.

Los van het type compressor zijn ze er in allerlei verschillende maten, van enorme apparaten die het gezichtsveld van de bestuurder behoorlijk beperken, tot vrij kleine exemplaren zoals op de 4-pitter die ik liet zien. Persoonlijk vind ik dat het nog onder de motorkap moet passen. :mrgreen:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 nov, 2019 12:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4396
Woonplaats: Aartselaar
dat dacht ik wel suc6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 nov, 2019 19:40 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6319
Woonplaats: Blauwhuis
Danny, er zijn ook kleinere blowers in de aftermarket te vinden.
Zoek maar eens een setje van Revell USA motoren, daar zit vaak ook een blower in die niet zo gigantisch is.
Voor een setje knappen remmen kan je terecht bij scalemodeler.

Leuk om te zien dat je deze weer hebt opgepakt.
Ben benieuwd hoe de kleur gaat uitpakken.
Motorkap kan je beter zijdemat zwart maken, staat net wat bruter.

_________________
Grt'n Dennis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 nov, 2019 20:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 dec, 2007 20:21 pm
Berichten: 2749
Woonplaats: Emmeloord
Een paar merken die hele kleine superchargers maken:
Procharger, Paxton, Vortech
Afbeelding
Dit zijn letterlijk door een riem aangedreven turbo's, zo klein als dat ze zijn.
Deze worden vaak naast of voor de motor ingebouwd.
Alleen nu komen we bij het volgende dingetrje, de brandstoftoevoer...
Bij een klassieke V8 met supercharger zijn de carburateurs bovenop de supercharger gemonteerd.
Dus eigenlijk heb je dan eerst het luchtfilter, dan de carburateurs, dan de supercharger, dan de inlaat.
De kleine superchargers worden vooral toegepast bij injectiemotoren waarbij er schone en droge lucht de motor in wordt gepompt.
De brandstof wordt pas in de inlaat ingespoten.

Bij deze auto worden carburateurs gebruikt en zit je dus eigenlijk vast aan de eerste setup van 2 grote carburateurs bovenop de supercharger en dus een gat in de motorkap.
Wil je dat niet en wil je het toch technisch kloppend laten lijken, dan zou je eigenlijk de motor moeten ombouwen naar injectie, ofwel een inlaat spruitstuk bouwen met een collector en 8 buisjes naar de cilinders.
Op de collector kan dan middels een flinke slang de compressor aangesloten worden, waar dan weer het luchtfilter op is aangesloten.

Ofwel, wat jij wil kan irl eigenlijk niet zonder flinke aanpassingen linksom of rechtsom.

Antonio.

_________________
Toch maar eens wat lopende projecten afmaken, zijn er een paar teveel.
Overzicht van mijn projecten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 dec, 2019 18:54 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10553
Woonplaats: Installation 05
Ik volg je helemaal Antonio, maar om nou de boel om te bouwen naar injectie... Wil er geen restomod van maken, maar enkel een wat aangepast origineel exemplaar.
Ik heb me op onderstaande foto gebaseerd toen ik begon met het project:
photo 420128
Dit noem ik een redelijk formaat blower. Nu weet ik dus niet wat voor motorkap erop zit, maar het kan zijn dat hier een cowl induction hood op zit. De instrumenten die op de motorkap gemonteerd zitten (net aan te zien bovenaan de foto) lijken in ieder geval te bevestigen dat er een verhoging in zit. Tevens denk ik een brandstofleiding tussen het luchtfilter en de blower te zien, dus er zit waarschijnlijk een carb tussen.
Ik weet niet meer zeker van welke auto deze foto is, maar de motor is in ieder geval wel een 440 Magnum, dezelfde als in de Charger.
Hier nog een vergelijkbare (compacte) installatie uit een '67 Dodge Pickup:
Afbeelding
Bron: https://mfpclassiccars.com/dodge/464270 ... black.html
Dit is zeg maar waar ik naartoe wil werken; een 'normale' luchtfilter, enkele carb, en een blower van 'normaal' formaat. :mrgreen:

Intussen heb ik de boel wel passend gekregen en twijfel ik alleen nog of ik de blower wat langer maak. Intussen ben ik de supercharger z'n vorm aan het geven en heeft het blok ook z'n oranje fabriekskleurtje gekregen.
photo 492394
photo 492396
photo 492398
photo 492399
photo 492400
Dryfit van de diverse componenten op het blok:
photo 492401
En de motorkap past er nog gewoon op. :)

Een andere uitdaging was dat ik nog een oplossing zocht voor de binnenste helft van de velgen. De kitonderdelen pasten niet op dan wel bij deze aftermarket velgen, en bij gebrek aan buismateriaal om de velg net zo breed als de band te maken heb ik dit maar opgelost met sheetplastic. Minder mooi (wegens lijmnaad) maar het doet wat het moet doen.
photo 492380
photo 492388
photo 492389
photo 492390
Later heb ik de strip nog even vlak geschuurd en voor wat je er tussen de spaken van de velgen nog van gaat zien vind ik het prima.

Een andere uitdaging waren de remmen. Er zijn 2 schijven meegeleverd voor de voorremmen, echter mis ik per wiel een halve remklauw (de helft die je door de velg gaat zien), dus dat mag ik nog scratchen. Tevens heb ik een poging gedaan om de diameter van de schijven wat te vergroten, maar dat is vooralsnog niet gelukt. De plastic strip brak steeds bij het verlijmen, dus dat is waarschijnlijk te dik geweest. Ik ga nog eens kijken of ik met een dunnere maat betere resultaten kan behalen. De achterremmen zijn geheel niet aanwezig, maar dat was nog verrassend makkelijk op te lossen. Ik had nog wat plastic buismateriaal liggen wat precies over de naaf van de velg paste, en op die manier kon ik makkelijk wat trommelremmen fabrieken. :mrgreen:
photo 492379
photo 492381
photo 492387
photo 492392
Het is een simpele oplossing, maar het werkt voor mij. :)

En na deze aanpassingen maar even kijken hoe dit allemaal onder de auto staat. De vooras zit al permanent op z'n plek, de achteras is met Liquitape tijdelijk gemonteerd.
photo 492395
photo 492393
De voorkant zou ietsjes mogen zakken inderdaad, ik zal even moeten kijken hoe dat het makkelijkst te doen is. En wellicht dat ik de kont ietsjes omhoog ga brengen.

Close up van de linker achterband, de remtrommel en de verbreedde velg zijn goed te zien en persoonlijk ben ik wel blij met het resultaat. Zolang de lijmnaad van de plastic strip aan de bovenkant zit ga je die niet meer terug zien.
photo 492391
Wat wel een dingetje is wat ik mag aanpassen, is dat de gehele achteras een stukje naar voren mag schuiven, wegens het wiel zit bijna tegen de achterkant van de wielboog.
Nou ja, dat kan er ook nog wel bij! :mrgreen:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 dec, 2019 21:46 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6319
Woonplaats: Blauwhuis
Danny, hij mag voor nog wel een heel stuk lager :wink: . Of achter een stuk hoger.

_________________
Grt'n Dennis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 dec, 2019 22:40 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10553
Woonplaats: Installation 05
Dat laatste is sowieso makkelijker voor elkaar te krijgen, en kan ik combineren met het naar voren brengen van de achteras. Ik kan aan de voorkant eens kijken of ik de spindels hoger kan plaatsen, maar wil niet in de knoei komen met de stuuruitslag. Nu vertekend de foto wel een beetje omdat de wielbogen vóór wat groter zijn dan die achter, en m'n snijmatje een klein beetje bol staat. :mrgreen:

We gaan er eens mee spelen. :brouw:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 dec, 2019 18:53 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6319
Woonplaats: Blauwhuis
Danny, een Charger hoort voor laag te staan ( band bijna helemaal in de wielkast ).
Zie nu pas dat je achteras iets te ver naar achter staat :lol: .

_________________
Grt'n Dennis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement