Mooi bezig hoor met die dubbele Webers met open kelken! Toch wel een essentieel deel van een rally build en zeker bij een model met inkijk zoals deze mogen die niet ontbreken. Hoewel het in de praktijk ook niet allemaal even rooskleurig is hoor met die trompetten. Met open kelken moet je namelijk enorm opletten dat je geen slok water naar binnen zuigt, want water is niet samendrukbaar en dan zou de motor op zijn compressieslag uit elkaar spatten.
Vorig jaar reed ik een rally waar op een gegeven moment een baantje over enkele honderden meters ook dienst deed als afwatering, in die mate dat er overal 10 a 20cm water op stond. Je was dus effectief door een sloot aan het rijden, maar dan in lengterichting ipv dwars.
Alle wagens met open kelken gingen daar aan 10-20 per uur door om de boel droog te houden. Ik kwam achter zo'n Escort met open kelken aan met een Delta integrale, welke een lang gefilterd inlaattraject met turbo heeft. Ik gokte er dus op dat die geen grote borrels tot in het blok zou krijgen, en ging er aan 100 per uur door.
Op dat ene stukje had ik de -overigens wel snelle- Escort zo ingehaald. Na die passage miste de Delta gedurende enkele seconden wel een paar ontstekingen omdat de bougiegaten vol water stonden maar daar rijd je dan maar gewoon doorheen.
Nog veel succes met de rest van deze boeiende bouw!