Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 9:26 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 16 jan, 2017 19:04 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3211
Daar er naast het drama van de A-10 ook gebouwd moet worden voor een GB ga ik met deze beginnen. Nou is moeten natuurlijk een groot woord, maar ja :)

Afbeelding

Het icoon van communistisch Oost-Duitsland: de Trabant. Gebouwd tussen 1957 en 1990 door VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau staat de Trabi
bekend als oncomfortabel, langzaam, luidruchtig, en vies. Maar ja, als je geen concurrentie hebt op de automarkt zijn dat allemaal dingen waar je je niet
heel ongerust over hoeft te maken natuurlijk. Uiteraard waren er ook voordelen, zoals de voor die tijd ongebruikelijke voorwielaandrijving en onafhankelijke
suspensie. In bijna 30 jaar werden er meer dan 3 miljoen gebouwd, terwijl het ontwerp in die tijd nauwelijks veranderde. De Trabant is voorzien van een
2 cilinder 600 cc tweetakt motor (?) die een goeie 19 kw/26 pk genereert en de auto van bnog geen 600 kg van 0 naar 100 krijgt in een schone 21 seconden.
Die 100 km/h is trouwens ook zo ongeveer de maximum snelheid.

De enige foto die ik kon vinden van betreffend model is de boxart - Revell heeft in het kader van het goede doel een aantal trabants laten beschilderen en verkocht.
Deze variant werd opgesierd door de Leipzig Graffiti Association.

------------------------------------------------------------------------

De gietraampjes zijn 2 aan 2 verpakt in een plastic zak, en vervolgens werden alle plastic zakjes weer in een grote verzameld. Uitzondering waren die niet verpakte
body en het glaswerk dat zijn eigen zakje heeft. Voor een model van krap 15 cm toch nog een indrukwekkend aantal onderdeeltjes.

De instructies zijn zoals we gewend zijn van Revell:

Afbeelding

Een groot decalsheet hoort erbij - de volledige body moet straks beplakt worden!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De motorkap en achterkap zijn beide beweegbaar, en het dak wordt los geleverd zodat je die zonder lijm kunt bevestigen en desgewenst kunt verwijderen
om het interieur te tonen. Daarnaast hebben we 5 wielen met rubber banden en geen verchroomde onderdelen. Dat scheelt weer stress.

Afbeelding

Het glaswerk lijkt van uitstekende kwaliteit. Geen vertekening van de snijmat voor zover ik zie. Ik moet wel even kijken of die onregelmatigheid in het glas
zit of alleen de foto is.

Afbeelding

Afbeelding

------------------------------------------------------------------------

Zoals gebruikelijk van Revell beginnen we met het herbouwen/verbouwen van de doos. Kap met boxart lossnijden en zijkanten vastmaken middels
een nietapparaat, en dan hebben we iets bruikbaars.

Afbeelding

Dan even de body controleren op gietnaden, van welke we op een paar plekken iets zien, en dat wordt snel bijgewerkt.

Afbeelding

En dan door naar het motorblok.

Afbeelding

Ziet er best aardig uit, al had de passing een tikkeltje beter gekund. Als je de motorkap open doet is alles wel goed te zin, dus wat werk is vereist.
De ventilator (?) is dan wel best weer aardig....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 jan, 2017 19:40 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6319
Woonplaats: Blauwhuis
Blokje vervangen door een lekker V8 blokje :mrgreen:

Ben benieuwd hoe die past, schijnt best een leuke kit te wezen.

_________________
Grt'n Dennis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 jan, 2017 23:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Van alle autokitjes die ik heb gebouwd is dit degene waarbij de beweegbare onderdelen (draaiende en sturende wielen, motorkap, kofferklep) het beste functioneren. De kleppen vallen vrijwel naadloos dicht als je het netjes bouwt en het zit stevig aan elkaar. Wel zijn de scharnieren die dit mogelijk maken te groot om mooi op schaal te zijn, het is dus het één of het ander.
Het dak glijdt ongelijmd erg snel van de auto af dus die heb ik zelf gewoon vastgezet.
Succes!! :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 jan, 2017 0:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuk, weer een Trabantje.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 jan, 2017 16:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 sep, 2008 12:14 pm
Berichten: 7700
Woonplaats: ridderkerk
hee weer een :) leuk !


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 jan, 2017 12:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 18 aug, 2015 20:50 pm
Berichten: 42
Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam
hoe werk je die naden weg met welke schuur papier als ik vragen mag

_________________
http://ronaldomodelbouw.weebly.com
Alles op het gemak dan komt alles goed


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 jan, 2017 22:55 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3211
De gietnaden bedoel je? Ik heb wat schuurspul van FloryModels. Degenen die lekker zacht zijn zodat ze een rond iets niet meteen plat wordt geschuurd.

Deze dus:

Afbeelding

-----------------------------------------------

En verder. Eerst maar eens wat lijm ertegenaan gooien:

Afbeelding

Nou heb je natuurlijk wel een leuke naad aan de achterkant. Niet dat je er veel van zal zien, maar dan nog.

Afbeelding

En presto.

Afbeelding

En dan de klep van de voorkap en achterbak. Een kap en een systeem om hem bewegend te houden. Iets oversized, maar wederom met wat werk eraan om het
netjes te krijgen als je er een open zet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nog wat klein spul:

Afbeelding

En dan, net als je de body in de primer wil zetten zie je de binnenkant van het dak....

Afbeelding

oeps

Afbeelding

het motorblok voorzien van wat kleurtjes:

Afbeelding

en een wash:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en op zijn plek:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De onderkant voorzien van wat verf en een drybrush:

Afbeelding

En dan maar eens wat in elkaar zetten. De voorwielen zullen niet kunnen bewegen (wel draaien, niet sturen), maar zo is de kit nou eenmaal ...

Afbeelding

En de achterkant.

Afbeelding

Hier moet ik nog maar eens over denken: teveel bruin op bruin. Misschien de kuip grijs en dan de stoelen houden als ze zijn.

Afbeelding

En wat kleur voor onder de motorkap:

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 jan, 2017 22:59 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10553
Woonplaats: Installation 05
Motortje ziet er leuk uit, met een heel klein beetje extra moeite kan je bougiedraadjes aanbrengen, enkel even kijken waar de verdeler zit.

Maar goed werk tot zover. :brouw:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31 jan, 2017 0:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
De voorwielen zijn gewoon sturend op te bouwen hoor! Je moet de asjes met een hete schroevendraaier plat drukken zodat de oogjes opgesloten worden. Werkt prima en zit stevig in elkaar, maar voor het vastzetten van de boel valt natuurlijk ook wat te zeggen dus het is net hoe je het wilt. Ik heb zelf in de draaiende assen van de wielen wat zuurvrije vaseline gesmeerd zodat de wielen aardig soepel draaien maar speelgoed wordt het natuurlijk niet.

De Trabant heeft geen verdeler, maar heeft per cilinder een eigen bobine (2). Per bobine gaat er een dikke kabel direct naar de bougie. Daarnaast zitten op elke bougie twee draadjes aangesloten naar onderbrekerpuntjes uit het zicht o.i.d., zie onderstaande foto.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... sden_2.jpg

Leuk, die gekleurde deeltjes. Het luchtfilter (tonnetje) wordt ook nog weleens rood gespoten net als het bovendeksel daaronder, dus als je nog meer kleur wilt kun je je daarop uitleven :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31 jan, 2017 7:28 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3211
Klopt, zou wellicht kunnen. probleem is alleen dat er op die as een bolling zit (differentieel)? en die moet op zijn plek zitten omdat de bovenste helft aan het motorblok vastzit. Daarnaast zit het asje met 2 pinnen vast aan de onderkant. Ook dat is natuurlijk te verhelpen, maar ik heb het maar zo gelaten.

Hmm. Ik had de kleurtjes daarbinnen toch heel anders. Even denken of ik het hou als het is, of toch aanpas aan deze :)

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement