Daar er naast het drama van de A-10 ook gebouwd moet worden voor een GB ga ik met deze beginnen. Nou is moeten natuurlijk een groot woord, maar ja
Het icoon van communistisch Oost-Duitsland: de Trabant. Gebouwd tussen 1957 en 1990 door VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau staat de Trabi
bekend als oncomfortabel, langzaam, luidruchtig, en vies. Maar ja, als je geen concurrentie hebt op de automarkt zijn dat allemaal dingen waar je je niet
heel ongerust over hoeft te maken natuurlijk. Uiteraard waren er ook voordelen, zoals de voor die tijd ongebruikelijke voorwielaandrijving en onafhankelijke
suspensie. In bijna 30 jaar werden er meer dan 3 miljoen gebouwd, terwijl het ontwerp in die tijd nauwelijks veranderde. De Trabant is voorzien van een
2 cilinder 600 cc tweetakt motor (?) die een goeie 19 kw/26 pk genereert en de auto van bnog geen 600 kg van 0 naar 100 krijgt in een schone 21 seconden.
Die 100 km/h is trouwens ook zo ongeveer de maximum snelheid.
De enige foto die ik kon vinden van betreffend model is de boxart - Revell heeft in het kader van het goede doel een aantal trabants laten beschilderen en verkocht.
Deze variant werd opgesierd door de Leipzig Graffiti Association.
------------------------------------------------------------------------
De gietraampjes zijn 2 aan 2 verpakt in een plastic zak, en vervolgens werden alle plastic zakjes weer in een grote verzameld. Uitzondering waren die niet verpakte
body en het glaswerk dat zijn eigen zakje heeft. Voor een model van krap 15 cm toch nog een indrukwekkend aantal onderdeeltjes.
De instructies zijn zoals we gewend zijn van Revell:
Een groot decalsheet hoort erbij - de volledige body moet straks beplakt worden!
De motorkap en achterkap zijn beide beweegbaar, en het dak wordt los geleverd zodat je die zonder lijm kunt bevestigen en desgewenst kunt verwijderen
om het interieur te tonen. Daarnaast hebben we 5 wielen met rubber banden en geen verchroomde onderdelen. Dat scheelt weer stress.
Het glaswerk lijkt van uitstekende kwaliteit. Geen vertekening van de snijmat voor zover ik zie. Ik moet wel even kijken of die onregelmatigheid in het glas
zit of alleen de foto is.
------------------------------------------------------------------------
Zoals gebruikelijk van Revell beginnen we met het herbouwen/verbouwen van de doos. Kap met boxart lossnijden en zijkanten vastmaken middels
een nietapparaat, en dan hebben we iets bruikbaars.
Dan even de body controleren op gietnaden, van welke we op een paar plekken iets zien, en dat wordt snel bijgewerkt.
En dan door naar het motorblok.
Ziet er best aardig uit, al had de passing een tikkeltje beter gekund. Als je de motorkap open doet is alles wel goed te zin, dus wat werk is vereist.
De ventilator (?) is dan wel best weer aardig....