Zo daar is tie dan, het begin van de Lasupra.
Ik heb de bouwdoos en velgen vorige week binnen gekregen tja en dan gaat het toch jeuken om er aan te gaan beginnen.
Ik moet zeggen de afwerking en details van deze Hasegawa set is vele malen beter dan die van de capri.
Alle lucht roosters op de motorkap zijn netjes "open".
Niet dat dat zo blijft want alles wordt verbouwt, maar toch mooie details en dat geld ook voor de rest, ik laat even een paar fotos zien nog in plastic omdat het bouwen nog niet aan de orde is.
Ook de foto etch delen en riem materiaal voor de veiligheids- gorgels en de gespen zit er netjes bij.
De velgen had ik besteld bij dezelfde firma (1x verzendkosten is altijd goedkoper) dit zijn de velgen die op de blauwe Lancia zitten.
Ik had alleen gedacht dat ze zwart zouden zijn (omdat ze ook wel worden verkocht als TE37 Black) maar ze zijn bordeaux rood.
En de velgen brengen mij tevens tot een eerste actie want er zitten namelijk geen slicks bij maar wegbanden.
Op het 1:1 model (de rode) zitten de volgende banden; Michelin Porsche Cup Tires
en deze hebben de afmetingen: 25/64 aan de voorzijde en 30/68 aan de achterzijde.
Dat zijn inch maten en moeten dus worden omgerekend naar mm.
1 inch is 25,4 mm
dat wordt dan :
voorzijde diameter 642 mm en 270 mm breed in 1:24 wordt dat dan: diameter 26,75 mm en 11,25 breed
achterkant diameter 681 mm en 323 mm breed in 1:24 wordt dat dan: diameter 28,4 mm en 13,45 breed
(Diameters zijn buitendiameter)
Dus maar eens even aan het zoeken en kom uit bij de volgende slicks van het merk Renaissance alleen de diameter van de voorbandjes klopt in de tekst niet, daar staat 22x12,5 waarbij 22 mm de buiten diameter is en de binnen diameter is 21, dat zou betekenen dat de bandjes slechts 0,5 mm dik zouden zijn en dat lijkt me niet te kloppen.
De achterbandjes zijn volgens de tekst 28,5 mm in diameter, en als ik ze vergelijk lijken de voorbandjes wel rond de 26mm te zijn.
Zal wel ff gaan mailen met de shop om dat uit te zoeken.
En omdat ik nu het schaalmodel in bezit heb ben ik ook begonnen aan de schetsen en tekeningen van het buizen chassis.
Bij de Capri was ik deze stap al lang voorbij toen ik begon op het forum, dus nu kan ik mooi alles laten zien.
Ik ben begonnen met het checken van de wielbasis 1:1 en die van het model.
Dat is bij het 1:1 model 2479 mm om gerekend naar 1:24 is dat 103,3 mm, en dat klopt exact met het model uit de bouwdoos
Daarna ben ik schetsen gaan maken van de de onderste laag van het chassis, van de zijkant en van de voorkant.
Van boven gezien:
Alle belangrijke maten die ik nodig heb om deze exact te kunnen kopieren heb ik aangeven met maat strepen en daarna aan de hand van de vele fotos die ik heb uit/om gerekend naar 1:24.
datzelfde voor de zijkant:
en de voorzijde.
Op de laatste schets staan bovenaan ook een aantal getallen met de tekst "Buizen" er voor, dat zijn de diktes van de gebruikte buizen voor het chassis.
45 mm wordt gebruikt voor de middelste rolkooi beugel (deze diktes zijn vast gelegd in de regels van de FIA)
40 mm voor de , laten we maar zeggen de overige buitenzijde van het chassis, dus op alle plekken waar de auto over heen rolt tijdens een crash.
en 30 mm voor alle overige buizen.
In 1:24 worden dan de dikste buizen 1,8mm de volgende worden 1,6 mm en de dunste worden 1,2 mm.
Met deze informatie ben ik de werk tekening gaan maken, op 1 A4 blad staan nu boven en zij aanzicht.
Alle belangrijke maten kan ik zo doortrekken van de bovenste tekening naar de onderste.
De dikke stippel lijnen verticaal zijn de posities van de wiel centers.
Aan de linkerzijde zit de achterkant van de auto en rechts de voorkant.
Even het schaalmodel erop gezet zodat jullie een beeld hebben hoe het exact past.
Op de tekening van de zijkant zie je de middelste rolbeugel en voorste onder een hoek staan, dat soort dingen meet ik op met een gradenboog op mn scherm van een foto die daar geschikt voor is , zoals onderstaande.
Een hoop maten ontbreken nog, vooral van de voorzijde van de auto, en de constructie aan de achterzijde heb ik ook nog niet helemaal uit gepluisd maar het begin is er in ieder geval.
Dit was het voor nu even, ik hoop dat er weer iets meer activiteit op de auto sectie komt want het is de laatste tijd wel erg rustig hier
.