Hallo,
Toch nog even een update plaatsen net voor het einde van het jaar.
De bouw gaat erg traag en heb daarom het een en ander opgespaard om te laten zien.
Een van de dingen die ik de vorige x heb laten zien waren de velgen en banden.
De banden zijn echter net iets te ruim voor op de velg (zie foto onder)
Ik heb daarom de velg van een extra randje styreen voorzien zodat de banden goed aansluiten.
Van 0,3mm dik styreen een strip in de breedte van de velg geknipt en deze aan de uiteinden schuin laten lopen zodat deze een goede aansluiting
krijgt die niet loslaat.
Om de strip alvast enige ronding te geven heb ik deze op een alu houder van een mesje gedraaid.
Vervolgens het eerste beginnetje vastgezet met styreenlijm.
En daarna de complete strip om de velg heen gelijmd.
De bandjes zijn ook breder dan ze zouden moeten zijn in vergelijking met het origineel dus dat heb ik ook meteen aangepakt.
Om dat goed te krijgen moest ik dus een randje van de band afknippen, daarvoor eerst met afplaktape de juiste breedte van de band afgeplakt.
En dan met een styreen-schaartje het teveel eraf geknipt.
Om de band daarna weer netjes in vorm te krijgen heb ik ze om de dop van een Micro sol flesje gedrukt zodat ze lekker strak eromheen
zaten en daarna met veel water en schuurpapier netje glad gemaakt en een kleine ronding aan de rand.
Bandjes en velgen zien er nu zo uit:
Nu dat gereed is ben ik maar weer eens verder gegaan met de wielophanging en dat is best wel een lastig stukje.
Om te beginnen heb ik de rijhoogte van de auto vastgelegd door een stukje styreen, met daarop 2 rondprofielen van correcte dikte gelijmd, onder de auto te plaatsen.
Van messing staafjes en buisjes waar ik oogjes van maak heb ik de ophanging in elkaar gesoldeerd.
De achterwiel ophanging ziet er zo uit.
Dit zijn de losse onderdelen:
Best wel complex, en dat ziet er op de auto als volgt uit:
En met de velg+band erop:
En hieronder even met de body erop om de rijhoogte te controleren met de vrijloop van de band.
Om de wielophanging straks aan het chassis gelijmd te krijgen moeten dus de hoogte en de horizontale locatie exact kloppen.
Om daar voor te zorgen heb ik een opstelling gemaakt waarbij de wielen zijn vervangen door stukjes styreen met een as-je op
de juiste hoogte en afstand van elkaar.
En mede daardoor kwam ik er (helaas) ook achter dat de horizontale afstand tussen de ophangpunten op het chassis te ver uit elkaar
zaten.
Effe lastig maar dat heb ik opgelost door de complete voorkant een paar mm in te korten.
Daardoor zijn er een paar kleine plekjes ontstaan waar ik het chassis heb doorgesneden maar het meeste is straks niet meer
zichtbaar en hetgeen wel zichtbaar is kan ik netjes afwerken.
Hieronder een tweetal fotootjes van hoe het er nu uitziet:
Daardoor passen ook de eerder gemaakte stukjes wielophanging van de voorzijde niet meer en moesten deze opnieuw worden gefabriceerd.
De bovenste (links en rechts) twee stukje wielophanging zien er nu zo uit.
Ik heb de ruimte tussen de oogjes en het ronde beugeltje opgevuld met soldeer en dat netjes in lijn van de ronding geschuurd.
dat ziet er wat strakker uit dan de vorige versie die ik had gemaakt.
Is niet helemaal volgens origineel maar ik ben er tevreden mee.
De onderste twee draagarmen zijn ook nieuw gemaakt, eerst even wat opgemeten en een kleine tekening 1:1 gemaakt:
Om deze daarna netjes van messing draad in elkaar te solderen:
ff checken met de tekening:
en daarna de smalle stukjes er nog tussen gesoldeerd.
Alle stukje vervolgens met 800 schuurpapier mooi glad gemaakt en een kleurtje gegeven.
Ik heb ze blauw gemaakt net als de eerder in mijn getoonde fotos van een setje "race suspension arms" , op de echte zijn ze zwart
maar ik vindt dit er wat meer uitspringen.
De remschijven/wielassen heb ik semi glans zwart gespoten (alles eerst in de primer natuurlijk, dat gold voor de blauwe ophanging trouwens ook):
Daarna heb ik de stukjes middels een spijker in de mini drill geplaatst en met een stukje schuurpapier de schijven weer ontdaan van alle verf.
Als laats nog een klein stukje van de motor, daarvoor heb ik alle loopwielen losgemaakt die bij de bouwdoos van de Toyota supra zitten.
Deze zijn zoals bij de meeste bouwdozen allemaal samen met de drivebelt gegoten maar bij de Lasupra worden er een paar onderdelen niet meer gebruikt.
er blijven slechts 3 loopwielen over te weten het krukas wiel een spanrol en het wiel van de dynamo.
(Olie en water worden door elektrische pompen rond gepomt)
Van het loopwiel linksboven heb ik ook de gaatjes nog uitgeboord.
En o ja het inlaat-spruitstuk ook in orde gemaakt en op het blokje gelijmd.
En even proefpassen of het nog past op het chassis.
Dat was het voor nu (lang genoeg dacht ik).
Iedereen alvast een prettige jaarwisseling en een gezond 2018.