Hallo ladies and gentlemen,
Zoals beloofd aan het einde van de T1 update is hier dan de update van de Lasupra.
Ik begin nu toch wel de eindfase in te gaan met dit model en dat mag ook wel, mn begin post is van 1 mei 2015
Het zijn vooral allemaal kleine dingen die het model af gaan maken die nu aan de orde komen al is het motor gedeelte niet echt een klein ding bij dit model.
Als eerst even de spiegel (alleen rechts komt er eentje ivm de cutaway aan de andere zijde), dat is een sport spiegel en lijkt niet meer op de originele van de Delta.
Deze heb ik daarvoor echter wel gebruikt.
Zoals je op de foto ziet is deze nogal hoekig en de Lasupra heeft een rond lopende spiegel.
Daarvoor heb ik eerst een stukje van de spiegel af gevijld:
En vervolgens van een styreen buis een stukje gemaakt dat er precies op past...
En op elkaar gelijmd:
Hij is ondertussen van een zwart kleurtje voorzien en op de body gemonteerd, foto heb ik nog niet gemaakt zie ik nu, dus die komt nog.
Volgende item: de airflow tunnel (diffuser) die achter onder de auto zit, die had ik al eerder gemaakt maar is een beetje krom getrokken:
Dus nieuwe gemaakt, de bemating had ik dus dat ging snel:
Ik heb hem hetzelfde kleurtje gegeven als de onderzijde van de auto en er wat verwering op aan gebracht alsmede een sleepoog.
Op het model/chassis heb ik een heel dun stripje styreen geplakt dat wat uitsteekt aan de achterzijde waar de diffuser op aansluit, deze kan ik er nu gewoon onder schuiven zodat het een los onderdeel blijft.
Dat moet zo blijven omdat ik anders het chassis niet meer in de body geschoven krijg.
En dan gaan we naar de voorzijde van het model waar nog het meeste gedaan moet worden.
Ik kwam er als eerste achter dat de voorste twee uitstekende delen van het chassis te kort waren zodat de intercooler en radiateur niet zouden passen.
Dus eerst dat stukje opnieuw gemaakt met een tijdelijke steun aan de voorkant.
Daarna een malletje getekend en uit papier geknipt om de onderzijde van de motor ruimte af te dichten.
Het is een beetje gokwerk want van deze bodemplaat heb ik geen enkele foto tussen mijn referentie fotos.
Aan de voorzijde komen daar een intercooler en een radiateur te zitten, beiden gescratched uit styreen en het oppervlak van de radiateur is een stukje photo etch rooster.
De intercooler:
En de radiateur:
Intercooler en bodemplaat in de verf gezet en geplaatst.
Dan werd het tijd om het chassis en motor samen te voegen, pas daarna kunnen de overige onderdelen worden gemaakt en geplaatst.
De koeling van de radiateur word verzorgd door twee elektrische fans die naast elkaar op de schuin staande radiateur zitten.
Toevallig zat er in een bouwdoos van een ferrari waar mijn dochter ooit aan was begonnen een item dat ik daarvoor kon gebruiken.
Ik heb daar een afdruk van gemaakt met instand mold en daarvan twee afdrukken gemaakt met green stuff.
Deze eerst een alu kleurtje gegeven;
en daarna de randjes een zwart likje verf:
De volgende fotos laten zien de geplaatste radiateur en elektrische fans.
Ook bij dit model zit er net als bij de T1 een K&N luchtfilter op, ditmaal een conische.
En ook hier, net als bij de T1, toch weer een poging gedaan om er zelf een te scratchen.
Als voorbeeld heb ik daarvoor een fiets ventieldopje gebuikt, daar een afdruk van gemaakt met instand mold.
Het ventiel dopje is echter te groot en daarom heb ik de kleine mal aan 1 zijde doorgesneden en een stukje ertussen uit gehaakd zodat de diameter kleiner werd.
Dat gevuld met green stuff..
Het resultaat was echter niet bevredigend omdat door de zachte textuur van de instand mold de vorm niet rond bleef en hij was nog steeds te dik.
Dus methode aangepast, een klein stukje rondstaaf midden in de mal met daaromheen greenstuff, dat werd beter.
Hieronder de eerste afdruk die niet goed was, de tweede die wel goed is gelukt en het originele ventiel dopje.
Aan de voorzijde heb ik een stukje rond styreen geplaatst en een metalen ringetje eromheen.
En in kleur, later nog een donker rode wash erover gedaan om het iets roder te maken.
Om de ruimte voor het motor blokje op te vullen moest ik eerst de schokdempers scratchen.
Ik heb de dempers de Lancia doos gebruikt en aangepast, op deze dempers zit een dubbele rij spiraal veren gemonteerd:
En dan gaat het vlug want ik heb de dempers van een kleur voorzien geplaatst en daarna allerlei leidingen en lucht slangen toegevoegd, kijk zelf:
Laatste wat ik kan laten zien is de afgewerkte lucht tunnel die binnen in de auto aan de achterzijde de luchtstroom van het dak naar de koelers moet leiden.
En in het model geschoven, hij zit niet gelijmd maar klemt er netjes in:
Tot zover deze update, het einde is in zicht.