Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 11:09 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 340 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 34  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 11 sep, 2014 23:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
We gaan nog even door voor het slapen gaan ... ik had nog wat plaatjes.

Voor de zijkant, rondom de deur moet een nieuw frame worden gemaakt worden. Dit frame, met gaten om gewicht te besparen, vormt een deel van de dragende constructie. Hier komt in het echt de schil van Kevlar omheen. Dit is eigenlijk het deel van de Lancia Monte Carlo dat gebruikt wordt, met de nodige verstevigingen specifiek voor de 037. Omdat mijn model opengewerkt wordt laat ik alles zonder de Kevlar schil zien.

Afbeelding

Ik ben begonnen met de zijkantjes met binnen-deurdelen van de kit. Hier heb ik bij de bestuurderszijde het stuk van de deur uitgesneden.
Daarna verder met de onderdorpel. Ik heb de twee pennen waar de carrosserie van de kit overheen valt laten zitten en de pennen gebruikt om de dorpel iedere keer op dezelfde plek te krijgen. Nu kan ik ook tijdens het hele bouwproces de volledige carrosserie blijven plaatsen om te passen en meten. Maar de nieuw gemaakte dorpel kan met deze pennen ook klemvast op de bodemplaat geklikt worden.

Afbeelding

Afbeelding

Nadat de dorpel grofweg was gemaakt is het deel achter de voordeur in vorm gebracht. Hier heb ik wat tussenveries nodig gehad voordat ik de juiste vorm had.

Afbeelding

Het is 0,5mm dik styreen dat ik, nadat ik de gaten had geboord, met een plat tangetje in de ronde vorm van de carrosserie heb gebogen.
Daarna is het met wat opvul stukjes aan de dorpel geplakt. Maar zó dat de dorpel nog steeds los kan.

Afbeelding

Het achterraampje is ook uit styreenplaat ontstaan, aangevuld met wat fijne stripjes en stukjes.
Gaandeweg zijn er meer verfijningen aangebracht. Zo was de bovenrand van de dorpel wat te laag,

Afbeelding

Afbeelding

daar is een soort ski-vormpje opgeplakt en afgewerkt.

Referentiemateriaal is onmisbaar. Maar van dit soort dingen toch wel wat lastiger te vinden ... Maar toch gelukt!

Afbeelding

De voorstijl was eerst een dunne staander om het stukje zijwand op zijn plek te houden.

Afbeelding

Afbeelding

Daar zijn wat verdikkingen op aangebracht. Tevens zijn in de voorstijl wat gaatjes geboord waar de scharnieren van de deur normaal in geschroefd zouden worden. (de deur laat ik weg)

Tevens is in de hele deurrand een dun stripje rondom aangebracht waar normaal het deurrubber (in het echt een soort U-vorm) op zou passen.

Nadat ik de wand tussen motor en cabine (het brandschot) definitief vast had gemaakt leek het raampje van de zijwand niet helemaal goed te passen. Op referentiefoto's leek het zonder verdere opvulstukken achteraan aan te sluiten op het brandschot. Uiteindelijk met wat voorzichtig wurmen de originele carrosserie over het nieuw gebouwde zijkantje gebogen en toen bleek dat ik toch ergens wat fout had gemeten. Het raampje liep niet ver genoeg naar achteren door.

Afbeelding

((Op de foto lijkt het ook niet hoog genoeg maar dat is omdat de carrosserie tegen wordt gehouden door mijn gebouwde zijkant.))
Mijn nieuwe wandje ingeklemd tussen de originele carrosserie:

Afbeelding

Afbeelding

Hmmm, hoe meer ik ernaar keek hoe meer het me stoorde. Er zat wel al aardig wat werk in, maar toch opnieuw aanpakken.
'Kill your darlings' heet dat zo mooi. Wat plastische chirurgie toegepast en het boven- en achterrandje voorzichtig losgesneden.

Afbeelding

Hier is een nieuw, iets langer, bovenstukje in gelijmd en nu sluit het raampje naadloos op de achterwand aan.
Dat je dan van zulke kleinigheden zo blij kunt worden … :-)

Afbeelding

Afbeelding

Als kers op de taart heb ik ook een een mini-grendelding gemaakt (hoe noem je zoiets?) waar het deurslot in vastgrijpt.
Ook dit zit nog los met een pennetje. Ik kreeg wat problemen met vastpakken :lol: het was wat klein.
Daarom heb ik een deel eerst wat langer gelaten en pas op het laatst afgesneden.

Afbeelding

Afbeelding

En ik vergeet er nog één;
Zicht op de binnenzijde waar de gaten zichtbaar zijn die gewichtsbesparing opleveren. Alles om te winnen!

Afbeelding

Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Laatst bijgewerkt door odorf op vr 12 sep, 2014 20:21 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 sep, 2014 20:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
:shock: :shock: :shock:

Odorf, jongen, wat ben jij aan het doen zeg??? zo chique :shock:

Is het nu een OBB of een scratch?

Doe zeker zo verder :brouw:

Groeten

Ives


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 sep, 2014 22:09 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6306
Woonplaats: Blauwhuis
U bent heel erg goed bezig met deze mooie Lancia.
Ik geloof alleen niet dat het de hasegawa mallen zijn geweest, maar oudere esci mallen.
De hase kit is redelijk goed gedetaileerd ( heb geloof ik ergens nog een topic van mijn 037 staan :oops: ).

Maar deze is beter dan de hase aan het worden, diep respect.

_________________
Grt'n Dennis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 sep, 2014 23:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 02 maart, 2014 16:11 pm
Berichten: 592
Wow ordof. Zoveel detail ik word een beetje jaloers :oops:
Ik wou da ik ook zo in detail kon werken. Maar zo goed ben ik nog niet.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 sep, 2014 23:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
@Ives,
Thanks,
OOB of Scratch ... het is misschien wel een beetje 'Out of the box', maar dan in de zin dat het af gaat wijken van het gangbare.
En scratch ... ik krabbel vaak aan mijn hoofd me afvragend waar ik aan begonnen ben :lol:

@Tankard,
Thanks,
Dat is grappig, ik zag net paar minuten geleden wat voorbij komen, waarbij u uw Lancia ook nog even noemt. :lol: http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=7412
Dat was van iemand anders uit 2006 die hem in 'Bastos' uitvoering bouwde met een mooie Renaissance 'Transkit' (uitgebreid PE vel en reservewiel).
Helaas is dat verslag halverwege gestopt. Ik was namelijk nog even op PE aan het zoeken, vandaar dat ik daar terechtkwam.
Edit; die is toch afgekomen ... ik hoop dat ik er niet zo lag over doe >>Link<<
Ik heb de grille achter ook al dunner gemaakt en de gaatjes open. :wink:
En die ESCI-kit kende ik nog niet. Wel een Beta in Alitalia uitvoering.

@Bolleke14
Thanks,
Maar de Eleanor gaat toch al heel erg de goede kant op :D ... en verder veel doen. En ik heb het ook met vallen en opstaan moeten leren.
Ik heb nog een paar hele oude ombouwen van 1:87 vrachtwagentjes bewaard. Als ik die nu weer zie :lol: :lol: :lol:

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Laatst bijgewerkt door odorf op za 13 sep, 2014 0:50 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 sep, 2014 0:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hé Odorf!

Je had het er een tijdje terug over en zie hier, het project in beeld! 8)
Het idee is heel gaaf en inderdaad héél bijzonder in de plastic bouw.
Een paar extra detail dingetjes doen het altijd goed, ik herken dat wel ....... :mrgreen:
Ach je kent me wel :wink: , ik heb hele mooie dingen van je gezien en dit zal ongetwijfeld wederom een pronkstukje worden.
Dat het af en toe fout gaat of net even niet past.....het is niet anders, gewoon door blijven ademen en opnieuw beginnen.
En ja, van kleinigheden kan je soms héél gelukkig worden, vooral als het even wat tijd in beslag neemt.
...... :roll: .........een versie van blik zou ook niet gek zijn.........of zit ik je nu een beetje gek te maken. :mrgreen:

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 sep, 2014 9:05 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 sep, 2008 12:14 pm
Berichten: 7700
Woonplaats: ridderkerk
geweldig !!!!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 sep, 2014 20:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
@Hermann,
Thanks,
Het gaat inderdaad de goede kant op met deze Italiaanse schone. Maar als -als- :roll: ik ooit zover zou komen als jij met die enorm indrukwekkende Opel, dan zou ik denk ik toch kiezen voor een Stratos :mrgreen:

@Crazyrichard,
Thanks again!

De Parafan (bak onder voorruit) was ook zo'n geval van lekker zelfbouwen, resultaat niet naar wens en toch weer doorpakken.

In de kit zit niks wat in de verste verte op een parafan lijkt. Ik had eerst een rechthoekige bak gemaakt die goed leek te passen.
(De lip aan het dashboard en de beide bevestigingspunten van de motorkap worden later weggehaald ...
Ik probeer zoveel mogelijk te laten zitten zodat er makkelijk gepast kan worden. Dit is ook de reden dat de carrosserie nog niet is gehalveerd)

Afbeelding

Afbeelding

Maar naarmate ik meer referentiemateriaal vond bleek deze dieper te zijn en was er een bolle uitsparing voor de kachel en liepen de zijkanten schuin op.
(Zie de foto waar het model op staat.)

Afbeelding

'Kill your darlings again'. Het mes erin. de zijkanten weggesloopt en de bodemplaat in twee delen.

Afbeelding

Met een tangetje er knikken in gevouwen en een nieuw achterkantje gemaakt.

Afbeelding

Met behulp van het dashboard de boel klemgezet zodat de bodem naar beneden werd gedrukt.

Afbeelding

Afbeelding

Hierna de uitsparing voor de kachel gemaakt en deze toen het achterkantje droog was dit ertussen gelijmd.

Afbeelding

Nu klopt het redelijk en is er voldoende ruimte voor een ruitenwissermotor en bijbehorende stangetjes en nog wat potjes voor de remvloeistof e.d.

Afbeelding

Toen alles droog was heb ik nog de uitholling van binnenuit eruit gesneden.

Er moeten nog wat verstevigingshoekjes in, maar daarvoor moet ik eerst even proberen uit te vinden wat eronder zit. In sommige replica's zie ik namelijk het buizenframe dat door de parafan naar voren doorloopt. Maar van originele auto's zijn de foto's zonder voorkap al schaars, laat staan dat er dan nog een blik in de parafan te vinden is.

Op naar de volgende uitdaging.

Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Laatst bijgewerkt door odorf op di 16 sep, 2014 0:05 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 sep, 2014 21:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
:shock: Ik ben onder de indruk, je gaat echt als een speer! Echt knap werk. Ik wou dat ik nog wat kritiekpuntjes kon geven om je te helpen, maar alles is gewoon goed!

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 sep, 2014 22:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
@Tomska,
Bedankt,
Het kan nu weer iets langer gaan duren ... ben nu redelijk bij en moet nu ook uit gaan zoeken hoe ik de voorzijde aan ga pakken.

Dit is de kit: :roll:
Afbeelding

En dit is het hele buizenframe dat daar hoort ... :lol:
Afbeelding
Bron: http://www.lanciarally037.com/
Tevens hoort daar nog een accu, stuurcardan en -bekrachtiging en radiatoren van koelwater en oliekoeling.
(die laatste zitten dan nog wel matig uitgevoerd in de kit) En nog een hoop andere details.

Nieuwe uitdagingen ... en nog niet van alles duidelijk referentiebeeld. :)

Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 340 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 34  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement