We gaan nog even door voor het slapen gaan ... ik had nog wat plaatjes.
Voor de zijkant, rondom de deur moet een nieuw frame worden gemaakt worden. Dit frame, met gaten om gewicht te besparen, vormt een deel van de dragende constructie. Hier komt in het echt de schil van Kevlar omheen. Dit is eigenlijk het deel van de Lancia Monte Carlo dat gebruikt wordt, met de nodige verstevigingen specifiek voor de 037. Omdat mijn model opengewerkt wordt laat ik alles zonder de Kevlar schil zien.
Ik ben begonnen met de zijkantjes met binnen-deurdelen van de kit. Hier heb ik bij de bestuurderszijde het stuk van de deur uitgesneden.
Daarna verder met de onderdorpel. Ik heb de twee pennen waar de carrosserie van de kit overheen valt laten zitten en de pennen gebruikt om de dorpel iedere keer op dezelfde plek te krijgen. Nu kan ik ook tijdens het hele bouwproces de volledige carrosserie blijven plaatsen om te passen en meten. Maar de nieuw gemaakte dorpel kan met deze pennen ook klemvast op de bodemplaat geklikt worden.
Nadat de dorpel grofweg was gemaakt is het deel achter de voordeur in vorm gebracht. Hier heb ik wat tussenveries nodig gehad voordat ik de juiste vorm had.
Het is 0,5mm dik styreen dat ik, nadat ik de gaten had geboord, met een plat tangetje in de ronde vorm van de carrosserie heb gebogen.
Daarna is het met wat opvul stukjes aan de dorpel geplakt. Maar zó dat de dorpel nog steeds los kan.
Het achterraampje is ook uit styreenplaat ontstaan, aangevuld met wat fijne stripjes en stukjes.
Gaandeweg zijn er meer verfijningen aangebracht. Zo was de bovenrand van de dorpel wat te laag,
daar is een soort ski-vormpje opgeplakt en afgewerkt.
Referentiemateriaal is onmisbaar. Maar van dit soort dingen toch wel wat lastiger te vinden ... Maar toch gelukt!
De voorstijl was eerst een dunne staander om het stukje zijwand op zijn plek te houden.
Daar zijn wat verdikkingen op aangebracht. Tevens zijn in de voorstijl wat gaatjes geboord waar de scharnieren van de deur normaal in geschroefd zouden worden. (de deur laat ik weg)
Tevens is in de hele deurrand een dun stripje rondom aangebracht waar normaal het deurrubber (in het echt een soort U-vorm) op zou passen.
Nadat ik de wand tussen motor en cabine (het brandschot) definitief vast had gemaakt leek het raampje van de zijwand niet helemaal goed te passen. Op referentiefoto's leek het zonder verdere opvulstukken achteraan aan te sluiten op het brandschot. Uiteindelijk met wat voorzichtig wurmen de originele carrosserie over het nieuw gebouwde zijkantje gebogen en toen bleek dat ik toch ergens wat fout had gemeten. Het raampje liep niet ver genoeg naar achteren door.
((Op de foto lijkt het ook niet hoog genoeg maar dat is omdat de carrosserie tegen wordt gehouden door mijn gebouwde zijkant.))
Mijn nieuwe wandje ingeklemd tussen de originele carrosserie:
Hmmm, hoe meer ik ernaar keek hoe meer het me stoorde. Er zat wel al aardig wat werk in, maar toch opnieuw aanpakken.
'Kill your darlings' heet dat zo mooi. Wat plastische chirurgie toegepast en het boven- en achterrandje voorzichtig losgesneden.
Hier is een nieuw, iets langer, bovenstukje in gelijmd en nu sluit het raampje naadloos op de achterwand aan.
Dat je dan van zulke kleinigheden zo blij kunt worden …
Als kers op de taart heb ik ook een een mini-grendelding gemaakt (hoe noem je zoiets?) waar het deurslot in vastgrijpt.
Ook dit zit nog los met een pennetje. Ik kreeg wat problemen met vastpakken
het was wat klein.
Daarom heb ik een deel eerst wat langer gelaten en pas op het laatst afgesneden.
En ik vergeet er nog één;
Zicht op de binnenzijde waar de gaten zichtbaar zijn die gewichtsbesparing opleveren. Alles om te winnen!
Odorf