Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 2:10 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 340 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 34  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 16 sep, 2014 6:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hoi Odorf!

Toets even op google " Lancia 037 Restauration" in, bergen foto's en verwijzingen.
Misschien dat je het zelf ook al gevonden hebt, want ik weet dat jij ook nogal handig bent met info zoeken. :wink:

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 sep, 2014 0:15 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
@Hermann,

Bedankt voor de tip! 'Restoration' had ik niet aan gedacht ... Wat nieuwe resultaten maar veel had ik al :mrgreen:

Kleine update met wat plaatjes van de uitlaat. Voorzien van wat plamuur en ... lasnaadjes :lol:
Of je er later nog iets van terugziet ... ik weet het niet, maar het is leuk om te doen :wink:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 sep, 2014 20:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
En nog een update:

Beetje bezig geweest met het front. Sinkholes en naden opgevuld
Rooster (dicht plastic gaasimitatiestukje) bovenop eruit gehaald,
hier komt als het goed is een rooster gemaakt van zo'n 3 hoekig theezakje in.

En verder een stukje messing gaas van Aber uitgesneden (op de voorgrond)

Afbeelding

Afbeelding

Net zoals de veren met chemicaliën zwart gemaakt.

Dit is het potje:

Afbeelding

Gaasje erin:

Afbeelding

Het wordt al snel zwart:

Afbeelding

Eruit halen:

Afbeelding

En met een natte tissue afdeppen om de reactie te stoppen

Afbeelding

Resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Nadat de andere kant ook is gedoopt hebben we een mooi stukje gaas dat helemaal zwart is geworden:

Afbeelding

Het grote voordeel; de structuur van het gaas blijft helemaal open en deze laag is vrij stevig.
Je moet niet gaan krassen, dan komt het messing weer tevoorschijn, maar dat is met spuiten ook.
Maar de laag is veel dunner waardoor dit soort fijne structuren helemaal open blijven.
Met spuiten loopt het toch sneller dicht.

EDIT: Ik zie net pas dat zoiets ook in de brouwersshop verkrijgbaar is, niet zo netjes om het dan een andere link te vermelden:
http://www.modelbrouwers.nl/winkel/birchwood-casey.

NB: Er staat een doodskop op de verpakking ... met zorg mee omgaan dus! :wink:

Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Laatst bijgewerkt door odorf op za 22 nov, 2014 22:30 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 sep, 2014 15:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 sep, 2008 12:14 pm
Berichten: 7700
Woonplaats: ridderkerk
super super !! man wat een gaaf spul dat metal black 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 sep, 2014 19:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 mei, 2007 21:22 pm
Berichten: 7
Woonplaats: Almere
Hey Odorf.

Ben er goed voor gaan zitten om eens rustig te zien wat voor prachtig project je nu weer in elkaar aan het zetten bent ( heeft een paar jaar geduurd maar het doosje was uiteindelijk toch een mooie aankoop)..
Op een foon is het toch wat lastiger kijken...
Ik weet al meer dan 20 jaar dat je erg goed bent maar nu stijg je weer ver boven jezelf uit!
Ik zal de Lancia plank in de vitrine kast vast afstoffen…als je tenminste nog afscheid kan nemen van de 037 al hoort hij natuurlijk wel naast de Stratos….
Dus ehhhh. wel een beetje doorplakken :D
Volgende doosje komt eraan Fulvia HF1600…kan je tegen die tijd voor de details weer in de schuur komen kijken… :D :brouw:

Viva Lancia !

Greetz Eric

_________________
Lucht-Verf-Lucht!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 sep, 2014 23:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 dec, 2004 15:18 pm
Berichten: 12236
Woonplaats: Eibergen
Mooie bouw met veel scratchbuild daar hou ik wel van Odorf :brouw:

_________________
WIP Norton Manx 500cc. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55417
Gereed. MFH 1/9 Crocker (motorfiets). https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54931
Gereed. Harley Davidson WL45. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55173
Gereed. 1/9 Harley Davidson Board tracker https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54316
Gereed. 1/6 H-D motorblok. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54925


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 sep, 2014 20:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
@Crazyrichard,
Thanks! Ja het is best wel eenvoudig spul, werkt supermakkelijk.

@ASA-Eric
Thanks! Ik neem er straks gewoon afscheid van hoor! :mrgreen: En een Fulvia, ... waar ken ik dat toch van ... :lol:
Als deze af is kunnen we misschien daar ook mee aanvangen ... krijg je langzaam aan toch een hele kast met Rallye Lancia's :roll:

@Ronald,
Thanks! Ik kan bijna niet anders dan overal het mes in zetten OOB bouwen kan ik geloof ik bijna niet meer ... :shock: :lol:


Goed, en sommige (steeds meer) onderdelen van deze Lancia worden ook nog eens meerdere malen onder handen genomen.
Want het zou maar eens makkelijk in één keer klaar zijn. :oops: Nee de werkelijke reden is dat ik steeds maar weer meer referentiemateriaal vind.
En soms blijft iets knagen, als ik dan weet hoe het werkelijk zit wil ik het model-onderdeel toch weer aanpassen.

Zo ook de Zijwand, Ik had éérst alleen een tekeningetje (ook te zien op een vorige post -pagina 2-) waarnaar ik de zijkant had gemodelleerd.
Maar toen bleek ineens dat deze zijkant geen perforaties heeft, maar alleen geprofileerde rondingen voor de stevigheid van de plaat.
De achterkant opvullen met een plaatje Styreen was zo gepiept.

Afbeelding

Alleen is de wanddikte van 0,5mm nogal dik. In het echt is het heel oppervlakkig rondje. Daarom liggen er al 4 rondjes bij de foto boven.
Deze zijn met zo'n gaatjestang voor riemen etc. uit 0,25mm strip geponst. Dan is het dikteverschil ook ongeveer 0,25, staat iets netter.

Afbeelding

De gaten zijn opgevuld, tussentijds ook gezien dat waar het grendel vast zit ook verdiept in de zijrand zit.
Daarom met een klein schachtboortje uit de hand wat gaatjes naast elkaar geboord en met een mesje verder uitgesneden.
Hierachter ook een plaatje styreen en een opvulstukje, gelijk aan de werkwijze voor de ronde gaten.

Afbeelding

Nu bleek uit de referentiefoto's dat de wand met de rondjes dieper ligt dan de zijwand. En dat er wat knikken in zitten.
Ik had hem net zo mooi rond gemaakt :evil: En er zit nog een sponningrand in de deuropening.
Ik heb overwogen om de hele zijkant opnieuw te maken, Maar hij was zo goed gelukt :?
Ook snijden in de zijwand zag ik niet zo zitten omdat dan de boel wel erg zwak wordt

Na goed beraad besloten om met stripjes erop de knikken en de rand zo goed mogelijk na te bootsen.
Eerst een randje van 0,25x0,5mm, en precies daarop een randje van 0,25x1mm zodat deze oversteekt.

Afbeelding

Hier is een beetje op te zien dat het randje echt uitsteekt:

Afbeelding

En hier is de sponning goed te zien:

Afbeelding

De verdieping van het slotplaatje ging een beetje mis, Vette vingerafdruk in de natte lijm.
Daarna nog wat dunne lijm erover heeft de vingerafdruk wel vervaagd, maar de rand contouren zijn ook wat uitgelopen.
Helaas:

Afbeelding

Maar het zijpaneel lijkt wel een beetje op het origineel, zie de foto op de achtergrond.

Afbeelding

In het echt loopt hij wat meer naar binnen, en zijn de knikken wat feller, maar ik laat het lekker zo.
Nu ik naar de foto's kijk smeer ik misschien alleen nog wat plamuur tegen de twee schuine ribbels zodat dit meer opgaat in de plaat.

Nu nog even wat prutsen in plaats van typen! :mrgreen:

Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 sep, 2014 23:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Zo daad bij het woord gevoegd. Plamuur erop ... en toch nog maar een wat breder randje, dat ik ook nòg dunner heb geslepen.
Er zit her en der nog wat (witte) plamuur, vandaar dat sommige stukjes wat ruw lijken.
En deze actie lijkt nogal gerommel in de marge, maar dit deel zit dadelijk vol in het zicht.
Vandaar dat dat wat extra aandacht krijgt. :wink:

Afbeelding

Oh en de voorstijl is los van het binnenwerk gesneden en aan dit deel gekleefd. Is straks makkelijker monteren.
Helaas gisteren bij het lossnijden vol in mijn jatten gekliefd ... maar het onderdeel is nog heel! :?

Afbeelding
Afbeelding

Komt niet heel duidelijk over zo ...
met strijklicht iets beter:

Afbeelding

Tot zover weer,
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 sep, 2014 15:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 sep, 2008 12:14 pm
Berichten: 7700
Woonplaats: ridderkerk
mooi man , wat een gaaf project !!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 sep, 2014 20:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 31 aug, 2012 23:23 pm
Berichten: 435
Woonplaats: Axel
Wat een leuke build om te volgen. :D

Ontzettend knap hoe je elk detail goed uitdenkt en ook uitvoert. Petje af! :brouw:

_________________
If in doubt.. flat out!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 340 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 34  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement