Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 3:35 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 340 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 34  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 06 dec, 2014 23:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
@Ruud,
Je zult de vorderingen wel lezen. En, Thanks!

@Joel,
Thanks! Niet alles gaat makkelijk hoor ... maar ik heb inmiddels wel wat ervaring dat scheelt misschien.
Maar er gaan ook genoeg dingen het ronde archief in :mrgreen:

Één van de dingen die het ronde archief in gaan zijn mijn experimenten met wielen in transparant resin.
(Even een toelichting: ik dacht dat het wel een leuke gimmick zou zijn om een transparant wiel aan de opengewerkte kant op de Lancia te hebben zodat je de remschijven en ophanging goed zou kunnen zien.)
Het transparante resin is iets stroperiger waardoor de belletjes wat langer blijven hangen. En dat geeft een troebel beeld.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daarom gaan er toch gewone resin wielen onder waar ik een hap uitzaag. Dit is bij 1:1 cutaways van auto's soms ook zo.

Overigens zijn die grote luchtbellen aan de achterkant meer gietfouten van mijn kant.
Begin dat nu meer te beheersen.

Afbeelding

Hierboven links mijn eerste gietsel van het voorwiel, rechts de latere versie waar ik even de kleine belletjes uit de wielbouten heb geharkt.
Dan lopen deze hele kleine boutkopjes in de vorm ook goed vol.
En dat dichte gat is -zoals eerder uitgelegd- een bel die in het rubber van de gietmal is ontstaan.
Later deze misser even uitboren is niet zo moeilijk, daar ga ik de vorm niet voor overmaken.

En hieronder een net gevulde vorm, met links de wegwerppipet waar ik de vorm mee vul. En uiterst links een plastic borrelglaasje waar ik mijn resin in aanmaak. Ik maak ongeveer een half glaasje vol, meer heeft geen zin met deze vormen want dat kan ik toch niet verwerken.

Afbeelding

De korte verwerkingstijd heeft ook voordelen want daardoor kun je ook na ongeveer een half uur al de vorm weer lossen.
Het resin is dan nog een heel klein beetje flexibel, flash kun je dan op dat moment ook heel makkelijk lossnijden.

Afbeelding

En dit hierboven is mijn hele werkplekje, een grote plaat plastic als ondergrond, hier kunnen droge druppels van af worden gepulkt.
(Op een snijmat lukt dat niet, zit meteen vast)
Ik heb ook nog wat extra vormpjes (andere projecten) binnen handbereik die ik extra kan vullen als m'n vormen vol zijn maar het resin nog te gebruiken is. En een tandenstokertje met een dun ijzerdraadje om de luchtbelletjes die in kleine details kleven even los te wippen.

Op de kap van de Lancia ligt nog zo'n ander projectje (schaal 1:160 Henschel) dat ik meteen ook meepak met gieten. :wink:

Tot zover weer ...
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Laatst bijgewerkt door odorf op di 09 dec, 2014 23:03 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 dec, 2014 12:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 sep, 2008 12:14 pm
Berichten: 7700
Woonplaats: ridderkerk
ik heb hier spul van de modelbouwwinkel , clear plaat en dat kun je knippen zonder dat het scheurt of splintert .. stel je giet een velg en snijd het hart eruit ....
dan maak je een ronde cirkel van dat clear spul en boort de gaten erin zoals de echte velg en dan dat clear hart erin ?

minpunt het lijmen is bijna niet te doen zonder resten dus je zou iets moeten verzinnen waardoor het clear hart klem zit ..

is maar een idee ?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 dec, 2014 13:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1706
Hallo Odorf,

ik zal je vorderingen blijven volgen. Daarnaast ben ik even op het net gaan speuren naar siliconen & resin. Daarbij het navolgende gevonden wat wellicht interresant is voor jou.

1) Basismaterialen zijn een stuk goedkoper, dwz "meer" voor hetzelfde geld. Daarbij dient wel opgemerkt te worden dat het eea uit de US moet komen dus ik weet niet in hoeverre het écht scheelt mbt portokosten...
2) Verwerkingstijd van het resin lijkt langer. Als ik me niet vergis had je het in je relaas over slechts 2 minuten. Dit spul geeft je ongeveer 5 minuten verwerkingstijd. Daarnaast heb ik het gevoel dat de resin "dunner" is en zich gemakkelijker laat gieten zonder veel (of misschien wel geen) luchtbellen.

Kijk voor de aardigheid maar even hier:

https://www.youtube.com/watch?v=Zs9SBpday84

en hier:

www.brickintheyard.com

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 dec, 2014 22:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
@Crazyrichard,
Goed idee!, Thanks! ... maar ik ga het al anders doen.
Buiten of ik het helder krijg, vind ik het transparante wiel toch iets teveel speelgoedachtigs hebben.

@Ruud,
Interessante linkjes ... (De cowboy in het filmpje heeft overigens ook een paar flinke luchtbellen in zijn hoed)
En als je veel gaat gieten zeker het overwegen waard.
Thanks!

Ik heb een goed achterwiel uit de vorm gekregen, en daar de zaag ingezet.
(Zoals gezegd een maskertje op om geen stof in mijn longen te krijgen.)
Maar in een paar minuutjes wist mijn cirkelzaagje er een mooie hap uit te krijgen.
Dit heb ik in een paar stapjes gedaan, liever iets vaker zagen dan een te grote hap eruit.

Afbeelding

Moet nog een paar kleine oneffenheden opvullen, maar niets onoverkomelijks:

Afbeelding

En zo staat het op het model:

Afbeelding

Blijft op deze manier genoeg te zien van de ophanging en andere interessante zaken.

Mijn tankjes in clear resin zijn nu ook goed uit de vorm gekomen, maar die houden jullie nog even te goed.

Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 dec, 2014 0:44 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 28 nov, 2006 2:09 am
Berichten: 552
Woonplaats: eindhoven
Om luchtbellen in de afgietsels te voorkomen wil het nog wel eens helpen om de mal vooraf met talkpoeder te bedekken. Instrooien, met een kwastje verdelen en het overtollige er uit kloppen zodat er een dun laagje achterblijft. Daardoor vloeit de hars beter langs het oppervlak en in hoekjes en randjes.

Voor doorzichtige afgietsels heb ik goede ervaringen met epoxy hars (in plaats van de gebruikelijke PU hars). Dat duurt wel veel langer voordat het droog is (een dag ongeveer) maar je hebt daardoor wel meer kans om alle luchtbellen er uit te krijgen.

Erik

_________________
Fennek 1:35
Boxer 1:35
Le Mans 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 dec, 2014 9:37 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 08 aug, 2012 22:09 pm
Berichten: 786
Props voor het werk odorf!! Heel gaaf om te volgen dit, het wordt een pareltje!

:brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 dec, 2014 17:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 sep, 2008 12:14 pm
Berichten: 7700
Woonplaats: ridderkerk
jaaaa veel gaver zo ook echt een doorsnede 8) whouw


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 dec, 2014 21:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
@Erik,
Enorm bedankt! Talkpoeder was het missende puzzelstukje. Vullen van een vorm gaat nu veel soepeler!
Ik heb het ooit eens op een beurs in Luxemburg gezien bij iemand die Zamac aan het gieten was ...
maar nooit de link gelegd met nu. Dus nogmaals dank!

@Ruud,
Nog even nagemeten, maar de verwerkingstijd van het Brouwersshop-resin is ook zo'n 5 minuten.
Maar als je druk bezig bent lijkt het in een paar seconden te verharden. :oops:

@Loek en Crazyrichard,
Ik buig weer bescheiden ... Thanks!

We hebben nog een paar plaatjes van de resultaten met talkpoeder:

Afbeelding

Boven de vreemde eend in de bijt, het Unimog-wiel.
Links vorm zonder talk waar ik geprobeerd heb om de belletjes zoveel mogelijk weg te krijgen door te harken met het ijzerdraadje.
Rechts een vorm met talkpoeder waar ik verder niets aan heb gedaan.
In de hoeken van de ribbels is het verschil goed te zien.

En hieronder de voorkant van het Lancia wiel. Alleen de boutjes zijn niet helemaal goed meegekomen.
Hier blijft dus een kleine nabewerking nodig, even de belletjes eruit harken.

Afbeelding

Ik ben heel blij met deze ontwikkelingen.

Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 dec, 2014 23:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 apr, 2005 15:22 pm
Berichten: 6562
Woonplaats: Houthalen (Belgie)
Mooi zo :wink: :roll:

_________________
Mvg Johny 8)

"When people rob banks, they go to jail."
"When banks rob people, they get a bonus."

http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=66


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 dec, 2014 10:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1706
Hoi Odorf,

fijn te lezen dat het spul in de Brouwers-shop eenzelfde verwerkingstijd kent. Super te lezen dat de truc met talkpoeder heeft gewerkt. Zoals reeds eerder aangegeven wil ik in de toekomst wellicht eens gaan experimenteren met gieten. Even voor de goede orde om te kijken of ik de talkpoeder-truc goed begrijp:

1) Je strooit (ruimschoots ?) talkpoeder in de binnen-zijde van de mal
2) Daarna klop je het teveel van de talk-poeder er weer uit zodat er een "flinterdun" laagje achter blijft
3) Je giet de hars in de mal
4) Je blijft er vervolgens met je tengels vanaf en laat het geheel uitharden...?

Aanvullende vraag:
Geeft het restant talkpoeder geen ruw opp. aan het gietsel?
Ik hoor het graag van je Odorf.

Keep up the good work

Gr. Ruud

P.S.;
"Isn't modeling fun: Learning all the time...!!!" :lol:

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 340 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 34  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement