Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:21 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 12 apr, 2015 14:22 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 maart, 2008 13:12 pm
Berichten: 2647
Woonplaats: Houthalen (België)
Hoog tijd voor een update. Niet veel vrije tijd gehad de laatste maanden, maar toch wat uren kunnen bouwen.

Ik heb mij vooral bezig gehouden met het aanpassen van onderdelen en het weg moffelen van ongewenste dingen.

De achterspoiler heeft aan beide kanten een metalen pennetje dat dient om de achterklep te centreren. Dit is niet bij een 1/1 F40 aanwezig :

Afbeelding

Met een freesje heb ik dat pennetje verwijderd, was een zeer sineceur werkje. Heb er een laagje spuitplamuur op gezet zodat goed te zien is waar er nog oneffenheden zitten en waar ik met frezen de louvres beschadigd heb :

Afbeelding

Aan de achterkant van de spoiler zit links en rechts een gat dat dient om de achterklep op de spoiler vast te zetten. Bburago gebruikt hier een stukjes rubber-achtig plastic voor. Dat is uiteraard niet zo bij een 1/1 F40 :

Afbeelding

Gaatje opgevuld met CA en bloem. (in de spoiler op deze foto heb ik al de rechthoekig gaten gemaakt waarin de extra lichten - mistlampen ? - komen. Deze lichten zijn niet op alle F-40's aanwezig, is volgens mij iets van de "amerikaanse" F-40's) :

Afbeelding

De binnenkant van de spoiler heeft ook nog deze merkwaardige metalen details :

Afbeelding

Die na flink wat slijp- en schuurwerk helemaal verdwenen zijn (dit is de achterspoiler van de GT versie, vandaar het grote gat in het midden) :

Afbeelding

Het onderdeel met het frame en de onderkant van de body heeft nog wat plastic strips gekregen om de kieren te dichten :

Afbeelding

En 2 lange dikke strips :

Afbeelding

Op deze strips wordt de cockpit vast geschroefd (de schroeven zullen onder de stoelen komen te zitten) want door mijn aanpassingen ligt de cockpit anders los in het frame :

Afbeelding

Het centrale gedeelte van de body heeft diverse stukken plasticard gekregen zodat ik iets heb waarmee ik dit gedeelte op de onderkant kan vast lijmen (de buisjes voor de schroeven had ik al eerder allemaal verwijderd) :

Afbeelding

De achterklep heeft ook 2 gaten die deel uit maken van het sluit-systeem dat ook op de achterspoiler zit :

Afbeelding

Deze moeten zowel aan binnen- als aan de buitenkant aangepast worden :

Afbeelding

Stevig stuk plasticard in het gat aan de binnenkant gelijmd :

Afbeelding

CA en bloem aan de buitenkant en met een freesje en vijltjes in vorm gebracht :

Afbeelding

Als laatse heeft de achterspoiler (dit is een ander dan op de eerste foto's) nog wat strips gekregen. Deze dienen om de achterklep beter te laten aansluiten en zijn ook op sommige 1/1 F40's terug te vinden :

Afbeelding

_________________
KeepFightingMichael


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 apr, 2015 16:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Dat ziet er uit als flink wat werk. Foto's zijn redelijk macro. Ik ben benieuwd hoe het straks er uit gaat zien als alles gemonteerd is.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 mei, 2020 22:13 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 maart, 2008 13:12 pm
Berichten: 2647
Woonplaats: Houthalen (België)
Het is een paar jaar geleden, maar de afgelopen dagen heb ik de draad van dit project weer opgepikt.

Negen van de 11 F40's krijgen één voor één de nodige aanpassingen. Een paar foto's van het F40 autokerkhof :

Afbeelding

Afbeelding

Een paar jaar geleden heb ik een stuk of 30 van deze laten frezen :

Afbeelding

Met als doel om dit onderdeel van de Kyosho F40 na te maken :

Afbeelding

Deze week had ik ineens een idee. Eerste stap is het lijmen van een plaatje met een gat erin, bovenop de A's :

Afbeelding

Daarna wordt er een frame mee gemaakt :

Afbeelding

Een eerste dryfit toont dat er nog wat aangepast moet worden, maar we zijn op de goeide weg :

Afbeelding

De Kyosho F40 gaat nog verder als donor dienen, dit zijn een paar van de vele onderdeeltjes :

Afbeelding

Groeten

Pascal

_________________
KeepFightingMichael


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 mei, 2020 7:30 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4383
Woonplaats: Aartselaar
Jawatte goed bezig hier , amaai wat een hoop carrosserietjes bijeen , Pascal gij kan nog even voort
Suc6 verder
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 mei, 2020 18:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 apr, 2005 15:22 pm
Berichten: 6561
Woonplaats: Houthalen (Belgie)
Ferm autokerkhof, lijkt wel Vanlingen in Helchteren :lol:

Fijn dat je terug in actie zijt geschoten, Pascale :wink:

_________________
Mvg Johny 8)

"When people rob banks, they go to jail."
"When banks rob people, they get a bonus."

http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=66


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 jun, 2020 21:46 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 maart, 2008 13:12 pm
Berichten: 2647
Woonplaats: Houthalen (België)
Druk bezig geweest de afgelopen dagen. Telkens wanneer ik een aanpassing heb gedaan, moeten de andere 8 Bburago's dezelfde behandeling ondergaan. Daar kruipt natuurlijk een pak tijd in.

Een foto van de werkbank (die best wel vol met ligt met onderdelen) :

Afbeelding

Het ronde gedeelte van het frame is te diep aan de voorkant. Voor :

Afbeelding

Na :

Afbeelding

De U-vormige messing profieltjes zijn allemaal op maat gezaagd, de montage is volop aan de gang (sorry voor de wazige foto) :

Afbeelding

De profieltjes worden aan de bovenkant gelijk geschuurd zodat de afdekplaat netjes past :

Afbeelding

Het beige gedeelte op deze foto (onderdeel is van een Kyosho F40) moet nog op elke afdekplaat komen. Maar een beetje anders dan op de foto want Kyosho heeft dit onderdeel niet helemaal correct gemaakt :

Afbeelding

De Kyosho F40 heeft de luchtinlaten op deze manier gemaakt :

Afbeelding

Dit is een eerste test op een Bburago F40, ben er nog niet helemaal uit of het dit gaat worden, het buisje is wat zacht waardoor het aan de achterkant uitzet :

Afbeelding

Afbeelding

Zo moet het er gaan uitzien :

Afbeelding

Groeten

Pascall

_________________
KeepFightingMichael


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 jun, 2020 21:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 jan, 2009 13:36 pm
Berichten: 588
Woonplaats: Twente
Je snapt wel dat ik nu heel anders tegen m'n eigen Bburago F40 ga kijken... Geweldig werk weer! :brouw: Respect dat je het volhoudt om de modellen naast elkaar te bouwen. Het buisje moet wel mooier kunnen, kun je de vorm er niet in krijgen door het te verwarmen? Of anders een messing buis, zodat je ook de naad kunt maken?

_________________
AfbeeldingAfbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 jul, 2020 0:24 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 maart, 2008 13:12 pm
Berichten: 2647
Woonplaats: Houthalen (België)
Thx man, in deze update zal ik tonen hoe ik het probleem met de buisjes heb opgelost.

Flink wat gewerkt de afgelopen weken, een overzicht :

Het grote gat dat ik in de voorklep heb gezaagd, levert 2 kleine luchtinlaten (naca ducts) op. Deze heb ik in het midden van de voorklep, voor het grote gat gelijmd :

Afbeelding

Zo zien de BBurago openingen voor de lichten eruit :

Afbeelding

Deze heb ik een stuk grote gemaakt voor de LM en IMSA versies :

Afbeelding

Voor en na samen op de foto :

Afbeelding

Dit onderdeel zit in de Bburago voorklep :

Afbeelding

Afbeelding

Heb de roosters verwijderd alsook de buisjes en de ronde achterkant. Ben ook begonnen met het "afkasten" van de box waarin de koplampen zitten :

Afbeelding

Afbeelding

Dryfit :

Afbeelding

Deze onderdelen heb ik laten 3D printen. De rode zijn voor de GTE versie en zijn door een belgische vriend van mij getekend en geprint. De zwarte zijn voor de IMSA versie, deze zijn door een italiaanse vriend getekend en geprint :

Afbeelding

Dryfit met de rode louvres en de naca ducts :

Afbeelding

Afbeelding

Dryfit met de zwarte louvres :

Afbeelding

Afbeelding

Er is nog wat schuurwerk tussen de louvres aan, gelukkig is de hoogte perfect :

Afbeelding

Aan de zijkanten heb ik een gat gemaakt en hierin de kleine naca ducts gelijmd (voor de LM, GTE en IMSA versies) :

Afbeelding

Deze buisjes zijn ook in Italië geprint :

Afbeelding

Afbeelding

Ook deze U-vormige onderdeeltjes die de ophanging aan het chassis bevestigen, heb er 100 laten printen :

Afbeelding

Afbeelding

Terug naar de buisjes. Met wat aanpassingen is het eerste vast gelijmd, de plamuur moet nog geschuurd worden. Ziet er een stuk beter uit dan mijn eerste versie met het groene plastic buisje :

Afbeelding

Het buisje is aan de ene kant wat boller dan aan de andere kant, dat is ook zo bij een 1/1 F40 :

Afbeelding

Dit zijn de koplampen van de Hotwheels F40 :

Afbeelding

En dit zijn koplampen van Legende Miniatures :

Afbeelding

Leuk, maar ze hebben geen diepte. Met de draaibank heb ik deze spiegels gemaakt. Op de macro-foto's lijken ze allemaal verschillend - het is tenslotte handwerk - maar met het blote oog zijn ze hetzelfde :

Afbeelding

De linkse heeft een glaasje als dryfit, ik ga wat dikker plastic plaat gaan gebruiken zodat het glaasje beter zichtbaar is :

Afbeelding

Met de draaibank heb ik ook de banden tot slicks gedraaid :

Afbeelding

Ze moeten nog eens licht geschuurd worden, maar voorlopig is het goed gelukt met de draaibank :

Afbeelding

Dat was het voor deze update, de volgende zal effe op zich laten wachten want ik moet eerst bovenstaande aanpassingen op de andere 8 F40's doen.

Groeten

Pascal

_________________
KeepFightingMichael


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 sep, 2020 15:06 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 maart, 2008 13:12 pm
Berichten: 2647
Woonplaats: Houthalen (België)
Flink wat aan dit project gewerkt. Aanpassingen aan het frame. Bburago heeft helemaal niks van detail voorzien voor wat de achterkant van het frame betreft.

Allereerst de verhoging / verlenging van de zijkanten :

Afbeelding

De onderste balken met plastic strip en plamuur rond gemaakt :

Afbeelding

Het zelfgemaakte frame heeft nog wat details gekregen (flink wat werk want elk frame moet aangepast worden, de Bburago's zijn allemaal een beetje verschillend) :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb een stalen nagel gebruikt om de boel stevig te verankeren :

Afbeelding

Het rond maken van de onderste balken (mag nog wat schuurpapier gebruiken) zorgt voor een goede basis om het frame te lijmen. Dryfit :

Afbeelding

Groeten

Pascal

_________________
KeepFightingMichael


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 okt, 2021 0:48 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 maart, 2008 13:12 pm
Berichten: 2647
Woonplaats: Houthalen (België)
Ik moet echt eens wat meer tijd maken om te modelbouwen.

Enfin, update. Heb wat onderdelen in resin gegoten.

Covers voor de cylinders :

Afbeelding

Dit is de "manifold" :

Afbeelding

Aan de onderkant heb ik gaten geboord waarin de buizen worden bevestigd :

Afbeelding

Dit zijn de buizen :

Afbeelding

Om de covers en de buizen voor de manifold te bevestigen, heb ik wat plastic moeten verwijderen :

Afbeelding

Deze slechte foto toont de achterkant van de versnellingsbak. De master voor dit onderdeel heb ik zelf gemaakt van wat onderdeeltjes.
Op de foto is het niet te zien, maar het Ferrari logo is heel duidelijk te zien met het blote oog :

Afbeelding

En dit zijn de steuntjes waarmee de versnellingsbak aan het frame wordt bevestigd :

Afbeelding

Deze foto toont de manier waarop ik de aandrijfas in de versnellingsbak ga monteren. Binnenin het gat is een kroonsteentje gelijmd.
Met het boutje van het kroonsteentje kan ik de aandrijfas stevig vast zetten, en ook de hoogte van de versnellingsbak in het frame met pakweg 5 mm verhogen of verlagen. Ik moet duidelijk nog wat sporen van de CA weg schuren :

Afbeelding

Groeten

Pascal

_________________
KeepFightingMichael


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement